Jernbaneindustrien

Hvordan fungerer egentlig togindustrien?

I denne artikkelen skal vi prøve å svare på det kompliserte spørsmålet om hvordan togindustrien faktisk fungerer. Vi skal snakke om hvordan den funker i Skandinavia, for det er det vi er mest interessert i! Så hvis dette er noe du vil lese om, så er det bare å lese videre.

Tog i Skandinavia

Det er faktisk sånn at du kan ta en rundtur med tog i Skandinavia hvis du ønsker dette. Mange av toglinjene fungerer sånn at de treffer hverandre. Dette gjør at du kan reise til Sverige og Danmark via Norge med tog (og litt båt).

Togindustrien startet på 1800-tallet. Det var sånn at en rekke menn la togskinnene for hånd for at de skulle bygge Norge. Det var i 1854 at Norge fikk sin første jernbane. Den var 68 kilometer lang. Den gikk mellom Oslo (da kalt Kristiania) og Eidsvoll.

Togindustrien i Skandinavia har alltid handlet om handel og samferdsel. Derfor ble det nøye planlagt hvor de ulike banene skulle gå.

Hvordan vil togindustrien være i framtiden?

Hvordan vil togindustrien vaere i framtiden - Hvordan fungerer egentlig togindustrien?

Dette er et spørsmål vi får overraskende ofte. Vi anbefaler deg å lese mer om dette, slik at du får et innblikk i hva som kan skje. Det å reise på tog er en av de mest behagelige typene reise man kan ha, så vi gleder oss veldig til å se hva som skjer i fremtiden.

Det er bare cirka 100 år siden Bergensbanen ble bygd, så det er vilt å tenke på hvor store framskritt vi kan regne med på 10 år. Dette blir gøy å se på alle måter.

NSB har vært det norske toget, men nå heter de VY. I Sverige heter de også SJ (Sveriges jernbane), mens i Danmark heter DSB (Danske StatsBaner). Så da lærte du kanskje noe i dag?