Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Forumhjelp
 Polls/avstemminger
 Om populasjon/svarprosent og besluttningsgrunnlag.
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Forummoderator

174 Posts

Posted - 05/02/2004 :  12:47:33  Show Profile
Hei

I tråden http://www.mjf.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2638
har Heine et hjertesukk over lav deltakelse og Petter sier litt om populasjon og utvalg.

quote:
Originally posted by Petter

Avstemmingen har jo vært forbeholdt påloggede medlemmer. Populasjonen av disse er ca. 420-430, hvilket betyr en svarprosent på ca. 13-14.

Regner man svarprosent på en annen måte enn vanlig prosentregning?
Jeg får ca. 6,5 % ved 28 av 420-430?

Vi har 429 registrerte identiteter. Er det så populasjonen?

Nei!!

For det første;
Mange har dobbeltidentiteter (noen bevisst, andre har glemt at de har det). Noen har også adskillig flere enn 2 identiteter.

For det andre;
det er jo ikke på langt nær alle som fortsatt deltar på forumet.
Spørsmålet blir da NÅR man skal regne med at de ikke lenger er "medlemmer". En mulighet er å si at om man ikke har vært innlogget på 3 måneder så er man ikke lenger aktiv. I såfall er antall aktive medlemmer 219.

Da er det 13,6 %

Antall innloggede siden 21/1 er 141. Av disse har nå 30 stemt. Det gir 21,2 %

Tall for uinnloggede besøk i samme periode finnes ikke.

Jeg er også sikker på at det nå kommer flere stemmer nå som den har dukket opp blant Active Topics igjen. Det er vel slik de fleste bruker forumet.

quote:

Problemet blir da hvordan få et representativt utvalg.
...

Å trekke noen konklusjoner av slike "polls" ville jeg vært svært varsom med, men de kan etter min mening utmerket godt brukes til å finne tendenser og trender innnen vårt modelljernbanemiljø.

Hensikten med de to polls vi hittil er å gi meg et grunnlag for en (to) besluttninger. Svar fra 30 personer er MEGET høyere enn noen annen "poll" vi har kjørt før. Altså i form av vanlige innlegg. Da er det vanligvis bare et fåtall som ytrer seg.

Så jeg har INGEN betenkligheter med å la DISSE Polls styre min besluttning.

quote:

.... at spørsmålene som stilles er så generelle som mulig, slik at en gruppe av forumets deltakere ikke automatisk blir utelukket pga. spørsmålsformen.

Jeg er også opptatt av måten spørsmål stilles på. Jeg misliker Polls som mangler alternativer.
Petter, kan jeg bruke deg som ressursperson ved utforming av spørsmål til Polls?

mvh
Øyvind Strøm
Webmaster
Norsk MJ-forum

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 05/02/2004 :  12:55:18  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:
Originally posted by Webmaster

Så jeg har INGEN betenkligheter med å la DISSE Polls styre min besluttning.

Dette er jeg helt enig i!
Om ikke folk gidder å utføre et par tastetrykk (bokstavelig talt) for å si sin mening synes jeg ikke det er noen grunn til bekymre seg om deres meninger.

Den tause majoritet bør ikke tolkes på annen måte enn at de synes det er greit at andre bestemmer utviklinga på forumet.

Mvh Håvard H

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 05/02/2004 :  13:40:56  Show Profile  Visit tjm's Homepage
Ja, jeg venter i spenning på nye aktuelle polls.
Det er vell bare å sette igang det og ikke først spørre om vi i det hele tatt
skal ha en poll muliget eller ikke. Det kan da umulug skade om de er der selv de kanskje ikke
blir brukt så mye.

Men jeg er enig i at hvordan spørsmålene stilles er VIKTIG for nytte bruken av viktige beslutninger o.l.

Mvh.
Torsja
http://194.143.113.189/tjm/
Go to Top of Page

Petter

Norway
76 Poster

Posted - 05/02/2004 :  13:47:01  Show Profile
Der kan en se, kjappe regnestykker skal en være forsiktig med. Bør nok ta et nytt kurs prosentregning.

Vet ikke om jeg er den rette til å vurdere spørsmål, men du må gjerne forelegge dem for meg før du legger dem ut. Har litt erfaring med slikt i hvertfall. Så hvis du ønsker hjelp så hjelper jeg gjerne.

Mvh
Petter
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 05/02/2004 :  14:32:25  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo

Jeg har ikke helt skjønt dette med polls. For meg ligner det på spørreundersøkelser a la Gallup - svært få personer som deltar og avgir svar. Men i motsetning til Gallup & Co er de få som stemmer ikke representativt utvalgt. Resultatet av en poll blir dermed svært tilfeldig, og kan vel bare brukes når et alternativ får svært stor oppslutning. Når mange på forumet i tillegg kjenner hverandre og epostadressene er tilgjengelig, skal det lite til for å kuppe en poll. Kjære webmaster: La argumentene i diskusjonene og egne vurderinger styre. Ta vare på den tause majoritet. Polls er for dårlig verktøy til annet enn kanskje litt statistikk.

Mvh

Terje S
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 05/02/2004 :  15:30:38  Show Profile
quote:
Om ikke folk gidder å utføre et par tastetrykk (bokstavelig talt) for å si sin mening synes jeg ikke det er noen grunn til bekymre seg om deres meninger.

Den tause majoritet bør ikke tolkes på annen måte enn at de synes det er greit at andre bestemmer utviklinga på forumet.

Mvh Håvard H

Tiltredes.

ØW
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 05/02/2004 :  16:57:41  Show Profile
quote:
Originally posted by terjest
...
Men i motsetning til Gallup & Co er de få som stemmer ikke representativt utvalgt. Resultatet av en poll blir dermed svært tilfeldig, og kan vel bare brukes når et alternativ får svært stor oppslutning.
Mvh
Terje S

Vi forutsetter vel her at det er snakk om forumspørsmål og ikke om alvorlige foreningssaker o.l., og da må vel de som benytter forumet aktivt til fulle sies å være et representativt utvalg
Den skjulte majoritets meninger har i denne sammenheng ingen betydning

BE
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 05/02/2004 :  17:03:08  Show Profile
Jeg tror faktisk den tause majoritet har bedre mulighet til å bli hørt ved hjelp av Polls, enn slik vi har hatt det tidligere. Normalt har det vært slik at bare noen få (og de samme hver gang) ytrer seg.

Jeg kan jo se hvem som har stemt, og ser der navn som normalt ikke ytrer seg i denne type diskusjoner. Det synes jeg er positivt. De som har vektige argumenter å komme med, klarer vel det allikevel.

Til dere som er opptatt av et representativt utvalg, vil jeg påpeke at utvalget for de som kan avgi stemme er EKSAKT lik utvalget til de som kan skrive. (i de Polls vi har hatt til nå).

For meg er et representativt utvalg de som gidder å delta.

Og når det gjelder litt viktigere saker enn de vi har hatt Poll på nå, tror jeg at jeg vil bruke Polls som konkluderende verktøy; altså la det pågå en debatt en stund, og så kjøre en Poll.

Etter at Heine "bumpet" tråden (slik at den kom tilbake på active topics listen) for to dager siden, har stemmetallet økt med 10%. Jeg vil undersøke om active polls kan flettes inn i active topics listen.

mvh Øyvind Strøm
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 05/02/2004 :  17:54:29  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:
For meg ligner det på spørreundersøkelser a la Gallup - svært få personer som deltar og avgir svar. Men i motsetning til Gallup & Co er de få som stemmer ikke representativt utvalgt. Resultatet av en poll blir dermed svært tilfeldig, og kan vel bare brukes når et alternativ får svært stor oppslutning. Når mange på forumet i tillegg kjenner hverandre og epostadressene er tilgjengelig, skal det lite til for å kuppe en poll. Kjære webmaster: La argumentene i diskusjonene og egne vurderinger styre. Ta vare på den tause majoritet. Polls er for dårlig verktøy til annet enn kanskje litt statistikk.

Polls her på forumet kan overhodet ikke sammenlignes med Gallup-undersøkelser.

Galluper er pr. definisjon et begrenset utvalg av befolkningen. Resultatene interpoleres så til å si noe (forhåpningsvis) meningsfullt om hele befolkningen.
Jeg kan selv ikke ringe til Norsk Gallup og kreve deltagelse i deres spørreundersøkeleser.

En poll kan heller sammenlignes med stortingsvalget. Alle kan stemme, hver *avgitt* stemme teller likt. Og man prøver ikke å tolke hva hjemmesitterene *kunne* ha stemt!

Det man derimot skal være forsiktig med når det gjelder Polls på forumet er å ha avstemminger av typen "hva mener du skal være MJFs satsingsområder". Jeg tror kanskje ikke forumets deltagere er representative for foreningens medlemmmer sett under ett.

Polls er et glimrende verktøy til å treffe beslutninger om *forumets* utvikling.

Mvh Håvard H

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 05/02/2004 :  19:40:39  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Det hadde vært artig å vite hvor mange som hadde stemt hvis pollen var åpen for alle. Kanskje vi kan gjøre et eksperiment? Legge ut to poller med samme spørsmål/svar. En for de som er innlogget og en for de som ikke er det. Finn et spørsmål som engasjerer massene. F.eks. "Hvilket skinnesystem har du? 3-skinne eller 2-skinne." Dette burde de fleste klare å ta stilling til...

Pollen jeg hadde oppe ang. skala i fjor har fått 199 stemmer siden 1. april. De aller fleste stemmene kom i løpet av de første ukene. Etter det har den bare vært tilgjengelig fra en anonym link på hjemmesiden min. http://www.heinepedersen.com/poll.htm

Mvh Heine
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 05/02/2004 :  21:51:32  Show Profile
Jeg har sans for Håvard's utsagn:
"En poll kan heller sammenlignes med stortingsvalget. Alle kan stemme, hver *avgitt* stemme teller likt. Og man prøver ikke å tolke hva hjemmesitterene *kunne* ha stemt!"

Heine, sorry, men jeg har ikke bruk for ting som er "artige å vite".
Hva skulle de to polls gi svar på? Man ville få svaret på hvordan folk stemte akkurat ved 2/3 skinne spørsmålet. Hvis det i det hele tatt ville være mulig å lese noe som helst ut av det? Usikkerhetsfaktoren ville være mange nok til at vi aldri ville kunne bruke undersøkelsen til å si noe vettugt om fordelingen mellom anonyme/registrerte postere.

mvh Øyvind Strøm
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 05/02/2004 :  23:47:49  Show Profile  Visit terjest's Homepage
quote:
En poll kan heller sammenlignes med stortingsvalget. Alle kan stemme, hver *avgitt* stemme teller likt. Og man prøver ikke å tolke hva hjemmesitterene *kunne* ha stemt!

Gallup var en dårlig sammenligning. Glem det. Mitt poeng er at systemet med poll i et så lite forum som vårt, lett lar seg manipulere. Epostaksjoner er nærmest garantert å få gjennomslag. Systemet er lite robust. Hva om noen stykker hyler om at vi må ha en ny webmaster, forlanger en poll, kjører litt organisert stemmegiving og plutselig har vi en halvgal webmaster. Eller en poll om at forumet skal frikobles MJF. To indre og vekk med pampene..

En poll kan bedre sammenlignes med folkeavstemninger. Folket avgjør sakene direkte i stedet for å velge tillitsvalgte. Upsiden er engasjement. Downsiden er populisme og fokus på enkeltsaker i stedet for helhet.

Mi mening om makta på forumet er at den innehas av de som skriver der, og at eierskapet utøves gjennom argumenter og motargumenter og til sist en omforent løsning vi har arbeidet oss fram til. De som ikke skriver men sitter på gjerdet og leser, de skal ikke ha særlig innflytelse. For de snylter på oss skrivende.

Mvh

Terje S
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 05/02/2004 :  23:47:56  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:
Originally posted by OyvindS

Usikkerhetsfaktoren ville være mange nok til at vi aldri ville kunne bruke undersøkelsen til å si noe vettugt om fordelingen mellom anonyme/registrerte postere.

Poenget er ikke hvor mange som kjører hva, poenget er å få mange stemmer og dermed størst mulig grunnlag.

Du kan selvfølgelig ha en enkel poll hvor du spør "registrert eller ikke", men en slik poll vil sansynligvis ikke få så mange stemmer.

For meg er det "artig å vite" fordi jeg er litt opptatt av det jeg oppfatter som diskriminering av de som ikke vil registrere seg. Det hadde med andre ord vært "artig å vite" hvor stor andel de utgjør av de som er innom forumet.

Men hvis du aldri kommer til å legge ut en poll med et typisk "artig å vite" tema (som f.eks skala, strømsystem o.l.), spiller det jo ingen rolle. De fleste er vel enige om at retningslinjer for forumet skal avgjøres av oss som er registrert. Og slike burde kalles for valg i stedet for poll.

Mvh Heine
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 06/02/2004 :  07:48:21  Show Profile
Heine, jeg kommer sikkert til å poste noen "artig å vite" polls om strømsystemer/skala etc. Oppfattet ikke det du skrev som at det var svar på det du ville ha, men for å finne ut noe rundt registrerte/ikke registrerte. Nok om det.

Hvis du kan sette opp et forslag til en (to) poll, så skal jeg fortelle deg hvorfor det ikke gir noen sikre svar etterpå.

Og Terje, jeg gjentar hva jeg sa over:
"Og når det gjelder litt viktigere saker enn de vi har hatt Poll på nå, tror jeg at jeg vil bruke Polls som konkluderende verktøy; altså la det pågå en debatt en stund, og så kjøre en Poll."

Med så mange sterke meninger som man finner her på forumet tror jeg ingenting på at det er mulig å finne omforente løsninger på alt. Da er en fornuftig brukt polls, som samler opp lanserte alternativer et bra alternativ. Men, jeg vil bruke polls med varsomhet.

mvh Øyvind Strøm
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 06/02/2004 :  08:58:43  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Hvis du kan sette opp et forslag til en (to) poll, så skal jeg fortelle deg hvorfor det ikke gir noen sikre svar etterpå.

Forslaget har du jo fått litt lenger opp i tråden her. Jeg tror ikke jeg har gitt uttrykk for at den vil gi sikre svar, bare få flere stemmer. Jeg tror ikke på julenissen jeg heller.

Mvh Heine
Go to Top of Page

Petter

Norway
76 Poster

Posted - 06/02/2004 :  09:55:56  Show Profile
Uansett hvordan man velger å gjøre sitt utvalg så er det viktigste når en ser resultatet av en poll/avstemming/undersøkelse at en legger litt tid i å tolke svarene. Heine la som nevnt ut noen "polls" i fjor, se http://www.heinepedersen.com/poll.htm . Å bare se på resultatene uten å foreta en liten analyse kan fort føre galt avsted.

For å eksemplifisere har jeg derfor lyst til å foreta en liten analyse av de enkelte spørsmålene.

Det første spørsmålet er "Hva er din favorittskala". I skrivende stund er i hvertfall resultatet at ca. 57% har HO som sin favoritt, mens 30% har Z eller N.
Min tolkning av dette er at resultatet gir en skjev fordeling i forhold til hva som er den virkelige verden. Antageligvis er det en mye høyere andel Z og N fordi Heine har profilert seg som en Z mann og sidene hans har mange besøkende som også driver med mindre skala enn HO. Hvis denne tolkningen er riktig så er dette et klassisk eksempel på hvordan et resultat avviker fra virkeligheten fordi utvalget som avgir stemmer ikke er representativt for populasjonen.

Det andre spørsmålet er "Var du med på MJF's Vårslepp for medlemmer 29. og 30. mars?" Av de som stemte har ca. 22% ikke hørt om vårsleppet, og av det så tolker jeg de heller ikke er innom forumet særlig ofte, med tanke på alle de innlegg som var om dette i den aktuelle perioden. Samtidig finner vi at av de som er innom forumet til Heine er det ca. 21% som har vært på vårsleppet, og 29% som gjerne ville vært der, altså ca. 1/2-parten av de besøkende på Heines sider som er mer enn litt interessert i modelljernbane.

Det tredje spørsmålet "Bør det være adgang for famile eller venner til Vårsleppet?" kom som en følge av en diskusjon på MJF-forumet om hvem som skulle ha adgang.
Svaret er jo lett å tolke, 3/4-deler ønsker å ha med seg familie eller venner på vårsleppet. Jeg synes dette er en fin, rask og presis oppsummering av en diskusjon, og gir ettter min mening et godt grunnlag for å trekke en konklusjon.

Det fjerde spørsmålet "Hvor ofte er du innom heinepedersen.com?" er jo mest interessant for Heine, men resultatet er som forventet. Når svaralternativene går fra veldig ofte til aldri, så bør svaret gi en såkalt normalfordeling, hvor de fleste svarene er et sted midt i mellom veldig ofte og mye. Det kan en lett se av grafen, høyden på stolpene gir en karakteristisk sinuskurve. Konklusjonen på spørsmålet er derfor som forventet. Hadde sinuskurven vært dratt langt ut mot venstre ville konklusjonen vært at Heines sider hadde hatt en spesielt interessert gruppe lesere som har dette som sin hovedside. Omvendt, med sinuskurven dratt ut mot høyre, så kunne konklusjonen vært at Heines sider hadde vært så lite interessante at et gjensyn ikke hadde vært bryet verdt.

På det siste spørsmålet "Er du medlem av MJF?" blir svaret ikke så interessant etter min mening når du ikke vet hverken populasjon eller utvalg. Her er vel forsåvidt utvalget det samme som populasjonen. Og i tillegg, hva skal en evt. bruke svaret til?

Som sagt, bare en liten analyse av noen spørsmål og svar. Andre kan trekke andre konklusjoner av de samme.

Mvh
Petter
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 06/02/2004 :  11:02:49  Show Profile
Jada, Heine, jeg har fått med meg at du har foreslått to polls (og hva de skulle være om).
Men det er langt derfra til et konkret forslag til hvordan disse to poller skulle formuleres og utformes. Det var likson DET jeg etterlyste. Det vil jeg gjerne se. Jeg er fortsatt åpen for at du hadde en fornuftig tanke bak det.
Hvis ikke disse 2 Pollene kan utformes slik at de tilsammen gir noen svar (egentlig på noe annet enn det pollen er om), så blir det ikke "artig å vite", men "artig å vite enda mindre/bli mer forvirret".

mvh Øyvind Strøm
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 06/02/2004 :  20:14:30  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
OK Øyvind, her er et konkret eksempel som det holder at bare du svarer på :

Må du ha alt med teskje?
Ja
Nei
Hva er en teskje?

Sorry, ikke meningen å være slem, men det tåler du vel.

Men bare glem hele to-poll opplegget. Når jeg tenker etter, har du jo sagt at du kan se hvem som stemmer, da kan du jo også se hvor mange uregistrerte som stemmer...

quote:
Jeg er fortsatt åpen for at du hadde en fornuftig tanke bak det.

Poenget er at jeg vil vite om det finnes mange mj-ere som er innom her uten at de deltar aktivt. Hvis det er det, bør vi kanskje finne ut hvorfor de ikke deltar, og om det er noe vi kan gjøre for å få de til å delta.

Egentlig burde vel dette vært tatt opp i en egen tråd...

Mvh Heine
Go to Top of Page

PEO

Norway
328 Poster

Posted - 07/02/2004 :  01:03:02  Show Profile  Visit PEO's Homepage
Jeg har en følelse av at det er en del "skap MJ'ere" som er innom og kikker. Har snakket med noen flere som kjente sida men ikke som deltagere.

Per Einar Oreberg
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 07/02/2004 :  01:18:32  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:
Gallup var en dårlig sammenligning. Glem det. Mitt poeng er at systemet med poll i et så lite forum som vårt, lett lar seg manipulere. Epostaksjoner er nærmest garantert å få gjennomslag. Systemet er lite robust. Hva om noen stykker hyler om at vi må ha en ny webmaster, forlanger en poll, kjører litt organisert stemmegiving og plutselig har vi en halvgal webmaster. Eller en poll om at forumet skal frikobles MJF. To indre og vekk med pampene..

En poll kan bedre sammenlignes med folkeavstemninger. Folket avgjør sakene direkte i stedet for å velge tillitsvalgte. Upsiden er engasjement. Downsiden er populisme og fokus på enkeltsaker i stedet for helhet.

Mi mening om makta på forumet er at den innehas av de som skriver der, og at eierskapet utøves gjennom argumenter og motargumenter og til sist en omforent løsning vi har arbeidet oss fram til. De som ikke skriver men sitter på gjerdet og leser, de skal ikke ha særlig innflytelse. For de snylter på oss skrivende.

Ah, kuppets besnærende ide... Tror du har rett i at man skal være forsiktig med å ha "folkeavstemming" om fundamentale spørsmål. Jeg er ikke bestandig like demokratisk av meg, jeg innrømmer at jeg kjenner en viss motvilje mot at en ferskis med et par postinger på baken skal ha like mye innflytelse på forumets fremtid som oss hardcore-postere (definisjon på hardcoreposter: en plass på de to første sidene på "members" oversikten!).

Du ga meg egentlig noe å tenke på her...

Mvh Håvard H

Go to Top of Page

Forummoderator

174 Poster

Posted - 07/02/2004 :  09:05:46  Show Profile
Kai, takk for tipset. Oppdatert (i hvertfall de jeg fant i farten)

mvh
Øyvind Strøm
Webmaster
Norsk MJ-forum
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 07/02/2004 :  11:56:41  Show Profile
quote:
Originally posted by HeineP

OK Øyvind, her er et konkret eksempel som det holder at bare du svarer på :

Må du ha alt med teskje?
Ja
Nei
Hva er en teskje?

Skal vi se.... Hmmm. Jo, jeg vet hva en teskje er. Men må jeg ha alt med teskje? Nei, noen ganger skjønner jeg jo hva folk mener med en gang. Hmm, dette var vanskelig. Heine, jeg tror det mangler et alternativ.
"Ja, når Heine kaster ut en ugjennomtenkt idé"

quote:

Poenget er at jeg vil vite om det finnes mange mj-ere som er innom her uten at de deltar aktivt. Hvis det er det, bør vi kanskje finne ut hvorfor de ikke deltar, og om det er noe vi kan gjøre for å få de til å delta.

Det er jeg helt enig i at er interessant. Det var bare at jeg ikke kunne se at to-polls metoden din kunne gi oss så mye rundt det.

mvh Øyvind Strøm
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 07/02/2004 :  12:17:10  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:
Hmm, dette var vanskelig. Heine, jeg tror det mangler et alternativ.
"Ja, når Heine kaster ut en ugjennomtenkt idé"

LOL Ja, det er ikke alltid spontane idéer er de beste.

quote:

Det er jeg helt enig i at er interessant.

Bra!

Mvh Heine
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page