Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Frittstående forumer på NMJFs plattform
 WinDigipet bruker spørsmål.
 Signalproblemer med WDP 2009
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

bok1000

13 Posts

Posted - 03/11/2010 :  21:12:35  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har tatt i bruk WDP 2009 og Central station 1 , og skal forsøke
og forbinde Viessmann signal 4012 fra pc til CS. I "Magnetartikel - Verknüpfen - Manager" får jeg en feilmelding : gul trekant med teksten
"Adresse bei ID falsch" i øvre delvindu , i nedre delvindu står teksten
"Adresse bei Ma falsch". Sinalet virker for grønn og rød stilling , men aldri grønn/gul. Alle andre typer signal på anlegget fungerer helt utmerket , men ikke denne typen. Signalet er forbundet med K-84 og rele
5552 (viessmann) samt K-83. Jeg bruker bare en adresse , ikke to.
Når jeg hadde WDP 9.0 og Control Unit , så fungerte signalet utmerket.
Jeg endret ikke kabling da jeg gikk over til WDP og CS. Anlegget er Märklin med C og M-skinner.
Er det noen der ute som kan hjelpe.
Mvh
Bjorn O. Kristiansen , Br-dal

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 04/11/2010 :  08:13:07  Show Profile  Reply with Quote
Du har vel valgt ett signal i WD som krever 2 adresser for å fungere korrekt.
Men du bruker bare 1 adresse siden du ikke skal ha ren grønn.
Og da sier vel WD at dette ikke er riktig.

Du må nok velge ett annet signal som kun krever en dekoder adresse.
Alternativt kan du prøve med å bruke en dummy adresse på adresse 2

Hilsen Nils
Go to Top of Page

bok1000

13 Poster

Posted - 04/11/2010 :  22:04:22  Show Profile  Reply with Quote
Takk Nils - da har jeg kommet et skritt videre , men fortsatt er det et lite problem.
Jeg skrev inn samme adresse som vekslen har som står i forbindelse med signalet som adresse 2 . Når jeg trykker på signal ikonet , så fungerer både signalet og vekselen korekt , dvs når det lyser grønt/gult ute på anleggt , så ligger vekselen i avik.
Det som er problemet er at signalikonet på pc-skjermen stemmer ikke med det ute på anlegget. Når jeg trykker grønn på pc , så lyser det grønt/gult ute på anlegget. Og når jeg trykker gul/grønn på pc , så lyser det grønt ute på anlegget. Jeg antar at det kanskje er noen ledninger som må byttes om , men jeg er usikker på hvilke. Alt stemmer jo ute på anlegget. Har du eller noen andre noe forslag ?

Hilsen Bjørn O.
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 05/11/2010 :  15:46:20  Show Profile  Reply with Quote
Adressen til sporskifteren blir veldig feil og bruke. Såfremt den ikke skal styre signalet.
Kall den noe som ikke er i bruk. 300 er ett godt tall :-)

For å få til riktig på WD og anlegget, kan det være at tulleadressen må være adresse 1
Og den reele adresse 2.
Prøv deg frem.

Hilsen Nils
Go to Top of Page

bok1000

13 Poster

Posted - 05/11/2010 :  20:30:12  Show Profile  Reply with Quote
Hei.
Desverre så fungerer ikke dette heller. Jeg har prøvd flere tulle-adresser både som adresse 1 og 2 , men signalbildet blir feil. Mon tro om det blir bedre hvis man kutter ut releet og bruker to utganger på K-84 evt K-83 ?? Hva sier du ?

Hilsen Bjørn O.
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 07/11/2010 :  17:15:56  Show Profile  Reply with Quote
Det hjelper nok.
Du har prøvd å sette signalet ovnendt koblet i WD tegningen der du setter adresse også.
Go to Top of Page

bok1000

13 Poster

Posted - 08/11/2010 :  18:43:23  Show Profile  Reply with Quote
Hei.
For signalene i WDP er det ingen mulighet å koble motsatt - det gjelder vel bare for sporveksler.
Prøvde å kutte ut rele, men da ble det ikke mye respons.
Deriomot tok jeg å flyttet litt på ledningene " i blinde " under bordet, og da fikk jeg en løsning jeg foreløpig slår meg til ro med.
Når jeg først trykker på ikonet for signalet og deretter på ikonet for sporveksel som denne står i forbindelse med , så stemmer signalbildet både på skjerm og anlegg samt at sporvekselen ligger i henhold til signalbildet. Takk for all bistand , Nils.
Det kommer meg i hu at en eller annen "luring" en gang sa :
" Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.
Praksis er når alt stemmer og ingen vet hvorfor.
I mitt togrom blir teori og praksis forenet.
Ingenting stemmer og ingen vet hvorfor."
Hilsen Bjørn O.
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page