Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Digitale styresystemer, digitalteknikk, DCC
 DCC for dummies m.m.
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Knut Tysnes

532 Posts

Posted - 09/08/2003 :  15:51:19  Show Profile  Visit Knut Tysnes's Homepage
Postmannen var snill i dag. Dumpa septemberutgaven (!) av Model Railroader i postkassa mi. Som vanlig mye interessant - men den som virkelig er interessant for dette forumet, finnes på side 76:
Turning a layout hi-tech - one plug-and-play component at a time
Fyren har i løpet av en fireårsperiode konvertert et stort (han er jo advokoat over there) anlegg fra konvensjonell drift til digital med fjernstyringssentral på PC.
Et av poengene er at dette er ikke er gjort av teknofreaker, men vanlige folk uten mye teknisk eller dataerfaring. Standardkomoneneter som kan kjøpes over disk gjør dette mulig.
Fyren har brukt Digitraxprodukter - det er sikkert mulig å bruke andre, men etter min mening er det her Loconet virkelig kommer til sin rett.
Først installerte han DCC (Super Chief)
Senere radio
Synd ikke Digitrax lager radiohåndkontroller for Europa - men infrarødhåndkontrollene fungerer faktisk veldig bra.
Deretter DS54 stasjonære dekodere for sporveksler
Så Winlok for å styre fjernkontrollen (CTC)
sammen med BDL16 blokkdetektorerer
(sml. en annen tråd om blokkdetektorer - kanskje dette er et alternativ?)
Det er også fungerende semaforsignaler på anlegget
og nå har også Digitrax kommet med sitt signalsystem SE8C...

Høres komplisert ut?
Poenget hans er - en bit av gangen...
Se forresten også http://www.trains.com/Content/Dynamic/Articles/000/000/004/419tphhw.asp

Nå får det være nok om data - nå vil gjøre noe mer fornuftig. Jeg vil se om jeg kan få liv i min gamle Digitrax Big Boy og se om togene går - har endelig fått lagt ned noen skinner (midlertidig) etter at rommet har vært et kaos i lengre tid.

Tut og kjør
KnuT

Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page