Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Car System
 Moduler med FCS
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 13/06/2002 :  14:07:11  Show Profile
Hei FCS-entusiaster

Med utgangspunkt i FREMO-grensesnittet er det laget et utkast til et standard grensesnitt for tog og FCS over modulskjötene.
Det er laget flere (3) moduler etter denne standarden, og disse har värt med på to FREMO-treff, samt på MJF's höstmesse.
Det foregår nå intens produksjon av flere moduler, og jeg vil oppfordre andre FCS'ere å slenge seg med på dette. Erfaring fra messer er at FCS vekker stor interesse.

Fölgende moduler er laget:
Rundkjöring (med tre veier ut - en under linjen) (OIH -Ove Hagen)
Snumodul (med kryss og vei ut) (OIH)
Strekningsmodul, kurve, endevender, vei under linjen (ÖS)

Fölgende moduler er under produksjon:
Parkeringsplass (oppstilling av trailere f.eks. for rullende landevei) (ÖS)
Lasterampe for Rullende landevei (ÖS)
Lasterampe for Rullende landevei (for å kunne laste av igjen, i og med at FREMO ikke har vendeslöyfe) (OIH)
Strekningsmodul med planovergang, endevender (Ove's bror)
Veikryss/sidespor til fergeleie, endevender. (Ove)
Snumodul (ove)

I tillegg er det mulig at Hovedbanens (Björn Ragnar Strands) bymodul vil bli koblet på.

Morten A. Myhr og Nils Gullhav har antydet at de vil lage moduler.

Det hadde värt veldig fint om flere kunne tenke seg å lage FCSMO med tilpasset FREMO-grensesnitt.

mvh Öyvind Ström

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 13/06/2002 :  14:16:01  Show Profile
Her er linken til FCS/FREMO/K

Bemerk at standarden er laget ut i fra K-skinner. Se tekst etter bilde for andre skinnetyper.

http://www.network54.com/Hide/Forum/message?forumid=77954&messageid=981898827

Märklin K er totalt 5 mm høye, fra svillebunn til skinnetopp.
Skal noen lage FCS/FREMO snitt med skinner som er lavere, må veien SENKES tilsvarende. (Fordi hele modulen da må heves for å passe sammen med FCS/FREMO/K)

mvh Öyvind Ström

Go to Top of Page

ovehagen

513 Poster

Posted - 13/06/2002 :  19:17:34  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
hei
en liten rettelse Modulen til bruttern (TA) er ikke med planovergang men veien går over i bro.

Her er et utkast av et eksempel på oppsett.

Ove I Hagen

Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 13/06/2002 :  19:32:41  Show Profile
Hei Øyvind
På litt sikt kunne jeg tenke meg å delta med Fremomoduler, men jeg må først gjøre ferdig mitt eget messeanlegg.

Jeg vet ikke hvor automatisk trafikken på parkeringsplassen og toglasting skal foregå på Fremomodulene deres, men jeg har begynt å forbrede noen enklere universal elektronikkmoduler som passer til den rullende landevei, og som skal brukes på høstmessen.

Modul1. Innholder 4 bistabile "releer", og kan erstatte de bistabile releene i 2stk. Faller Bussautomatikk.(Samme transistorer på utgangene som Faller)

Modul2. En 8 kanal sekvenser med "minus" utganger. Den kan frigjøre biler fra parkeringsplassen eller togene via de bistabile modulene. Tellefrekvensen er justerbar, eller den kan telle via en sensor eller bryter. Telleren kan stoppe på 9, og må få en puls på resetinngangen for å begynne på nytt. Modulene har skruplinter for tilkobling, og prisen for hver modul er beregnet til ca.300kr.

Disse modulene er ikke testet ennå, men ligger klar på PC.

TerjeB
Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 20/06/2002 :  14:20:06  Show Profile
Det ser ut til å være togspor på hver eneste FCS/FREMO modul. Kan men tenke seg
noen FCS/FREMO moduler uten tog, eller enda dristigere: FCS/"FREMO" treff, hvor det ikke er tog i det hele tatt! Hvis dette emnet allerede er ferdig diskutert, så har jeg desseverre sovet i timen.

TerjeB
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 20/06/2002 :  15:24:47  Show Profile
Hei Terje

Denne tanken er ikke på noen måte ferdig diskutert.
I debatten rundt FREMO i fjor sommer ble dette lansert som en idé. Og vi diskuterte det i Hovedbanen, i hvertfall vi FCS interesserte.

Jeg synes tanken er glimrende. Hvorfor skal dette hersen toget alltid väre med - det er jo bilene som folk er mest opptatt av .
Men inntil videre vil jeg fokusere på FREMO/K/FCS. Men jeg vet jeg kommer til å lage sporfrie FCS-moduler.

Noen ord om en tilnärming til en FCS-standard.
Det har lite for seg å bruke FREMO's B profil. Så vi bör lage en ny profil.
Det smarteste vil da väre å lage den slik at den passer med FREMO/FCS (hull + veiens höyde).

mvh Öyvind Ström

Edited by - OyvindS on 20/06/2002 15:25:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page