Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 Roco BR 44
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

HenrikSolberg

20 Posts

Posted - 02/10/2003 :  23:36:11  Show Profile
Var i Skedsmohallen og fikk kjøpt meg en BR 44 i Roco N-skala. Jeg kom hjem og fikk prøvd det, og har nå bestemt meg for å gjøre noen forandringer i noen kurver og stigninger i anlegget for å få bedre flyt i togkjøringa.

Men det jeg egentlig lurer på er. Når jeg var på Skedsmohallen syntes jeg en del av anleggene var meget stillegående. Dette kan jeg akkurat ikke si om mitt eget anlegg for tiden. Anlegget ligger på en sponplate og skinnene ligger oppe på et tynt lag med kork. I stigningene er det bygd opp med isopor med kork og deretter skinner. Vi har kommet til den fasen hvor vi skal legge på skinneballast med gummimelk som lim. Vil dette føre til at ulyden minker?

Selve motoren på BR 44 synes jeg bråker noe forferdelig, noe å gjøre med dette?

HeineP

1620 Poster

Posted - 03/10/2003 :  00:13:13  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Når jeg var på Skedsmohallen syntes jeg en del av anleggene var meget stillegående. Dette kan jeg akkurat ikke si om mitt eget anlegg for tiden.

Grunnen til at anleggene virker stillegående er at støyen forsvinner i den store hallen. Anlegget mitt i bordet er umulig å høre når jeg har det på messer. Hjemme i stua mi høres det ganske bra.....

Mvh Heine

Edited by - HeineP on 03/10/2003 00:14:14
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 03/10/2003 :  00:34:36  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Hvis du lager skinnetraseen med isopor (+ kork) får du mer støy enn hvis du lager traseen med kryssfiner (+ kork). Jeg har gjort begge deler og hører tydelig mer støy fra det første alternativet. Jeg har prøvd gummimelk og liker det ikke. Et eller annet sted løsner det og da er det vanskelig å reparere. Det blir som å prøve å stoppe å pille solbrent flass. Jeg har gått tilbake til uttynnet hvittlim. Min erfaring er at med et godt støydempende skikt (f.eks. kork) mellom skinnen og skinnetraseen, blir det ingen nevneverdig forskjell på gummimelk eller annet bindemiddel for ballasten.

På messer blir støyen kvalt av bakgrunnsstøyen i hallen, som Heine sier.

kek

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 03/10/2003 :  08:46:50  Show Profile
En tanke som slo meg i denne forbindelse:

Er det noen som har (konkret) erfaring med om det er forskjell på støyen ved

a - anlegg bygget på hel plate
b - anlegg bygget på rammeverk og (finér) sportraséer

Min gjetning er at en stor plate vil gi en sterkere ressonans

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 03/10/2003 :  23:00:17  Show Profile  Visit keknor's Homepage
BEP skriver:

quote:

Bruk analogen tromme/trommeskinn. Når trommeskinnet settes i svingninger, forsterkes lyden i trommekassen som er en resonanskasse.

Vi bygger f. eks en modul som har egenskap som resonanskasse. Hvis vi legger noe over som kan vibrere, f.eks en lett isoporplate, vil vibrasjonene toget gir fra seg via skinnene over i isoporplaten gi resonans i modulkassen. Hvis vi isteden bruker en tung finerplate skal det mer til for å sette den i bevegelse/svingninger og dermed blir det mindre resonans. Men det er riktig at en stor plate vil gi mer svingninger enn mange små som ikke samvirker.

Hvis man allerede har et lydproblem kan en fylle resonanskassen med absorberende materiale. Det vil stoppe lydbølgene før de setter resonanskassen i svingninger. En mulighet er å feste tykk filt eller teddyfor innvendig i kassen. En annen er å fylle hele volumet med vatt eller lignende. Men det beste er å være føre var og stoppe svingningene så nær kilden som mulig, altså like under skinnene.

Resonans oppstår når lyden blir reflektert fra harde materialer. Inne i en kasse får man refleksjoner fram og tilbake. Dette skaper i vårt tilfelle støy.

Hvis man bruker disse kunnskapene aktivt, kunne man lage moduler med stor resonans i skjæringer og liten resonans i skogen.

kek

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 03/10/2003 :  23:00:49  Show Profile  Visit keknor's Homepage
BEP skriver:

quote:

Bruk analogen tromme/trommeskinn. Når trommeskinnet settes i svingninger, forsterkes lyden i trommekassen som er en resonanskasse.

Vi bygger f. eks en modul som har egenskap som resonanskasse. Hvis vi legger noe over som kan vibrere, f.eks en lett isoporplate, vil vibrasjonene toget gir fra seg via skinnene over i isoporplaten gi resonans i modulkassen. Hvis vi isteden bruker en tung finerplate skal det mer til for å sette den i bevegelse/svingninger og dermed blir det mindre resonans. Men det er riktig at en stor plate vil gi mer svingninger enn mange små som ikke samvirker.

Hvis man allerede har et lydproblem kan en fylle resonanskassen med absorberende materiale. Det vil stoppe lydbølgene før de setter resonanskassen i svingninger. En mulighet er å feste tykk filt eller teddyfor innvendig i kassen. En annen er å fylle hele volumet med vatt eller lignende. Men det beste er å være føre var og stoppe svingningene så nær kilden som mulig, altså like under skinnene.

Resonans oppstår når lyden blir reflektert fra harde materialer. Inne i en kasse får man refleksjoner fram og tilbake. Dette skaper i vårt tilfelle støy.

Hvis man bruker disse kunnskapene aktivt, kunne man lage moduler med stor resonans i skjæringer og liten resonans i skogen.

kek

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page