Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 Fler togs Drift
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Janko

19 Posts

Posted - 15/08/2003 :  15:15:25  Show Profile
Hei..
Tvilen råder enda. Hadde nesten bestemt meg for å gå på HO, men i dag var jeg å så på en som hadde et lite Z- tog. Det virket meg imponerende. Han hadde kun en rund ring på gulvet og hadde ikke interesse for å gjøre noe mer ut av det.
Men tilbake til det jeg lurte på - hvordan stiller det seg med fler togsdrift på et Z-anlegg,- hva må til for at det skal funke...???- Så også det jeg kan spare "litt" penger og mye plass på et Z-anlegg og kanskje oppnå det samme av hobbyen...

Eirik Pedersen

ovehagen

513 Poster

Posted - 15/08/2003 :  15:23:47  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
Hei
for å få til flertogsdrift så er det 2 måter:
Ved analog styring kan man dele opp i strømkretser.
På min kommode bane har jeg 11 strømkretser, da kan jeg hensette på sidespor o.l. + at jeg har delt anlegget i to strømkretser med en bryter slik at jeg kan kjøre med 2 trafoer hvis jeg vil.
Digitalt er også mulig nå i z skala de har til og med montert den minste dekoderen i det minste loket.
Dette er dekodere som må monteres selv og det er ikke plug and play, altså man må tilpasse montering for hvert enkelt lok.

Her er bryter panelet med brytere for av/på til strømkretser og for penser,avkoblingspor o.l.

http://home.online.no/~oveberit/zskala.html

Ove I Hagen

Edited by - ovehagen on 15/08/2003 15:25:25

Edited by - ovehagen on 15/08/2003 15:27:49
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 16/08/2003 :  11:41:13  Show Profile
Hei Eirik

Du spør om flertogsdrift:
quote:

- hvordan stiller det seg med fler togsdrift på et Z-anlegg,- hva må til for at det skal funke...???-

I prinsippet er det med flertogsdrift fullstendig uavhengig av skala.

Du har to mulighet som Ove skisserer, Analog eller Digital styring.

Du kjenner sikkert til Analog styring, hvor togets hastighet avhenger av hvor mange volt du sender ut på sporet (fra transformatoren). Du vet sikkert også hvordan digital fungerer, men en liten repitering skader vel ikke.

Med Digital styring er spenningen konstant. Her har hvert lok et nummer, som man taster inn på en kontrollenhet. Når man så vrir på hastighetskontrollen sendes det datasignaler ut på skinnene, og disse fanges opp av en liten elektronisk dings - en dekoder - i loket. Denne dekoderen regulerer så spenningen til motoren. Og man kan styre kjøreretning, lys, lyd etc, avhengig av hvor avansert (og kostbar) dekoderen er.

Det som er begrensingen for digitalt og Z, er plass til dekodere i lokene. Du må regne med at det vil være flere lok det vil være helt umulig å sette dekoder i. (Det kommer dog stadig mindre dekodere)

Personlig vil jeg råde deg til å gå på et digitalsystem med en gang, og å la det være med i vurderingen i forhold til Z eller H0.
Det krever masse ekstra innsats å legge opp strømkretser (eller blokkstrekninger) som Ove skisserer. Brytere og ledninger an mass. Og du får ikke særlig realistisk start/stopp, hvis ikke du legger inn mer avansert bryterstyring, slik at du kan ha flere trafoer, og velge hvilken trafo som går på en strømkrets.

Bare sånn for ordens skyld, du lager en blokkstrekning ved å isolere strømmen mellom to punkter på banen, og å trekke en egen strømforsyning til denne strekningen via en bryter. Trafoen sender da strøm dit, kun hvis bryteren står på. På denne måten kan man ha flere tog som kjører etterhverandre på samme bane, i prinsippet ett mindre enn antall blokkstrekninger. I tillegg vil hvert spor på en stasjon være en blokk, og kanskje hvert sidespor.
Hvis sporplanen er laget med mange veksler og sidebaner etc., er det naturlig også å ha blokkstrekninger der to spor møtes i en veksel, slik at man slippe et tog foran det andre.
Jo flere tog du vil kjøre samtidig, jo flere blokker trenger du.
Og mye å holde rede på når du kjører.
Men dette er utvilsomt den mest utbredte metoden i dag, fordi mange anlegg ble bygget på en tid da digital ikke fantes.

Men igjen, det krever mye arbeid. Jeg ville valgt N eller H0, og digital drift, hvis flertogsdrift er viktig for deg.

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 16/08/2003 :  19:49:41  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Enig med deg her Øyvind. Vil bare rette på en ting:

quote:

Du må regne med at det vil være flere lok det vil være helt umulig å sette dekoder i. (Det kommer dog stadig mindre dekodere)

mvh Øyvind Strøm

Yahoo! Z_scale_DCC har bilder av både det minste skifteloket og det minste damploket med dekoder: http://photos.groups.yahoo.com/group/z_scale_dcc/lst?.dir=/Hasse&.src=gr&.order=&.view=t&.done=http%3a//briefcase.yahoo.com/ (du må kanskje være innlogget for å se de.)

Hylleanlegget mitt blir digitalt...

Men det er en høy terskel i forhold til H0 eller N.

Mvh Heine

Go to Top of Page

Janko

19 Poster

Posted - 17/08/2003 :  09:18:38  Show Profile
quote:

Hei Eirik

Du spør om flertogsdrift:
quote:

- hvordan stiller det seg med fler togsdrift på et Z-anlegg,- hva må til for at det skal funke...???-

I prinsippet er det med flertogsdrift fullstendig uavhengig av skala.

Du har to mulighet som Ove skisserer, Analog eller Digital styring.

Du kjenner sikkert til Analog styring, hvor togets hastighet avhenger av hvor mange volt du sender ut på sporet (fra transformatoren). Du vet sikkert også hvordan digital fungerer, men en liten repitering skader vel ikke.

Med Digital styring er spenningen konstant. Her har hvert lok et nummer, som man taster inn på en kontrollenhet. Når man så vrir på hastighetskontrollen sendes det datasignaler ut på skinnene, og disse fanges opp av en liten elektronisk dings - en dekoder - i loket. Denne dekoderen regulerer så spenningen til motoren. Og man kan styre kjøreretning, lys, lyd etc, avhengig av hvor avansert (og kostbar) dekoderen er.

Det som er begrensingen for digitalt og Z, er plass til dekodere i lokene. Du må regne med at det vil være flere lok det vil være helt umulig å sette dekoder i. (Det kommer dog stadig mindre dekodere)

Personlig vil jeg råde deg til å gå på et digitalsystem med en gang, og å la det være med i vurderingen i forhold til Z eller H0.
Det krever masse ekstra innsats å legge opp strømkretser (eller blokkstrekninger) som Ove skisserer. Brytere og ledninger an mass. Og du får ikke særlig realistisk start/stopp, hvis ikke du legger inn mer avansert bryterstyring, slik at du kan ha flere trafoer, og velge hvilken trafo som går på en strømkrets.

Bare sånn for ordens skyld, du lager en blokkstrekning ved å isolere strømmen mellom to punkter på banen, og å trekke en egen strømforsyning til denne strekningen via en bryter. Trafoen sender da strøm dit, kun hvis bryteren står på. På denne måten kan man ha flere tog som kjører etterhverandre på samme bane, i prinsippet ett mindre enn antall blokkstrekninger. I tillegg vil hvert spor på en stasjon være en blokk, og kanskje hvert sidespor.
Hvis sporplanen er laget med mange veksler og sidebaner etc., er det naturlig også å ha blokkstrekninger der to spor møtes i en veksel, slik at man slippe et tog foran det andre.
Jo flere tog du vil kjøre samtidig, jo flere blokker trenger du.
Og mye å holde rede på når du kjører.
Men dette er utvilsomt den mest utbredte metoden i dag, fordi mange anlegg ble bygget på en tid da digital ikke fantes.

Men igjen, det krever mye arbeid. Jeg ville valgt N eller H0, og digital drift, hvis flertogsdrift er viktig for deg.

mvh Øyvind Strøm

Hei..
Dette med fler togs drift var noe som er ønskelig, og med så "mye" arbeid er det vel litt høy terskel for en nybegynner å ta fatt på.
Ser nok heller på et HO anlegg med digital drift. Selv med et slikt anlegg ser det ut til å bli utfordringer nok i dette å komme igang og i oppbyggingen.

Eirik Pedersen
Go to Top of Page

Frans van Cuilenborg

Norway
220 Poster

Posted - 17/08/2003 :  13:39:08  Show Profile  Visit Frans van Cuilenborg's Homepage
quote:

Denne begrensningen finnes ikke lenger. Se siste Alt om Hobby. Der står et bilde om den minste lokomotivet i Z skala som er digitalisert.

Hilsen, Frans

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page