Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Norsk damplok ?
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

Nils Gullhav

Norway
1222 Posts

Posted - 18/02/2005 :  09:38:41  Show Profile  Reply with Quote
Marklin har kommet med en modell av ett lite damplokomotiv. Klasse 89,70-75 DB
Marklins varenummer 37140 på side 58 i den nye katalogen

Er dette en modell som har gått i Norge med noen små forandringer.
Jeg tittet på Jernban.net. Der var det mye som ”lignet”.

I mine øyne ser det ut som denne kan brukes som ett norsk tog med små inngrep for å få den til å ligne. Nå er ikke jeg noen stor nagleteller, så jeg er fornøyd med noe som kan passere som norsk materiell. Husk jeg er avhengig av støtteskinne for å kjøre tog.

Er det noen som kan komme med noen gode innspill på en eventuell fornorsking av denne modellen.

Hilsen Nils

Edited by - Nils Gullhav on 18/02/2005 10:21:09

B E Pedersen

Norway
801 Poster

Posted - 18/02/2005 :  13:33:09  Show Profile  Reply with Quote
Linket til bildet hos Amundsen Hobby:

BE
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 18/02/2005 :  13:40:34  Show Profile  Reply with Quote
Akkurat denne loktypen har vi hatt engang i Norge.

Tyskerne tok et slikt lok til Kirkenes. Var i bruk der.

Hjul, understilling mm kan opplagt brukes til et par norske utgaver. Umiddelbar tanke uten å ha sjekket noen mål er NSB type 25.
Det er også et par andre typer som faller inn i konseptet. Det viktigste med modellen er at den har flatsleider, små hjul som står tett sammen. Små hjul tett sammen er typisk i Norge, uvanlig ellers i Europa. Derfor blir ofte fabrikkmodeller for lange.

Har tegning på DR-loktypen hjemme, skal sammenligne litt hjulavstand og diameter i kveld og komme med noen tips.

Tor Erik L.
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 18/02/2005 :  17:56:47  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har sett litt i notatene mine og funnet noe småinteressant.

Baureihe 89 er en samling av en mengde ulike länderbahn lokomotiver. Alle har tre drivaksler.
BR 89 70-75 er fra de Preussiske statsbanene og hadde litra T3. Dette er sikkert kjent av de fleste.

Jeg har ikke funnet ut drivhjuldiameter på loktypen men antar den er ca 1000-1100mm
Vi regner akslene fra sylinder og bakover.
Avstand aksel 1 - 2: 1700mm
Avst aksel 2 -3; 1300mm
Total hjulstand er med andre ord 3000mm
tot lengde over buffere 8591mm.

Vi har fire aktuelle kandidater i Norge:
type 25 - tot hjulstand er 3120mm
type 43 - fot hjulstand er 3120mm
type 40 - tot hjulstand er 3200mm
type 42 - tot hjulstand er 2600mm

Den som falt mest i smak for meg var type 42. Dette loket har avst aksel 1-2= 1300mm og 2-3=1300mm Loket er kort og lite med tette hjul og sylindere omtrent som T3. KJeldimensjon er heller ikke så veldig langt unna.

Type 42 var et skiftelok som ble bygget til Norsk Hovedjernbane av SLM i Sveits i 1898. Hos NHJ hadde typen litra E - senere litra G. Hos NSB (etter 1920) type 42a. Det ble kun bygget ett lok av typen som hadde nr.90. Maskinen ble i alle år brukt i skifting rundt Oslo.
Loket ble bygget om til enmannsbetjening like etter 1945. Da fikk nr.90 stor brei førerhytte - svært lik slik "Ulkene" hadde. Jeg har ett foto av loket slik det da ble, men det er kjent ett til. Etter ombyggingen ble loket kjent som "Store-ulka". Det ble utrangert i 1962.

For å bygge ei "Store-Ulke" fra T3 maskinen må følgende gjøres (Grovt)
- Endre kassene rundt kraftdamprør
- Montere norsk generator
- Endre skorsteinen, den skal være litt tykkere og mye kortere
- Endre styringen litt, ta bort et par dingser...
- Ta bort kull/vanntanker foran førerhytta.
- Lage ny førerhytte.
- Ta bort trykkluftpumpe, tilhørende rør og den tyske generatoren.
- Monter trykkluftpumpa på venstre side rett foran førerhytte.
Resultatet blir et veldig norsk og litt spesielt skiftelok.

Vil man lage det opprinnelige utseendet og ikke er nagleteller bør du gjøre følgende:
- Lag ny skorstein som er litt tykkere og en god del kortere
- Ta bort vanntanker foran førerhytte.
- Ta bort en medbringerstang i styringen.
- Fjern trykkluftpumpa og generatoren og kassen på hyttetaket.

Modellen blir ikke helt riktig, men blir veldig nært opptil ei "Store-Ulke". Inntrykket blir ganske riktig, et lite lok med små hjul tett sammen og hytte med åpne dører. Det viktigste er at vanntankene må fjernes.

Trengs det bilde eller mer forklaring så må man vel få til det engang.

mvh
Tor Erik Lillehagen

Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 28/02/2005 :  10:56:07  Show Profile  Reply with Quote
Jeg må rette meg selv. Jeg opplyste litt lenger opp at et lok av type BR 89.70 var brukt i Kirkenes.
Det korrekte skal være at et lok var brukt i NARVIK. Dokumentasjon finnes i "På Sporet".

Tor Erik L.
Go to Top of Page

TorsteinS

Norway
54 Poster

Posted - 11/03/2011 :  20:42:18  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Tor Erik Lillehagen

Hva med type 23? Den hadde også 3 aksler med små hjul.

Det har i og for seg også type 53 (opprinnelig fra Dunderlandsbanen), men den har noen påfallende særegenheter, som oval kjel og skjulte sylindre. Dessuten ser det ut som akselavstanden er relativt lang.

Er forresten typetegninger til noen av disse seks lokene tilgjengelig noe sted? Har ikke funnet noe på jernbane.net eller NJKs materielldatabase, og heller ikke i det eksemplaret av H0-fortegnelsen jeg kjøpte en gang på 80-tallet.
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2121 Poster

Posted - 12/03/2011 :  09:02:18  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by TorsteinS

quote:
Originally posted by Tor Erik Lillehagen

Dessverre kommer Tor Erik aldri til å svare på spørsmålet ditt.
Han gikk ut av tiden 4 mars 2005, bare rundt en uke etter at han skrev sitt siste innlegg i denne tråden.

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4084

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

TorsteinS

Norway
54 Poster

Posted - 12/03/2011 :  14:13:24  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Håvard H
Dessverre kommer Tor Erik aldri til å svare på spørsmålet ditt.
Han gikk ut av tiden 4 mars 2005, bare rundt en uke etter at han skrev sitt siste innlegg i denne tråden.

Trist å høre. Jeg har aldri møtt ham, men før jeg begynte å besøke dette forumet, kjente jeg navnet hans fra flere interessante artikler i På Sporet. Hans bortgang var et stort tap for MJ- og jernbane-interesserte i Norge.

quote:
Originally posted by TorsteinS

Etter et besøk på det lokale biblioteket, fant jeg svaret på dette i en bok om norske damplok fra 1940 til 1970. Der var hjuldiameteren for type 23 oppgitt til "hele" 1250mm, dvs. 14,4mm i H0, og 1060mm for type 25, dvs. 12,2mm i H0. Jeg vet ikke hva den er på Märklins 37140, men for min billigutgave av Rocos BR80 er den ca. 12mm, og for Märklins art.nr. 3000 (BR89 006) knapt 13 mm, altså noenlunde passende for type 25 og for lite for type 23.

Ellers har Sverre J. Dahl skrevet en artikkel om ombygging av Märklins 3029 til noe som ligner på type 23b:
http://www.dahlbjune.no/mj/3029/3029.htm
Og her er en diskusjonstråd basert på artikkelen:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=945

Edit: Oppdatert lenke

Edited by - TorsteinS on 15/02/2017 18:14:45
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page