Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

 Alle fora
 Norsk MJ forum
 Messer og Utstillinger
 Høstmessa 2003
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 30/09/2003 :  13:18:08  Show Profile
Hei

Først en takk til messekomitéen for et glimrende arrangement. Som utstiller var det ypperlig. Mye å kikke på og bra med folk hele tiden. Bra parkeringstjeneste og god kantinemat.

Som Ove nevnte i et annet innlegg var vi godt fornøyd med vårt opplegg, FREMO/FCS.

Vi snakket med mange som var fascinert av de kjørende bilene, og vi passet på å promotere mj-modulbygging. Vi hadde laget et lite hefte (teksten gjengitt lenger nede) som vi delte ut til alle interesserte.

Håpet er å få flere med, slik at vi etterhvert får et anlegg som det kan kjøres operation på, og som publikum kan få være med på.

mvh Øyvind Strøm

Tekst i hefte:

FREMO
og
Faller Car System

Modulstandard med jernbane og biler

Har du ikke plass til eget anlegg, men drømmer om å kjøre tog på store anlegg? Har du lyst på et fellesskap?
Her finner du info om å bygge MJ-moduler etter FREMO standarden. En gøyal, utfordrende, spennende og annerledes måte å drive med MJ på.

1. Hva er MJ-moduler?
2. Hva er FREMO?
3. Hva er FREMO Norge?
4. Hva er FREMO/FCS?
5. Hva er FCS?


Kontaktpersoner: Øyvind Strøm (København): abcs@online.no
Ove I Hagen tlf: 900 55 104 e.post: bellmann@norway.online.no
http://home.online.no/~oveberit/hobby.html
Morten A Myhr e.post: mkamyhr@online.no

1. Hva er MJ-moduler?
En MJ-modul er typisk 100 -120 cm lang og 50 – 60 cm bred og laget med et standardisert grensesnitt på kortsiden. De er laget for å kunne transporteres og kobles sammen med andres moduler. Terrengprofil, sporplassering og hull for bolter er nøye fastlagt, for å sikre at hver modul kan kobles problemfritt sammen med andres moduler. På den måten kan det bygges opp store anlegg. Hver enkelt kan bygge for seg selv og bidra til et stort og flott anlegg når det arrangeres treff eller messer. Det finnes minst 5 forskjellige standarder i bruk i Norge.
a) MJF. (Modelljernbaneforeningen i Norge) Ingen tilvekst av moduler.
b) Haugaland. Brukes aktivt av Haugaland mj-klubb.
c) Bergen. Brukes aktivt av Bergen mj-klubb
d) FREMO. Tysk standard med norsk tilpassning. Mest aktive modulmiljø i Norge og har økende utbredelse.
e) FREMO/FCS. Utvidelse av FREMO med mulighet for midtleder og/eller FCS. Kompatibel med FREMO.

2. FREMO
FREMO er en standard som beskriver hvordan grensesnittet mellom modulene skal utformes. Den har utspring i Tyskland og vinner terreng i mange land i Europa. Miljøet er svært aktivt og det arrangeres jevnlig treff hvor folk tar med sine moduler, kobler de sammen og kjører tog sammen en hel weekend. Det finnes standarder for H0 normalspor og smalspo,r og for ulike terrengtyper. Alle treff i FREMO sammenheng skjer med likestrøm.
Se www.fremo.org

3. FREMO Norge
FREMO miljøet i Norge er svært aktivt og det er det treff minst to ganger i året, i Arendal og på Kongsberg. Her settes et antall moduler sammen og det kjøres såkallt ”Operation”. En ”Operation” består i at det settes opp ruteplaner for togene, stasjoner bemannes og togene fremføres etter ruteplanen.
Sakset fra deres hjemmesider:
• Modelljernbane med norsk forbilde,
• bygget på moduler med en enkel, gjennomarbeidet standard,
• hvor vi tilstreber å kjøre forbilderiktig trafikk,
• og ikke minst, har et spennende sosialt fellesskap på tvers av geografiske skiller
Det er laget en norsk tilpassning av den tyske FREMO standarden for H0. Grensesnittet (endeplaten) er det samme.
Alle treff skjer med likestrøm.
Det kan kjøpes ferdige endeplater.
Se www.fremo-norge.org/index.htm

4. FREMO/FCS
Dette er en utvidelse av FREMO-standarden som gir litt mer valgfrihet.
a) Valgfri vei over grensesnittet.
b) Valgfri skinnetype (med/uten midtkontakter).

Standarden er primært utviklet for å tillate vei over grensesnittet, slik at det kan kjøres Faller Car System (FCS). Grensesnittet er modifisert (i forhold til norsk FREMO standard), men kompabiliteten er beholdt. I tillegg er det tillatt å bruke skinner med midtkontakter, slik at det også kan arrangeres treff for de som vil kjøre vekselstrøm. Men skinner med midtkontakter må dog kables for også å kunne kjøre likestrøm.
Se http://home.online.no/~oveberit/fremofcs.html


5. FCS
Faller Car System (FCS) er et system som gjør at biler kan trafikere veien på et mj-anlegg eller moduler. Dette skaper økt realisme på anlegget. Bilene følger en skjult metalltråd i veien, ved hjelp av en liten magnet som er koblet til forhjulene. Der metalltråden er lagt i sving, vil bilen følge svingen. Bilen har motor og batteri innebygget. I tillegg kan den stoppes ved hjelp av skjulte elektromagneter. Av annet tilleggsutstyr finnes ”sporveksler” og forskjellig styringselektronikk. Fallers styringselektronikk kan brukes til automatisk styring av veikryss, innsnevringer, P-plass, bussholdeplass etc.
I tillegg er det utviklet hastigshetsregulering ved hjelp av sensorer. Se: www.Fallerbil.no
Det finnes (har fantes) også IR-styring for lys og hastighet.

Det finnes en rekke biler å få kjøpt, pluss at man kan bygge inn motor og batterier i andre biler. (hvis det er plass)

Se: www.Fallerbil.no og
http://home.no.net/hovedban/pages/Faller_cars/faller_cars.htm




   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.04