Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Enda større tog, "The Real Thing", 1:1
 Hva og hvor?
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Øystein Wiik

Norway
2559 Posts

Posted - 14/07/2005 :  19:02:46  Show Profile  Reply with Quote
På årets feriereise fikk jeg sjansen til å ta en avstikker for å "botanisere" litt på en interesant jernbane. Jeg kan legge ut litt bilder, men da benytter jeg anledningen til å lage en agurktidkonkurranse.

Spørmålene er:
Hva er dette?
På hvilken bane er bildet tatt?

-og joda dette er jernbanerelatert.

ØW

Rabel

Norway
381 Poster

Posted - 14/07/2005 :  19:37:27  Show Profile  Visit Rabel's Homepage  Reply with Quote
Ser ut som en lås på en dreieskive med jernbanespor eller jernbanetrallespor -husker noe lignende fra da jeg var yngre og jobbet på sagbruk i Namsos. Jeg tror dette er en eller annen industri-jernbane med noe smalere spor en vanlig jernbane.

Men hvor -se det kan kanskje noen andre svare på...

..Det som ikke kan repareres, kan i hvertfall plukkes i stykker...;-)
Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 14/07/2005 :  19:37:32  Show Profile  Reply with Quote
Jeg kommer i farten på 3 steder i Norge hvor en slik låsemekanisme brukes. På det ene stedet ligger det en ringstall i umiddelbar nærhet som har 4 spor (hvorav 3 er opptatt om dagen...) Det andre stedet har ikke ringstall, men en bygning med 2 spor. På det tredje stedet er det ingen lokstall i det hele tatt, men istedet en ferje.

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 14/07/2005 :  21:26:48  Show Profile  Reply with Quote
Herrene nærmer seg.

Låsemekanisme? Ja.
Dreieskive? Nei.
Industribane? Ja.
Smalspor? Nei.
Ferje? Ja.

ØW

Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 14/07/2005 :  21:46:11  Show Profile  Reply with Quote
Da er det ikke mange ferjer å velge mellom tror jeg. Jeg vil anta det dreier seg om 2 stk. hvorav begge har en del "ræl" ombord. Den ene ferga har dampmaskin og den andre diesel, men ingen av de er i trafikk. Under er et bilde av den sydligste av dem tatt av meg for et par uker siden.

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 14/07/2005 :  22:04:54  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Og her samme båt i fart, den 10.06.2001:

Før den ankommer fergeleiet med en del "ræl" ombord, den 10.06.2001:

Men om dette er helt riktig svar vet jeg ikke. Kanskje søsteren som fortsatt ligger i andre enden av sjøen?

Hun lå der den 02.05.04:

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 14/07/2005 :  22:18:08  Show Profile  Visit LarsB's Homepage  Reply with Quote
Det ligger en båt ved Mæl og en ved Tinoset forsatt.

Og det ser slik ut på kaia på Tinnoset ved påsken 2005.

Hilsen
LarsB
Webside: http://home.no.net/labyman

Edited by - LarsB on 14/07/2005 22:46:47
Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 14/07/2005 :  23:07:50  Show Profile  Reply with Quote
Den "gamle damen" lå der for et par uker siden også. For de uinvidde er dette dampbåten....

Hilsen Kjetil

K. Næss
Go to Top of Page

Rabel

Norway
381 Poster

Posted - 15/07/2005 :  00:05:24  Show Profile  Visit Rabel's Homepage  Reply with Quote
...Men hva brukes banen og fergene til da? Hvilken industri er dette?

Roger

Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 15/07/2005 :  00:36:35  Show Profile  Reply with Quote
Banen, dvs. Rjukanbanen brukes ikke til noe som helst. Stiftelsen Rjukanbanen ble formellt oppløst i fjor sommer. Alt jernbanemateriell samt begge fergene står (og ligger) hensatt på ubestemt tid. Kommunene Tinn og Notodden samt Telemark Fylkeskommune lurer på hvem som skal betale regningen for å holde dette i drift. En sum som er på ca. 4 millioner i året. Det skal godt la seg gjøre med den beskjedne mengde turister som finner veien opp dit.

Det går forøvrig an å leie dressin på Mæl camping. Jeg er litt usikker på når og hvor man henvender seg, for da jeg og to andre mj-folk var der for et par uker siden var det helt dødt der oppe. Ingen folk eller turister å se i mils omkrets.... Og svaret på gåten som startet denne tråden blir vel egentlig Bratsbergbanen, om jeg har tolket bildet korrekt.

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 15/07/2005 :  00:42:48  Show Profile  Visit LarsB's Homepage  Reply with Quote
Hydro på Rjukan fikk bygget en linje fra vedmork, du vet tugtvan aksjonen i 1945. Og ned til Rjukan,. Derfra gikk den de vell 16km til Mæl og med båt til Tinnoset. og videre til Posgrunn. Pasjertrafikken bls nedlagt 31.05.70 og 04.07.91 ble banen nedlagt. Banen hadde godstrafikk med svolelsyre, anmniakk, kulsyre osv mellom Hydro i Posgrunn og Hydro på Rjukan. Banen ble nedlagt da Hydro bestemte seg å trappe ned på Rjukan.

Linja er eletrisk Rjukan- Mæl og Tinnoset, og til Notoden(og videre til feks Oslo). Men Vedmorksporet,Rjukan-Vedmork var uten kjøreledning og ble revet i 1991. Men trassen ligger der fremdeles.

På Rjukan i Lokstallen står det noen El-lok. På Mæl en del inntern matriell og Tinnoset står diesel og el som El9(gammel design)og Dhg 500 til Rjukanbanen (3 stk). Motovogner type 67 og 68 står der også sammen + en lang lerke med tankvogner(tilhørende rjukanbanen). De 68 settene var de siste som gikk mellom Notodden og SKien/Porsgrunn.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

Rabel

Norway
381 Poster

Posted - 15/07/2005 :  00:59:30  Show Profile  Visit Rabel's Homepage  Reply with Quote
Jøss, rene Jernbanemuseet der oppe da... er anlegg og utstyr tilgjengelig for publikum/spesielt intresserte?

Roger

Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 15/07/2005 :  01:04:37  Show Profile  Reply with Quote
Det aller meste står utendørs, så det er bare å lade kameraet og dra på tur.

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

NiM

440 Poster

Posted - 15/07/2005 :  07:57:12  Show Profile  Reply with Quote
quote:
LarsB skrev:
Banen hadde godstrafikk med svolelsyre, anmniakk, kulsyre osv mellom Hydro i Posgrunn og Hydro på Rjukan.

I følge sikre kilder ble togene på Rjukanbanen kjørt med last også andre veien:

"På Kragerøbanen ble det kjørt lange godstog med tankvogner fra tungtvann-gruvene rett utenfor Kragerø sentrum.
Disse togene ble kjørt til Rjukan og tungtvannfabrikken på Vemork. Der frysetørket man tungtvannet for å unngå at tyskerne skulle få tak i det under krigen."

Go to Top of Page

gunwes

Norway
598 Poster

Posted - 15/07/2005 :  08:57:34  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by NiM
"På Kragerøbanen ble det kjørt lange godstog med tankvogner fra tungtvann-gruvene rett utenfor Kragerø sentrum.
Disse togene ble kjørt til Rjukan og tungtvannfabrikken på Vemork. Der frysetørket man tungtvannet for å unngå at tyskerne skulle få tak i det under krigen."

Kanskje NiM kan gi oss en leksjon i alternativ kjemi og fysikk?

Gunnar
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 15/07/2005 :  13:57:04  Show Profile  Visit LarsB's Homepage  Reply with Quote

Et bilde fra Mæl.

Alt står hendsatt ute både på Mæl og på Tinnoset, enten på Land eller på ferga. På Rjukan står det noen intermatriell ute, mens El-lokene står inne i Lokstallen sammen med omformeren.

Kan legge til at det også står 67 sett på Notodden( i tilegg til de settene på tinnoset) også sammen med en F10. Men den ser ikke ut.

El9.2064 som har sett sine bedre dager. Ser noen av motorvogene i bakgrunn

Dhg 500 til Rjukanbanen hendsatt i lokstallen/traktorstallen mens de 2 andre står under tak på ferga på samme sted.

Hilsen
LarsB

Edited by - LarsB on 15/07/2005 13:58:25
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 15/07/2005 :  14:48:51  Show Profile  Reply with Quote
Ja så var det løst.
Bildet viser en av to låsestykker mellom ferga og kailemmen.
I dette tilfellet på Ammonia, selve rosinen i pølsa.
Ammonia ligger på Mæl og da er banen Rjukanbanen.
Bratsbergbanen er vel Tinnoset - Notodden.

Ja stedet er vel verdt både en og flere turer. Her er det mye lett tilgjegelige godbiter.

Lett gjengrodd spor ved Miland med Gaustadtoppen i bakgrunnen.

Som bonus får man et opphold i mye vakker natur. Fiskemulighetene er fine hvis man liker den slags.
Kjører man til Austbygde i nordenden av Tinnsjøen kan man ta inn på Sandviken camping som er en perle. Herfra kjører man til Mæl på 10-15 min., så det er fin base, i motsetning til Mæl camping som ikke er noe å skrive hjem om akkurat.

Vemork er i dag Norsk Industriarbeidermuseum. Fine utstillinger vel verdt en tur.

Rjukan er en liten hyggelig by med mye relativt godt bevart bebyggelse fra begynnelsen av 1900-tallet. Dragestil og Ny klassisistisk for det meste.

Krossobanen er en taubane 5 min. kjøring vest for Rjukan er vel verdt en tur. Rett opp på 900 m.o.h. så kan du spasere i fjellet.

Kjempefint at dere bidrar med stoff og bilder gutter! Sånt blir det kule tråder av.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 15/07/2005 17:53:49
Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 15/07/2005 :  15:03:44  Show Profile  Reply with Quote
Når man da har sett det Rjukan og omegn har å by på, og teltet er pakket på Austbygde, så kan man fortsette en vei rett østover over fjellet, og vips - etter 25 kilometer står man på Veggli og ser rett inn i masse gammelt materiell der også. Turen nedover mot Kongsberg igjennom Numedalen er et mekka for de som vil lage moduler, være seg Fremo eller andre.

Det ryktes forøvrig at jeg og et par andre forummedlemmer ble sett i en grønn Honda Civic i stor hastighet over fjelltoppen for et par uker siden.....

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 15/07/2005 :  17:47:12  Show Profile  Reply with Quote
Her er noen flere bilder.

Typisk for broene på Rj.B. Stort sett er de alle av samme type. Flotte konstruksjoner.

Denne typen planovergang har jeg ikke sett noen andre steder i Norge. Denne står der sporet krysser veien rett ved stasjonsområdet på Mæl. Den gangen det var togtrafikk her var det ikke særlig biltrafikk her. Nå er veien riksvei, men den gangen var den en blindvei.
Stolpen står midt mellom sporet og veien så når man svinger porten ut så sperrer den kjørebanen. Det har tydeligvis vært tilsvarende på andre siden av veien også, men her er bare stolpen tilbake.

Tøff revisjonsvogn.

Enda tøffere tunglast vogn Rj.B Tsfo 76. I sin tid skandinavias største jernbanevogn. Hva det er som ligger på den nå aner jeg ikke, men den ble brukt til å frakte synteseovner og trafoer. Opptil 80 tonn kan den ta.

Men det er selvfølgelig denne gamle damen som først og fremst får mitt hjerte til å banke, Df Ammonia. Jeg har krabbet rundt på den og tatt en masse bilder høyt og lavt og gravet i arkiver etter tegninger. Den dukker nok opp i bloggen min med tid og stunder.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 15/07/2005 18:03:40
Go to Top of Page

Frans van Cuilenborg

Norway
220 Poster

Posted - 11/08/2005 :  15:33:03  Show Profile  Visit Frans van Cuilenborg's Homepage  Reply with Quote
Jeg vet Øystein kommer til å like dette bildet

Men hvor er det tatt.

Frans

Edited by - Frans van Cuilenborg on 12/08/2005 21:31:02
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 11/08/2005 :  18:21:01  Show Profile  Visit LarsB's Homepage  Reply with Quote
Jeg vet at det er 3 skinne i dag, og det er på Jernbanemuseumet, Sørumsand og på Grovane..

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

Rosenblad

Norway
167 Poster

Posted - 11/08/2005 :  22:26:50  Show Profile  Reply with Quote
Hei!

Det er på Grovane fordi det smale sporet er 1067mm!

MVH, Tom
Go to Top of Page

Frans van Cuilenborg

Norway
220 Poster

Posted - 12/08/2005 :  21:29:09  Show Profile  Visit Frans van Cuilenborg's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Rosenblad

Hei!

Det er på Grovane fordi det smale sporet er 1067mm!

MVH, Tom

Tom,

Det er riktig.
Jeg trodde ikke at de hadde sånt spor i Norge men der tok jeg feil.

Mvh, Frans
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page