Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Digitale styresystemer, digitalteknikk, DCC
 Loksounddekoder og høyttaler i Stortyskeren
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

MagneH

Norway
74 Posts

Posted - 04/01/2002 :  22:07:39  Show Profile
Jeg har anskaffet Loksounddekoderen til min Märklin "Stortysker" og funderer derfor på hvor det er best å montere høyttaleren. Først planla jeg å montere den i tenderen, men kom til at det krever at jeg lager hull for å slippe ut lyden.
Jeg har kommet til at det beste er å lime den i åpningen i førerhytta som vender mot tenderen. Jeg vil bore to små hull opp i førerhytta fra undersiden for å trekke ledningene der. Dermed vil førerhytta bli relativt tett og virke som resonanskasse for høyttaleren, og da trenger jeg ikke den medfølgende resonansboksen.
Et annet alternativ er å lime høyttaleren og resonansboksen fra innsiden av førerhytta.
Jeg vil gjerne høre andres erfaring om dette.

mvh Magne Haug

kait

Norway
46 Poster

Posted - 06/01/2002 :  16:14:51  Show Profile
quote:

Jeg har anskaffet Loksounddekoderen til min Märklin "Stortysker" og funderer derfor på hvor det er best å montere høyttaleren. Først planla jeg å montere den i tenderen, men kom til at det krever at jeg lager hull for å slippe ut lyden.
...

mvh Magne Haug

Jeg har montert SoundTraxx dekodere i noen av mine US damplok, og i de har jeg montert høytalerne i tenderen. Jeg monterte dem rett under kullasten som jeg borret mange små hull i. Sørget for at det ble tett rundt høytaleren, slik at jeg fikk hele tenderen som resonnanskasse. Hullene er i praksis ikke synlige. I tillegg vil førerhytta være ledig, slik at du ev. kan legge inn lys fra fyrkassa.

Det er selvfølgelig ønskelig at lyden kommer fra lokomotivet og ikke tenderen, og jeg har lest om andre som har vært fornøyd med en skråmontering av høytaleren i tenderen og åpning mot lokomotivet.

Mvh
Kai

Go to Top of Page

ovehagen

513 Poster

Posted - 06/01/2002 :  21:03:52  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
Hei
Jeg har montert høytaleren i førerhytta.
Måtte frese litt i detaljene på kjelen for å få plass.

Ove I Hagen [' :i ']

Edited by - ovehagen on 08/01/2002 20:30:54
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 07/01/2002 :  20:34:47  Show Profile
Høytaleren monterer jeg i tender uten å fjerne vekter. Disse er meget viktige.
lager ingen hull i tender og bruker resonaseboksen,. Lyden blir bra nok. og du kan ikke se høytaleren, noe jeg synes er viktig. ett annet problem med høytaler i loket er antall ledninger mellom tender og lok gjør att tenderen lett sporer av.

Hilsen Nils

Go to Top of Page

n/a

9 Poster

Posted - 08/01/2002 :  18:35:42  Show Profile
Jeg har montert høyttaler først i akterende av styrehus, dette var ikke så vellykket for det ble for mange stive ledninger mellom tender og lok som fører til avsporing. Monterte deretter høyttaler helt akter i tender. Dette virker helt fint, ja nesten bedre enn første løsning. ( jeg har ingen hull og dette ser ikke ut til å ha noe serlig betydning) For å få plass helt akter i tender kjøpte jeg en noe mindre høyttaler enn den som fulgte med dekoderen.

Go to Top of Page

MagneH

Norway
74 Poster

Posted - 09/01/2002 :  08:48:22  Show Profile
Jeg grublet en del i går på hvordan jeg skulle få plass til både dekoder og høyttaler i tenderen uten å fjerne det meste av avstivinger og skruefester. Hvor får jeg tak i mindre høyttaler?

mvh Magne Haug
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 09/01/2002 :  17:32:35  Show Profile
Orginalhøytaler passer.
Fres bort litt av festet til pæra.
Vend høytaleren ned
Fres bort litt på toppen av tenderen. (innvendig)
Høtalerboksen må i noen tilfeller justeres ned litt. Inntill en til to mm.

Lykke til Nils

Go to Top of Page

SteinK

Norway
319 Poster

Posted - 02/02/2003 :  21:13:01  Show Profile
Hei Nils

Hvor plasseres dekoderen? Jeg får ikke plass mellom skruefestene/skryssavstiverne. Har og problemer med plassering av høytaleren slik du skriver, er redd høytaleren skal komme for nær lampen.

Mvh
Stein Kittelsen
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 04/02/2003 :  16:13:57  Show Profile
Innbygging ja. 3 timer fred og ro, stor tålmodighet, og en dert pågangsmot så er du i gang.

Full demontering av gamle deler
Sett inn ny motor (ikke prøv å glemme dette)
Trekk nye ledninger som rekker til tender
”Brun”,2 x motor, lys, røyk, ”blå” til lys
Dekoder helt oppe ved vekter i tender, fres litt bort på hver side av ”skruefestene” så smetter dekoderen inn.
Går utfra vi snakker om loksound II
Lampen senkes ned til bunnen av tenderen og festene freses tilsvarende ned.
Resonanseboksen plaseres opp/ned over lampe. Fres bort litt i bakant av toppdekslet og motsvarende på ”skruefeste” . Resonanseboksen må sansynlig justeres ned 1-3 mm. for å få plass. Bor to hull i siden til ledningene.
Monteres med 0,5 mm. seig dobbelsidig tape.
Monter ett rele til røykagregatet (anbefaler jeg, dyr dekoder å brenne)
Kobl nå alle ledningene, programer litt så er tre timer gått.

Lykke til
Hilsen Nils

Go to Top of Page

SteinK

Norway
319 Poster

Posted - 04/02/2003 :  17:12:26  Show Profile
Takk Nils

Ny motor er på plass.
Sliping av høytalerkammer samt tilpassing er påbegynt.
Aha: plassering av decoder.
Rele er ny problemstilling, men hørtes fornuftig ut, men hvilken type rele kan brukes? Partnummer og bestillingsted mottas gjerne (har noen releer fra før, men disse trekker for mye strøm til dette.

Mvh
Stein Kittelsen

Edited by - steink on 04/02/2003 17:15:56
Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 05/02/2003 :  10:05:56  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei Nils?

Hvilken motor anbefaler du å skifte til
og (gjelder Trix sin utgave likestrøm)pris?

Vennlig hilsen

Erik Thorsen
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 06/02/2003 :  20:37:56  Show Profile
Hei
ELFA har søte små reler som passer. 12v og likestrøm med egen pinne for pluss og minus.

Ellers er det marklins høy-efektivtetsmotor lik den som er i c 901/4
Og da går toget bare nydelig, spesielt på 128 step- ser knapt at den går.
Konstruksjonsmessig er lokkene like. (Triksen mangler bare en liten ting under for å være ett fulkomment lokomotiv:)

Hilsen Nils

Go to Top of Page

SteinK

Norway
319 Poster

Posted - 15/02/2003 :  00:36:16  Show Profile
Takk Nils

Nå har Stortyskeren nettopp hatt seg en runde på banen og rangert litt på Egersund stasjon (kjellervarianten). Lokstallen står å venter, og når dreieskiva er på plass har den kommet i rette miljø (63a står pt i midterste spor i ringstallen i Egersund). Imponerende bra lyd. Har ennå ikke fått programert den, men får se i løpet av helga om jeg kan lære meg litt programering av CV registrene. Må ha annen adresse, synkronisere lyden, og må nok legge inn DCC med 128 trinn. Har ikke heller fått inn rele ennå, men det får komme etter hvert.
Det er fare for at det må inn Loksound i BR44, Di3 og 5(hvis jeg får plass). Men det får bli et langtidsmål.

NB: Håper du kan lage en artikkel til MJ-bladet om anlegget ditt.

Mvh
Stein Kittelsen
Go to Top of Page

SteinK

Norway
319 Poster

Posted - 15/02/2003 :  19:27:56  Show Profile
Hei igjen

Nytt problem søker løsning.
Får ikke endret cv-er med IB-en min. Får programert Uhl. decoderen min via programeringssporet, men loksounden viser bare (med unntak av en gang.) ortslutning i menyen. Har prøv programering på hovedsporet, men får ikke endret adresse. I og med dette er første forsøk så er det vel ett eller annet jeg glemmer?

Mvh
Stein Kittelsen
Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 15/02/2003 :  22:05:21  Show Profile
er ikke sikker men mener og ha lest at du må inn i en eller annen meny og forander noe for og kunne programere på hovedspor.
leste det enten
http://www.lokodan.dk/eller http://www.members.boardhost.com/intellibox/
holder meg til Direct Train jeg.

hilsen thomas

venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

ovehagen

513 Poster

Posted - 16/02/2003 :  10:16:30  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
hei
nå er det vel ikke mulig å endre adresse på hovedspor.
Det kan ha noe med spesialinnstillingene på din IB.
Men hvis du har andre DCC dekodere sum funker så
skulle det være greit.

Ove I Hagen

Go to Top of Page

SteinK

Norway
319 Poster

Posted - 16/02/2003 :  16:00:11  Show Profile
Ser jeg har skrevet litt feil i forrige innlegget mitt. Hovedproblemet er at når jeg skal endre CV verdier så viser IB at det er kortslutning på programeringssporet. Men jeg klarer å kjøre lok på det, og jeg klarer å programmere Uhl. sine decodere uten slike feil. Kan det være feil i dekoderen? Trodde ikke det når det virker helt fint å kjør med den.

Takk for info om hovedsporprogramering. Får prøve å se om jeg får endret andre verdier via det.

Mvh
Stein Kittelsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page