Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Sporvogn og trikk
 Trikk fra barndommens rike.
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

TeVe

Norway
370 Posts

Posted - 30/01/2015 :  21:06:37  Show Profile  Visit TeVe's Homepage  Reply with Quote
Oppdatert 17.feb

Litt stillstand da kona brått ble innlagt på sykehus og modellbygging kom ut av fokus. Heldigvis er hun tilbake i heimen og jeg får igjen kaffe og kake når jeg ber om det.

Gjorde en skalering til H0 av tegningen og kopierte og speilvendte litt til jeg fikk en 3-d modell av den. I papir denne gangen men neste gang blir det noe mer håndfast.

En papirmodell er ypperlig til å visualisere modellen for videre bearbeiding. Begynner å innse at drivverket ikke kan være stort om man skal kunne ha noe som helst av innredning.

Har funnet og fått noen bilder/scans av boggiene så jeg kan få opp en tegning for fresing.

-------------------

Startinnlegg 30. jan
Bodde på Godlia fra 1950 til 1964 og mine trikker har alltid vært A-vogna og Gullfisken. A-vogna forst og fremst for at det hendte vi fikk sitte på med arbeidsvognene, om de kom foran rutetrikken, når vi skulle til skolen på Oppsal. Den var høy og vi hadde godt utsyn fremme hos føreren.

Gullfisken for at det er den jeg virklig husker som rutetrikk på linjen når vi ble så store at vi kunne kjøre trikk alene.

Har skisset på A-vogna etter skannede tegninger fra boken om Akersbanene. Sålangt for å få en skalert dak-tegning som utgangspunkt
Skal fylle på med litt detaljer og korrigeringer etter fotografier.
Har noen brukbare fotos av boggiene eller henvisninger på nettet som kan danne utgangspunkt for en tegning av dem.

Foreløpig dak-tegning av A-vogna

Terje V.

Edited by - TeVe on 17/02/2015 21:24:19

Øystein Wiik

Norway
2550 Poster

Posted - 03/02/2015 :  12:32:56  Show Profile  Reply with Quote
Spennende prosjekt.

ØW
- tog som ikke skal så langt av sted.
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2121 Poster

Posted - 26/02/2015 :  14:47:07  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
Interessant prosjekt!
Har du tenkt å etse vognkassa?
Og blir det CNC-fresing på boggiene?

Mvh Håvard H.

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

TeVe

Norway
370 Poster

Posted - 26/02/2015 :  15:37:00  Show Profile  Visit TeVe's Homepage  Reply with Quote
Teller litt på knappene om det blir etsing eller støping av vognkassen. Slik jeg har tegningene nå er veien til etsing ikke lang, men holder på med å dra den opp i 3D for å direkte kunne se hvor eventuelle problemer ligger ved fresing/støping. Skal poste den når den er ferdig. Innmaten med hold av drivboggi fra Halling blir frest/støpt. Boggisider blir frest/støpt.

Alle mastere kan gjøres på cnc-fresen jeg har (3D).

Arbeider også for å kunne lage den i målestokk 1:22,5

Terje V.
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page