Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 N skala
 Strømopptak
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

kelwin

85 Posts

Posted - 03/08/2013 :  19:55:13  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har et anlegg i en vinkeldel av stua som står på vent og bare blir prøvekjørt med ujevne mellomrom. Når jeg fyrer det sånn ca i perioden sept-april, må jeg gå over mye av anlegget med diverse rensemetoder for å få kjørestrøm. Kom plutselig på at dette kan ha med luftfuktighet,temperatur og forurensning å gjøre siden det nettopp fungerte perfekt etter stillstand i nesten 3 måneder. Med gjennomlufting siden juni i et område på totalt 140m2 og mekanisk avlufting ellers.

Kommentarer?

Fakta:
Totalt ca 26m med sølvskinner og ca 30 veksler, alt av varierende fabrikat code 80.
Kjørestrøm loddet fra kritiske punkter (av spesialist) til en MRC TechII.
Dette er all strøm som går i anlegget for øyeblikket.

Øystein Wiik

Norway
2550 Poster

Posted - 05/08/2013 :  09:21:06  Show Profile  Reply with Quote
Noe som kan være viktig er hva du rengjør med og hvordan. Kan du si litt om det?

ØW
- tog som ikke skal så langt av sted.
Go to Top of Page

kelwin

85 Poster

Posted - 05/08/2013 :  17:33:50  Show Profile  Reply with Quote
QTips med Heptan og/eller "Blårens" i kombinasjon med slipeblokk (abrasive cleaner).
Tar områder og veksler/tunger systematisk etterhvert som de dukker opp.
Går etter med myk mikrofiber; kjører alltid med (Noch) rensepad.

Edited by - kelwin on 05/08/2013 17:34:35
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2550 Poster

Posted - 06/08/2013 :  09:40:58  Show Profile  Reply with Quote
Luftfuktighet,temperatur og forurensning som du nevner kan selvsagt spille inn.Det er jo litt påfallende at noe funker etter lengere tids stilstand for så ikke å gjøre det. Hvis det er klimaforskjeller i de stilleperiodene hvoretter det virker i forhold til de stilleperiodene det ikke virker så indikerer jo det noe.

Er det støv eller oksydering du tørker av skinnegangen?
Er det lett å få av?
Jeg går ut i fra ta du med sølvskinner mener nysølv/nikkelsølv?

Kan ikke si jeg har noe klart råd å gi deg. Tildekking kanskje?
Mener jeg har lest noe om et produkt som hindret oksydering, men kan ikke huske hvor eller hva.

Tim Waris i Fast Tracks vasker sine vekselbyggesett i backing soda (bakepulverlaøsning?) etter at han har loddet de sammen. Det gjør han primært for å nøytralisere det sure loddevannet, men i tillegg sier han, så reoksyderer ikke metallet i etterkant. Det kan ligge på hylla i årevis og være like fint.

Grunnen til at jeg spurte hva du vasket med var om du kanskje brukte noe som gjorde vondt verre på lang sikt, noe surt. Det ser det ikke ut til at du gjør. Allikevel kan det hende at du kan oppnå noe ved å bruke noe basisk på en eller annen måte. Kanskje på en mindre del hvor du sliter litt.

ØW
Go to Top of Page

kelwin

85 Poster

Posted - 06/08/2013 :  17:20:46  Show Profile  Reply with Quote
quote:
[i]
Er det støv eller oksydering du tørker av skinnegangen?
Er det lett å få av?
Jeg går ut i fra ta du med sølvskinner mener nysølv/nikkelsølv?

ØW

-Støv er det iallfall ikke, kan ikke registrere noen endringer i materialet.
-Enkelte punkter kan være enkle, isåfall dukker det opp et nytt inntil jeg har gått en hel runde fra første problem.(Rundbane).
-Jepp.
Go to Top of Page

KjellAn

Norway
812 Poster

Posted - 06/08/2013 :  18:37:41  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Øystein WiikMener jeg har lest noe om et produkt som hindret oksydering, men kan ikke huske hvor eller hva.

Stoffet heter NO-OX
Her er en artikkel på nScale.net

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2550 Poster

Posted - 07/08/2013 :  10:14:56  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har ærlig tatt ikke hatt særlig trøbbel med dette selv, så jeg har lite erfaring med det. Jeg kjenner heller ikke No-Ox som Kjell viser til, men regner med at det er produktet jeg nevnte.
Det finnes mange remedier for formålet på markedet. Det er sikkert sånn at noen er bra mens andre er mindre bra.

Noen tanker om det:
Hva er skinnedritten?
*Metalloksyder fra skinnestrengen.
*Oljesøl fra lok (og vogner)+ luftbårne partikler av ymse slag.

Det siste kan man man løse opp og tørke vekk. Men å få det helt reint er kanskje ikke lett. Mange grundige omganger kan bli nødvendig før det gir seg. Rester vil fort tørke inn igjen og bli like ille. ( "-- isåfall dukker det opp et nytt inntil jeg har gått en hel runde fra første problem.")
Hvis man løser med noe som også legger igjen noe til tørk så har man lagt til noe i stedet.
Hvor kommer det fra?
Fingeravtrykk, limrester og annet fra skinnelegginga.
Overdreven smøreiver på lok og vogner. (Smør nesten aldri)
Luftbårene partikler.

Oksydering.
Et paradoks er at møkka over kan beskytte mot oksydering. I alle fall hvis den er ph-nøytral. Hvis det er helt reint metall eller sure ting på skinnene så oksyderer metallet lettere. Oksyder kan fjernes kjemisk. Regner med at det er det No-Ox gjør.
Oksyder kan også pusses vekk. Da fortrinsvis med forsiktige verktøy. Skinneviskelærene er bra. Plastskrubber som Scotch-Brite kluter er også fine. Poenget er å ikke ripe i skinnenes overflate. Gjør man det blir det bare verre siden møkka får bedre tak.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 07/08/2013 10:17:09
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page