Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 Spørsmål om bistabilt relé
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

HeineP

1620 Posts

Posted - 03/09/2003 :  21:54:19  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Jeg er nå eier av et elektronisk bistabilt relé fra Viessmann. Min erfaring med reléer begrenser seg til de gamle magnetspolevariantene fra Märklin...

Dette Viessmann-reléet legger over enten ved puls eller ved fast spenning til en av "sidene". Derfor lurer jeg på hvordan reléet reagerer om det har spenning på den ene siden, og så får spenning på den andre siden også uten at spenningen forsvinner fra den første.... Vil den siden som har spenning fra før "overstyre" slik at reléet ikke legger over, eller vil det legge over? Dette er jo egentlig enkelt å prøve seg frem til selv, men da er jeg over på neste spørsmål: Tar reléet skade av spenning på begge sider samtidig?

Med "elektronisk grønn" hilsen Heine

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 03/09/2003 :  22:20:14  Show Profile
ekstremt godt spørsmål.
mine selvbygde se mj bladet nr1 2002
de tar ingen skade av at knappen blir holdt nede. det siste signalet som blir skrudd på overstyrer det første.
hvordan dette er med veismann sine er jeg ikke sikker på.

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 04/09/2003 :  16:44:55  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Jeg er nå eier av et elektronisk bistabilt relé fra Viessmann. Min erfaring med reléer begrenser seg til de gamle magnetspolevariantene fra Märklin...

Dette Viessmann-reléet legger over enten ved puls eller ved fast spenning til en av "sidene". Derfor lurer jeg på hvordan reléet reagerer om det har spenning på den ene siden, og så får spenning på den andre siden også uten at spenningen forsvinner fra den første.... Vil den siden som har spenning fra før "overstyre" slik at reléet ikke legger over, eller vil det legge over? Dette er jo egentlig enkelt å prøve seg frem til selv, men da er jeg over på neste spørsmål: Tar reléet skade av spenning på begge sider samtidig?

Med "elektronisk grønn" hilsen Heine

Så lenge releet står med spenning på den ene siden vil ikke en spenning på den andre siden få releet til og skifte stilling. Og jeg håper virkelig ikke det tar skade av og stå med spenning på begge sider, for da har jeg et problem

Eirik
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 04/09/2003 :  17:42:58  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Så lenge releet står med spenning på den ene siden vil ikke en spenning på den andre siden få releet til og skifte stilling. Og jeg håper virkelig ikke det tar skade av og stå med spenning på begge sider, for da har jeg et problem

Eirik

Et bistabilt relé blir jo stående i siste stilling etter at spenningen er slått av, så det kan jo hende at ikke alle releer er laget for å stå med spenning på hele tiden. (Varmgang) Det er kanskje en ting man bør sjekke i spesifikasjonen for aktuellt rele.
En anne sak er jo; hva i allverden skal man med et bistabilt relé hvis styrespenningen står på hele tiden? Da hadde man jo greid seg med et vanlig relé, som sannsynligvis også er billigere?

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 04/09/2003 :  18:50:06  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

En anne sak er jo; hva i allverden skal man med et bistabilt relé hvis styrespenningen står på hele tiden? Da hadde man jo greid seg med et vanlig relé, som sannsynligvis også er billigere?

Som sagt tidligere: "Min erfaring med reléer begrenser seg til de gamle magnetspolevariantene fra Märklin..."

Dette reléet (eller rettere sagt to reléene) skal jeg bruke til å styre lyssignal og strøm av/på i sporet ved signalet. Tanken er at disse reléene skal trigges av sporbeleggdetektorer (som Thomas S.K. har) Nå har jeg ennå ikke fått noe svar på hva slags signal disse detektorene gir, men hvis jeg ikke får det til å virke med dem, blir det vel reed-kontakter og magneter i stedet, og da må vel reléet være bistabilt?

Mvh Heine

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 05/09/2003 :  01:10:37  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Dette reléet (eller rettere sagt to reléene) skal jeg bruke til å styre lyssignal og strøm av/på i sporet ved signalet. Tanken er at disse reléene skal trigges av sporbeleggdetektorer (som Thomas S.K. har) Nå har jeg ennå ikke fått noe svar på hva slags signal disse detektorene gir, men hvis jeg ikke får det til å virke med dem, blir det vel reed-kontakter og magneter i stedet, og da må vel reléet være bistabilt?

Mvh Heine

Ja, da kan du bruke bistabile reléer. Om detektoren(eller reed-kontaktene) gir en puls, skulle det være greit.
Det kan hende at pulsen fra reedkontakten kan bli noe kort for å få reléet til å trekke ordentlig over i annen stilling. En måte å løse det på er en liten timerkrets som gir en fast puls, f.eks. .5 sek, uavhengig av hvor kort styrepulsen er. Du slipper da også en større strøm igjennom reedkontakten(om det er noe problem i forhold til hva kontakten tåler).

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 09/09/2003 :  15:15:07  Show Profile
Hei

Hvis et bistabilt rele er basert på en cmoskrets, (4001 eller4011) reagerer disse så raskt at forlengelse av timerpulsen ikke er nødvendig.
Selv om prinsippet for et slikt rele som Thomas viste i MJbladet nr2-2002 er riktig, så må jeg fraråde å la kretsen trekke et rele direkte med en seriemotstand. Cmoskretser kan kun belastes med noen få mA, og den vanlige løsningen er å sette inn en transistor som forsterker styrestrømmen til releet.

En test med et lite 12Vrele (1000 ohm spolemotstand), måtte tilføres 18volt for å virke med 1500 ohm i serie (som vist i Thomas eksempel).

Videre er det smart å montere en diode i sperreretningen over alle induktive laster (les spoler) som styres av elektronikk. Når spoler mister spenningen,
vil de sende ut en kort spenningspuls som kan kan være over 100volt. Spenningspulsen har motsatt polaritet av hva den ble tilført, og vil derfor bli kortluttet av dioden.

Hvis disse spenningspulsene får herje fritt, kan anlegget bli plaget av periodiske feil og elektronikk som plutselig tar kvelden.
(Kanskje noen kan sette inn en tegning som viser dette i praksis)

TerjeB
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page