Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

 Alle fora
 Norsk MJ forum
 Bygging av moduler
 Modul i Bergenstandaren - rasoverbygg
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter  Tema Next Topic
Side: of 2

AT

170 Posts

Posted - 20/05/2002 :  22:10:10  Show Profile
Mj-aktiviteten er flytta ut i det fine været. Her kan eg søle med isopor og gips. Eit liknande bygg finst mellom Voss og Bergen. Har køyrt så mykje forbi at eg tok sjansen på å "freelance" det. Det viktigaste stikkordet er at køyreledningen stryk akkurat innunder rasoverbygget.







mvh AT

AT

170 Poster

Posted - 30/07/2002 :  11:34:40  Show Profile

Litt framdrift i sommar.


mvh AT

Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 02/06/2003 :  10:21:28  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei Anders!

Jeg får ikke frem bildene?

Erik Thorsen
Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 02/06/2003 :  18:55:42  Show Profile
Ikkje eg heller.
Kan nokon hjelpe å få fram bileta slik at me andre også kan bli litt inspirert.
Kanskje det går å gjer anna på terassen enn å sitje å pøse vin???

Peder



Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 02/06/2003 :  19:47:05  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Dårlige med bilder hos meg også Andres.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 03/06/2003 :  09:42:10  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
En liten kommentar bare: Bildene finnes rett & slett ikke hos Nagletelleren - kan de være slettet/blitt for store/glemt å lastet inn/etc?
Skulle gjerne ha sett bildene jeg også, Anders!
Mvh. Jon S.

Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 03/06/2003 :  11:24:12  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:

En liten kommentar bare: Bildene finnes rett & slett ikke hos Nagletelleren - kan de være slettet/blitt for store/glemt å lastet inn/etc?
Skulle gjerne ha sett bildene jeg også, Anders!
Mvh. Jon S.



Bildene finnes der de, men adressen var feil:









Mvh Håvard H.


Go to Top of Page

AT

170 Poster

Posted - 03/06/2003 :  15:15:02  Show Profile

Hei
Ser det er spm om bilder. Bildene virka den gong innlegget vart posta, men kva som har skjedd sidan veit eg ikkje. Nok med dette.

Modulen skal vera ferdig til messa i haust. Nett no driv eg på med ei brakke som skal stå i motsatt ende av det opne rasoverbygget. Brakka står i Rastalia i Raundalen (mellom st. Ygre og Urdland). Lengde i HO er 12 cm og bredde 4 cm.



Brakka er laga i tynn plast og må støttast opp/forsterkast. Det er gjort med 2*2mm firkant der det er 90 graders vinkel.(Manglar forst. i hjørna). Eller er halv rund list brukt til forsterkning ved andre vinkler. NB Ungå at alle forsterkingar møtest i hjørna. Då vert det for mykje lim som ikkje tørkar ut og deformasjon av plasten vert resultatet. Merk også metoden for innramming av vindauge/sprosser.



mvh AT

Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 03/06/2003 :  22:28:44  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
Spennende modul, Anders! Bildene gav meg "isgufset" mot frontruta hos lokføreren! (men du skal kanskje modellere noe annet enn vinter, etter hvert?)
Brakka var også fin! (jeg må lage noen vinduer sjøl, snart, så det var greit med dette tipset). By the way, har du et bilde fra "vindussida" også? Hadde vært artig å se vinduet fra rettsida!
Mvh Jon S.

Go to Top of Page

AT

170 Poster

Posted - 04/06/2003 :  10:49:33  Show Profile

Hei
Det vert vår og sommar på modulen før haustmessa set inn.
Her er bilde frå utsida:



(Huff til blåskjer i bilde)
mvh AT

Go to Top of Page

AT

170 Poster

Posted - 21/07/2003 :  08:02:08  Show Profile
Hei.
Litt frå arbeidet med brakka.

Grunnmur i Das Pronto leire. Prega med ekte stein(knust singel) for så og risse inn sjølve steinane.. Mj skrot frå Woodland. Prøve å lage liv ved å ha ein Preiser i den opne døra(evt inne).



Tak laga av papir-plaster frå apoteket.



mvh AT

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 21/07/2003 :  11:17:38  Show Profile
Hei Anders!

Meget fint!

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 21/07/2003 :  12:10:57  Show Profile
Hei Anders !

Dette så fint ut ! Smart med grunnmur av leire. Den må jeg prøve engang.
Og metoden du bruker for å lage veggene, liker jeg. Gir masse "liv" i bygget, for alt blir ikke helt likt, og det er jo sånn panelen ser ut i virkeligheten.

Jeg laget en artikkel om lignende byggemetode i MJ-bladet engang. Jeg benyttet kun "schratch", dvs jeg brukte gamle magnetstripekort, som jeg limte smale plaststrimler på. Plaststrimlene skar jeg ut av skilleark fra en perm. Med litt svai i taket, så så bygget riktig gammelt og skjeivt ut.

Takk for at du viser oss !!

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

AT

170 Poster

Posted - 26/08/2003 :  14:40:11  Show Profile

Hei
Litt frå brakkebygginga. Pipehatt ikkje ferdig enno. Tak laga
av papirplaster. Klar plastikk vindauger manglar.



mvh AT

Go to Top of Page

AT

170 Poster

Posted - 04/09/2003 :  11:36:35  Show Profile

Hei
Eit bilde frå arbeidet med rasoverbyggmodulen. Likar ikkje isoporkulene, fordi dei blir synlege gjennom gipsen. Bruker unødvendig mykje gips. Burde brukt varmepistol slik at kulestrukturen klappa saman. Woodland sine fargar der det skal vera fjell og vannbasert maling der det skal vera statisk gras. Så for vi sjå kor det går.



mvh AT

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 04/09/2003 :  11:57:16  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:


Hei
Eit bilde frå arbeidet med rasoverbyggmodulen. Likar ikkje isoporkulene, fordi dei blir synlege gjennom gipsen. Bruker unødvendig mykje gips. Burde brukt varmepistol slik at kulestrukturen klappa saman.



Bruker du f.eks blå styropor slipper du problemet med kulene. Du behøver heller ikke å prøve å fjerne de med varmluft.
Styropor får en mye glattere overflate og krever mindre etterarbeide for å bli bra.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 04/09/2003 :  18:33:51  Show Profile
Hei Anders

quote:

Likar ikkje isoporkulene, fordi dei blir synlege gjennom gipsen. Bruker unødvendig mykje gips. Burde brukt varmepistol slik at kulestrukturen klappa saman. Woodland sine fargar der det skal vera fjell og vannbasert maling der det skal vera statisk gras. Så for vi sjå kor det går.



Fint at du holder oss oppdatert.
Jeg skjønner imidlertid ikke helt hvorfor du skal bruke gips?
Når du allikevel har brukt EPS?

Hele poenget med varmebehandling av EPS er å utnytte den effekten oppvarming gir til å skape meget realistiske stein og fjellstrukturer.
Varmebehandlingen brukes ikke for å fjerne kulene som Svein-Martin skriver, men til å hente frem egenskaper i materialet.
Jeg mener at gips oppå EPS er helt unødvendig.
Du kan male rett på EPS'en, eller legge et tynt lag med noe sparkel hvis du vil.

Trikset med varmebehandlingen er å gjøre det i to omganger.
Etter at du har formet fjellene med skrutrekker, kniv, fil, rasp og/eller motorsag, varmer du opp det hele en gang. Når det så har kjølnet varmer du opp igjen, og nå vil det sprekke opp igjen og lage stor grad av realisme.
Som alle andre teknikker bør du prøve deg litt frem, men det skal ikke mye trening til.
Best resultat oppnås med flammehemmet EPS, fordi den ikke smelter så fort.

mvh
Øyvind Strøm

Go to Top of Page

AT

170 Poster

Posted - 04/09/2003 :  23:20:26  Show Profile

Hei Øyvind

Takk for utfyllande svar; særlig at varmebehandling må gjennomførast to gonger. Av ein eller annan grunn har eg ikkje fått med meg det.
På tidlegare modular har eg brukt den blå trykkfaste isoporen med lukka cellestruktur.Den har eg likt godt, men den er hard å arbeide med. På denne modulen ville eg prøve med isopor (open cellestruktur). Svært lett å forme/skjere til. Har alltid likt gips, synest den gir finast fjellstruktur. Å male fjellveggar med Woodland sine farger er herlig.
Neste moduler vert truleg laga av:
1. Isopor/EPS - varmebehandla to gonger med tynt lag sparkel.
2. Byggeskum. Det må og prøvast.

mvh AT


Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 05/09/2003 :  01:05:46  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Varmebehandlingen brukes ikke for å fjerne kulene som Svein-Martin skriver, men til å hente frem egenskaper i materialet.
Jeg mener at gips oppå EPS er helt unødvendig.
Du kan male rett på EPS'en, eller legge et tynt lag med noe sparkel hvis du vil.
.....

mvh
Øyvind Strøm


Jeg har selv aldri prøvd varmebehandling av "isopor", men er blitt fortalt at varme blant annet brukes til å fjerne kulene.
Det er tydeligvis ikke tilfelle og om jeg tenker meg om så har jeg vel fortsatt sett kulene i de fjell jeg har sett behandlet på denne måten. Selv om de er malt. Derfor er jeg ikke så begeistret for å bruke "kule-isopor" på denne måten, men ville velge å dekke de med noe. Jeg liker gips best, men har også benyttet sparkel med godt resultat, så det er vel hva den enkelte foretrekker som er det "riktige".

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 05/09/2003 :  08:39:35  Show Profile
quote:

Hei Anders

quote:

Likar ikkje isoporkulene, fordi dei blir synlege gjennom gipsen. Bruker unødvendig mykje gips. Burde brukt varmepistol slik at kulestrukturen klappa saman. Woodland sine fargar der det skal vera fjell og vannbasert maling der det skal vera statisk gras. Så for vi sjå kor det går.



Fint at du holder oss oppdatert.
Jeg skjønner imidlertid ikke helt hvorfor du skal bruke gips?
Når du allikevel har brukt EPS?

Hele poenget med varmebehandling av EPS er å utnytte den effekten oppvarming gir til å skape meget realistiske stein og fjellstrukturer.
Varmebehandlingen brukes ikke for å fjerne kulene som Svein-Martin skriver, men til å hente frem egenskaper i materialet.
Jeg mener at gips oppå EPS er helt unødvendig.
Du kan male rett på EPS'en, eller legge et tynt lag med noe sparkel hvis du vil.

Trikset med varmebehandlingen er å gjøre det i to omganger.
Etter at du har formet fjellene med skrutrekker, kniv, fil, rasp og/eller motorsag, varmer du opp det hele en gang. Når det så har kjølnet varmer du opp igjen, og nå vil det sprekke opp igjen og lage stor grad av realisme.
Som alle andre teknikker bør du prøve deg litt frem, men det skal ikke mye trening til.
Best resultat oppnås med flammehemmet EPS, fordi den ikke smelter så fort.

mvh
Øyvind Strøm





Hei !

Jeg synes nå resultatet blir mest realistisk med bruk av gips til fjell. Lag et fundament av lette materialer, støp fjell i tynne lag i egne former, og monter disse. Her kan du "vaske" frem ønsket farge, ved å male tynt, tynt lag, og dusje med ønskede farger. Pass på at gipsen ikke blir mettet med farge, det virker kunstig i mine øyne, ikke noe liv, litt glorete. Og skal det brukes sparkel, så finn en lys type, eller bland den du har med litt gips. Motorsagmetoden har jeg aldri hatt sans for, er heller ikke glad i isopor

MJ-hilsen Tm Lynga



Go to Top of Page

AT

170 Poster

Posted - 06/09/2003 :  18:22:43  Show Profile

Hei
Er ferdig med fjell og har fiksert Woodland fargane med trelim.
Så har eg prøvd litt statisk gras for å få erfaring det.
Alt som skal ligge på bakken må limast før graset. Då veks graset opp i mellom. Ellers blir f.eks stein og sviller liggande oppå graset. Grønnfargen vart for einsformig, bør ha fleire fargevariantar.





mvh AT

Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 06/09/2003 :  22:56:50  Show Profile  Visit tjm's Homepage
Ser ut til å bli veldig bra dette her. Fortsett med å legge ut disse fine bildene ertterhvert som arbeidet skrider frem.

Mvh.
Torsja
http://194.143.113.189/tjm/
Go to Top of Page

togmannen

5 Poster

Posted - 07/09/2003 :  16:33:19  Show Profile
quote:



Grunnmur i Das Pronto leire. Prega med ekte stein(knust singel) for så og risse inn sjølve steinane.






Hvor får du tak i slik leire? Muligens er jeg litt treg i oppfattelsen, men "prega med ekte stein"? Litt mer konkret er du snill.

Flott bygning forresten.

Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 08/09/2003 :  10:24:20  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
Hei Togmannen!

Das Pronto leire får du i "vanlige" hobbybutikker (Panduro har det vel). Det er en grå leire som tørker når den ligger åpent, men kan holde seg myk hvis du pakker den inn i plast.
Å "prege med ekte stein" burde vel heller AT svare på, men det kan gjøres ved at du tar en naturstein og presser ned mot leira, så den sistnevnte får steinstruktur.

Modulen din ser ut til å bli topp, AT!

Mvh. Jon S.


Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 08/09/2003 :  10:56:00  Show Profile
Hei Anders

quote:

Så har eg prøvd litt statisk gras for å få erfaring det.
Alt som skal ligge på bakken må limast før graset. Då veks graset opp i mellom. Ellers blir f.eks stein og sviller liggande oppå graset. Grønnfargen vart for einsformig, bør ha fleire fargevariantar.



Dette blir kjempeflott. Gleder meg til å se den live!

Er det ikke artig med statisk gress?

Det med å variere gressfargene er viktig, ellers blir det veldig gressplenaktig. Jeg har et ti-talls fargevarianter, og blander ofte 5-6 stykker i samme område.
Det finnes også statisk gress i forskjellige lengder for bedre variasjon.
Og synes du det blir for langt, så fikser barbermaskinen det.

Hvis du har Heki's gressemaskin går det også an å bruke masker for å kontrollere hva du planter hvor. Klipp passende hull i litt kartong.
Noch's (som blåser ut gresset) er nesten håpløs til det...

Det du sier om å legge ut objekter først, er også riktig og viktig.
Bitter erfaring...

Et tips er dog å bruke en gammel loddebolt til å svi vekk litt gress hvis du etterpå oppdager at en sten hadde vært fin ute i gressområdet.

Gleder meg til flere bilder.

mvh Øyvind

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 08/09/2003 :  11:25:26  Show Profile
Hei Svein-Martin

Bare for å klargjøre litt.
Jeg skrev at varmebehandlingen brukes for å hente frem egenskapene i materialet.
En bieffekt er dog at kulene (som regel) forsvinner. Men det er ikke derfor man varmebehandler.

Synlige kuler er ikke ønskelig, og det er slurv hvis det synes. Litt mer varme eller ørlite sparkel over fjerner det.

Noen undrer seg sikkert over hvorfor man bruker et materiale fyllt av kuler. Poenget er at det nettopp er kulestrukturen i EPS som gjør den så velegnet. Ved dobbeloppvarming sprekker den opp på en slik måte at det gir en flott sten og fjellstruktur.

Bruk av EPS og varmebehandling er forholdsvis nytt og lite utbredt enda. Jeg vil bare varmt anbefale å prøve.


mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page
Side: of 2  Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.04