Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Digitale styresystemer, digitalteknikk, DCC
 God dekoder til universalmotor i TKAB Rc2?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

terjest

Norway
1837 Posts

Posted - 15/06/2003 :  19:42:39  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo

Märklin's grønne Rc2-lok fra settet med Tågkompaniet, er utstyrt med en universalmotor-utgave jeg ikke har vært borti tidligere. Noen som har synspunkter/erfaringer på/med DCC-dekoder til denne? Lenz har(hadde) sin s.k. allstrømdekoder, og Uhlenbroeck har en (flere?) dekodere for DCC-protokollen. Finnes det flere dekodere som er spesiallaget for universalmotorer, mon tro?

Min plan sålangt er å bruke en enkel Lenz-dekoder, uten lastregulering (virker ikke på universalmotorer), og som tåler det ekstra strømtrekket fra slike motorer. F.eks den siste utgaven av Le 103 (1A kontinuerlig). Og må det to dioder i omvendt paralell til "pluss" kontaktene.

Spesialdekoderne for DCC universalstrøm; har de flere finesser enn innebygde dioder?

Takk for hjelpen (samme dag som Connex har overtatt for Tågkompaniet og sistnevnte ikke lenger blir å se oppe i gata vår. Bilder på www.jernbane.net)

Hilsen Terje S
http://www.arctictrains.com

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 16/06/2003 :  06:02:06  Show Profile
quote:
Min plan sålangt er å bruke en enkel Lenz-dekoder, uten lastregulering (virker ikke på universalmotorer), og som tåler det ekstra strømtrekket fra slike motorer. F.eks den siste utgaven av Le 103 (1A kontinuerlig). Og må det to dioder i omvendt paralell til "pluss" kontaktene.

fungerer greit det men du må ha hamo hjul på lokket!
ellers blir det kkortslutning!

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 16/06/2003 :  07:20:23  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Leste tyske websider til grammatikken tok meg i går kveld; glad at jeg er en enkel DCCer og ikke digital märklinist. Maken til rot!

Fant etterhvert ut at Rc2-loket i set 26727 inneholder en DCM-motor med en 6090x dekoder/omkaster. I og med at loket komme med 6090 montert, så er DCM-motoren allerede "fabrikkombygget" til en likestrømsmotor og trenger ingen ytterligere tilpasning; den kan kobles direkte til en hvilken som helst DCC-dekoder.

I og med at DCM-motoren også passer til en Märklin c90 dekoder med lastavkjenning, så vil den også kunne bruke en DCC-dekoder med lastavkjenning.

Maks strømuttak er 0,8 A, og da blir heller ikke det noe problem. En Lenz med konservativt målt 0,7 kontinuerlig max burde holde. Med Marklins bråkete motor blir det en god, gammel LE 130 som fyker inn.

Puh!

Hilsen Terje S
http://www.arctictrains.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page