Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 Blinkeletronikk
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

terjest

Norway
1837 Posts

Posted - 13/09/2002 :  00:14:18  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Jeg har kjøpt Hobby-Trains signaler der lysdiodenes anode-ender er koblet sammen til felles jord. Begge mine blinkelektronikk-bokser fra Arna og fra Viessmann fungerer bare på signaler med lysdiodenes katode-ender koblet sammen til jord (NMJ). På enkle signaler lar det seg gjøre å bruke ekstra releer og komme seg rundt problemet. På fem-lys signaler står man bom fast, hvis det da ikke finnes blinkelektronikk-bokser som er beregnet for anodekoblede signaler. Somebody knows??

Mvh Terje Storjord
http://home.no.net/tstorjo

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 13/09/2002 :  00:38:18  Show Profile  Visit smholt's Homepage
Om du inverterer utgangene fra blinkelektronikken med f.eks. en hex inverter(6 stk i en chip) og legger fellesledningen på signalet til pluss istedenfor jord, så bør det vel virke.
Skissen viser hvordan det kan kobles:

En kommentar ellers kan vel være at det var uvanlig at signalene er koblet slik. Du er sikker på at det ikke er feil fra produsentens side?

PS: Det heter selvfølgelig Hex Inverter og ikke konverter som jeg skrev og som det står i skissen. Jeg syns det var noe som skurret mnår jeg skrev det.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 13/09/2002 :  13:44:41  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hei Svein. Først; takk for det trivelige besøket hos dere i Drammen MJ-klubb i sommer! Som amerikanerne sier: Keep up the good work.

Akkurat, så det finnes en innretning som rett og slett snur polariteten på blinkesignalet. Skal høre meg for hos Electrotrade, å kjøpe enkeltdeler hos Elfa er så forb.... dyrt.

Er også spent på anbefalingene fra produsenten som jo er i nabolaget deres. tar nok en telefon litt seinere i dag.

Mvh Terje Storjord

Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 13/09/2002 :  19:23:42  Show Profile
Hei Terje

En hexinverter vil fungere bra , men enda mer egnet er transistordriveren ULN2004A med 7 NPN-transistorer i en 14pin krets med alle nødvendige motstander inkludert. Disse tåler vesentlig høyere belastning, og er mer robuste enn en cmos krets. Kretsen er vist på side 990 i Elfakatalogen.

Disse har jeg mange av, og jeg kan evt. sende en krets (med sokkel)i posten.
Ved å lodde direkte på sokkelbena, skulle ikke et print være nødvendig.
ULN20024 er veldig enkel å koble, men jeg kan legge ved en skisse.
Kretsen kan du i såfall betrakte som en gave, da jeg ikke fakturerer beløp under 10kr.

TerjeB
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 13/09/2002 :  21:07:57  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo navnebroder

Hvis du kan putte tre stykker og ei koblingsskisse for vanlig dødelige i posten, så skal det piskandause bli betaling også. Jeg mailer adressen til deg. Takk og bukk!

Hobby-Train forteller forøvrig det samme som Arne Modellelektronikk; at den vanlige måten hos de store utenlandske MJ-produsentene er å ha felles anode og at Hobby-Trains signaler derfor er koblet slik. Felles katode er en særnorsk (NMJsk) måte å koble på, og at Arnas 1 hz releer er laget for sistnevnte.

Hobby-Train leverer imidlertid modifiserte Arna-releer tilpasset felles anode.

Mvh Terje Storjord

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page