Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Ut på tur
 Australia - tips om jernbaner ?
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

KjellAn

Norway
812 Posts

Posted - 10/10/2014 :  23:35:43  Show Profile  Reply with Quote
Vi skal en tur "downunder" i november. Australia er såpass stort at man kan ikke rekke alt på noen uker. Vi skal besøke Adelaide, kjøre langs Great Ocean Road, besøke Melbourne og Sidney.

Men, hva kan man se og oppleve av 1:1 jernbaner der nede? Kanskje det finnes hagejernbaner av forskjellige skalaer også. Programmet for turen er ganske stramt, men jeg håper det likevel blir tid til noen dager med jernbaneopplevelser.

Er det noen som har gode jernbanetips om dette landet.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers

mojac

171 Poster

Posted - 11/10/2014 :  00:01:43  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har vært i Australia flere ganger, men aldri kjørt tog. Drømmen er en transkontinental togreise fra øst til vest. Jeg har imidlertid vært i et par gode MJ forretninger, bl a http://www.trainworld.com.au i Melbourne.

Morten Jacobsen (MJ)
Go to Top of Page

TeVe

Norway
370 Poster

Posted - 11/10/2014 :  19:48:33  Show Profile  Visit TeVe's Homepage  Reply with Quote
Zig-Zag railawy i Blue Mountains innenfor Sydney er et must. Var den opprinnelige jernbanekrysningen av fjellryggen. Du kan ta tog dit med dagens krysningsmetode, tunell og stige av på stasjonen som ligger ved det nedre stoppstedet for ZigZag railway. Dagens Zig-Zag railway er en sterkt forkortet utgave av tidligere tiders bane.
Om du kjører bil opp Blue Mountains kan du også se Scenic Railway som strengt tatt ikke er en jernbane men en bane som følger tidligere tiders bane for å frakte kull opp fra dalbunne til toppen av fjellet 300 m høydediff.

Terje V.
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page