Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 Legging av sporveksler
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

kvisli

135 Posts

Posted - 16/08/2003 :  20:20:46  Show Profile
Hei. Her er nok en praktisk detalj jeg kunne trenge ideer til.

Jeg holder på å legge min første Peco sporveksler (N-skala code 55). Jeg har saget ut hull til motoren i finerplata og lagt korkunderlaget. Jeg har da skåret ut hull i korken slik at det tilsvarer hullet i plata. Motroren har jeg festet til veksleren.

Hva skal jeg gjøre med dettte hullet når sporveksleren er på plass? En ting er at hullet går langt utover den ene siden på N-veksleren. Den delen kan jeg vel lime et korkstykke over. Hullet er også noe større enn selve motoren og derfor synlig rundt det hele. Jeg lurte på om jeg kan "krympe" hullet ved å lime noe maskeringstape på undersiden av veksleren helt inntil motoren før jeg legger veksleren på plass for godt. Jeg er imidlertid i tvil om dette er særlig holdbart når ballasten kommer.

Hva gjør dere andre?

Hilsen Bjørn

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 16/08/2003 :  20:44:23  Show Profile
jeg bruker tortorisemotorer (skilpadde) og selvbygde veksler.
borer et lite hull (1 mm) i senter av vekselen på den ene mittsvilla(den du flytter for og bevege tungene).
borer et litt større hull i sporunderlaget.
monterer sporvekselmotoren
monterer vekselen
prøvekjører med et par vogner
retter opp ev feil i vekselen og drivning.

jeg har og noen erfaringer om drivning vha en knott på anleggsiden
altså ingen motor

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 16/08/2003 :  22:28:45  Show Profile
La meg få presisere at det dreier seg om Pecos egne motorer/magnetspoler.

Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 16/08/2003 :  22:35:47  Show Profile
de må ha et nogså stort hull men det for mye kan enkelt skjules med kork el. lign
grunnen til at jeg ikke liker pecos vekselmotorer er at de ikke har tilfredsstillende polarisering av veksler da må du kjøpe et tillegskit.
maskeringsteip tror jeg funker har aldrig prøvd

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 17/08/2003 :  13:34:57  Show Profile
Thomas

Ja, med Peco-motorene må du kjøpe en bryter fra Peco-sortimentet og feste denne på motoren for å få stilt om polariseringen av midtstykket, men det verste er det fordømte hullet man må lage i plata. Dessverre synes Tortoise å ligge over midt budsjett. Dessuten vil jeg ikke kable for likestrøm.

Jeg har også lurt på å lage en mekanisk innretning som jeg kan bruke for å stille om veksleren for hånd. Siden jeg allikevel ikke har tenkt å bygge noen sentral kontrollpult, kunne dette være like greit. Dessuten blir det billig. Hvilket materiale har du brukt for kraftoverføring til veksleren. Man må vel ha en stiv stålstift/ståltråd el.l. som stikkes opp i veksleren?

-Bjørn

Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 17/08/2003 :  14:18:17  Show Profile
jeg hadde 5 mm stålstag liggendes jeg brukte messing funker greit.
se på erik olsend siide for og se bildser av hans innretninghttp://hjem.get2net.dk/erik_olsen/spsk_art.htm
litt ned på siden.

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 17/08/2003 :  17:18:44  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Hei. Her er nok en praktisk detalj jeg kunne trenge ideer til.

Jeg holder på å legge min første Peco sporveksler (N-skala code 55). Jeg har saget ut hull til motoren i finerplata og lagt korkunderlaget. Jeg har da skåret ut hull i korken slik at det tilsvarer hullet i plata. Motroren har jeg festet til veksleren.

Hva skal jeg gjøre med dettte hullet når sporveksleren er på plass? En ting er at hullet går langt utover den ene siden på N-veksleren. Den delen kan jeg vel lime et korkstykke over. Hullet er også noe større enn selve motoren og derfor synlig rundt det hele. Jeg lurte på om jeg kan "krympe" hullet ved å lime noe maskeringstape på undersiden av veksleren helt inntil motoren før jeg legger veksleren på plass for godt. Jeg er imidlertid i tvil om dette er særlig holdbart når ballasten kommer.

Hva gjør dere andre?

Hilsen Bjørn

Det vi har gjort tidligere i Horten når vi brukte Peco motorer (før vi og gikk over til tortoise var at vi festet motoren i en liten plate som vi skrudde opp under fineren. Vi festet altså ikke motoren direkte i sporvekselen.
Med Pecos motor følger en liten pianotråd og en skjøtehylse slik at du kan forlenge stillerarmen (gjorde ihvertfall det før). Dersom du limer på denne blir armen lang nok til å komme gjennom finertykkelsen uten problem. Hull til styrearmen trenger da bare og borret med et 10mm hull gjennom fineren, noe som er mye lettere og dekke til enn det store hullet du får dersom du skjærer ut plass til hele motoren.

Eirik
Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 17/08/2003 :  18:36:19  Show Profile
quote:

Det vi har gjort tidligere i Horten når vi brukte Peco motorer (før vi og gikk over til tortoise var at vi festet motoren i en liten plate som vi skrudde opp under fineren. Vi festet altså ikke motoren direkte i sporvekselen.
Med Pecos motor følger en liten pianotråd og en skjøtehylse slik at du kan forlenge stillerarmen (gjorde ihvertfall det før). Dersom du limer på denne blir armen lang nok til å komme gjennom finertykkelsen uten problem. Hull til styrearmen trenger da bare og borret med et 10mm hull gjennom fineren, noe som er mye lettere og dekke til enn det store hullet du får dersom du skjærer ut plass til hele motoren.

Eirik

[/quote]
Eirik

Ja den muligheten har også slått meg, men jeg fant ikke noe egnet mageriale til forlengelse av pinnen, og med Pecos motorer fulgte ingenting med. Nå har jeg forstått at det er noe som heter pianotråd som kunne være aktuelt. Jeg får gå ned i stua og åpne lokket på pianoet for å se hva jeg finner der.

-Bjørn

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 17/08/2003 :  19:13:34  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Jeg får gå ned i stua og åpne lokket på pianoet for å se hva jeg finner der.

-Bjørn

Æh stopp litt, hva med syskrinet til mor eller noe sånt noe en stoppenål for eksempel

Terje Reiss
Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 18/08/2003 :  00:12:22  Show Profile
Hei,
eg har nytta Seep-motorar. Same prinsipp som Peco,
men med lang nok pinne til å kunne monterast på same måte som Tortoise.
Du får 3-4 av desse for det same som ein av dei grøne (sorry Simon).

Peder

Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 18/08/2003 :  09:13:14  Show Profile  Visit halvors's Homepage
Hei,

Vi brukte en del Peco-motorer på det gamle anlegget vårt. Der kuttet vi ut noen plater i kartong (tynn plast er kanskje enda bedre), hvor vi hadde en utsparing akkurat der pinnen fra motoren skal bevege seg. Disse platene ble farget sorte og skjøvet inn / montert mellom motor og veksel. Platene var store nok til å dekke over hullet i underlagsplata. Etter ballastering "forsvinner" disse platene...

På en av FREMOdulene mine bruker jeg også Peco sine motorer. Der har jeg montert motoren på Peco sin festebrakett under sporunderlaget (finerplata). Denne braketten har en holdefjær tilsvarende den som sitter i vekselen. Fjæra i vekselen må da fjernes. Så har jeg lage en enkel mekanisk overføring opp til vekseltungene, styrt av armen på festebraketten.

Grunnen til at holdefjæra i vekselen må bort er at motoren får for lang "arm" når det kommer en finerplate imellom motoren og vekselen. Dermed "låser" motoren seg, og det hele funker ikke lenger. Den forlengelsen som er påtenkt med den medfølgende skjøtehylsa er ingen god løsning.

For styring av Peco's veksel-motorer bør du bruke en "utladnings-krets", slik at du ikke risikerer at full strøm går gjennom spolene for lenge (ved uhell, feil o.l.). Vi brant flere spoler før vi fant ut det.

Hilsen Halvor

Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 18/08/2003 :  09:49:51  Show Profile
quote:

Hei,
eg har nytta Seep-motorar. Same prinsipp som Peco,
men med lang nok pinne til å kunne monterast på same måte som Tortoise.
Du får 3-4 av desse for det same som ein av dei grøne (sorry Simon).

Peder

Hei

Seep-motorer? Dem har jeg aldri hørt om. Hvor fikk du tak i dem?

-Bjørn

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 18/08/2003 :  13:01:34  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Grunnen til at holdefjæra i vekselen må bort er at motoren får for lang "arm" når det kommer en finerplate imellom motoren og vekselen. Dermed "låser" motoren seg, og det hele funker ikke lenger. Den forlengelsen som er påtenkt med den medfølgende skjøtehylsa er ingen god løsning.

Hilsen Halvor

Den løsningen har da fungert utmerket her i Horten tidligere...

Eirik
Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 18/08/2003 :  14:12:14  Show Profile  Visit halvors's Homepage
quote:

Den løsningen har da fungert utmerket her i Horten tidligere...

Eirik

Ja det kan den sikkert. Det jeg fant var at ankeret som beveger seg inni spolene kunne kile seg fast paa grunn av de relativt store vridnings-kreftene som ble paa grunn av den lange armen opp til vekselen. Det kan godt hende at det er noe som skjer bare paa noen motorer, men jeg tok i alle fall ikke sjansen...

Hilsen Halvor

Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 21/08/2003 :  21:14:33  Show Profile
Hei
Seep motorar vert laga av Gaugemaster i UK.
I engelske blader finn du fleire forhandlarar som sel til oss og.

Peder

Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 21/08/2003 :  22:16:36  Show Profile
quote:

Hei
Seep motorar vert laga av Gaugemaster i UK.
I engelske blader finn du fleire forhandlarar som sel til oss og.

Peder

Takk. Jeg fant den hos Hattons. 4 pund med bryter. Herlige priser der i forhold til hva vi betaler her
-Bjørn

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page