Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Digitale styresystemer, digitalteknikk, DCC
 Lenznytt: Trådløst styring fra PDA
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

terjest

Norway
1837 Posts

Posted - 04/08/2003 :  23:31:35  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Lenz har oppdatert sin engelske site med nyheter fra NMRA-kongressen i Toronto. De forteller bl.a hva UPS-dekodere egentlig er (jfr diskusjonen på forumet her, batterigutta hadde rett) og slipper en trådløs sensasjon: Snart kan vi bruke PDAer (de virkelig små datamaskinene, s.k. Palmtop) til å styre anlegget vha vanlig, trådløst hjemmenett. Ugh! www.lenz.com

Terje S

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 04/08/2003 :  23:55:07  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Lenz .... sensasjon: Snart kan vi bruke PDAer (de virkelig små datamaskinene, s.k. Palmtop) til å styre anlegget vha vanlig, trådløst hjemmenett.

Terje S

Greffern: Da slipper du å kjøpe egen håndkontroll, du kan bruke den lille bærbare du "alltid" har med deg opp på klubben i Drammen

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

greffern

828 Poster

Posted - 05/08/2003 :  00:15:55  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Well, da må jeg kjøpe meg en ny kappe med innebygd batteri og to PCMCIA porter, en sånn derre telefon PCMCIA kort og gjerne et extra flashminnekort med PCMCIA adapter................
En stiv martini please!
Går det med infrarød overføring, mon tro?

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Edited by - greffern on 05/08/2003 00:23:30
Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 05/08/2003 :  01:08:53  Show Profile
ja faktisk greffern
det går?
det er basert på det tror jeg...

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 05/08/2003 :  12:19:01  Show Profile
quote:
Thomas: ja faktisk greffern
det går?
det er basert på det tror jeg...

Mnei - det er så vidt jeg ser basert på trådløst nettverk, med den såkalte 802.11-protokollen, Airport for oss Macintosh-brukere.

http://www.lenz.com/products/sets/setli.htm

Ser heftig ut, men jeg må visst skaffe meg en Windows-PC... kanskje det ikke er så krevende, slik at jeg kan bruke Windows-emulering? Man sitter jo her med komplett utstyr, allerede - minus PDA, riktignok. Ser ut til at de ønsker seg Windows CE?

mvh
Henning L

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 05/08/2003 :  16:37:49  Show Profile  Visit terjest's Homepage

Etter en kjapp gjennomlesing ser det ut som man trenger både den spesielle sentralen og det nye interfacet, i tillegg til Greffern's lille kjekke.

Amerikanske KAM industries lager programvaren, hvilket er en hobby for dem. De lever nemlig av å lage programvare for styring av 1:1 drift

Terje

Edited by - terjest on 05/08/2003 16:41:58
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 05/08/2003 :  16:52:16  Show Profile  Visit smholt's Homepage
Her kan man jo også bruke stasjonære pcer "som en får slengt etter seg", om en ikke ønsker å bruke pdaer.
Om en tåler en ledning og har nettverkskort i en bærbar maskin/pda(Om det er mulig på en pda?), trenger en jo ikke det trådløse nettet heller. Så det ser ut som det er mulig med en ganske rimelig løsning også. (Om ikke styreprogrammet koster mye da?)

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 05/08/2003 :  19:31:08  Show Profile
quote:
Svein M: Her kan man jo også bruke stasjonære pcer "som en får slengt etter seg", om en ikke ønsker å bruke pdaer.

Hmmm... men jeg vil ha en kjørekontroll som står i stil med tidsperioden jeg kjører. Er året 1938, bør det være noe annet enn en PDA man bruker, for å beholde stemningen.

Det heftige hadde vært å bygge en "gammelmodig" kjørekontroll, og plugge PDA-en inn i denne, skjult, ev mekke det hele fra grunnen av, med et 802.11-kort ut!
Dette vil jo kanskje være litt i meste laget for de fleste, men tåler man kabler, burde det jo ikke være noe uoverkommelig problem.

Det beste hadde jo vært om Lenz og andre produsenter hadde laget kjørekontroller som hadde egnet "retro-design". Det hadde vært noe.
Hm: finnes det i det hele tatt noe slikt på markedet? KJørekontroller, digitale/analoge, med et slik design?

mvh
Henning L

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 05/08/2003 :  20:45:02  Show Profile  Visit LarsB's Homepage

Som støtter Lenz,nce og Digitrax.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 05/08/2003 :  23:53:49  Show Profile
(LarsB - viser bilde av en styregreie av dimensjoner...)

Vel, Lars - Har sett den der, og det er vel kanskje ikke en sånn en jeg har bruk for! Bevares, skal man føre digre disellok så er den vel feiende flott - men litt stor??

Sånn ser styregreiene til KOngevogna på Thamshavnsbanen ut, f.eks:

Ganske fin? Og så har den alt som trengs, fartskontroll og retningskontroll.
Kan by på praktiske problemer, siden en håndholdt tolkning av den der krever to hender, en til å holde med og en til sveiva. Men en videre tilpasning burde la seg gjøre.

mvh
Henning L

Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 06/08/2003 :  09:00:28  Show Profile  Visit halvors's Homepage
Dersom man ikke bryr seg så mye om det trådløse nettwerket kan man jo kanskje bruke kjørekontrollene fra Lenz, som sikkert fortsatt fungerer utmerket.

Ellers vil vel Digitrax Zephyr gi deg noe av den enkle kontrollen du er på jakt etter Henning?

Men dette er jo en liten sentral, ikke først og fremst en kjørekontroll. Men med den funksjonen du nevner.

Hilsen Halvor

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page