Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 K-skinner og lodding
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

terje-o

58 Posts

Posted - 18/04/2002 :  23:04:45  Show Profile
God kveld,

Jeg har fått advarsler på forhånd, men nå har jeg fått prøvd det sjøl..
Hvordan fester men ledninger "usynlig" på K-skinner? Jeg har prøvd lodding, med forskjellige varianter av sliping på forhånd. Det "biter" godt på midtlederen, men jeg får ikke heft på skinnene.

Praktiske forslag etterlyses!

MVH
Terje Ollestad

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 18/04/2002 :  23:33:20  Show Profile
En idé som jeg ikke har prøvd selv
Er laskene av samme umulige materiale

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 18/04/2002 :  23:52:21  Show Profile
Laskene kan loddes lettere.
Varm bolt, 350°C el. mer, og loddevann gjør susen.
MC har loddevann som duger. MC840
http://www.modellcompagniet.no/Web_sider/Produkter/materialer_verktoy.htm

ØW
Go to Top of Page

terje-o

58 Poster

Posted - 19/04/2002 :  07:44:46  Show Profile
Takk for tips, skal prøve.

MVH
Terje Ollestad

Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 19/04/2002 :  10:14:08  Show Profile
quote:

Terje Ollestad:
Hvordan fester men ledninger "usynlig" på K-skinner? Jeg har prøvd lodding, med forskjellige varianter av sliping på forhånd. Det "biter" godt på midtlederen, men jeg får ikke heft på skinnene.

Jaha? Hva slags metall er det i k-skinnestrengen, da? Ikke nysølv åpenbart?

mvh
Henning L

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 19/04/2002 :  11:33:40  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hei

På MBVs anlegg plagdes vi også med loddingene på K-skinnestrengene. Vi endte opp med å bruke sk loddelisser. De 3-4 mm brede kobberbåndene kuttes i ca 5 cm lengde, ledningen loddes på ene enden, den andre enden brettes dobbelt ca 1 cm og stikkes inn mellom skinne og sville. En grov patent, men det funker, både mekanisk og elektrisk. Arrangementet skjules helt ved å skjære spor i skinnekorken og å legge ballast over.

Mvh Terje Storjord
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 19/04/2002 :  14:46:52  Show Profile
quote:

Hva slags metall er det i k-skinnestrengen, da?

Svarer meg sjæl: Skinnene er i stål, intet mindre. Ikke så rar at lodding byr på trøbbel da.

K-SPOR
Spor fra Märklin med svellemåtte i plast og skinner i profileret stål. Midterskinnen for strømoptag er diskret anbragt i svellemåtten. Sporet har en rimelig god sporgeometri. Det har været brugt i mange år, og er indtil nu det mest virkelighedstro spor hos Märklin, selv om skinneprofilet ikke efterligner forbilledets vignoleprofil.

Dette fant jeg her:
http://www.lokomotivet.dk/mjordbog/ordbog.htm

Stål er ikke lett å lodde med vanlig loddetinn nei, men det finnes produkter:

http://www.solder-it.com/solderpaste.asp

Beskrivelse:
Silver Bearing Solder-It (SP-7)
is probably the most versatile of our solder pastes. It will solder most ferrous and non-ferrous metals including copper, brass, bronze nickel, platinum, (some) chrome, monel, galvanized, (some)stainless, gold, silver, coated steel, cast iron, black steel, steel.

Silver Solder-It is extremely conductive because of its silver content. It produces extremely strong joints (5 to 10 times the strength of 60/40 solder) because it contains NO LEAD.

Because of its low flow temperature, you can solder small jobs with the heat from a match or lighter. It is particularly useful for electrical connections, board work, connectors of all types (especially PL259s & "N" Connectors), miniature connectors, battery pack connections.

For Model Railroaders, it solders rails without melting the plastic ties and is great for detailing because you can make multiple contiguous joints without disturbing the previously soldered joint... Yup, the first doohickey won't fall off as you are soldering the second one right next to it!

Silver Paste $6.00

Dette må da være saker?! Noen som kjenner til mer lokale utsalg?

mvh
Henning L

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 20/04/2002 :  16:38:17  Show Profile
Siden Henning L svarer seg selv, så får jeg gjøre (nesten) det samme.
I alle fall presisere meg selv.

Det virker som jeg anbefaler å lodde på laskene, og det kan være greit nok, men kan gi dårlig kontakt om bindemiddelet fra ballasten skulle trenge inn f.eks.

Det jeg mente var at med MC's loddevann og varm bolt går det helt greit å lodde på K-skinner selv om de er av stål.

Det er ikke noe problem i det hele tatt!

ØW
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 22/04/2002 :  08:52:53  Show Profile
quote:

ØW:
Det jeg mente var at med MC's loddevann og varm bolt går det helt greit å lodde på K-skinner selv om de er av stål.

Men det kan jo fort bli noen smeltede sviller?
Sølvlodding skal være tingen på stål, sies det. Den loddepastaen med sølv jeg viste til i innlegget mitt over, skulle vistnok både virke godt på stål og kreve meget lav temperatur. En god kombinasjon.

mvh
Henning L

Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 22/04/2002 :  09:24:36  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:

Men det kan jo fort bli noen smeltede sviller?
Sølvlodding skal være tingen på stål, sies det. Den loddepastaen med sølv jeg viste til i innlegget mitt over, skulle vistnok både virke godt på stål og kreve meget lav temperatur. En god kombinasjon.

mvh
Henning L

Helt eksakt hvor lav smeltetemperatur?
Spørsmålet er jo om det er en lav temperatur sammenlignet med annet sølvholdig loddetinn eller om det er lavt sammenlignet med vanlig blyholdig tinn.

Håvard H

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 22/04/2002 :  10:41:31  Show Profile
Meg bekjent krever lodding med sølv høye temperaturer. Jeg har aldrig vært borti rent sølv for lavtemperatur lodding.

Derimot har jeg sett at tinn mer lite bly og litt mer sølv enn vanlig kalles "sølvlodding". Men jeg synes egentlig det er å strekke'n litt langt.

Vanligvis synes jeg slikt høy sølv og lav bly - tinn er å foretrekke siden det gir lave smeltetemperaturer.

Hvis man gjør det riktig så er ikke sjansene for svillesmelting så stor. For å unngå det må jeg ha:
Rent loddested.
Loddevann.
Skikkelig varm bolt. (350-400°C)
Meiselformet loddespiss som har litt flate å levere varmen med.
Lavt smeltende tinn. (179°C.)
Og så må jeg selv bidra til at det skal gjøres så fort som mulig.

"Multicore Ersin 362", 179°C, liker jeg godt, men det finnes helt sikkert mange andre dugandes tinn. Bl.a. kjøpte jeg en liten rull med et spesielt egnet tinn de hadde funnet fram til for dette på MiWuLa i Hamburg. De omtaler det på sine nettsider. Jeg har ikke prøvd det enda, men kommer tilbake til det når det er testet ut litt.

Kanskje noen synes det er litt rart med så varm bolt når man vil unngå svillesmelting. Poenget er at en så varm bolt gjør jobben før varmen får spredd seg.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 22/04/2002 10:43:56
Go to Top of Page

Jim

Norway
22 Poster

Posted - 23/04/2002 :  20:24:26  Show Profile
Hei!

Helt enig med Øystein Wiik her. Hele modulannlegget til DMJK (Drammen) er bygget med K-skinner hvor alle kabler er loddet sammen til skinnestrengen.
Vi har brukt god gammeldags loddepasta for å "etse" overflaten på skinnesiden.
Dette medfører mye guffen røyk men sitter som en sveis etterpå!

Tid er viktig! Hurtig oppvarming og rask nedkjøling er tingen for å berge sviller. For å få dette bra til anbefales bolt med HF-mating, dvs. høyfrekvent
stømmating til elementet i ved spissen, Disse har også en meget god senor ved spissen slik at spissen går "meget hurtig" opp til riktig temp. uavhengig av varmetap til stort loddestykke. Varmen rekker da ikke å spre seg utover skinne-
strengen før du er ferdig.
Men fortvil ikke, noen sville som må byttes er ingen krise !!!

Mvh Jimmy

Go to Top of Page

greffern

828 Poster

Posted - 23/04/2002 :  20:53:33  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Hei Jimmy. Velkommen i nettskravlegruppen.

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 23/04/2002 :  22:02:44  Show Profile
quote:

Men fortvil ikke, noen sville som må byttes er ingen krise !!!
Mvh Jimmy

For å blottlegge min uvitenhet :
Sville-bytte/-reparasjon på K-skinner; er det en enkel oppskrift

Go to Top of Page

PEO

Norway
328 Poster

Posted - 24/04/2002 :  09:36:57  Show Profile  Visit PEO's Homepage
Nei! Gudbedre!

PEO

Per Einar Oreberg
Go to Top of Page

Jim

Norway
22 Poster

Posted - 24/04/2002 :  11:16:28  Show Profile
Enkel opskrift? ....mvel..
Husk at som regel er det yttersiden som blir loddet på for ikke å provosere hjulflensen for mye på innersiden av strengen.
Da er det som oftest den ytre siden av svillen som stikker ut som får unngjelde.
Denne biten kan greit kappes på innersiden før midtleder slik at en ny skyves inn og limes. Dette blir jo borte halt når ballasten kommer på.
Det skal være ille utført hvis du da skal se dette uten å vite om det.
Tren endel på en gammel K-skinnestomp før reel skinnelegging.

Men.....personlig har jeg fått nok av K-skinner, da som sagt tidligere, hele klubbanlegget har K-skinner med både vekselstrøm og likestrømsdrift.
Det ble litt for mange utfordringer !! ( og penger! )
Blanding av kjørestrøm på samme anlegg og spor er ikke å anbefale, men det er ikke K-skinnen feil, vi ser vel bare at vi valgte feil skinnetype og opplegg.
Men gjort er gjort, anlegget får gjøre tjenesten noen år til.
Det er forresten iferd med å bli stablet på beina igjen i klubbens nye lokaler.
Anlegget stod vaklende på sine føtter igjen forrige torsdag, slik at nå begynner abstinensen å komme for flere her. Det er vel snart "2 år" siden vi sist kjørte tog i klubben (DMJK).

Mvh Jimmy

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page