Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Car System
 Lastebil med motorstyrt tipp???
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Frode

Norway
75 Posts

Posted - 04/06/2002 :  20:16:23  Show Profile
Jeg har drevet å fundert litt på om det ville være mulig å lage tipp på en lastebil. Tror noen av dere at dette er mulig? Nå har jeg ikke FCS selv, men jeg har tenkt å anskaffe dette med tiden.

Det jeg hadde tenkt kunne fungere, var å enten ha en egen motor for å heuse forrenden av lasteplanet, eller bruke magneter.
Med en egen motor, så trenger man jo bare en ekstra motor, og ikke ekstra batterier. For å overføre kraften fra motoren, bruker man et lite tannhjul, og en messingprofil (hadde tenkt på de små profilene for selvbyggere, T- eller U-profil) som man lager mange hakk i for tannhjulet. Denne monterer man enten vertikalt eller horisontalt. Vertikalt vil man få et problem, med tanke på løftehøyden og dermed lengden på messingprofilen. Denne må da monteres langt bak for å få kortest mulig lengde på profilen. Horisontalt kan man få til å fungere med at man lager en liten bøyle bak på lasteplanet som man fester profilen i. Motoren vil da dra profilen mot fronten av lastebilen og lasteplanet vil heve seg.

Men så var det da motoren... Vil man klare å presse in en ekstra??? Man må dessuten bygge in revers på begge motorene for å gjøre det hele interessant i trafikk-sammenheng. Dette er jo beskrevet i Allt om Hobby nr.6 1997. Der er det lagt til endel ekstra ting for å få reversen til å fungere automatisk (bilen kjører frem, stopper på en magnet, venter i noen sek., og rygger bak). Alt dette trenger man jo ikke å bygge in i selve bilen, men legge under veibanen, kan man ikke? Kan se om jeg får tid til å scanne in de to sidene som omhandler dette og legge de ut her (har jeg lov til det?).

Mvh Frode Bertheussen.

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 05/06/2002 :  08:37:58  Show Profile
Alltid interessant med nye idéer om FCS
Det synes imidlertid noe vanskelig å få tømt lasteplanet
Det er jo (normalt) det volumet som inneholder motor og batterier (+ +)

Men kanskje en henger m/tipp

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 05/06/2002 :  10:24:19  Show Profile
I HOb har man bygget om noen lastebiler. Bl.a. for å bli kvitt batterilasta på planet. De kan riktig nok ikke tippe, men det lar seg sikkert løse.

http://home.no.net/hovedban/pages/Faller_cars/faller_cars.htm

Noen ekstra motor er kanskje ikke veien å gå, men følg med litt på denne tråden om minnetråd. Kanskje dukker det opp noe her.

http://forum.mjf.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=739

Han her er også fin å følge med på:

http://c-s.gatzen.bei.t-online.de/gatzen.html

ØW
Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 05/06/2002 :  13:08:28  Show Profile
Hei Frode

Med så mange ideer, må der være frusterende å ikke ha en egen Fallerbil å teste dem på.Med din egen bil, vil du lettere vurdere hva som er realistisk å få til.
F.eks. selger Amundsen Hobby startsett på postordre.

TerjeB

Edited by - terje brynhildsen on 05/06/2002 13:10:19
Go to Top of Page

Frode

Norway
75 Poster

Posted - 05/06/2002 :  13:29:37  Show Profile
Har tenkt å få tak i det så fort som mulig, Terje.

Jeg satt og tenkte på både sesamanlegget og minnetråd, ØW, men det eneste jeg vet om minnetråd er noen jeg så i Allt om hobby, uten å lese det. Tror dere det vil være sterkt nok? Men en motor på ca. 10mm i alle rettninger er vel ikke så vanskelig å få plass til, eller? Størrelsen på FCS motoren vet jeg ikke, men det finnes så små motorer som det jeg nevnte bl.a i enkelte fotoapparater.

Tenk hvor tøft det hadde vært å komme kjørende ut av et anleggsområde, rygget inn på en dumpeplass og kjøre tilbake for å bli lastet opp igjen

Skjønte dere tankegangen min med den stanga (eller messingprofil, som jeg skrev tidligere)? Hvis ikke kan jeg prøve å lage en enkel tegning.

Mvh Frode B.

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 05/06/2002 :  15:24:32  Show Profile
Minnemetall er riktigere å si. Det behøver ikke være en tråd. Eksempelvis en vinkel som retter seg ut og går tilbake.
Det skal være ganske store krefter i minnemetall. Det har jo også noe å gjøre med utveksling.
Man kan sørge for at det som lastes ikke er tunge saker også.

En annen mulighet er at det som løfter planet ikke er på bilen, men i bakken under der den skal tippe. Noe som forutsetter samme dumpeplass hver gang.

Man kan tenke seg en stålaksel som kommer opp av bakken, gjennom ramma og presser planet opp. Den ser ut som en hydraulikkstempelstang for tilskueren.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 05/06/2002 15:29:25
Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 05/06/2002 :  15:37:55  Show Profile
Hei igjen Frode

Forestiller du deg at lasteplanet er "tomt" etter tømming, og at drivmotor,
løftemekanisme, batterier og styreelektronikk ligger under lasteplanet?

TerjeB
Go to Top of Page

Frode

Norway
75 Poster

Posted - 05/06/2002 :  20:23:37  Show Profile
Ja, er svaret til Terje. Tanken var jo å lage, som nevnt, en interessang traffik situasjon med at bilene lastes med ett eller annet med et transportbånd og kjører å dumper lasten en annen plass. Lasten transporteres tilbake til utgangspunktet med et skjult transportbånd eller lastes på en ny lastebil og tilbake til utgangspunktet.

Jeg likte ideen til ØW, med en stang som kommer opp av bakken Dette er jo akkurat like godt som å ha all mekanikken liggende i bilen. Men kanskje litt vanskeligere å time (?).

Mvh Frode B.

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 06/06/2002 :  03:02:22  Show Profile
Hei Frode

Morsom idé.

Jeg har bygget om noen biler og har endel erfaring med å gjemme motor og batterier.
Dessverre tror jeg det blir store problemer med å få plass til alt det du har lyst til.
Å tømme planet bør gå bra.
En ekstra motor for å heve planet i tillegg kan bli vanskelig å få plass til.
Nødvendig komponenter for å få til rygging tror jeg ikke får plass.

Som Øystein nevnte har vi (i Hovedbanen Mj-forening) bygget om et par FALLER lastebiler for Sesamanlegget vårt. En tom lastebil (ombygd) (4519 tror jeg)kjørte inn i Romeriksporten og kom full ut igjen. Det var da to forskjellige biler.
Utfordringen var å tømme lasteplanet for batterier og motor.
Dette er en semitrailer, og som på alle andre FCS semitrailere brukes motoren til å holde hengeren sammen med trekkvogna. Den står loddrett ned på drivakslen.
Så det første som måtte gjøres var å legge motoren flatt under trekkvogna. Det gjorde det nødvendig å forlenge trekkvogna litt. Nytt feste for hengeren måtte lages. Batteriene til FCS er noen digre beist. Men ved å splitte dem og legge de hver for seg under hengeren ble det plass. Bryter og ladestikk måtte flyttes. I tillegg fikk bilen frontlys, baklys og bremselys, noe som medførte behov for mer ledninger mellom trekkvogn og henger.
Den lastebilen jeg bygget om er ganske stor, og dersom du skal bruke en av de vanlige lastebilene til Faller kan det knipe med plassen. Det finnes imidlertid mindre batterier å få kjøpt hos Elfa.
Jeg brukte vesentlig mindre batterier i to andre prosjekter. Den ene er en biltransporter, hvor motoren ble gjemt i en bil på nederste plan, og to batterier gjemt i hver sin bil på øverste plan. Det andre prosjektet er en kjempelang transporter for en bulldoser. Her er motoren under trekkvogna og batteriet inne i bulldoseren.

Du vil nok også være avskåret fra å bruke Terjes elektronikk pga. plassen.

Når det gjelder rygging har jeg også bygget inn dette i en FCS lastebil. Det er dessverre intet av den nødvendige elektronikken som kan plasseres under veibanen. Alt må i bilen. Du trenger et bi-stabilt rele, og enda mer batteri for dette, samt en ekstra reedkontakt.
Og hvis du skal ha revers på begge motorer.....

Jeg tror du får problemer med å få plass til en motor til. Tror mer på minnetråd, evt. Øysteins elegante ide med underliggende løfteanordning.
Timingen er enkel, i hvertfall i prinsippet. Bilen har jo en liten magnet i styrepinnen. Hvis man plasserer en reedkontakt akkurat der bilen stopper kan denne sette igang løftestangen. Men med alt plassert under bilen er det kanskje ikke engang plass til et hull til stangen.

Når det gjelder å legge ut Fribergs beskrivelser kan du ikke gjøre dette uten å be ham/Alt om Hobby om å få lov. Det er beskyttet av Åndsverkloven.

Gjør som Terje foreslår. Kjøp et startsett og sett i gang. Tenk hvor utrolig stilig det blir hvis du får det til!!!

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 13/06/2002 :  01:35:55  Show Profile
Jeg skjønner du fikk litt å tenke på Frode.

Tanken om en FCS med tipp er veldig bra, men den er ikke ny. Flere medlemmer av Hovedbanen og undertegnede har ønsket seg denne funksjonen, men alle planer har strandet pga. plassproblemer.
For noen uker siden hadde vi en liten brainstorming på klubblokalet, og det beste vi kom fram til, var en løsning med et "skyggetog" på undersiden av veien.
Dette skulle trekke en vogn med to magneter på taket, og drivmekanismen for stangen til å løfte lasteplanet. Denne måtte igjen styres av en ekstra dekoder. Bilen kunne være en tilfeldig lastebil uten motor, men med en magnet i hver ende.

Med andre ord, ikke et prosjekt som fikk høyeste prioritet. Denne diskusjonen har likevel ikke vært helt forgjeves. Øyvinds beskrivelse av Fallerbilen (semi) med lasteplan, fikk de ansatte på hjernekontoret til å jobbe overtid.

Ved å benytte den toakslede lastebilen Nr.161688, og flytte motoren fra stående til liggende possisjon, får man et helt flatt plan. Neste trinn blir å flytte lastplanet fra semien til denne bilen. Planet må forhøyes 10mm for å gå klar av førerhuset. Dette gir et stort hulrom med plass til elektronikk. Et 3.6volt litium-ionebatteri (160mA)får plass i førerhuset. En flat utgave av regulatoren med bare SMD komponenter (tykkelse ca.5mm)kan få plass i hulrommet under lasteplanet. Ryggereleet får plass mellom motor og førerhuset.Planet må løftes av en stang gjennom bakken.

Jeg skal komme tilbake med mer info om dette hvis det lar seg realisere, men det kan ta en stund å utvikle en ny regulator.

TerjeB
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page