Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Digitale styresystemer, digitalteknikk, DCC
 Er dette mulig?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

Claes Lislerud

490 Posts

Posted - 01/09/2003 :  21:48:48  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage

Kan man sette inn en bitte liten motor som er beregnet for 1,5 V i en H0 modell med en dekoder, og endre CV02 (start voltage), CV06 (mid point voltage) og CV05 (max voltage) verdiene i dekoderen?

Endres spenningen eller gir dekoderen ut pulser på 16V til motoren når man kjører på vanlig måte? (litt knotete spørsmål kanskje, men jeg håper dere skjønner )

Modellhilsen

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 01/09/2003 :  23:31:02  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo Claes

Dekoderen sender pulser til motoren med full spenning. CV-innstillingene varierer pulsfrekvensen, ikke spenningen. På enkelte dekodere finnes konstantutganger hvor man også kan justere spenningen vha digitalstyringen. Å senke spenningen helt ned til 1,5 volt med presisjon, krever gammelmetoden: en motstand mellom lampa og den ene utgangen. Jeg forsøkte den moderne måten, og blåste et antall lamper før jeg ga meg.

Mvh Terje S

Go to Top of Page

Claes Lislerud

490 Poster

Posted - 02/09/2003 :  17:43:20  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage
Hmm

Det var det jeg var redd for.
Hva for andre motorer finnes det som fungerer til 16V og er 1 cm i diameter og ca like lang? Pris?
Hva med dekodere med konstantutganger som du skriver om Terje?
Kan man bruke en konstant utgang til å regulere en liten motor?

Modellhilsen
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 02/09/2003 :  18:49:53  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo Claes

Regulering av en spenning fra O-1,5V bør gå vha en dekoder med justerbar lys(konstanutgang) og en passende motstand. Spenningsreguleringen skjer da trinnvis og ved å endre CV-innstillingen for lysutgangen; hvilket er ganske tungvint hvis du ofte skal variere hastigheten. Men er du bare på jakt etter av/på kan det bli OK.

Andre små motorer til 16V? Tja, de som står i Z-skalalok må vel passe. Alternativt har også modellflybransjen små servoer på 16V, uten at jeg vet noe særlig om disse.

Go to Top of Page

Claes Lislerud

490 Poster

Posted - 02/09/2003 :  19:42:24  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage
Ja det kan nok bli litt tungvint.
Jeg har funnet en bitte liten motor som egentlig er til plastbyggesett av WW2 fly fra Tamiya. Denne motoren er så liten at den passer utmerket i en personbil i H0. Tanken var å bruke denne skjult i motorrommet på en Brekina Scania 111 som jeg driver å bygger om til den svenske motortrallen MTR 101. Den passer perfekt!
En N- eller Z-skala motor vil sikkert også passe men det var prisen på denne motoren som var så bra, ca 100 kr vil denne 1,5 V motoren koste.
Bruker man pulset 16 V på den motoren vil den ikke leve så særlig lenge regner jeg med.
Servoer har vært under lupen for dette projektet, naturlig ettersom vår lokale hobby butikk, Smått & Rått, selger RC utstyr. Disse servomotorene er faktisk mye større enn hva man trur, så de passer ikke.

Modellhilsen
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 03/09/2003 :  09:32:31  Show Profile
Du bør nok sette inn en "nedspennings-dings", Claes. Da har du flere motoralternativer. Se f.eks.

https://ssl.kundenserver.de/s70999645.einsundeinsshop.de/sess/utn153f55972a3a1e5/shopdata/index.shopscript

De har også gearbokser og annet snacks

Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 03/09/2003 :  11:55:31  Show Profile  Visit halvors's Homepage
En mulighet du kan tenke på er å sette et par zenerdioder på f.eks. 12 Volt koplet i serie, i serie med motoren. Jeg ville nok i tillegg ha en liten motstand som en strømbegrenser i serie med dette, i alle fall til jeg hadde målt at spenningen er lav nok.
Og vær oppmerksom på at forskjellige digitalsystemer gir forskjellig spiss-spenning, selv om den skulle vært ca. 14 Volt ifølge DCC-standarden. Spenninger opp mot 20 Volt er ikke uvanlig.

Hilsen Halvor

Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page