Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 Sporplan
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

kvisli

135 Posts

Posted - 16/02/2002 :  22:59:37  Show Profile

Hei.

Tegningen under viser en forenklet skisse av en dobbeltsporet strekning som lar togene vende i den ene enden. Underveis vil det være kryssinger mellom de to sporene. Vil man med et sånt opplegg og likestrøm komme borti kortslutninger og vendesløyfeproblematikk?

-Bjørn Kvisli

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 16/02/2002 :  23:08:53  Show Profile
Dersom du hadde tegnet hver skinnestreng og kalt den ene "+" og den andre "-" i en ende og forsøkt å følge skinnene rundt, ville du ganske raskt oppdaget at "+" hadde møtt "-" med nettopp kortslutning som resultat.
Så svaret blir vel dermed "ja" (dersom ikke en likestømmer kommer og arresterer meg nå, da )

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 16/02/2002 :  23:50:37  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Likestrømmeren kommer ned fra trærne og sier: Med digital styring er problemet for ikke-eksisterende å regne. I vendesløyfa isoleres en toglengdes skinner fra resten av banen, i begge skinnestrengene. Det isolerte skinnestykket får strøm fra en sk vendesløyfemodul. Det første hjulet som passerer over til de isolerte skinnene, kortslutter systemet, og øyeblikkelig blir strømmem snudd inne i det isolerte skinnestykket, og kortslutningen er ikke mer. Det er hort påp millisekunder og vises knapt på loket som durer gjennom. Når loket dra videre og ut av det isolerte stykket , inn ddit han kom fra, blir det igjen kortslutning og vending av av strømmen.

Fire plastlasker, en vendesløyfemodul, ledninger fra modulen til skinnestrengene inne i den isolerte vendesløyfen. Det er alt som skal til. Anlegget driftes som et vanlig anlegg.

Mvh Terje Storjord
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 25/02/2002 :  18:07:37  Show Profile

Fire plastlasker, en vendesløyfemodul, ledninger fra modulen til skinnestrengene inne i den isolerte vendesløyfen. Det er alt som skal til. Anlegget driftes som et vanlig anlegg.

Hei Terje !

Dette er noe for meg....jeg er kommet opp i samme problemstilling. Vet du hvor slike "vendesløyfemoduler" er å få tak i ?? Jeg kjører analogt, som du sikkert skjønner...

MJ-hilsen fra
Tom Lynga

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 26/02/2002 :  00:06:32  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Dette er noe for meg....jeg er kommet opp i samme problemstilling. Vet du hvor slike "vendesløyfemoduler" er å få tak i ?? Jeg kjører analogt, som du sikkert skjønner...

MJ-hilsen fra
Tom Lynga

Mer info kan finnes et par steder på nettet:
http://www.urvik.no/HMjK/index.php?lang=no&page=vend.no.html
http://www.alu.hist.no/~ssando/www-mj/Vendeslf.htm

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

kelwin

85 Poster

Posted - 19/04/2002 :  21:38:11  Show Profile
Med tanke på alle oss amatører her ute ville jeg forslå at folk er litt mer forsiktige med å henvise til digitalstyring. Spørsmålene som dukker opp kan jo også tyde på det.
En mulighet er jo å dele opp forumet i en undergruppe digital/analog, men det bør jo også stoppe der ?

For min del kjøpte jeg Spereando "Easy Model Railroad Wiring" fra Kalmbach bare for å ha litt mer papir å slå opp i, men Netthenvisningene som er gitt her burde være et flott utgangspunkt!

NVH Knut

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page