Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 Hvilke N
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Hammersland

2 Posts

Posted - 18/06/2003 :  11:40:10  Show Profile
Heisann jeg lurte på om noen har hatt noen erfaringer men N-tog.
Jeg har tenkt å kjøpe meg tog og tror jeg lander på N, basert på plassen jeg har til rådighet.
Så spørsmålet mitt blir, hvilken merker er å foretrekke, jeg har sett på noen minitrix startsett, er dette noe å samle på eller skal jeg gå for andre merker.
Jeg tenker og på muligheten på å oppgradere til digitalt senere så det må bli tatt med i beregningen, hva er bra, i forhold til pris?

med vennlig hilsen hammersland

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 19/06/2003 :  09:18:28  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Hei H.

Jeg ser du ikke har fått svar enda fra de som kanskje har mer greie på startsett. Men jeg har vært N mann siden 1973, så noe kan jeg si:

Fleischmann har temmelig stabil høy kvalitet. Minitrix av nyere årgang kan få samme stempel. Eldre Minitrix er av ujevn kvalitet. (f.eks. styr unna gammel versjon av BR 52 -alias stortyskeren). Roco er jevnt bra og rimeligere. Arnold (om den finnes enda) er av ujevn kvalitet, men allikevel mye interessant. Lima er (var) generelt for dårlig, men enkelte modeller er (var )brukbare.

Hvis du vil kjøre amerikansk er Japanske Kato et kvalitetsmerke. De har også noe europeisk men markedsført under andre navn. Nyere Life-like, Atlas, Bachmann m. fl. har høy kvalitet til en god pris. Micro-train har suverene vogner og nå også F3 lok. Og det er flere....

Standard skinner er code 80 (2mm høyskinnestreng)som er dobbelt så høye som de største skinnene brukt i Norge. Men det finnes også code 55 fra bl. a. Peco som gir et bedre helhetsinntrykk.

Noen går enda lenger med nær prototyperiktige hjul og skinner. Om det er av interesse, titt innom TofiN. Der er det også lagt inn mange interessante linker for N-skala. Hvis du vil dykke ned i FS160, - finskala i N så kan du sjekke Hjemmesidene til Henk Oversloot, Jens Emmermann og Edvard von Flottwell. Se Links/Tofin

http://groups.yahoo.com/group/TofiN/

Det fine med N skala er at de forskjellige merkene kan brukes sammen. Det går sikkert bra å starte med Minitrix, men be forhandleren demonstrere lokomotivets saktekjøringsegenskaper. Sjekk også at det har en rolig gange i LAV fart uten "gåsevralting" .

kek

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 19/06/2003 :  09:40:12  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Ta en titt innom forumet til www.modellrallaren.com , der er det mange som driver med N-skala.

Mvh Heine

Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 19/06/2003 :  22:12:46  Show Profile  Visit erakt's Homepage
quote:

Heisann jeg lurte på om noen har hatt noen erfaringer men N-tog.
Jeg har tenkt å kjøpe meg tog og tror jeg lander på N, basert på plassen jeg har til rådighet.
Så spørsmålet mitt blir, hvilken merker er å foretrekke, jeg har sett på noen minitrix startsett, er dette noe å samle på eller skal jeg gå for andre merker.
Jeg tenker og på muligheten på å oppgradere til digitalt senere så det må bli tatt med i beregningen, hva er bra, i forhold til pris?

med vennlig hilsen hammersland

Fordelen med N-skala er at det er standarisert så de forskjellige merkene kan brukes sammen. Selv har jeg matriell fra Arnold, Roco, Fleischman, Minitrix og en del andre. Stort sett er det god kvalitet på de merkene, men du får det du betaler for. Nyere modeller har selvfølgelig best kjøreegenskaper og detaljer (men det finnes kanskje unntakk på enkelte merker).

Det som blir viktigst er å velge skinnesystem, her er det også flere å velge mellom. Jeg kjører selv Arnold skinner for det meste. den største fordellen med Arnold er at skinnene er mørke som i virkligheten og ikke messing eller sølv farget som mange andre. Jeg har desverre en del problemmer med pensene til Arnold (jeg har skiftet ut Arnolds "pense-motorer" med Tortoise), jeg har noen problemer med dårlig kontakt i pensene, at enkelte vogner sporer pluss slitasje i fjærer så jeg har byttet noen.

Jeg har også noen peco skinner, Peco har veldig stort utvalg av penser og krys i forskjellige varianter, og et mindre profil. Peco er Engelsk og har får det meste tilbehør til MJ, noen Engelske vogner. Jeg opplever selv med begge skinne typene at Peco sine krever mer rens en Arnolds jeg har iallefall oftere stans der og bruker rens på sporet får å få det igang. Arnold har ifølge reklammen en selvrensende skinne profil og den ser ut til å virke men det er alltid nødvendig å hjelpe til med jevne mellomrom.

Selv kommer jeg til å bruke Fleischman skinner når jeg en gang i tiden skal bygge videre/større anlegg da jeg har snakket med noen med større anlegg og som har erfaring på området.

Men hva du en velger det er en fin skala for oss med liten plass, og jeg kommer ikke til å få for stor plass til N-skala heller, det gir masse ekstra muligheter for landskap

Lykke til

Med hilsen

Thor André

Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 20/06/2003 :  09:14:30  Show Profile
quote:
ERAKT:
Selv kommer jeg til å bruke Fleischman skinner når jeg en gang i tiden skal bygge videre/større anlegg da jeg har snakket med noen med større anlegg og som har erfaring på området.

Med hilsen

Thor André

Hei

Jeg kunne tenke meg å spørre om grunnen til at du går over til Fleischmann. Har selv Fleischmannskinner i et lite anlegg, men har vurdert å gå over til Peco på neste. Får imidlertid ikke helt bestemt meg.

-Bjørn

Go to Top of Page

Hammersland

2 Poster

Posted - 20/06/2003 :  12:22:08  Show Profile
takk for tipsene, men jeg har sett at minitrix har muligheten til digital styring er det andre som har dett også? for det ser jeg på som en fordel å kunne bygge ut med det på en senere.

mvh. hammersland

Go to Top of Page

Vestafor

Norway
87 Poster

Posted - 20/06/2003 :  12:50:19  Show Profile  Visit Vestafor's Homepage
quote:
takk for tipsene, men jeg har sett at minitrix har muligheten til digital styring er det andre som har dett også? for det ser jeg på som en fordel å kunne bygge ut med det på en senere.

mvh. hammersland

Alle N skala har muligheten for digital styring, Det kommer an på hvilket sysem
du vil bruke. De beste er vel Lenz, Digitrax, System On som alle er DCC NRMA baserte, selv bruker jeg Lenz til både N-skala og H0

mvh
Bjørn Nicolaisen
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page