Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Nye produkter og omtaler & "Bruktbørsen"
 1. Presentasjon av produktnyheter, prisdiskusjoner
 Nye norske modeller i HO på Lillestrøm-messa
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

Tor Erik Lillehagen

366 Posts

Posted - 30/09/2003 :  10:56:19  Show Profile
En del produsenter hadde visning av prototyper og nye produkter innen rullende materiell (H0) på MJ-messa i helga.

Pünther
- Koffert -litra Gx - som passer ypperlig sammen med motorvogn BM86.'
- jobber med forbedret drivverk til Ska 207

Scandinavian miniatures
Messingbyggesett
- FVde el-finkevogn som passer veldig godt både sammen med Roco, Heljan og Superline Nohaber.
- BFS 65 tre-styrevogn som passer sammen med BM67
- Gfo2 boggigodsvogn som ofte gikk som konduktørvogn både i godstog og kombinerte tog.

NMJ
- prøvestøp av B7
- messingmodell av en stakevogn. (Mellomting mellom T1 og T3)

Av nyheter som var i salg:
- Finkevogn Fdo / Fdeo -ferdigmodell produsert av Heris. Var 2 vogner i Norge. Forbildet tilhørte Oslo distrikt. Kan gå både i persontog trukket av damplok og i tog med grønn Nohab. Var dampfinkevogn fram til ca 1959, trolig brukt mest på Bergensbanen. Fikk dieselmotor Paxman ca 1960 - ble da stående ganske mye rolig. Endte sine dager etter å ha stått hensatt på Stavne i Trondheim. Blir å få kjøpt i Norge via Norsk Hobbyimport.

- Messingbyggesett av T1 - stakevogn fra rundt 1900 og utover - fra Scandinavian Miniatures.
- Messingbyggesett av Skb 202. Kun overdel. Modellen prod i Sverige men NSB hadde et antall slike traktorer bygget av Sørumsand mek. verksted.

- Di.3.641 og malmtogsloket Dm/Dm3 fra Roco er vel godt kjent nå etterhvert. Roco kan når de vil - malmtogsloket er blitt en nydelig modell -etter mitt syn.

For samlere kan nevnes en spesiell ROCO-modell som var å finne på byttebordet... Det dreier seg om en BP-tankvogn. Produsert for Norsk Hobbyimport i 2003, men feil påskrifter mm gjorde at hele partiet ble returnert til Roco i Salzburg. Et par vogner er dukket opp via private - de har påskrift NORSK BRAENDSELSOLJE på sølvtank og nymotens BP-logo. Modellen har aldri og vil aldri komme i salg i Norge, men kan jo være en godbit for samlere......

Ellers er det jo bare å bøye seg i støvet for alt som nå finnes av landskapsmateriell, figurer, norskrelaterte biler, hus mm. Det var nesten slik at man lette etter trostereir med 4 blå egg i noen av tremodellene... helt fantastisk rett og slett.
Men det kan kanskje andre skrive litt kortfattet om.

For min egen del vil jeg også legge til at kvaliteten på modulene som blir vist er blitt utrolig mye bedre i løpet av få år. Det er åpenbart at det å bygge en modul hjemme i stua og sette den sammen med andre sine til et storanlegg er framtiden for mange av oss. Jeg ble iallfall imponert over hva jeg så....

Tor Erik Lillehagen

Henning L

874 Poster

Posted - 30/09/2003 :  12:27:03  Show Profile
Ja, Tor Erik, jeg ser også en gledelig tendens, gode modeller av rullende materiell er en ting, men landskapsbyggingen tar kvantesprang for tida. Bevisstheten rundt miljøskildring og trohet til epoke er også mye høyere enn tidligere. Tror Fremo-modulene og all diskusjonen rundt dette har sporet mange til å bygge mer realistisk!

quote:

Tor Erik: For min egen del vil jeg også legge til at kvaliteten på modulene som blir vist er blitt utrolig mye bedre i løpet av få år. Det er åpenbart at det å bygge en modul hjemme i stua og sette den sammen med andre sine til et storanlegg er framtiden for mange av oss. Jeg ble iallfall imponert over hva jeg så....

Tja, på tide å revitalisere modulpraten i Trondheimsregionen?!
--- La oss bygge Rørosbanen! Fritt for Langletet!

mvh
Henning L

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 30/09/2003 :  12:30:41  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Stemmer fargen på Fde/fdeo vogna, jeg syntes den virke litt lys i fargen?

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 30/09/2003 :  13:08:18  Show Profile
quote:

For min egen del vil jeg også legge til at kvaliteten på modulene som blir vist er blitt utrolig mye bedre i løpet av få år. Det er åpenbart at det å bygge en modul hjemme i stua og sette den sammen med andre sine til et storanlegg er framtiden for mange av oss. Jeg ble iallfall imponert over hva jeg så....

Hei Tor erik !

Akkurat de samme tankene har dukket opp hos meg, og fått meg til å skaffe utstyr til å bygge Fremo. Og som du sier, kvaliteten har hevet seg betydelig.
Irrgrønt "gress" a la sagflis og flaskekost-trær er på veg ut, takk og pris.
Personlig synes jeg ikke at reinlav egner seg heller. Passer best til kranser og julepynt, spør du meg
Men dette var kanskje en avsporing....

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 01/10/2003 :  00:31:24  Show Profile
quote:

En modell som nok ikke var på messa....Den 1 versjon var tilsalgs

Ny serie/versjon av Dm3 denne gangen med Lkab logo og nytt nr 976-977-978

Hilsen
LarsB

Ehhh, hva har det med "nye Norske modeller i HO på Lillestrøm-messa" og gjøre???? hvis den ikke var der altså?????

Morten N

Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 01/10/2003 :  01:20:57  Show Profile
quote:

quote:

En modell som nok ikke var på messa....Den 1 versjon var tilsalgs

Ny serie/versjon av Dm3 denne gangen med Lkab logo og nytt nr 976-977-978

Hilsen
LarsB

Ehhh, hva har det med "nye Norske modeller i HO på Lillestrøm-messa" og gjøre???
? hvis den ikke var der altså?????

Morten N

Og ikke er den norsk heller!

MVH
DC
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 01/10/2003 :  07:57:11  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Ikke norsk greit nok, men går fast mellom norge og sverige eies av et svensk firma med avd også i norge.

Men skjønner pointet og sletter innlegget og blir ikke det første jeg sletter...............

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

Edited by - larsb on 01/10/2003 08:14:37
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 01/10/2003 :  08:51:20  Show Profile
Lars B
spurte om fargen på Fdo/Fdeo - og har nok litt rett i spm.

Rødfargen bleknet ganske mye på de eldste NSB-vognene slik at fargen forsåvidt ikke er så gal, men den er litt for gul.
Men skal rødfargen være så bleket, skulle også gulfargen på stripene være veldig lys kremgul, nesten helt hvit.
På modellen er den gule stripen som nymalt, mens rødfargen er bleket det blir litt feil da.

Men modellen blir bra med smussing --tror jeg. De gikk jo i damploktrukne tog og fikk nok en del kullstøv og smuss - spesielt på taket.

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 01/10/2003 :  11:56:42  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Ikke norsk greit nok, men går fast mellom norge og sverige eies av et svensk firma med avd også i norge.

Men skjønner pointet og sletter innlegget og blir ikke det første jeg sletter...............

Hilsen
LarsB

I utgangspunktet syns jeg som webmaster at det er en uting at innlegg slettes, spesielt når de ikke har noe støtende innlegg. (Der bør innlegget redigeres istedenfor og ikke slettes.)
Det blir svært forvirrende for de som leser og bare får med seg referansene til det slettede innlegget og ikke finner det egentlige innlegget.

Da er det bedre å flytte det eller å lage egne tråder for fortsettelsen om man har avsporet en tråd. (Som jeg kanskje burde gjort med dette innlegget)

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Lars_Gj

227 Poster

Posted - 01/10/2003 :  13:53:15  Show Profile
Sletting av innlegg må ikke bli mote, nei. Et problem flere fora har hatt er at "tonen" blir skjerpet,og deltakerne blir usikre på om de tør si noe/poste noe av frykt for å bli dummet ut eller "banne i kirken". Det er dessverre slik at tonefall og kroppsspråk faller bort når man kommuniserer via slike fora,noe som kan lede til kjedelige misforståelser. Bl.a. blir ironi og sarkasme vanskelig, av forannevnte grunner.

Nå kan man godt argumentere hvor legitimt det er å ta opp Dm3 i denne tråden sett i lys av trådens tittel,men støtende kan det neppe kalles, i verste fall er det "Off topic".

Da kan man godt merke alt i sin egen tekst, kopiere ut og lime det inn som innhold i nytt innlegg på en annen eller ny tråd, og dermed er saken løst. Siden kan man slette det forrige innlegget.

Hilsen Lars, som nå er så off topic et han bør følge sine egne råd... om litt.

Go to Top of Page

dhp

67 Poster

Posted - 03/10/2003 :  08:07:45  Show Profile
I tillegg til de ovenfor nevnte, viste Agder Modell Teknikk
2 (av ialt 4) nye byggesett av teakvogner, ACo og Co.
De 2 som enda ikke var klar for visning er B-30 og A-20.
Dette er komplette byggesett, inkl. boggier og Fine-scale hjul,
man skal altså ikke slakte en Roco-vogn.
M.v.h.
Dag H. Pedersen

Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 04/10/2003 :  14:37:22  Show Profile
Det var en stygg forglemmelse av meg... beklager.
Skylder på at jeg fikk dårlig tid og rakk ikke å se nøye over alt som var på messa...

Så imidlertid Lgjs-vognen (i stor skala) demomstrert Styrkar Bråthen, den var jo bare lækker....

TEL

Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 04/10/2003 :  17:27:22  Show Profile
quote:

Det var en stygg forglemmelse av meg... beklager.
Skylder på at jeg fikk dårlig tid og rakk ikke å se nøye over alt som var på messa...

TEL

Er ikke sikkert du trenger og ha veldig dårlig samvittighet TEL, teakvogna til Agder Modell Teknikk ble jo også presentert som nyhet med bilde i mj-blad 2/2003, altså i juni, så det var vel ikke "helt" nyhet, men det skal sies at det var artig og se den i live....det er noe helt annet, og at det er ett bra tilskudd til tilgjengelig Norsk vognmateriell er jo helt sikkert.

Morten N

Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page