Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 MJ spesial 01-"anlegg man går inn i"
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

kelwin

85 Posts

Posted - 25/07/2003 :  18:21:27  Show Profile
Idag kjøpte jeg leilighet med egen MJ-avdeling ca 300 x max 350..
Og igår plukka jeg fram SS' sin artikkel som nevnt i "subject" -bare for å friske hukommelsen-og etterhvert begynte jeg å måle litt:

Får ikke helt dimensjonene til å stemme her. Hvis jeg går ut fra 55% fra HO til N, med oppgitte kryssingspor 2m, går ikke dette ihop. "Rommet" ser ut til å være
ca 550 x 450 for HO utfra illustrasjonen?

NoeN som har sjekka dette nærmere?

NVH
Knut

Henning L

874 Poster

Posted - 26/07/2003 :  17:43:57  Show Profile
quote:
Knut: NoeN som har sjekka dette nærmere?

Har ikke det, vil bare knytte en kommentar til det med anlegg du kan gå inn i: Ikke lag gangvegene for små! Sando lager ofte veldig smale gangveger på sine anlegg, og det funker etter min vurdering dårlig. Det blir trangt og upraktisk når man går rundt selv, og vel intimt når flere skal kjøre.

Sjekk:http://www.alt.hist.no/~ssando/www-mj/anlegg/a12/a12m.jpg

Sando bygger masse bra, ikke ett ondt ord om noe av dette, bare dette ene; smale gangveger er og blir et onde. Selv om man skulle være riktig så smal.

En annen ting: Når du konverterer fra N til HO eller omvendt, må du tilpasse anlegget til gangvegene. Eller, for å si det på en annen måte, bredden på gangvegene må holdes konstant, mens anlegget ellers utvides eller forminskes. Som regel må det hele tegnes helt på nytt.

mvh
Henning L
"Aldri en gangveg mindre enn 80 cm, aldri et ståsted mindre enn 60 cm!!"

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 26/07/2003 :  17:58:50  Show Profile  Visit keknor's Homepage
N er ca 1/2 part i lengdemål og 1/4 part i areal i forhold til H0. Men det er minst to andre forhold som spiller inn ved nedskalering av en H0 plan til N. Hvis det allerede er smale passasjer for oss 1:1 folk i H0-planen, kan ikke passasjebredden uten videre halveres. En annen faktor er at små H0-anlegg er drastisk kompromisset på krysningslengder og minsteradier mm. Det er ikke sikker man ønsker å ta med seg disse kompromissene fra H0 til N. En noe mer forsiktig nedskalering, f.eks. til 70% av H0 kan derfor være en god ide som en start. Så må du forminske sporavstandene mellom parallelle spor til N skala, og justere andre deler av planen (husstørrelser, fri høyder, stigningsforhold mm. til N skala. Altså tilpasse planen. I ditt tilfelle kan du prøve å skalere ned ca til ca 65% av H0. Sjekk at gangpassasjer ikke blir under 60cm (helst 80)

kek

Go to Top of Page

kelwin

85 Poster

Posted - 26/07/2003 :  18:51:24  Show Profile
Nedskaleringa synes det å være enighet om, til nå. Fint å få nye %ter å holde seg til-har som regel sett 55-57.
Nå er jeg ganske tynn sjøl -:), men jeg ville aldri klare å bygge/vedlikeholde noe sånt uten å rive ned det jeg nettopp hadde gjort. (Dårlig koordinasjon).

Men jeg synes at det er en av de bedre rundbaneplaner jeg har sett-og det har blitt endel etterhvert. Og SS er en inspirasjon i alle fall.
Det som jo fikk meg igang her, var kryssingssporlengden-med referanse til andre mål jeg prøvde å utlede fra tegninga, og det stemte liksom ikke helt...

Kanskje noen andre har satt seg ned og målt?

Som noen av dere kanskje husker, har jeg en fullt kjørbar langs veggene rundbane på arbeidsrommet allerede før jeg flytter (ca 12-14m ved siste røffe måling), men vakkert er det ikke....
Har tenkt å beholde hovedelementene i den, men da må jeg begynne å tenke nivåer slik det ser ut i øyeblikket. Det gjelder å holde tankene igang -:)

Takk for svar så langt
Knut
PS: Alt jeg planlegger er for min egen del, ingen operatører - selvom jeg har 4+1+1 stasjoner på dagens anlegg -:))

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 28/07/2003 :  10:44:08  Show Profile  Visit PR's Homepage
Hvis du går ned i scala kan du jo benytte muligheten til å lage kurveraden større, noe som ser imponerende ut. Videre har du nuligheten til å lage anlegget litt høyere, siden du går ned på scalaen, siden avstanden mellom skinnene i nivående blir tilsvarende mindre. Du kan da lage enda mere imponerende fjellandskap.
PR

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page