Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 Valg
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Janko

19 Posts

Posted - 11/08/2003 :  09:25:31  Show Profile
Hei..
Er i ferd med å tenke på å bygge meg meg opp en MJ bane. Har fått en del prise på Digitale HO anlegg, men nå har jeg sett litt på Z skalaen. Og nå er det et lite problem, jeg trenger tips for eller i mot,- hva skal jeg velge...Prismessig blir del vel ca. det samme, men ...Kan Dere som har prøvd det enne og det andre komme med tips og ideer på hva en nybegynner børe velge.
Plass er jo en ting jeg må ta hensyn til, men jeg har så mye og ta av at jeg ikke ser det som noe problem om det blir HO eller Z.

Håper på inspill som kan gjøre det letter å bestemme seg...

Eirik Pedersen

ovehagen

513 Poster

Posted - 11/08/2003 :  15:13:37  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
Hei
hvis du har god plass så vil jeg absolutt valgt ho skala da utvalget der er mye bedre.
spesielt på Norsk, da det ikke finnes Norskt z materiell.
Hilsen en som holder på med begge skalaene:
http://home.online.no/~oveberit/hobby.html

Ove I Hagen
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 11/08/2003 :  15:43:48  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Delvis enig med Ove selv om jeg riktinok er i gang med mitt tredje z-anlegg. Men jeg ville heller sett litt nærmere på N-skala. Riktignok er det fortsatt best utvalg av norske modeller i H0, men annet tilbehør er det plenty av i N-skala.

For meg er det helt uaktuelt og bygge "stort" anlegg i H0 hvis jeg ikke har en idrettshall til disposisjon...

Så var jeg deg ville jeg heller spurt meg selv om jeg skal velge N eller Z. Ettersom du har god plass, ville jeg valgt N.

Så spørs det jo litt hva du selv liker også. I små skalaer har du mulighet til å bygge landskap med mer naturlige proporsjoner og større radiuser på sporet osv.

Dersom du er mer opptatt av detaljerte lok og vogner bør du kanskje tenke større skalaer.

Mvh Heine

Edited by - heinep on 11/08/2003 15:55:04
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 11/08/2003 :  15:48:20  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Jeg er enig i hva Ove skriver. Det var 2 grunner til at jeg valgte ho.

1. Størelsen, bedre detaljer osv.Synes ikke at alle modeller er like fine i n og z skalen. Virker som produsentene har gått med på kompromis med tanke på detaljer osv.

2. Bedre utvalg på matriel.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 11/08/2003 :  16:51:51  Show Profile  Visit erakt's Homepage
Hei

Et spørsmål som dette setter gjerne igang større disuksjoner om hvilken MJ-relgion som er den rette. Kjører selv N-skala og har liten plass, forhåpentlig vis får jeg større plass med tiden, men vil allikevel kjøre N-skala. Det gir mye større mulighet med annleggsbygning og lengre tog, selv om du har stor plass gir det enda flere muligheter i N eller Z skala.

Selv om det er lite utvalg av Norsk i de små skalaene er det nok av utenlandske modeller til å fylle ønskelistene til jul i all overskuelig framtid. Dagens modeller fra de fleste produsentene har også bra med detaljer og gode kjøreegenskaper.

Det endelig valget må du ta selv, det er ikke noe fasitsvar. Hva du velger bør avhenge av hva du og ingen andre synes er viktigst med modelljernbane. Hvert av systemmene har sine fordeller og ulemper. Selv om jeg kjører N-skala har jeg bygd et Zskala-anlegg i en stresskoffert og jeg har noen norske modeller i H0.

Lykke til med valget

Hilsen
André

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 11/08/2003 :  17:18:20  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Jeg er enig i hva Ove skriver. Det var 2 grunner til at jeg valgte ho.

1. Størelsen, bedre detaljer osv.Synes ikke at alle modeller er like fine i n og z skalen. Virker som produsentene har gått med på kompromis med tanke på detaljer osv.

2. Bedre utvalg på matriel.
Hilsen
LarsB

Ser du på de nyere modeller som kommer i N-skala, så er det ikke mye mindre detaljer å finne på dem, men du må kanskje ha litt bedre syn for å se detaljer i n enn i H0
Og når det gjelder utvalg av modeller så ligger nok ikke N så langt etter H0 der heller at det bør ha noe å si for valg av skala. Mye av grunnen til at utvalget virker bedre i H0 tror jeg er at produsentene er raskere med å lage fler fargevarianter der, slik at en og samme modell gjerne befinner seg i katalogen i 3-4 forskjellige design. Da virker utvalget mye bedre.

Ellers er det jo tydeligvis en stor del norske mj-ere som ikke bekymrer seg stort for detaljer uansett, hvis du ser på hvor mange norske el-lok som blir spyttet ut av antikverte Lima støpeformer og slukt av det norske markedet....

Jeg synes Heine har et ryddig syn på det..... har du skikkelig god plass så bygg gjerne H0, men har du middels til god plass så er N skala verdt å vurdere. Å se et N-skala tog gli gjennom kurver med 1-2 meter radie gir et helt annet inntrykk en tilsvarende i H0.

Z-skala blir noe mindre og mer pirkete. Heine og andre har vist flere ganger at det er fullt mulig, men det krever virkelig nøyaktighet i alle ledd.

Når det gjelder digital så er det vel også slik at det blir vanskeligere jo mindre skalaen blir. Det er fullt mulig å bygge inn digital i Z skala og, men moderne N-lok kommer i størreog større grad ferdig med plugg for dekoder, eller dekoder ferdig innmontert. I H0 er vel plugg og god plass nå snarere en regel enn et unntak.

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 11/08/2003 :  18:42:52  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Hilsen
LarsB

I små skalaer kompromissees det mer med detaljene, men det er ikke så veldig synlig hvis du ikke ser kameraets nådeløse forstørrelser... I H0 kompromisses det mer med landskap, skalariktighet, toglengder, kurveradiuser og sikkert mer. Alt dette er veldig synlig uansett kamera eller ikke.

Og husk nå at jeg snakker om anlegg det er plass til hjemme. Ikke klubbanlegg og Fremo-treff.

Nå lider jo anlegget mitt i bordet av noen av de samme kompromissene som middelsstore H0-anlegg, men det er jo på grunn av den veldig begrensede plassen.

Mvh Heine

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 11/08/2003 :  20:40:35  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

.....da det ikke finnes Norskt z materiell.

Ove I Hagen

Ikke helt sant. Se her: http://www.mikkelsen.ch/

Mvh Heine
Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 12/08/2003 :  09:06:14  Show Profile  Visit halvors's Homepage
Det finnes også noen andre spørsmål (og svar) som kan lede fram til en konklusjon:
- Vil du bygge og kjøre norsk? Eller spiller dette mindre rolle?
- Ønsker du et forbilderiktig landskap på anlegget, hvor det ikke er for tett med skinner, eller...
- ønsker du mest mulig skinner og tog pr. kvadratmeter?
- Hva slags kjøremønster ønsker du: Mange tog i drift på en gang, eller er det viktigere å se enkelt-tog "slange" seg gjennom landskapet?
- Tror du at selvbygging av materiell og bygninger er noe du vil ha interesse for, eller satser du på industrimodeller?

Det finnes sikkert flere slike spørsmål som kan stilles. Poenget er at dersom du kan klargjøre hvilken tilnærming som du ønsker til MJ-hobbyen, så kan det etter hvert utkrystallisere seg noen valg som til sist vil bestemme hva du skal satse på. Det kan være viktig å ha noen å diskutere dette med, helst fra flere "leire" innen hobbyen.

MJ-hobbyen er veldig mangfoldig, mer enn man skulle tro til å begynne med. Og valgene trenger ikke å bety et enten eller. Som flere av de som har svart deg ovenfor nevner så bygger de i flere skalaer og med flere vinklinger. Men det er selvsagt lurt å begynne et sted. Jeg er ikke sikker på om det å kjøpe et "ferdig" startsett er det lureste dersom man vet at man virkelig vil satse på denne hobbyen. Det å velge utstyr og materiell litt mer selektivt kan være mer "kostnadseffektivt". Men det kan kreve noen gode råd underveis. Og at du er klar i dine preferanser.

Hilsen Halvor

Go to Top of Page

Janko

19 Poster

Posted - 12/08/2003 :  12:49:11  Show Profile
quote:

Det finnes også noen andre spørsmål (og svar) som kan lede fram til en konklusjon:
- Vil du bygge og kjøre norsk? Eller spiller dette mindre rolle?
- Ønsker du et forbilderiktig landskap på anlegget, hvor det ikke er for tett med skinner, eller...
- ønsker du mest mulig skinner og tog pr. kvadratmeter?
- Hva slags kjøremønster ønsker du: Mange tog i drift på en gang, eller er det viktigere å se enkelt-tog "slange" seg gjennom landskapet?
- Tror du at selvbygging av materiell og bygninger er noe du vil ha interesse for, eller satser du på industrimodeller?

Det finnes sikkert flere slike spørsmål som kan stilles. Poenget er at dersom du kan klargjøre hvilken tilnærming som du ønsker til MJ-hobbyen, så kan det etter hvert utkrystallisere seg noen valg som til sist vil bestemme hva du skal satse på. Det kan være viktig å ha noen å diskutere dette med, helst fra flere "leire" innen hobbyen.

MJ-hobbyen er veldig mangfoldig, mer enn man skulle tro til å begynne med. Og valgene trenger ikke å bety et enten eller. Som flere av de som har svart deg ovenfor nevner så bygger de i flere skalaer og med flere vinklinger. Men det er selvsagt lurt å begynne et sted. Jeg er ikke sikker på om det å kjøpe et "ferdig" startsett er det lureste dersom man vet at man virkelig vil satse på denne hobbyen. Det å velge utstyr og materiell litt mer selektivt kan være mer "kostnadseffektivt". Men det kan kreve noen gode råd underveis. Og at du er klar i dine preferanser.

Hilsen Halvor

Hei..
Takk for mange gode svar, og ikke minst meninger. Jeg ser for meg og kunne ha en del landskap - har sette litt på anlegget på side 38 i 2003 katalogen - det som måler 240x115.(Vi snakker nå HO) - ser for meg å kunne ha et tunnel og litt hus etc.
Jeg er nok ikke noen stor modellbygger, men det å lage landskap tror jeg nok skal gå bra.
Jeg ser for meg å ha to til tre tog i drift. - Og til å begynne med er det nok ferdig bygde modeller som er mest akkuelt.
Startsett ser jeg på som en "rask" begynnelse" - lette og komme igang. Men når det er sagt må jeg si at jeg tror nok ikke det hadde vært noe probelm å fått hjelp på dette forum til å se hvilket utstyr mang kunne skaffet seg. Jeg er imponert over den hjelpen og tipsene jeg alt har fått her etter kun 1 ukes bruk. Jeg vet ikke sikkert om jeg kan si så mye mer om hva jeg ønsker og hvordan jeg kan gripe fatt i det ut i fra de kunskaper jeg har pr. i dag om MJ hobbyen.
Litt mer om hva annet jeg driver med,- jeg jobber som datakonsulent i en 1/2 dagsjobb, sykdom gjør at jeg kun jobber halv dag. Jeg er ivrig med foto,- både digitalt og anlogt,- også video. Jeg lever å ånder for mine to hunder. Jeg har relativt stor plass, bor i en stor enebolig, så kjellerstua hos oss er ikke så mye i bruk,- der tenkte jeg at en evnt. togbane kunne få plass. Jeg har kommet i alderen hvor "tog" er noen kan kan realisere etter mange års med tenker og drømmer.

Eirik Pedersen
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 12/08/2003 :  13:35:04  Show Profile
Jeg tror det er en klok beslutning å "komme i gang med noe", og da er vel et startsett som i prinsippet er "plug and play" et godt alternativ.

Når du har dette oppe å gå, er det mye lettere å vurdere hvilken retning innen hobbyen du ser som "din" satsning.

Et godt råd (synes i alle fall jeg av egen erfaring) er å komme seg rundt på (så mange som mulig av) de (hobby og) mj-messene som avholdes nå i høst. Her vil en "i klartekst" se mange av de utallige, positive sidene denne hobbyen byr på.

Lykke til!

(Norgesrekord i anførseltegn?)

Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 12/08/2003 :  15:18:01  Show Profile  Visit halvors's Homepage
quote:
Et godt råd (synes i alle fall jeg av egen erfaring) er å komme seg rundt på (så mange som mulig av) de (hobby og) mj-messene som avholdes nå i høst. Her vil en "i klartekst" se mange av de utallige, positive sidene denne hobbyen byr på.

Dette er også viktig, og en god mulighet nå i høst som det skjer såpass mye.
Du sa ikke hvor du holder til, men det kan også være nyttig å søke kontakt med klubber eller enkeltpersoner i "nærmiljøet" som du kan diskutere med og søke råd og dåd hos. Det er nyttig å se hva andre driver med, og ha noen å spørre til råds.

Hilsen Halvor

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 12/08/2003 :  17:14:12  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Du sa ikke hvor du holder til

Hilsen Halvor

Bodø, i følge profilen

Eirik
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 13/08/2003 :  01:00:18  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Du sa ikke hvor du holder til

Hilsen Halvor

Se her også: http://forum.mjf.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1907

Mvh Heine

Go to Top of Page

Janko

19 Poster

Posted - 13/08/2003 :  13:28:07  Show Profile
quote:

Jeg tror det er en klok beslutning å "komme i gang med noe", og da er vel et startsett som i prinsippet er "plug and play" et godt alternativ.

Når du har dette oppe å gå, er det mye lettere å vurdere hvilken retning innen hobbyen du ser som "din" satsning.

Lykke til!

(Norgesrekord i anførseltegn?)

Hei..
Takk for alle gode tips og forslag. Nå ble jo denne diskusjon lite Z og mer generell MJ. Men slik jeg ser det i dag kommer jeg til å gå for en HO bane. Jeg har jo en hel del jeg lure på men det får heller komme etter hvert. Det ser ikke ut til at enn ikke får hjelp, selv om det ikke er noen i nærmiljøet som en kan snakke med.
Så får jeg se når jeg kommer til å bestille. Det blir vel i månedskifte kan jeg tenke meg. Har nå bestilt litt mer katalog stoff som en kan se på innen en bestemmer seg.

Eirik Pedersen
Go to Top of Page

ovehagen

513 Poster

Posted - 13/08/2003 :  16:18:58  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
Ja jeg støtter deg i den beslutningen
Nå er jo også utvalget på bygninger,figurer,biler,lamper og garnityr generelt mye større i HO skala.

Ove I Hagen
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page