Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Car System
 Stoppmagneter
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

SteinK

Norway
319 Posts

Posted - 05/07/2003 :  10:27:00  Show Profile
Hei

Prøver nok en gang å se om det er noe respons her:
ER det mulig å bruke faller sine stop(elektro)magneter til å oppheve magnetfeltet fra en vanlig magnet. Det jeg ønsker å oppnå er at en bil stopper dersom stopmagneten ikke er aktivert. Ser at det i "rollende landstrasse" er mulig å få det til (bilene stoppes av en magnet i vogna, men kan startes igjen ved aktivisering av en underliggende elektromagnet).

Mvh
Stein Kittelsen

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 05/07/2003 :  10:56:41  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage
Mnjaoooh, akkurat løsningen med å bruke en magnet som opphever virkningen av den andre vet jeg sannelig ikke om er noen god vei å gå. Det får andre evt hjelpe deg med.

Men - ELFA har en løsning som virker motsatt at FCS sin. Der er det nødvendig å gi strøm for at bilen skal "slippes fri" av magneten. Den vil da kjøre en runde/syklus på banen før den automatisk stopper, når den kommer tilbake til denne elektromagneten. Fallers løsning er jo ikke akkurat elegant.... Med den vil bilen sette igang og kjøre ved ethvert bortfall av strøm fra stoppmagneten.

Jeg har en slik ELFA stoppmagnet, så dersom det kan være av interesse, så får jeg ta et dypdykk i rekvisitalageret og finne artikkelnummeret.

MVH

Morten
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 05/07/2003 :  11:13:03  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Mnjaoooh, akkurat løsningen med å bruke en magnet som opphever virkningen av den andre vet jeg sannelig ikke om er noen god vei å gå. Det får andre evt hjelpe deg med.

Men - ELFA har en løsning som virker motsatt at FCS sin. Der er det nødvendig å gi strøm for at bilen skal "slippes fri" av magneten. Den vil da kjøre en runde/syklus på banen før den automatisk stopper, når den kommer tilbake til denne elektromagneten. Fallers løsning er jo ikke akkurat elegant.... Med den vil bilen sette igang og kjøre ved ethvert bortfall av strøm fra stoppmagneten.

Jeg har en slik ELFA stoppmagnet, så dersom det kan være av interesse, så får jeg ta et dypdykk i rekvisitalageret og finne artikkelnummeret.

MVH

Morten

Tydeligvis lenge siden du har lest en Faller katalog Morten

Faller har en magnet i katalogen som stopper FCS bilen når den kjører over, og hvor du må tilføre spenning for å oppheve magnetfeltet.
Den står i katalogen under artikkelnummer 161674 "parking space" på side 28, og jeg vet ihvertfall den er på lager hos Vestfold Modelljernbane Import (www.gntrains.no)

MVh

Eirik
Go to Top of Page

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 05/07/2003 :  13:52:13  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage
quote:

Tydeligvis lenge siden du har lest en Faller katalog Morten

Faller har en magnet i katalogen som stopper FCS bilen når den kjører over, og hvor du må tilføre spenning for å oppheve magnetfeltet.
Den står i katalogen under artikkelnummer 161674 "parking space" på side 28, og jeg vet ihvertfall den er på lager hos Vestfold Modelljernbane Import (www.gntrains.no)

MVh

Eirik

Jeg bøyer mitt hode dypt i (vei)støvet og innser at jeg (delvis!) har feilet.... Selvfølgelig skulle jeg først og fremst søkt informasjon hos den eminente, vestfoldske importør og forhandler!

Godt du følger med.

MF(CS)H

Morten
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 05/07/2003 :  14:16:19  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Selvfølgelig skulle jeg først og fremst søkt informasjon hos den eminente, vestfoldske importør og forhandler!

Ahh... slike vakre ord på en lørdag
quote:

Godt du følger med.

Jeg som aldri hadde satt min fot i en FCS bil før jeg begynte og leke med dem på anlegget vi bygger for bilmuseet i Horten, da måtte jeg sette meg litt inn i system og komponenter.... Men jeg har vel lest Faller katalogen et par ganger før

Eirik
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 05/07/2003 :  14:37:34  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Jeg som aldri hadde satt min fot i en FCS bil før jeg begynte og leke med dem på anlegget vi bygger for bilmuseet i Horten, da måtte jeg sette meg litt inn i system og komponenter.... Men jeg har vel lest Faller katalogen et par ganger før

Klumpfot hmhmhmhmh.

Terje Reiss
Go to Top of Page

SteinK

Norway
319 Poster

Posted - 05/07/2003 :  20:17:06  Show Profile
Feil eller delvise feil, takk for tips. Har tydeligvis en for gammel Fallerkatalog. Vet noen hvilken som er billigst av Faller sin og Elfa sin (Gir du meg artikkelnummeret Morten så kan jeg finne prisen på Elfa selv).

Mvh
Stein Kittelsen
Go to Top of Page

ovehagen

513 Poster

Posted - 05/07/2003 :  20:36:53  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke faller sin
den er mest stabil og sikker.
og mye lettere å montere en den andre stopp magneten

Ove I Hagen
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 06/07/2003 :  22:30:48  Show Profile
Hei SteinK

Jeg støtter Ove's råd fullt ut.
quote:

Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke faller sin
den er mest stabil og sikker.
og mye lettere å montere en den andre stopp magneten

Hos Hovedbanen brukte vi ELFA løsningen, og det er i nærheten av et mareritt. I hvertfall sett i bakspeilet.
Men tidligere var det eneste alternativet.

Prinsippet på ELFA "dingsen" er at den har en nedtrekkbar arm. På denne armen festet vi en magnet. (Idéen var opprinnelig Nils Gullhav's).
Magneten holdt bilen på plass så lenge vi ikke tilførte strøm. Med strøm på, ble armen (og derved magneten) trukket nedover og magnetfeltet holdt ikke lenger bilen på plass.
Det ble en rekke faktorer å ta hensyn til. Når ble reedkontakten påvirket av magnetfeltet og når ble den det ikke. Å justere dette for en bil er enkelt. Men dessverre oppfører ikke bilene seg helt likt. Til og med biler av samme type kan være forskjellige. Vi har lagt ned uttallige timer på å få dette stabilt.

Parkeringsplassmagneten til Faller, som ganske nylig har kommet, virker som et mye bedre alternativ.
Den har "magnet-som-opphever-magnet" prinsippet.
Jeg har dog ikke testet den i noe særlig utstrekning.

mvh Øyvind

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page