Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Nye produkter og omtaler & "Bruktbørsen"
 1. Presentasjon av produktnyheter, prisdiskusjoner
 Nye modeller høsten 2003
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Tor Erik Lillehagen

366 Posts

Posted - 26/08/2003 :  20:29:19  Show Profile
Produksjonsmodellen av ROCO DI.3 er kommet til Norge. Ifølge importøren er de første modellene underveis til Norge pr ekspresspakke og skal være i salg på MJ-messa førstkommende helg.
Likeledes er ROCO Dm/Dm3 underveis i samme pakke.

Di.5 kommer ikke i salg før litt nærmere jul. Årsaken er at ikke alle lokmodellene skal komme i salg samtidig.

SCANDINAVIAN MINIATURES kommer til å presentere dieselfinke FVde på samme messa. Modellen blir byggesett i messing. En ferdig bygget modell kommer iflg innehaveren til å bli vist.
Byggesettet kommer etter alt å dømme til å være leveringsklart til høstmessa på Lillestrøm.
En annen ny modell fra samme firma er NSB stakevogn litra T1.

Det vil også bli presentert etsede messingsider til stålvogner av B3-typen. Flere prototyper er laget, bl.a. B3-3, AB12, WLAB og R1.

Dette var litt småplukk av høstens nyheter på MJ-fronten.

Tor Erik Lillehagen.
Byggesettet

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 26/08/2003 :  20:37:26  Show Profile
quote:
Det vil også bli presentert etsede messingsider til stålvogner av B3-typen. Flere prototyper er laget, bl.a. B3-3, AB12, WLAB og R1.

per roar johansen har laget disse og de er kjempebra!
jeg har noen av de tidligere tegningene liggende.

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 26/08/2003 :  21:39:15  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Bmj har disse til ca 1500kr Disse er klare til 'bruk'

Nmj kommer med DI3 i 4 utgaver 2 nydesign, 2 gameldesign, alle 4 varianter er ulike med tanke på detaljer samt en i grønndesign også som kommer, men seinere. Ventes å være klare til Høstmessa.
El14, Superline skal også kommer snart. Nmj har for et pr uker siden kommet med Gvammen stasjon i modell fra Artitec, samt Di2.
Samt Di4.
Nmj skal vist komme med fvde også (nytt opplag) Samt Di6 oppunder jul samt Cd66 og T66 til Cargonett.

Hobbytrade skal komme med Di4 i 5 varianter oppunder jul

Det ventes også nytt opplag av Nsb El18. Men trevogene, både sove og kupevogen ventes neste år (2004)

Og ikke minst, det blir sikker forsinkelser på disse modellene også.

Sovevogene fra Lima er vist kanselert. SÅ dermed får man kjøpt limavogner så lenge nmj(importør) har dette på lager.(eller hos andre)

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

Edited by - larsb on 26/08/2003 21:41:25
Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 27/08/2003 :  11:29:00  Show Profile  Visit PR's Homepage
Jeg har fortsatt ikke fått tilbakemelding fra BMJ selv etter mange henvendelser, ang. vognene av de nevnte typer.

PR

Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 27/08/2003 :  12:07:14  Show Profile
Det jeg skrev om er modeller som jeg vet kommer til messa førstkommende eller til messa på Lillestrøm - i og med at jeg har modellene på bordet foran meg.

Hva som kanskje kommer engang i fremtiden er dessverre et veldig tøyelig begrep i MJ-verdenen. Ikke minst i Norge, noe de fleste vel er enige om.

Flere av de nyheter (jeg har førstehånds kunnskap om) LarsB nevner er ikke kommet så langt som konkret planleggingstadium -- dessverre.

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 27/08/2003 :  13:02:04  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Det jeg skrev om er modeller som jeg vet kommer til messa førstkommende eller til messa på Lillestrøm - i og med at jeg har modellene på bordet foran meg.

Norsk Hobby Import har nettopp meldt seg på modellmessen 2003 i Tønsberg med stand for og presentere nyhetene. Demomodellene er jo allerede her, og pakken med modeller for salg er ventet og ankomme Gardemoen i ettermiddag......

Mvh

Eirik Karlsen
Leder, Modellmessen 2003
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 27/08/2003 :  17:09:17  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Norsk Hobby Import har nettopp meldt seg på modellmessen 2003 i Tønsberg med stand for og presentere nyhetene. Demomodellene er jo allerede her, og pakken med modeller for salg er ventet og ankomme Gardemoen i ettermiddag......

Mvh

Eirik da har vi plass til han da. Ja ja der det er hjerterom er det husrom.
Da kan vi jo kansje la Lars B. få kjøre tog på klubbanlegget (Roco di 3) med bayerske vogner det hadde vært noe det. Så kunne Jan også få sett noen av nyhetene på messen

Terje Reiss
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 27/08/2003 :  17:56:46  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Hva sier du til dette da Terje
Ventes å være klar til Høstmessa.
Nydesign disse to nydesign lokene har ikke samme detaljer på lokassa, så der det nevnt. med rekkver, tettet dør i ende 1 osv. Du kan velg om du vil ha snute eller 'elglys' på loket. Forbrett for høytaler i bensintanken.

Nydesign

Nydesign

Gammeldesign med 2 dører.

Gammeldesign med 4 dører.

Grønn versjon.

Leveres senhøst eller 2004:
NSB Di 3.6241 Mellomdesign.

Gm-demo versjon med Nsb logo

Samme men med GM-logo

Lokene 605, 608,614,633 + 641-643fikk togvarme 180kw. De øverige lokene gikk i godstog, som lok nr 2, eller med flinke.

Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 27/08/2003 19:17:51
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 27/08/2003 :  19:06:34  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Forbrett for høytaler i bensintanken.

Hey! Betyr det at det er slutt på AC/DC debatten? Bensinmodeller i stedet.

Mvh Heine

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 27/08/2003 :  22:50:14  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Hva sier du til dette da Terje

Det er ingen ting som gleder meg mer, at noen kan få tak i nye modeller som de brenner for.
Selv er jo jeg ikke særlig imponert av en Di3vet du vel Lars, lok uten drivstenger er transportmidell. Ha en fjong aften eller natt eller noe sånt.

Terje Reiss
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 28/08/2003 :  00:18:44  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Tror nok ikke Ac/dc debatten dør, hvis ikke Marklin går konk da.

Det finnes mange fine lok også fra Bayeren Terje. Men må må velge og da blir det Gm-lok. At du ikke er noen stor nohab fans er helt i orden.

Må si det er altid koselig å se folk koser seg med sine tog enten det er med drivstenger, støttebein eller med tørkestativ.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 28/08/2003 :  10:31:54  Show Profile
quote:

Produksjonsmodellen av ROCO DI.3 er kommet til Norge. Ifølge importøren er de første modellene underveis til Norge pr ekspresspakke og skal være i salg på MJ-messa førstkommende helg.
Likeledes er ROCO Dm/Dm3 underveis i samme pakke.

Di.5 kommer ikke i salg før litt nærmere jul. Årsaken er at ikke alle lokmodellene skal komme i salg samtidig.

SCANDINAVIAN MINIATURES kommer til å presentere dieselfinke FVde på samme messa. Modellen blir byggesett i messing. En ferdig bygget modell kommer iflg innehaveren til å bli vist.
Byggesettet kommer etter alt å dømme til å være leveringsklart til høstmessa på Lillestrøm.
En annen ny modell fra samme firma er NSB stakevogn litra T1.

Dette var litt småplukk av høstens nyheter på MJ-fronten.

Tor Erik Lillehagen.
Byggesettet

Hei !

Her var det mange godbiter pågang for oss MJ'ere ! Dette kommer til å gå hardt ut over MJ-kontoen, er jeg redd Ønskelista mi er lang, og mange av objektene kommer i løpet av kort tid....tror ikke det blir ny bil i år heller, gitt...

Her er litt fra lista mi:

El14 fra NMJ
Di3 fra Roco
Di3 fra Heljan/NMJ
Di4 fra NMJ eller Hobbytrade
Finke fra Scandinavian frister også

Godt jeg har "egen inngang" til hobbyrommet og elektronisk kontoutskrift fra banken....

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 28/08/2003 :  10:34:05  Show Profile
quote:
Forbrett for høytaler i bensintanken.
LarsB

Bensintank på en Di3. ?!

AC/DC nå også som diesel/bensin debatt?

ØW
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 28/08/2003 :  20:09:38  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Bensintank på en Di3. ?!

AC/DC nå også som diesel/bensin debatt?

ØW

Selvfølgelig skulle det være Diseltanken

De komende modellene fra Heljan: DSB My og NSB DI3 leveres med metalbøyler og rillestøping. Det nye opplaget av my fra Heljan ventes i løpet av 2 uker.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 29/08/2003 :  00:52:04  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Jeg blir litt trist når jeg leser nyhetslisten. Heljan, NMJ og Roco står jo klare til å slå hverandre i hodet med mer eller mindre solide Di3 ere (den som vil slå hardt kan få låne min Hamo). Først dumper Heljan/NMJ restlageret etter Bergensmodellen, så kjører Roco/Heljan et rotterace for å kapre det norske markedet med litt forkjellih plassering på gitre og lys og kåpe og horn. Jeg er trist - fordi hvis halvparten av Di3-energien hadde vært brukt på ei motorvogn, eller en norsk skiftetraktor, eller Di2 til hyggelig pris - så hadde vi blitt rikere alle sammen. Men bevare meg vel, det er moro konkurrerer også bare for konkurransen skyld.

Hvis jeg bare skuller kjøpe en av nykommerne på Di3-segmentet, hvilken bør jeg kjøpe da? Kan noen svare en dieseldummie fra elektroland?

Og enda har vi ikke sett et ordentlig bilde. Og til sist: MJ-bladets redaksjon får en flott oppgave i å finne ut hvem som er best blant nykommerne.

Lev vel

TerjeS

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 29/08/2003 :  07:42:10  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Ikke har man sett noen bilder av Di3 fra Roco heller, forsett fra de på e-bay. Nmj har i det minste tegninger på utgavene. Hvilken utgave du velger avhenniger av epoke du vill kjøre. Forhopentligvis leveres di3 loket fra roco med speil og andre detaljer som ikke viser på bildet fra e-bay.

Min Heljan lok går bedre enn roco's lok( el 16/18) Men jeg håper de har rettet opp disse feilene på rocomodellen. Men siden jeg kjører epoke 5 blir det nok nydesignlokene fra nmj/heljan som står øverst på lista, så kommer gammeldesign som nr 2( med 2 dører) Men siden Nmj kommer med 602 og gm-gruppen holder på med å resturere den til grønn design kjøper jeg nok den også etterhvert sammen med roco modellen

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

Lars_Gj

227 Poster

Posted - 29/08/2003 :  07:44:11  Show Profile
Det er i redaksjonen observert at det i det siste er skrevet side opp og side ned om di3 i et utall tidligere nummer og med forskjellige tema. En større artikkel kan leses i MJSpesial 2002. Men, det er klart, vil leserne ha mer om di3, mottar redaksjonen sågjerne en (ny) artikkel om sammenlikning av modellene.
Ellers deler jeg Terjes frustrasjoner: tenk om vi kunne fått en motorvogn istedet. BM68, for eksempel... bm69, 72, .... 73 skulle være et godt utgangspunkt for variasjoner over et tema - BM71, 73A, 73B.. Jeg har rett ogs lett ikke tid til å bygge dem selv.

Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 29/08/2003 :  07:52:58  Show Profile
quote:

Ikke har man sett noen bilder av Di3 fra Roco heller, forsett fra de på e-bay. Nmj har i det minste tegninger på utgavene. Hvilken utgave du velger avhenniger av epoke du vill kjøre. Forhopentligvis leveres di3 loket fra roco med speil og andre detaljer som ikke viser på bildet fra e-bay.

Ikke for å være stygg eller kaste bensin eller annen tennvæske på bålet . . . . .

Men hvem som helst kan lage fine flotte fargetegninger.
Vi vet ihvertfall at det eksisterer en modell fra Roco. Vi vet også at kjøreegenskapene til Rocos modeller er i stort sett bra. Anmeldelser av My tyder på at Rocos modell ikke kommer dårligere ut enn Heljans.

Men så er det vel også som Lars sier forskjellige epoker på modellene slik at noen direkte konkurranse er det ikke snakk om.

Til slutt må jeg få lov til å si meg enig med både Terle og Lars. Nå har det gått inflasjon i Nohaber. Det vi trenger nå er en rimelig skiftemaskin (Skd 220 eller 224) og motorvogner (type 69 ++).

Og da snakker jeg ikke om dyre småseriemodeller.

Ha en fortsatt fin morgen.

MVH
DC
Go to Top of Page

SteinK

Norway
319 Poster

Posted - 29/08/2003 :  09:37:25  Show Profile
Nå er jeg lei Di3 variantene . Har selv en , men den står for det meste i lokstallen. Gi oss heller en eller flere varianter av Bm-er. Dem som er på besøk i kjelleren ser ikke forskjell på alle verdens varianter av Di3, men de savner Signa(u)tur, Bm69, Bm 72, og kan ikke forstå hvorfor ikke noen leverandører kan lage noe slikt. En rimelig utgave av Bm69 må jo kunne selge som varmt hvetebrød, og kan vel leveres i 2 og 3 vognsutgaver med smått og stort snacks så man kan få flere varianter av den. Et signatursett med krengning (og hele akslinger) hadde nok og gitt større oppmerskomet enn all slags varianter av et gammelt bråkete disellok hvor kun spesialistene ser forskjell på nummer, ploger og plasseringer av trykkluftshorn.

Mvh
Stein Kittelsen
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 29/08/2003 :  10:08:34  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Det er ikke bare Di3 lokene det har kommet flere varianter av. Bare se på El14 og El16(gammeldesign,nydesign, nsb gods, cargonett, nr varianer osv)

Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 29/08/2003 10:10:18
Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 29/08/2003 :  10:14:01  Show Profile  Visit PR's Homepage
Jeg er helt enig i at det er gått inflasjon i NOHABER de siste årene, men det var et marked der (er fortsatt?)
Men det bør komme ut noe annet enn bare bråkete gamle disellok. Både skiftetraktor og motorvognsett er en god ide. BM 71/73 finnes/fantes det deler til som du kan bygge selv, men en BM 69 ville nok bli veldig godt mottatt.

PR

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 29/08/2003 :  10:44:10  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Til Di3-ekspertene: Hvis man ser bort fra kvaliteten (gangegenskaper, detaljeringsgrad osv) og fra epoken man selv (av en eller annen grunn) kjører; hvilken av de tilgjengelige normalprismodellene er SELVE Di3-eren?

Spørsmålet stilt på en annen måte: Hvis du bare skulle ha ett lok på anlegget, og det skulle være en Di3er, hvilken (normalpriset) utgave ville du da ha valgt?

Et umulig spørsmål, selvsagt, men noen av modellene må jo være mer typiske enn andre.

Elektrohilsen

Terje S

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 29/08/2003 :  11:59:19  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Det er gammeldesign lokene har tatt lengst. fra rundt 1970 fram til 1990. De første lokene fikk nydesign på slutten av 80 tallet. Nohab er for meg gammeldesign eller nydesign med 2 dører. Mye fordi jeg kjører epoke 5 og både gammel og nydesign kan da brukes.

Men jeg slipper å velge (fikk solgt leligheten i dag) Sammedag som jeg flytter inn i ny til uken.
Men 642 står nok øverst hos meg hvis jeg må velge.

Men jeg blir å kjøpe alle 6 versjonene til nmj (innkludert mellomdesign) og rocos sin. 602 kan jo brukes i museums tog på annlegget også, alla gm-gruppen. mens nydesign kjører person og gt sammen med gammeldesign. Bli nok å kjøpe noen av de bra Bmj også som har enda flere detaljer. SÅ har jeg tenkt å bygge nohab annlegg i epoke 5 med Di3,Di4,Di5 osv. Samt noen lok med 'tørkestativ'

Ps Gm-gruppens 616 blir å finne på jernbanemuset Lørdag( retunerer over solørbanen med persjonistforeninga i nsb) og Søndag er det stordrift dag på jernbanemuset med blaannet di3.616.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

Lars_Gj

227 Poster

Posted - 29/08/2003 :  13:20:44  Show Profile
Apropos type 69.... En eller annen hemmelighetskremmer uttalte her for litt siden at "noen" skulle tilvirke 69 i modell.. Jeg finner dessverre ikke lenken. Nå var det lite som antydet hvor håndfast dette er, men kanskje vedkommende leser dette og kan fortelle litt?

"Inflasjonen" av NoHaber i norsk drakt skyldes sannsynligvis at originalmaskinene ikke kun finnes i Norge. Danmark, Lux og Belgia, samt Sverige og et utall privatbaner legger grunnlag for en større kundegruppe en bare et firesifret antall i Norge. Jeg undres hvor mange designvarianter det finnes av NoHaber di3 "lookalikes" i det hele tatt. GM-gruppen har en anseelig modellsamling på sin stand i ulike varianter, og den er ikke liten!

69D/E har forsåvidt mange rette kanter, noe som gjør det enklere å lage et karrosseri i f.eks. plasticard/Evergreen. Dersom noen kjener til et brukbart understell som kunne passe til en H0 modell?

Tegninger bør kunne lages, og dersom enkelt stanseverktøy til å stanse ut vinduer i plasticard, har vi kanskje et brukbart utgangspunkt for å kunne bygge oss noen eksemplarer?

Nei dæggern, nå må jeg tilbake til jobben...

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 29/08/2003 :  17:15:07  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Nå er det ikke så rart at det finnes flere varianter av Di3, samt skrives mye om det i diverse blader. Fordi Di3 er det loket siden 58 som er anskaffet i flest anntall av diselokene næmlig 35 stk( forbi-gått av El11 og El14). Desutten hatt lang tjenste(like lenge som El13) og blitt brukt over det meste av landet. Finnes i flere land.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

Ola Trygve Kvitle

297 Poster

Posted - 29/08/2003 :  21:17:31  Show Profile
quote:

Apropos type 69.... En eller annen hemmelighetskremmer uttalte her for litt siden at "noen" skulle tilvirke 69 i modell.. Jeg finner dessverre ikke lenken. Nå var det lite som antydet hvor håndfast dette er, men kanskje vedkommende leser dette og kan fortelle litt?

"Noen som har noen modelljernbaneønsker" tråden:
http://www.mjf.no/forum/topic.asp?whichpage=1&ARCHIVEVIEW=&TOPIC_ID=1612
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page