Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 Hjelp - jeg må samle ledningene mine....
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Ben

134 Posts

Posted - 29/05/2003 :  11:38:00  Show Profile  Visit Ben's Homepage
Hei,
jeg skal snart begynne å legge opp ledninger på anlegget mitt, (som er 3. versjon av et anlegg som aldri blir ferdig) det frister meg ikke så veldig å ende opp med et ledningsvirrvar som jeg har hatt de to forrige gangene jeg la opp alle ledningene. Denne gangen har jeg utstyrt meg med digital styring, men likevel blir det en del ledninger, pga en del sære løsninger jeg bruker.
Så jeg har tenkt meg en tur på Clas Ohlson og finne noe som kan gjøre ting litt ryddigere og oversiktelig.
Jeg bruker "skytestreng" som ledninger, de fungerer veldig godt til mitt formål, men hva type samlekabler/kontakter osv bør jeg bruke?
Ser for meg at jeg kan prøve å samle alle ledninger fra ett "område" i en kabel til styrepulten....
Jeg er imponert over kompetansenivået her inne, så derfor er jeg sikker på at det er noen her inne som kan gi meg og andre enkle sjeler noen lettfattelige tips!

Med vennlig hilsen

Ben-Sigvald

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 29/05/2003 :  19:14:48  Show Profile  Visit terjest's Homepage
hallo

noen erfaringer, fra to-tre anlegg jeg deltar i.

Lag en god fargekode, og hold deg strengt til den. Spiller ingen rolle hvilke farger du bruker, det er oversikten som gjelder

Tegn opp et enkelt koblingskjema, og oppdater skjemaet etterhvert som du bygger. Uvurderlig når modifikasjoner kommer.

Bruk kun enkeltledninger - og så "syr" du kablene med ei av ledningene (eller noe annet, f.eks stripsene som følger med konas fryseposer) der de går felles.

På sammenkoblinger av ledninger bruker jeg koblingsbrett med loddeører, eller en latmannsvariant med rekker av sukkerbiter.

For å holde mange enkeltledninger på plass bruker jeg også øyeskruer.

Nettet for digitalstyringene må skilles meget nøye fra resten av kablingen, jeg bruker ordentlig datanettkabel og modularkabler

Sørg for skikkelig tverrsnitt på kablene ut til skinnegangen, og lag mange fødepunkter. Digitalstyring krever god "fart" på strømmen ut til lok og dekodere.

Hilsen Terje S
http://www.arctictrains.com

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 30/05/2003 :  13:00:00  Show Profile
Hei Ben-Sigvald

quote:

jeg skal snart begynne å legge opp ledninger på anlegget mitt, (som er 3. versjon av et anlegg som aldri blir ferdig) det frister meg ikke så veldig å ende opp med et ledningsvirrvar som jeg har hatt de to forrige gangene jeg la opp alle ledningene. Denne gangen har jeg utstyrt meg med digital styring, men likevel blir det en del ledninger, pga en del sære løsninger jeg bruker.
Så jeg har tenkt meg en tur på Clas Ohlson og finne noe som kan gjøre ting litt ryddigere og oversiktelig.
Jeg bruker "skytestreng" som ledninger, de fungerer veldig godt til mitt formål, men hva type samlekabler/kontakter osv bør jeg bruke?
Ser for meg at jeg kan prøve å samle alle ledninger fra ett "område" i en kabel til styrepulten....
Jeg er imponert over kompetansenivået her inne, så derfor er jeg sikker på at det er noen her inne som kan gi meg og andre enkle sjeler noen lettfattelige tips!

Terje har mange bra råd. Særlig det med å holde seg til fargekoder og å dokumentere. Øyeskruer synes jeg er lite praktisk.

Jeg merket meg at du "ser for deg å samle alle ledninger i et område i en kabel til styrepulten".

Slik:

Jeg vil varmt anbefale dette fremfor å trekke enkeltledninger.
Jeg har trukket 1,5 kilometer ledning som enkeltledninger, og det er mildest sagt lite vedlikeholdsvennlig. Det var på Hovedbanens første anlegg, med
7 trafoer, brytere for over 60 veksler og 75 blokkstrekninger. Ca. 170 meter spor.
mer info: http://home.no.net/hovedban/pages/club/gulvanlegget.htm

På de senere anlegg har vi benyttet prinsippet du er inne på. Samlet alle ledninger i et område, terminert dem på hunnkontakter, og hatt egne ledninger med mange ledere derfra og inn til koblingsskapet.
Hva man så gjør i koblingsskapet avhenger av hvor strukturert man vil være.
På modulene våre fra Grorud Stasjon dro vi ledningene fra kontaktene i koblingsskapet direkte til lamper og brytere.
På Sesamanlegget lar vi først alle ledningene går til rekkeklemmer, før de får gå ut til brytere osv. Hver kontakt og rekkeklemme har sitt nummer, slik at en ledning kan følges hele veien gjennom.
Det tar litt tid å legge opp men betaler seg godt.

Skjematisk sett kan det hele se slik ut i "kablingskapet".

Her har jeg tegnet at man trekker samme type kabel til samme koblingsrekke, men det har egentlig mest for seg der man skal bruke koblingsrekken som et samlepunkt.
Med skikkelig dokumentasjon spiller det ingen rolle hvor du trekker dem.

Dokumentasjonsmessig trenger du også å holde styr på fargekodene i samlekablene, slik at du terminerer riktig.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med betegnelser på ledninger eller koblingsrekker. Vi hadde "insidere" i klubben som skaffet de vi trengte.
Men jeg skal legge ut et spørsmål på klubbens forum.

Jeg er ikke sikker på at du finner så mye egnet på Clas Ohlsson. Unngå sukkerbiter. Loddeører kan brukes, men det er mye raskere å bruke prinsippene som de professjonelle bruker. Ulempen er at det krever spesialverktøy, men det kan allikevel være attraktivt, for tidsbesparelsen er enorm. Du fester 10 ledninger på samme tid som en sukkerbit eller en lodding. (bare for å gjette på besparelsen).
Hvis du kjenner en elektriker kan han sikkert hjelpe, ellers prøv et grossistfirma for elektrikere.

Hvor lettfattelig det hele ble, vet jeg ikke, men jeg håper det var litt til nytte.

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

Ben

134 Poster

Posted - 30/05/2003 :  14:10:47  Show Profile  Visit Ben's Homepage
Dette var mye bra info,jeg skal prøve meg fram litt.
Som takk for hjelpen skal jeg sørge for at dere får god service ombord dersom dere dukker opp på bergensbanen i sommer

Ben-Sigvald

Go to Top of Page

ovehagen

513 Poster

Posted - 02/06/2003 :  10:43:38  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
Et bra tips for å samle kabler på en enkel måte er en metode som Svein Sando har brukt og som jeg også har brukt på mitt anlegg.
Det er kobberstifter gjerne med et papirark først slik at det er lett å skrive hva det er.
Det er enkelt å billig, bare tvinne kablene rundt å lodde til slutt.

Ove I Hagen

Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 02/06/2003 :  11:43:29  Show Profile  Visit tjm's Homepage
NB: dette inlegget burde vel ha ligget under "Bygging Generelt - ..." gruppen.
Slike tips er fint å få med seg, men da bør de ligge på er sted hvor man skjønner at man kan finne dem.

Greier kanskje Forum/web Master og flytte hele innlegget ?

Mvh.
Torsja
http://194.143.113.189/tjm/

Selvfølgelig, glemte denne gruppen. BRA JOBBA smholt

Edited by - tjm on 02/06/2003 14:57:51

Edited by - tjm on 02/06/2003 14:59:26
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 02/06/2003 :  12:52:36  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

NB: dette inlegget burde vel ha ligget under "Bygging Generelt - ..." gruppen.

Innlegget er flyttet til "Elektriske koblinger"

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 04/06/2003 :  13:16:57  Show Profile
quote:

Hei,

Med vennlig hilsen

Ben-Sigvald

Hei Bent-Sigvald !

Sender et bilde av hva jeg bruker for å samle mine ledninger. Bruker strips som
du får kjøpt hos bl. andre Clas Ohlson. Videre har jeg investert i en avisoleringstang. Husker ikke hvor jeg kjøpte denne.... men merket Knipex er
kjent, så det bør ikke være vanskelig å få tak i en. En god avbiter er også
kjekt å ha. (Og så må jeg innrømme at jeg bruker "sukkerbiter". Disse får du i alle el-vare butikker og selvsagt hos Biltema og Clas Ohlson.) Det er sikkert mange måter å gjøre dette på, men jeg vil ha det enkelt.

Merker ledningspunktene med nummer. Har ikke skrevet ned noe, annet en noen koblingsskjemaer, men det er nok lurt å skrive ned hvor ledningene går, slik som noen andre på Forumet her foreslo, i alle fall om anlegget er av en viss størrelse.

Det er i alle fall viktig å unngå "spagettikoblinger".

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

Ben

134 Poster

Posted - 08/06/2003 :  15:04:03  Show Profile  Visit Ben's Homepage
Hei,
nå har jeg et nytt spørsmål.....

Jeg har kjøpt inn noen "datakabler" fra Clas Ohlson, sånne med 25 punktskontakter, som skal holde for mine behov. I første omgang tenkte jeg at jeg skulle bruke disse til signaler og sporpenser, som går på vanlig "modelljernbanestømstyrke" som vel er ca 12 Volt (korriger meg de som har bedre kompetanse på elektrisitet).

Men så har jeg altså digital styring, som vel går på mellom 16 og 20 Volt (igjen må noen gjerne komme med rettelser dersom jeg er helt på jordet).

Kan jeg kjøre denne strømstyrken gjennom de nyervervede kablene, eller er det for høy strømstyrke på dem? Isåfall hvilke kabler/løsninger kan jeg bruke for disse?

Håper noen skjønnte hva jeg prøvde å formidle, og har an -ledning (dårlig ordspill) til å svare.

På forhånd takk!

Hilsen Ben-Sigvald

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 08/06/2003 :  17:36:52  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Hei,
nå har jeg et nytt spørsmål.....

Jeg har kjøpt inn noen "datakabler" fra Clas Ohlson, sånne med 25 punktskontakter, som skal holde for mine behov. I første omgang tenkte jeg at jeg skulle bruke disse til signaler og sporpenser, som går på vanlig "modelljernbanestømstyrke" som vel er ca 12 Volt (korriger meg de som har bedre kompetanse på elektrisitet).

Men så har jeg altså digital styring, som vel går på mellom 16 og 20 Volt (igjen må noen gjerne komme med rettelser dersom jeg er helt på jordet).

Kan jeg kjøre denne strømstyrken gjennom de nyervervede kablene, eller er det for høy strømstyrke på dem? Isåfall hvilke kabler/løsninger kan jeg bruke for disse?

Håper noen skjønnte hva jeg prøvde å formidle, og har an -ledning (dårlig ordspill) til å svare.

På forhånd takk!

Hilsen Ben-Sigvald

For det første - strøm måles ikke i volt, men i Ampere. Det er spenning som måles i Volt.

Om du benytter 12, 14, 16 eller 18 V(olt) spenning har ingen betydning for den kabelen du har kjøpt. Det du må passe på er mengde med strøm som går igjennom kabelen; antall A(mpere).

Datakabler er tynne ledninger kun beregnet på å sende et signal med lav A gjennom. Dersom du skal benytte slike ledninger til å føre kjørestrøm fra en digital booster ut til eller rundt på et anlegg må du i så fall paralellkoble (tvinne sammen) flere av de 25 ledningene som går i kabelen slik at du får et større ledningstverrsnitt strømmen kan bevege seg gjennom.

En sammenligninge med en vannledning; i et rør med en viss diameter kan kun en bestemt vannmengde pr. minutt passere. Ønsker du å sende mer vann gjennom ledningen må du øke diameteren på røret. Slik er det også med strøm.

Digitale styringssystemer kan levere 3-10A med strøm avhengig av type og hvor mange tog (=hvor stor belastning) du kjører. I tillegg til stort ledningstverrsnitt må du også huske på at kontaktene i enden av kabelen også har en grense for hvor mye strøm som kan gå gjennom dem. Vanligvis i datakabler 1A pr. pinne. DVS. at skal du levere 3A fra en digitalstyring til et anlegg gjennom en slik kontakt så må du minst bruke 3 pinner på plussledningen og 3 pinner til retur (minus) ledningen. 3x0,14 mm2 (som er normalt ledningsareal i en slik datakabel) er imidlertid fortsatt for lite tverrsnitt til å kunne levere nok kjørestrøm over en lengre avstand til et anlegg. På vårt klubbanlegg i Horten benytter vi 3x0,5 mm2 som spenningsforsyning fra digitalstyring og ut til sporene.

For bruk til rene styresignaler (sporvekselmotorer, signaler, noen huslys etc.) vil du derimot ikke få noe problem med bruken av disse kablene. Dette er nemlig så små belastninger at strømmen ikke vil ha noe problem med å komme frem.
En sporvekselmotor bruker fra 0,02 (tortoise) til 0,5 (Fleischmann, Roco, Märklin etc.) Ampere, men strømmen går bare i det øyeblikket du legger om vekselen. Et vanlig huslys/signallys bruker ca. 0,02 til 0,05 A når det står på, og du kan altså ha mange slike på før det begynner og bli noe større strømforbruk av det.

Mvh

Eirik
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page