Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 Nmodell -- El 16?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

keknor

Norway
723 Posts

Posted - 20/05/2003 :  12:48:52  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Hei alle Ntusiaster

Jeg har kommunisert litt med det nye svenske firmaet Nmodell. Svaret jeg fikk er gjengitt nedenfor. Dette synes jeg virker veldig spennende for oss sulteforede N freaks. T44 er perfekt på Østfoldbanen i nyere tid, gjerne i forspann. Du2 kjenner vi også fra Østfoldbanen. Og hva med en El 16 kåpe?
Nmodell tar nå imot forhåndsbestilling på T44. Se deres hjemmeside

http://www.nmodell.com/

Nmodell skriver:

”Tack för ditt intresse för våran hemsida och för den kommande T-44-an. Läget för dagen är att vi nu håller på med den slutliga finputsningen innan lanseringen, modellen kommer att använda delar från Roco Br290. Men i huvudsak blir loket en ny modell. Underrede och kåpa är helt nya, och vi använder bogies, motor och drivning samt buffertbalkar från Br290. Vi kommer snart öppna en databas på vår hemsida för beställning av modellen, leveransen omfattar kåpa, underrede och dekalark, priset är inte slutligt fastlagt men kommer att landa på ca SEK 600:-.

Vi är också mycket intresserade att titta på andra modeller, flera är redan planerade. Främst har vi då tittat på ”enkla” modeller där det finns passande underreden, utbyteskåpor till D-lok är bland annat en sak vi tittar på. Lite längre har arbete kommit med Svenska T-43 där vi har en lista för att utröna intresset.

El16 är en intressant modell eftersom den finns i trafik både i Norge och nu även i Sverige. För att kunna gå vidare med detta vore det intressant att veta ungefär hur stort intresset är i Norge för detta, samt om det från Norge går att få tag i ritningar på loket?

Finns det möjlighet via TofiN att undersöka detta?

Finns det andra Norsk/Svenska, svensk/Norska modeller som skulle kunna vara intressanta?

Med vänlig hälsning

Magnus Olausson/Nmodell”
-------------------------
For ordens skyld: Jeg har ingen forbindelse med Nmodell annet enn at jeg nettopp har blitt klar over deres eksistens og synes de har spennende modeller på gang. kek

et

483 Poster

Posted - 20/05/2003 :  12:58:59  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei!

Jeg er interessert i EL16 i N-scala!

Vennlig hilsen

Erik Thorsen
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 20/05/2003 :  13:36:15  Show Profile  Visit keknor's Homepage
quote:
Hei!

Jeg er interessert i EL16 i N-scala!

Vennlig hilsen

Erik Thorsen

For ordens skyld: jeg også! minst to.

kek

Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 20/05/2003 :  13:50:27  Show Profile
jeg her tegningene loket ble bygget etter.

hilsen thomas

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 20/05/2003 :  14:24:38  Show Profile  Visit erakt's Homepage
Endelig noe spennende for oss "Nskallistene". Både Nohab og EL16 er kjempespennde, et av de lokene med godsvogner bak også har vi et Norskt togsett. Nasjonlitteten på vognene er egentlig mindre viktig siden godstog ofte er ganske internasjonale. Og en Nohab kan jo også brukes i mange tidsepoker, så den hører jo hjemme på alle anlegg med tog fra 50 tallet og til nå.

Selv om ikke vi er så mange som HO-folket er det nok muligheter her, når det først kommer en ny model i N-skala er det en enda størrebegivenhet for oss en for HO-folket siden de har langt flere modeller å vlege i. Så jeg håpper flere av N-skallistene er innterresert i dette.

Hilsen

André

(N-skallist)

Go to Top of Page

gunnar

66 Poster

Posted - 21/05/2003 :  11:03:07  Show Profile  Visit gunnar's Homepage
Hei!

Ja det er virkelig mye på gang i N for tiden. Personlig har jeg fokus på moderne norske & svenske forbilder. I det siste har det kommet så mange norske/svenske spesialmodeller og engangsserier i N at det nesten blir for mye av det gode!

Jeg har nylig anskaffet en EL 18 og to Di 3 i nydesign fra Bergen Modelljernbane. Jeg hadde ingen Nohab fra første gang de ble laget, så dette var et stort øyeblikk! Det siste året har jeg også blitt fristet til å kjøpe en god del forskjellige moderne svenske godsvogner fra JS Design.

I tillegg venter jeg med spenning på den nederlandske NS 6400 og svenske T44, begge er bestilt.

JS Design kan levere RC-loket i både blått og grønt. Dessuten tror jeg at de har levert El 16 på bestilling, basert på et RC-lok?. JS Design leverer komplette lok med drivverk, ferdig montert, lakkert og med dekaler på plass. En stor fordel for meg som ikke har utstyr eller interesse for lakkering osv. T44 blir mitt første forsøk innen montering og lakkering. Dersom den blir vellykket er kanskje El 16 fra Nmodell neste.

Ellers så ønsker jeg meg Di 8.

Mvh
Gunnar
Go to Top of Page

SvenL

Norway
33 Poster

Posted - 21/05/2003 :  11:13:33  Show Profile
Hej
Jag tyckte faktiskt jag såg den tyska varianten av
Di8 som modell før ett tag sedan.Kommer inte ihåg
fabrikat.Så jag tror nog det ska gå att gøra en
vettig Di8 snart.

Hälsningar Sven

Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 21/05/2003 :  13:56:47  Show Profile  Visit erakt's Homepage
quote:

Jeg har nylig anskaffet en EL 18 og to Di 3 i nydesign fra Bergen Modelljernbane.

Det hadde jeg ikke fått med meg at Bergen Modelljernbane, bygger om til Norsk, Jeg prøvde å lette på sidene dems men fant ikke noe, har det vært en liten serie eller er det mer på gang og hva var prisen?

Hilsen

André

Go to Top of Page

gunnar

66 Poster

Posted - 21/05/2003 :  15:29:12  Show Profile  Visit gunnar's Homepage
De ble bygget om på bestilling. Det er mulig at det kan komme en Di 5 derfra også.

Mvh
Gunnar
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 21/05/2003 :  18:27:44  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Hej
Jag tyckte faktiskt jag såg den tyska varianten av
Di8 som modell før ett tag sedan.Kommer inte ihåg
fabrikat.Så jag tror nog det ska gå att gøra en
vettig Di8 snart.

Hälsningar Sven

Di8 ble bygget på erfaringene Nsb hadde med Ns 6400( som var innleid under ol). Det ble diskutret med lokførene, de skulle ha ville ikke ha trinnløs styring som ns loket hadde. Så det ble gjort kompromis mellom Nsb og lokførene. Di8 er blantannet lengere og en ns modell må isåfall bygges mye om.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 21/05/2003 :  18:28:09  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

De ble bygget om på bestilling. Det er mulig at det kan komme en Di 5 derfra også.

Mvh
Gunnar

Hei!

Er disse fra Bergen?

Mvh Heine

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 21/05/2003 :  22:11:35  Show Profile  Visit LarsB's Homepage

Ut fra ventilasjonen ser det ut til at Trix har en Di3 omlakkert til en variant av Dsb My.

http://www.lokstallenhobby.no/page_8.html

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

Edited by - larsb on 21/05/2003 22:13:34
Go to Top of Page

gunnar

66 Poster

Posted - 21/05/2003 :  22:30:33  Show Profile  Visit gunnar's Homepage
quote:

Hei!

Er disse fra Bergen?
Mvh Heine

Ja, det stemmer. De er basert på Minitrix sin modell av det DSB My. En dør i hver ende er fjernet og så er de omlakkert. De har ulike nummer.

Mvh
Gunnar
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 22/05/2003 :  00:23:43  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Minitrix Nohab har norsk takoppbygg men de har aldri levert en norsk utgave. Minitrix Nohab er korrekt for de lange norske Di3. Lokkassen er godt proporsjonert, men det er skjemmende at skjørtet sitter på boggiene. Dette avslører at designen er fra 1970-årene. Boggiene er ikke helt riktige for Di3. Jeg har to grønne og en rød i gammeldesign fornorsket av Collector modell. Ganske hyggelige modeller men med forbedringspotensial. Visste ikke at Bergen Modelljernbane har fornorsket en N skala modell. Har hørt rykter for lenge siden, men fant ikke noe på hjemmesiden deres, så jeg ga opp.

kek

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 22/05/2003 :  09:28:45  Show Profile
Hei!
quote:
Finns det andra Norsk/Svenska, svensk/Norska modeller som skulle kunna vara intressanta?

Hva med disse:
Litt. Ub = El.10
Z43 = Skd 214
Z66 = Skd 226

Og disse har jo vært hyppige gjester i Norge:
SJ T42
Ra Rapid

Med vennlig hilsen

RGER

Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 22/05/2003 :  16:42:15  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei!

Bjørn Nicolaisen har en flott oversikt over modeller
laget i N-scala:

http://home.online.no/~bjo-nic/

Erik Thorsen
Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 22/05/2003 :  18:19:57  Show Profile
quote:

Hvorfor ikke ta med T66 / CD66?

Petter

Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 22/05/2003 :  22:06:41  Show Profile  Visit et's Homepage
Fordi den er for stygg!

Erik Thorsen
Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 22/05/2003 :  23:40:00  Show Profile  Visit erakt's Homepage
quote:

quote:

Petter

CD66 skulle nok også være en mulighet, siden det er et lokomotiv som brukes i flere land. Jeg vet ikke sikkert men linken under kunne kanskje være til hjelp. Den er fra en tilsvarende diskusjon for H0'istene

http://www.worsleyworks.freeserve.co.uk/N/N_Index.htm

Det ser ut som det kommer mye spennde i N-skala nå. Kan foresten nevne at jeg var innom en av byens "pushere" som dro fram Minitrix sin modell av NS6400, og jeg bare måtte ha den. Og nå har jeg fått lyst på mer nytt, kjøreegenskapene til denne nye modellen i forhold til de andre eldre lokene minne var bare enorm. Jeg er helt hekta.

Hilsen

André

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 23/05/2003 :  00:47:54  Show Profile  Visit keknor's Homepage
quote:

Petter

Fordi den er for stygg!

Erik Thorsen

T66 er helt rå, spør du meg. La oss nå ta med den grimme elling. Men hvis den skulle dukke opp i britisk n 1:148, glem det! Det må være 1:160. Basta!

kek

Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 23/05/2003 :  12:33:56  Show Profile
quote:

Petter

Fordi den er for stygg!

Erik Thorsen

Den er ikke stygg, den er TØFF!

Dessuten er den bygget i nærmere 400 eksemplarer og kjører i mange land, noe som skulle bety større marked, lavere priser / bedre modell.

De som ikke liker lokomotivet kan kjøpe noe annet!

Petter

Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 23/05/2003 :  12:43:42  Show Profile  Visit et's Homepage
DEN ER STYGG!!!!!!

Erik Thorsen
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 23/05/2003 :  13:16:16  Show Profile
quote:
Erik Thorsen: DEN ER STYGG!!!!!!

OK, men etter å ha studert den litt i det siste, ser jeg at den er tøffere enn - ja - toget - eh, det jeg mener er, det loket signaliserer rå kraft og styrke.
En slags forfinet utgave av de der eldre, østeuropeiske monsterstygge lokene.

Tror jeg kunne tenke meg et par sånne. Men den burde hete noe med Di. CD?? 66??? Det er bare rot med togene i Norge for tida. Før var det NSB, og alt var groovy.

jaja.

mvh
Henning L

Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 23/05/2003 :  13:40:22  Show Profile
quote:
Henning L:

Mener du at Ludmilla er stygg ?
http://www.brawa.de/produktdetail.php3?kategorieid=40&artikelid=86&sprache=0
-Bjørn

Go to Top of Page

gunnar

66 Poster

Posted - 23/05/2003 :  13:41:30  Show Profile  Visit gunnar's Homepage
quote:

Det ser ut som det kommer mye spennde i N-skala nå. Kan foresten nevne at jeg var innom en av byens "pushere" som dro fram Minitrix sin modell av NS6400, og jeg bare måtte ha den. Og nå har jeg fått lyst på mer nytt, kjøreegenskapene til denne nye modellen i forhold til de andre eldre lokene minne var bare enorm. Jeg er helt hekta.

Hilsen

André

Fint å høre at den går bra. Tror alle de nykonstruerte modellene fra Minitrix har meget gode kjøreegenskaper. Den nye utgaven av BR 360 er helt overlegen alle andre 3-akslede lok jeg har. Den har klokkeankermotor og bra strømopptak. Regner med at det er tilsvarende motor i NS 6400?

Mvh
Gunnar
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 23/05/2003 :  13:59:16  Show Profile
quote:

quote:
Henning L:

-Bjørn:
Mener du at Ludmilla er stygg ?

Tja, stygg, hva er nå det?
Hun følger vel ikke opp standardkravene til smekker design, akkurat, men stygg? Minner meg om en polsk kulestøterske. Solide saker, mao.

Har lenge tenkt på at det hadde vært interessant å bygge et østeuropeisk anlegg, fra ett av de verste industristrøkene. Sot og støv og tungmetaller... perfekt for en værbitingsfreak med dragning mot skildringer av samfunnets sammenbrudd.

mvh
Henning L

Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page