Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

 Alle fora
 Norsk MJ forum
 Car System
 Modellbiler i forskjellig målestokk.
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

et

483 Posts

Posted - 13/06/2002 :  13:00:41  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei Terje!

Er det noen tips fra "konvensjonell" bilbane som
kan brukes på FCS?

Har du flere utfyllende opplysninger om denne
flotte "rally"-banen?



Erik Thorsen

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 13/06/2002 :  19:49:56  Show Profile
Jeg kan ikke komme på noen nyttige tips som kan overføres fra bilbane til FCS.

Banen du viser er vel hentet fra bilbane.no på Badet Raceway, og er en ensporet Nincobane. Den er bygget av Glenn Wennerberg, og Lars fra NMJ på strømmen har asistert med spray og detaljering. Figuerene er Preiser i 1/32 skala.

Tidtaking og rundetelling utføres av et gratisprogramm for PC som benytter skyteknappene fra joystikken som tellerinngang. Badet bruker en strømløs skinne som trekker et rele når bilen passerer, og simulerer "skyteknappen".

Konkuransene har vært kjørt med utslånsbil, slik at alle hadde samme forutsetning for å vinne, og beste rundetid var avgjørende.

Besvarte dette spørsmålet ditt?

TerjeB
Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 14/06/2002 :  09:27:19  Show Profile  Visit et's Homepage
Takk skal du ha Terje

Erik Thorsen
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 17/06/2002 :  16:01:54  Show Profile
Erik skrev:
quote:

Er det noen tips fra "konvensjonell" bilbane som
kan brukes på FCS?



Svaret er nei og ja.

På konvensjonelle bilbaner er to metallbörster i kontakt med + og - på skinnene slik at når spenningen öker (hastighetsknappen på håndkontrollen trykkes ned) går bilene fortere.
Dette er ikke umiddelbart anvendbart for FCS, fordi bilen er en selvforsynt enhet mht. strömforsyning. Den eneste påvirkningen (med standardbilene) vi kan gjöre er å bryte strömmen, enten ved bryteren eller ved hjelp av en innebygget reed-kontakt (bryter som aktiveres av magnetfelt). Ved sistnevnte metode kan vi få bilen til å stanse, men det blir en brå stans (og en brå start når vi slipper opp magnetfeltet).

Mange har lagt energi i å forbedre systemet.
- Rutger Friberg viste hvordan man ved hjelp av fotodioder kunne hidre at bilene kjörte inn i hverandre bakfra.
- Hardsoft i Nederland laget moduler for styring av lys og hastighet med fjernkontroll (IR).
- Det har värt mye diskusjon på diverse snakker om hvordan mer realistisk retardasjon/aksellerasjon kunne oppnås.
- MinatureWonderland har bygget styringselektronikk som gir 5 hastighetstrinn mm.
- Terje Brynildsen tilbyr en modul for innebygging som ser meget lovende ut.

Jeg vil imidlertid vende tilbake til din opprinnelige tanke. Kan man benytte regulatorprinsippet ved å regulere noe i veibanen (og da mener jeg ikke punktpåvirkning ved hjelp av magneter/pulser etc.)?
Hva om man istedet for å regulere spenningen på den konvensjonelle bilbanen kunne regulere magnetfeltet? Jo sterkere magnetfelt, jo höyere hastighet?
Intet magnetfelt - bilen stopper.

Og dette er faktisk gjort. Et firma i Tyskland har i flere år laget en konkurrent til FCS. Istedet for den tynne metalltråden brukes en firkantet metallstav som kan gjöres mer eller mindre magnetisk.
Jeg synes dette prinsippet er tiltalende. De lager også elektronikk-moduler for lys/blinklysstyring til bilene samt mye penere trafikklys enn Faller.

Akkurat nå er ikke hjemmesiden deres tilgjengelig, og jeg holder på å undersöke om firmaet fortsatt er i business. Kommer tilbake med mer info.

mvh Öyvind Ström



Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.04