Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Nye produkter og omtaler & "Bruktbørsen"
 1. Presentasjon av produktnyheter, prisdiskusjoner
 Hvilken mj-butikk er den beste i Norge?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

et

483 Posts

Posted - 13/05/2003 :  13:33:05  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei!

Erik Thorsen

HeineP

1620 Poster

Posted - 13/05/2003 :  14:12:35  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Hei!

Erik Thorsen

Hei Erik.

Helt umulig å svare på uten å ha vært i alle. Butikken i Bergen har vært stengt hver gang jeg har vært der.....

Mvh Heine

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 13/05/2003 :  15:11:04  Show Profile  Visit smholt's Homepage
For meg som kjører Z-skala er det ikke noen tvil: Amundsen i Oslo. Han har et komplett utvalg av det meste i Z-skala Märklin.
Det er jo også en bra butikk for annen Märklin, kanskje den beste etter hva jeg hører. De har også noe likestrøm.

Hobbytrain i Drammen er også bra.

Ellers så har vel den enkelte sine preferanser på hva som er best.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 13/05/2003 :  15:45:55  Show Profile
Hei!

Med mindre alle mj-butikkinnehaverne samtykker og deltar i denne diskussjonen, tror jeg vi bør være litt forsiktige med å forsøke å kåre norges beste mj-butikk i dette forum. Dersom det er din mening i at denne diskussjonen skal konkludere i hvilken mj-butikk som er aller best i Norge, kan dette antakligvis føre til at de andre butikkene kan få dårligere omsetting, fordi de ikke "nådde opp i konkurransen".

Det er vel strengt tatt en sak som den enkelte kunden avgjør, hvem som er den beste? Dersom kunden er interessert i Märklin, synes han kanskje at Amundsen er best. Dersom kunden derimot liker messing- og supermodeller bedre enn noe annet, synes han nok at NMJ er best. Dersom man bor ett sted med få mj-butikker, synes man kanskje at den ene lokale butikken er best. Noen synes at butikken de får best service i, er den beste, uansett hva de måtte lagerføre av produkter. Smaken, er som baken............

Det finnes antakligvis like mange svar på dette spørsmålet, som det finnes mj-utøvere her til lands, og det får bli opp til den enkelte å avgjøre hvem som er den beste.

Selv om jeg har mine "favoritt-butikker", prøver jeg å støtte de fleste som har satset på slik virksomhet her i Norge, ved å handle hos de fleste. Mj-forhandlerne har jo ikke akkurat noe kjempe-marked i Norge, og jeg synes det er leit dersom noen må stenge fordi omsettingen blir for dårlig.

Med vennlig hilsen

RGER

Roger
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 13/05/2003 :  15:46:05  Show Profile
quote:

Hei!

Erik Thorsen

Hei Erik !

Kommer helt an på hva du er ute etter. Noen er klart best på norske modeller, og har et godt utvalg på dette og annet som DU trenger. Da vil den være best for deg. Personlig kjører jeg bare norsk, og har funnet min klare favoritt, nemlig NMJ på Strømmen. Der får jeg også svært god service, og der finner jeg mye annet "rart" som jeg trenger. Prisene er vel så som så, det er jo noe veiledende, som også andre MJ-butikker holder seg til, og noe som ligger klart over i pris, i forhold til andre. Peco har jeg lagt merke til er dyrere hos NMJ enn hos f.eks. Oslo ModelljernbaneService. Men der har jeg opplevd litt for mange ganger at han er utsolgt på det jeg skal ha. Ellers har han godt utvalg, er hyggelig og grei.

Butikken med alt det rare i, nemlig Hobbytrain i Drammen, er også en svært god butikk, de har mye, særlig byggedeler, byggesett og masse rare detaljer, og godt utvalg i alt som er norsk. Rimelige priser, og hyggelig betjening, og ikke minst - GOD SERVICE.

Bergen har jeg vært i for flere år siden, og var bare en snartur innom Bergen Hobbysenter.

Butikken i Trondheim har jeg heller ikke vært i, og har ingen formening om.

Amundsen i Oslo ligger litt "knotete" til for meg, så der har jeg ikke vært så mye, men virker ok. Viggo har jo fått mye skryt, så den butikken er sikkert
verd et besøk !

Ellers så handler jeg mye hos Collector Model litt utenfor Ski. Der får jeg svært god service, men utvalget er begrenset til litt "sære" modeller som lages i små serier. Disse modellene er som små smykker, praktfulle, og 100% norske.
Solid håndarbeid i minste detalj !!

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 13/05/2003 :  15:53:30  Show Profile  Visit LarsB's Homepage

De som elsker støtteskinne vill kansje velge Admundsen, Mens de som foretrekker likestrøm vill velge noe annet.

Spørsmålet blir om man skal velge ut fra service, pris eller utvalg, eller alle disse tingene.

Jeg ville nok ha fordelt på disse:

Hvis jeg skulle velge måtte det blir Nmj på utvalg av norske modeller, samt service og en bra webside. minus: Dyr på tilbehør, f.eks skinner.

Amundsen på God service( joda han har likestrøm også), altid bli og hyggelig.Desutten fått en ny webshop.
Minus: Dyrere på Lok og vogner.

Gutta i Drammen (hobbytrain) på utvalg av skinner (roco), pris og ikke minst service.
Minus: Dårlig webside og kunne kansje hatt bedre utvalg av lok og vogner. Samt ha lengre åpnet.

Det var de 3 bra. Det er også dsverre en dårlig, hvor han bak disken kunne trengt et smilekurs og da tenker jeg på Oslo Mj-service. Desutten har'n mer eller mindre kuttet ut likestrøm. Tror det er like stor sjanse for at jeg vinner i lotto som at jeg setter mine bein igjen i den sjappa, desverre.

Dette på bakgrunn av de butikkene jeg har vært innom på østlandet. Butikkene ellers i landet kan jeg ikke si noe om.

Men synes at det er fint det Bmj i Bergen har gjort med sine modeller.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 13/05/2003 :  16:56:34  Show Profile  Visit tjm's Homepage
Jeg har hvert innom
1. Hobby Train Drammen: Hyggelig betjening og lett å få hjelp siden de stort sett er 3stk. på jobb. Passe mye byggesett og ting til landskap som jeg liker.
Forholdsvis oversiktelig og greit og finne hva de har i hyllene sine. Litt lite biler og personer kanskje i N-skala.(Dvs. ingen bortsett fra en ett par med blålys på taket) Åpningstidene er Ok for min del da jeg svipper innom på vei hjem fra jobben.

2. Amundsen i Oslo: Mye av det meste så det ut til, men umulig å få oversikten over hva som finnes siden butikken er så liten. Så hvis man ikke er der noen timer og får lov å rote og grave og spørre så finner man ikke mye.(tror jeg)
Har bare hvert der en gang så har ingen formening om Amundsen selv.

Felles for begge syntes nå jeg er at det ikke er nokk "utstilt" av fks. ferdige moduler, dioramaer o.l. Slik at vi som er "ny" begynnere i MJ kan se hvordan ting kan bli og se ut på ett ferdig eller uferdig for den saks skyld MJ anlegg.

Sikkert noen som ville sagt seg villig til å lage ett eller flere MJ anlegg til butikkene på fritiden sin for utstilling i butikken.

Mvh.
Torsja
http://194.143.113.189/tjm/
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 13/05/2003 :  17:20:47  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Hei!

Med mindre alle mj-butikkinnehaverne samtykker og deltar i denne diskussjonen, tror jeg vi bør være litt forsiktige med å forsøke å kåre norges beste mj-butikk i dette forum. Dersom det er din mening i at denne diskussjonen skal konkludere i hvilken mj-butikk som er aller best i Norge, kan dette antakligvis føre til at de andre butikkene kan få dårligere omsetting, fordi de ikke "nådde opp i konkurransen".

Med vennlig hilsen

RGER

Roger

Dette blir vel uansett den enkelte bidragsyters subjektive oppfatning og jeg kan ikke skjønne din bekymringer.

Er noen av butikkene bedre enn andre, og mange her mener det, så må jo bare de "dårlige" butikkene skjerpe seg så de ikke faller ut i konkurransen.

Sålenge debatten går på et saklig nivå, ser jeg ingen betenkeligheter med det.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 13/05/2003 :  17:37:58  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
Når det gjelder hvilken mj butikk i norge som er best, så vil jeg nok svare at alle er like bra. Alle som har åpnet mj butikk i norge har gjort det mulig for meg å handle ting og tang til min "sære" hobby her i Norge.
Jeg tenker sånn: Jo mer vi handler av mj utstyr i våre butikker her i Norge, jo større eksistens grunnlag har de butikkene til å bli større og det vil jo som vanlig komme forbrukeren tilgode i form av bedre utvalg og priser. De fleste seriøse mj butikker,driver jo butikk og ikke bare leker butikk.

Jeg mener også at vis du har noe skit å ta opp med en mj butikk, ta det opp med rette vedkommende vis du tør. Vis du ikke tør så la vær å legg det ut her på forumet ihvertfall, det gagner faktiskt ingen.

Et eksempel: Jeg var på ferie i Tyskland for et par år siden. I en stor mj butikk hvor jeg og min frue handlet for 11000.-kr når vi hadde betalt kom jeg på
at jeg hadde glemt å få med meg en spesiel kobbling til de ene loket, hvor jeg spør den samme ekspeditøren jeg hadde handlet med, om de hadde koblingen, han så efter og fant kobblingen og forlangte ca 7.-kr for kobblingen .
Ps. jeg tror det aldrig ville hent meg i noen hobby butikk i Norge.

Terje Reiss
Go to Top of Page

arneg

Norway
39 Poster

Posted - 13/05/2003 :  21:05:41  Show Profile  Visit arneg's Homepage
Den beste mj-butikken for hver enkelt av oss er nok "Nærbutikken". Det er nok viktig at vi støtter alle som prøver å gjøre dette til et levebrød. Det er ikke så veldig mange i Norge som lever av å selge mj. Jeg beundrer de som gjør det og de fortjener alle all den støtte de kan få.

Arne Heggeseth
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 13/05/2003 :  22:42:46  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Felles for begge syntes nå jeg er at det ikke er nokk "utstilt" av fks. ferdige moduler, dioramaer o.l. Slik at vi som er "ny" begynnere i MJ kan se hvordan ting kan bli og se ut på ett ferdig eller uferdig for den saks skyld MJ anlegg.

Sikkert noen som ville sagt seg villig til å lage ett eller flere MJ anlegg til butikkene på fritiden sin for utstilling i butikken.

Mvh.
Torsja

Nmj holder på å bygge et anlegg borsett fra det er det vell heller dårlig med de anleggene i de butikkene jeg har vært. Så det kunne godt ha vært flere.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

Espen

121 Poster

Posted - 14/05/2003 :  10:31:35  Show Profile
Hei

Her er vi på meget tynn is.
Egentlig et usedvanlig dårlig spørsmål, best på hva?
Pris,service,beligenhet,kaffe,smil,utvalg,mine ønsker,
bestilling av varer,åpningstider osv,osv,osv ++++++++++

Tror at den enkelte MJer finner "sine" butikker etterhvert, og
ikke minst at de fleste butikkene ordner opp etter beste evne.
Glem for all del ikke hvor få vi egentlig er, og at
de butikkene vi tross alt har, burde få vår støtte.

Ha fortsatt en god dag allikevel
MVH Espen

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 14/05/2003 :  16:27:50  Show Profile
Hei!

Svein-Martin:
quote:
Dette blir vel uansett den enkelte bidragsyters subjektive oppfatning og jeg kan ikke skjønne din bekymringer.

Er noen av butikkene bedre enn andre, og mange her mener det, så må jo bare de "dårlige" butikkene skjerpe seg så de ikke faller ut i konkurransen.

Med dette virker det på meg som om du forutsetter at alle mj-forhandlere og mj-butikker i Norge er online, og sjekker meldinger postet på dette forumet. -Slik at de kan ta tilbakemeldinger postet her til seg, og eventuellt forbedre seg, og eventuellt selv kunne komme med "svar på tiltale" i forhold til påstander som kan komme med ett slikt topic. Nå skal jeg "ta en liten Aspenberg" her, ved å si at jeg vet at ikke alle norske mj-forhandlere besøker dette forum. Hvor mange de er prosentmessig vet jeg ikke sikkert, ei heller grunnene til at de ikke besøker MjF-forumet. -Noen kanskje fordi de driver mj-butikk som levebrød, men selv ikke er interessert i modelljernbane? -Hva vet jeg.

Fordi meldinger postet på dette forum blir stående til "evig tid", synes jeg det er både rimelig og rettferdig at de berørte forhandlerne og butikkene har muligheten til å komme med "svar på tiltale", i forhold til påstander som eventuellt måtte komme til dette (tvilsomme)topic. Da jeg vet at ikke alle forhandlerne følger med i dette forum, synes jeg det var god grunn til å mane til forsiktighet helt innledningsvis i denne debatt. Dersom det blir fremmet påstander om enkelte norske mj-forandlere, uansett om de er riktige eller ei (helt subjektivt), og disse blir stående ubesvart fra den eller de berørte forhandlerne, synes jeg dette er uheldig. Siden meldinger på dette forum kan søkes og finnes via søkemotorer, og blir stående til "evig tid", kan uheldige meldinger og ubesvarte påstander, kanskje bidra til å skade den berørte forhandlers omdømme og omsetting. Det er vel ikke det vi ønsker?

Jeg ønsker meg ett mest mulig mangfold av norske mj-forhandlere og mj-butikker, ikke færre som tendensene dessverre har vist de siste år. Jeg vil derfor oppfordre dere til å støtte opp om deres mj-forhandlere, og dersom man har forslag til forbedringer til den noen av dem, så kan man ta dette opp med butikken selv (face-to-face).

Med vennlig hilsen

RGER

Roger
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 14/05/2003 :  19:44:44  Show Profile  Visit tjm's Homepage
quote:

Svein-Martin:
quote:

Dette er jeg enig i. TJM

[quote]
.......................
Jeg ønsker meg ett mest mulig mangfold av norske mj-forhandlere og mj-butikker, ikke færre som tendensene dessverre har vist de siste år.
................................
Med vennlig hilsen

RGER

Roger

Da vil jeg spørre, hvor mange MJ butikker er det i Norge egentlig?
2-5-10-20-100?
Hvor mange er "reallife" butikker og hvor mange er kun på internett?

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 14/05/2003 :  23:01:26  Show Profile
Alle sammen!

Hvis noen har gjort erfaringer med en mj-forhandler som de gjerne vil meddele andre, må de kunne gjøre det på forumet. Om forhandleren leser det eller ikke, er helt likegyldig.
-Bjørn

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 14/05/2003 :  23:48:03  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Alle sammen!

Hvis noen har gjort erfaringer med en mj-forhandler som de gjerne vil meddele andre, må de kunne gjøre det på forumet. Om forhandleren leser det eller ikke, er helt likegyldig.
-Bjørn

Helt enig.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 15/05/2003 :  07:49:37  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Da vil jeg spørre, hvor mange MJ butikker er det i Norge egentlig?
2-5-10-20-100?
Hvor mange er "reallife" butikker og hvor mange er kun på internett?

Mvh.
Torsja

Rutor trackdesign virker som har tatt kvelden for lenge siden, er kun på nett vell og merke. Butikkene/produsentene står listet opp via link på mfj.no
http://www.mjf.no/asp/mj_butik.asp
Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 15/05/2003 07:51:27
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 15/05/2003 :  09:38:40  Show Profile
Hei

Skal man fortelle om sine negative erfaringer med norske mj-butikker?
De fleste har vel slike, og det har jeg også. Noe er selvopplevd, annet er fortalt av andre.

Jeg er på linje med det Terje skriver
quote:

Jeg mener også at vis du har noe skit å ta opp med en mj butikk, ta det opp med rette vedkommende vis du tør. Vis du ikke tør så la vær å legg det ut her på forumet ihvertfall, det gagner faktiskt ingen.

Det fikk meg til å tenke over om jeg hadde hatt mot til å ta opp ting direkte med de jeg var misfornöyde med. Svaret var nei.

Det er slik at vi mennesker (dessverre) svärt lett lar oss påvirke av andres oppfattninger. Det betyr at en kommentar/erfaring fra en annen gjör at vi lett kan bli forutinntatte mot noen. Problemet er at denne andres opplevelse av en situasjon er höyst personlig, og egentlig helt irrelevant for meg.
Det kan gå på kjemi, manglende kommunikasjon eller å bli behandlet på en måte som trigger sårede fölelser.

Det man som kunde kan gjöre er å fortelle den annen part hvordan situasjonen oppleves. Får man en beklagelse, som er god kundebehandling, er det grunnlag for et fortsatt kundeforhold. Hvis ikke kan og bör man la väre å gå tilbake. Ved å fortelle andre om sine negative (personlige) erfaringer, (eller viderebringe det negative man har hört av andre) henfaller man til en slags hevnhandling.

La oss si at jeg i en situasjon föler meg dårlig behandlet. Der og da har jeg blitt lei meg/sint/irritert og gått, fordi man ikke viser fölelser offentlig i vårt samfunn.
Vel hjemme igjen irriterer jeg meg over at jeg ble behandlet slik.
Jeg har imidlertid ikke mot til å sende et brev eller en mail eller ta en telefon. Det kan også henge sammen med at jeg ikke ser helt klart hva som skapte situasjonen og min reaksjon.
Fölelsen av å bli gjort liten er der fortsatt, og det eneste jeg kan gjöre for å dra meg opp igjen, er å dra den andre ned. Altså må jeg overfor meg selv (og aller helst andre) snakke negativt om personen som behandlet meg dårlig.

Dette er meget menneskelig, og noe jeg selv har gjort mange ganger. Men er det bra for en selv? Jeg heller etter hvert til den oppfattning at det ikke er det.

Hver og en bör få sjansen til å selv danne seg et bilde av noen og noe. Det er en misforstått og uärlig hjelpsomhet "å advare" mot enkelte forretninger.

Jeg synes man skal fortelle de positive historiene til andre og ta opp de negative historiene med den det gjelder.

mvh Öyvind Ström

Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 15/05/2003 :  11:12:15  Show Profile
Mj-butikker har kanskje krav på mer lojalitet enn f.eks klesbutikker. Jo, kanskje dét - ut fra argumentet om at de er få og små og trenger støtte.

Dårlig service er nå en ting, det som irriterer meg mest i en mj-butikk er kombinasjonen av liten varebeholdning og manglende "skaffe-villighet". Må folk utenlands for å skaffe mye av det de trenger, tar de likegodt alt derfra.
Er man så liten at man ikke har råd til å ha en god varebeholdning, da bør man sørge for å hjelpe folk til å få tak i sakene. Butikken bør ha et opplegg der de uten risiko for bestiller kjapt skaffer varer som ønskes.

Her i byen er det umulig å skaffe det meste av det en "tung" modellbygger trenger av materialer og utstyr, nesten alt må bestilles. Da blir det gjerne til at man bestiller det man trenger for å tilfredsstille sine "lettere" mj-behov, også. Særlig når de lokale forhandlere slett ikke har mye på lager av noe så alminnelig som penser fra verken Roco eller Märklin, for å ta et par eksempler.

Akkja. Markedet er vel lite. Men er det SÅ lite?? Jeg tror nok mange mj-forretninger lider under en dårlig forretningsidé/modell. Ser vi på de som får ros her på forumet, så ser vi at de er flinkere til å tilpasse seg og/eller har en bredde i utvalget som tilfredsstiller brukbart.

mvh
Henning L

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 15/05/2003 :  11:53:20  Show Profile
quote:

Alle sammen!

-Bjørn

Hei Bjørn !

Her må jeg si meg HELT enig

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 15/05/2003 :  12:51:22  Show Profile
Hei!
quote:

Men dersom erfaringene "noen" har gjort med en mj-forhandler er av en slik karakter at det kan kalles kritikk, og gir rom for forbedringer, synes jeg det er mest ryddig av "noen" å ta dette direkte opp med forhandleren selv, slik at de kritikkverdige forholdene kan forbedres. Siden ikke alle forhandlere er "på nett" og deltar i dette forum, kan man heller ikke forvente at de får de tilbakemeldingene om dem som blir postet her. Og negative tilbakemeldinger om noen, gir man vel fordi man ønsker forbedringer, og ikke av andre grunner, ikke sant?

Om man har positive erfaringer med forhandlere, synes de sikkert at det er hyggelig å få høre det også direkte fra kundene sine. Jeg synes norske mj-forhandlere er tøffe som tør å satse på butikk-drift med ett såpass lite kundegrunnlag som vi utgjør. Dette bør vi oppmuntre, og dersom det er rom for forbedring noe sted, synes jeg vi skal gi tilbakemeldingen der de hører hjemme og til de som kan gjøre noe med det.

Med vennlig hilsen

RGER

Roger
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 15/05/2003 :  13:33:38  Show Profile
quote:

Jeg synes norske mj-forhandlere er tøffe som tør å satse på butikk-drift med ett såpass lite kundegrunnlag som vi utgjør.

Hei igjen !

Alle som driver butikk, vet at uten skikkelig kundebehandling, så forsvinner kundene. De bør være ekstra ydmyke, og gi god service, være villige til å skaffe, SMILE ;uten dette så kan de bare legge ned. Den største "busemann" jeg vet om, og som drev MJ-butikk har heldigvis lagt ned. Direkte uhøflig og sint var han flere ganger, endog truende, fordi jeg ikke handlet nok i hans butikk.
Det var ikke bare jeg som sluttet å handle der.....Slik er det bare; driver du slett kundebehandling så forsvinner kundene, ingen gidder å be MJ-forhandlerne
skjerpe seg, de bare lar være å handle der.

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 15/05/2003 :  14:19:07  Show Profile  Visit tjm's Homepage
Hei.
Første intrykket er utrolig viktig, dvs. første gang man er innom en butikk.
Hvis man ikke føler at man får service/hjelp av betjeningen eller at man føler seg "mindreverdig"/tilsidesatt slik at man ikke tørr å spørre om ting så drar man ikke tilbake til en slik butikk igjen. Da kjører man heller flere mil unna eller bestiller på internett.

Jeg er selv av den typen som ikke går i "tryne" på den eventuelle dårlige betjeningen og sier hva jeg mener om han/hun. Det kommer sjelden noe godt ut av det for en selv ihvertfall. (men kanskje det hjelper for neste man som kommer innom?)
Og hvis man klager og syter litt halvanonymt på fks. dette forumet så kommer sikkert kritikken til å følge jungeltelegrafen og til slutt ende opp hos den eller de butikkene/betjeningen det skulle gjelde selv om de ikke selv er på nettet.

Men får jeg god service og føler meg velkommen i butikken så kommer jeg igjen og kan da godt si eller ihvertfall oppføre med på en måte slik at betjeningen skjønner at jeg er fornøyd med dem.

Og NB: Jeg mener da at det burde være en selvfølge for en MJ butikk å følge med på hva som skjer på internett. Enten de liker å bruke internett eller ikke. Det er jo helt klart til deres egen interesse å følge med på "utviklingen" og ha følerne ute for potensielle nye produkter&markedsføringer og kunder.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 15/05/2003 :  14:29:48  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
Denne blir lit vanskelig å kommentere, siden jeg sitter på begge sider av gjerdet, men jeg vil gjøre et forsøk......

Jeg har drevet med modelljernbane sammenhengende i 25 år. De siste 2 årene har jeg også sammen med 2 andre medlemmer i Horten Modelljernbane Klubb drevet firmaet Vestfold Modelljernbane Import (www.gntrains.no) på hobbybasis.

Som "forhandler" har vi flere av forumdeltagerene som kunder, og jeg vet at vi noen få ganger har slitt med å skaffe et eller flere produkter. Men vi har heldigvis ennå ikke fått noen kritikk for dette. De fleste skjønner at det ikke er mulig å sitte med alt på lager her i landet, og at det også kan hende at en produsent er tom for akkurat den varen vi har bestilt for en kunde. Derimot har vi fått mange gode tips om alt fra trykkfeil på nettsider, til forslag på andre produkter, og dette er tilbakemeldinger vi er taknemlige for å få. Skulle det være en kunde som føler seg misfornøyd, så hadde jeg naturligvis også satt stor pris på å få vite dette direwkte, slik at vi om mulig kan få utføre korrigerende tiltak slik at kunden til sist blir fornøyd.

Når det gjelder det å stille ut dioramaer etc. så er også dette etter mitt syn litt todelt: på en måte er det greit å vise frem hvordan enkelte produkter skal brukes, og hvordan det kan se ut, men på den annen side så vil jo dette stte en standard for de som ser det, og som nybegynner er det ikke sikkert man kommer opp på dette nivået med en gang, og da blir man kanskje skuffet og lei av hele greia.

Som "hobbymenneske" mener jeg at skal det foretas noen kåring over Norges "beste" mj-butikk, så bør det i så fall foregå som en avstemning hvor folk kan stemme på sin(e) favoritt(er), uten å måtte henge ut noen forhandlere negativt. I tillegg så bør det være en inndeling i grupper: fullltids/profesjonell, deltids/amatør og butikk eller nettbutikk.

Det at en person har hatt dårlig erfaring betyr i mine øyne ikke nødvendigvis at det er noe galt med forhandleren. Det er greit å kritisere en butikk for å være dårlig dersom butikken lover og ikke holder eller engang forsøker å holde et løfte, eller dersom det gjøres en feil og butikken ikke vil rette opp. Men å si at en butikk er dårlig fordi man ikke liker trynet på ekspeditøren, eller butikken ikke har de produktene JEG er ute etter blir nesten litt patetisk.....
Det er selvfølgelig mye hyggeligere å gå i butikker hvor du vet de har de produktene du er ute etter, og en forhandler skrur naturligvis opp smilet flere hakk når det kommer en god og fast kunde inn i butikken, fordi han da øyner fortjeneste med en gang (selv om alle kunder naturligvis bør behandles høflig selv om de ikke har handlet noe der før - det kan jo være en potensiell ny fast kunde som kommer inn døren).
Det har tidligere blitt fremsatt klager/diskusjoner om enkelte butikker i mj-bladet, og forhandleren har da fått forelagt kritikken og fått anledning til å komme med et svar/forklaring i bladet. Kanskje burde noen av MjFs nye nettmedarbeidere på samme måte forelegge de innleggene i denne diskusjonen hvor det fremkommer kritikk for den enkelte som blir kritisert, og så legge forhandlerens svar ut her? Men dette bør da skje på grunnlag av reelle feil/problemer og ikke på grunnlag av "trynefaktor"

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 15/05/2003 :  14:45:19  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Som Erik skriver: Det at en person har hatt dårlig erfaring betyr i mine øyne ikke nødvendigvis at det er noe galt med forhandleren.... Kan jo nevne at madamen til en tidligere arbeidkollega skulle kjøpe marklin til han til jul hos mj-service. Hun fikk hakaslepp når hun oppdaget holdninga til han bak disken. Det samme sier han jeg jobbet sammen med.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

E-Christen

Fyro Macedonia
17 Poster

Posted - 15/05/2003 :  23:51:01  Show Profile
Du skal være tålmodig når du handler i en norsk mj-forretning. I Tyskland derimot, der er alle invitert:

Kan du ikke ramse opp utallige litra og navn på produsenter kan du vente deg omske blikk, i Norge. I mine spede mj-dager var det slik.

Hvilke er best: NMJ og Bergen hobbysenter. Artige, tålmodige og behjelpelige typer bak kassa.

Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page