Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Forumhjelp
 Polls/avstemminger
 Hvem skal kunne stemme i Polls?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

Forummoderator

174 Posts

Posted - 21/01/2004 :  18:46:18  Show Profile
Poll Question:
Når det settes opp en avstemming kan det innstilles hvem som får stemme.
Enten Alle, eller Members (altså at man må ha en identitet og være pålogget)

Avstemmninger om retningslinjer bør forbeholdes Registrerte forumdeltakere, mens det for andre temaer kanskje ikke er så viktig.
Min begrunnelse for det er at man må være innmeldt i forumet for å få være med å bestemme noe om det.

Mitt foretrukne forslag er Alternativ 2, altså at vi bestemmer at normalinnstillingen er at man skal være pålogget for å stemme, men at det i visse tilfeller åpnes for at alle kan stemme. (Det kan jo bl.a. brukes til å finne ut hvor mange som bruker forumet uten å være registrert...)

Denne avstemmingen er forbeholdt påloggede, siden det går på retningslinjer.

mvh
Øyvind Strøm
Webmaster
Norsk MJ-forum

Results:
Kun påloggede får stemme.   [25%] 9 votes
Normalt kun påloggede som får stemme, men det kan åpnes for alle ved behov.   [53%] 19 votes
Alle (også ikke registrerte gjester) skal alltid kunne stemme (også over retningslinjer)   [6%] 2 votes
Normalt skal alle alltid kunne stemme, men det kan innskrenkes (ex. retningslinjer).   [17%] 6 votes
Vet ikke   [0%] 0 votes

Poll Status: Locked  »»   Total Votes: 36 counted  »»   Last Vote: 16/03/2004 14:57:14 

HeineP

1620 Poster

Posted - 21/01/2004 :  19:25:56  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Jeg mener det beste er at det generelt er åpent for alle for at grunnlaget skal bli så stort som mulig. Men det er helt greit at det begrenses til påloggede når det gjelder rettningslinjer o.l. (Alt. 4)

Mvh Heine

Edited by - HeineP on 21/01/2004 19:27:26
Go to Top of Page

Petter

Norway
76 Poster

Posted - 21/01/2004 :  21:55:56  Show Profile
Jeg er foreløpig den ene som har stemt for at alle skal kunne stemme uansett.
Dette fordi jeg mener/tror at populasjonen og dermed utvalget vil bli for liten hvis det foretas begrensninger.

Skal en avstemming bli rimelig representativ når utvalget er tilfeldig så må antallet som gir respons være stort, kontra når utvalget allerede er selektert, hvor utvalget kan være tildels svært lite.

Mvh
Petter
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 21/01/2004 :  22:38:45  Show Profile
Petter,

jeg ser poenget ditt med utvalg/populasjon. Det er alltid bra å ha et stort utvalg.

Men jeg synes allikevel at de som velger å la være å registrere seg også må finne seg i å gi avkall på noen privilegier.

De som velger å ikke registrere seg, velger samtidig å aldri bidra til felleskapet. Skal de så få påvirke forhold som regulerer hvordan andre får poste?

mvh Øyvind Strøm
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 21/01/2004 :  23:25:30  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:

Skal en avstemming bli rimelig representativ når utvalget er tilfeldig så må antallet som gir respons være stort, kontra når utvalget allerede er selektert, hvor utvalget kan være tildels svært lite.

Mvh
Petter

Spørsmålet er hvem eller hva avstemmingene skal være representative for.
Hvis man mener avstemmingene skal være representative for de registrerte medlemmene er dette ikke en problemstilling i det hele tatt.

Det er alt for lett som det er å bare brenne av et svar på slike nettspørsmål som dette. At folk ihvertfall er interesserte nok i forumet til å registrere seg tror jeg gjør at vi kan unngå de mest useriøse.

Jeg synes faktisk man burde begynt å tenke på nettbaserte avstemminger som er *mer* lukket. En mulighet til avstemminger der bare MJF-medlemmer kunne delta ville vært en interessant utvikling av demokratiet i organisasjonen.

Mvh Håvard H

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 22/01/2004 :  00:20:18  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Det er selvfølgelig viktig at vi skiller på forskjellige typer "polls".

En ting er spørsmål hvor resultatet skal påvirke konkrete valg vi skal gjøre som gruppe/forening/forumdeltagere. Slike spørsmål kan gjerne være forbeholdt registrerte deltakere.

Spørsmål om hvilken skala vi bygger/kjører/samler etc. kan være åpne... Det er ikke et privilegium å få stemme i en slik poll. Vi skal heller være glade for de som gidder å stemme. Nettet oversmømmes av polls. Hvor mange av dere har stemt på VGs spørsmål om "Pampers eller Libero" i dag?

Mvh Heine
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 22/01/2004 :  10:05:01  Show Profile
quote:
Jeg synes faktisk man burde begynt å tenke på nettbaserte avstemminger som er *mer* lukket. En mulighet til avstemminger der bare MJF-medlemmer kunne delta ville vært en interessant utvikling av demokratiet i organisasjonen.
Mvh Håvard H

Tiltredes. Jeg satt akkurat og tenkte det samme. Jeg stemte selv for alt. 2, men kunne også godt tenke meg at pols i MJF boksen bare er for MJF-medlemmer. Det er nesten uinteresant å lodde stemningen blandt medlemene her på nettet så lenge kreti og pleti kan blande seg i det.

ØW
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 22/01/2004 :  10:16:37  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Enig med Håvard og Øystein

kek
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 22/01/2004 :  11:06:52  Show Profile
Hei

quote:
Originally posted by Øystein Wiik

quote:
Mvh Håvard H

Tiltredes. Jeg satt akkurat og tenkte det samme. Jeg stemte selv for alt. 2, men kunne også godt tenke meg at pols i MJF boksen bare er for MJF-medlemmer. Det er nesten uinteresant å lodde stemningen blandt medlemene her på nettet så lenge kreti og pleti kan blande seg i det.

Ja, det er en naturlig utvidelse (innskrekning) når den tekniske løsningen for å kunne avgjøre hvem som er medlem og ikke er klar.
Det som vedrører MJF får MJF-medlemmer stemme om.
Det som vedrører forumet får registrerte forumdeltakere stemme om.
Annet KAN være åpent for alle.

mvh Øyvind Strøm
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 03/02/2004 :  13:06:41  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
28 stemmer etter to uker.... Med andre ord ikke det helt store engasjementet.

Mvh Heine
Go to Top of Page

Petter

Norway
76 Poster

Posted - 03/02/2004 :  14:42:29  Show Profile
Avstemmingen har jo vært forbeholdt påloggede medlemmer. Populasjonen av disse er ca. 420-430, hvilket betyr en svarprosent på ca. 13-14. Svaret disse gav er vel også forventet, de prioriterer seg selv. Det er denne skjevfordelingen av resultat som ofte er problemet når en velger å innskrenke populasjonen til et (muligens) ikke representativt utvalg. Problemet blir da hvordan få et representativt utvalg.

Jeg ser to løsninger; for det første å ha så stor populasjon som mulig, dvs. alle kan delta; og for det andre at spørsmålene som stilles er så generelle som mulig, slik at en gruppe av forumets deltakere ikke automatisk blir utelukket pga. spørsmålsformen.

Å trekke noen konklusjoner av slike "polls" ville jeg vært svært varsom med, men de kan etter min mening utmerket godt brukes til å finne tendenser og trender innnen vårt modelljernbanemiljø.

Mvh
Petter
Go to Top of Page

Haakon-Christian

Norway
258 Poster

Posted - 17/02/2004 :  23:41:14  Show Profile  Visit Haakon-Christian's Homepage
Hei
quote:
Normalt kun påloggede som får stemme, men det kan åpnes for alle ved behov.
Den er jo grei. da kan du jo velge om du skal la alle stemme eller bare påloggede.

Mvh
Haakon-Christian

"Make FCS not war!"

Edited by - Haakon-Christian on 17/02/2004 23:42:30
Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 17/02/2004 :  23:57:22  Show Profile
Det må jo også bero helt og holdent på hva man ønsker og finne ut. Hvis spørsmålet er følgende:

HVORFOR ØNSKER DU IKKE Å LOGGE DEG PÅ?
1: jeg ønsker og være anonym
2: jeg er lat, gidder ikke.
3: jeg ønsker ikke at sjefen min skal finne ut hva jeg driver med i arbeidstiden.

Ja, da må jo selvfølgelig alle kunne stemme, ellers får vi ikke svaret vi ønsker.
Man må rett og slett se hvilken brukergruppe spørsmålet er rettet til.

Morten N
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page