Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Fotografering
 Billedkommentarer
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 30/04/2003 :  10:55:53  Show Profile
Hei folkens

Jeg lovte under forbredelsene til fotoworkshopen å kommentere bilder for de som ønsker det etter workshop'en.
Så her kan du publisere bilder, og få kommentarer på dem. Håper også at ikke bare jeg kommenterer bilder.
De bildene som "fortjener det" vil få ros, og jeg vil gi forslag til forbedringer og peke på uheldige ting.

mvh Øyvind Strøm

PoP

151 Poster

Posted - 30/04/2003 :  19:49:22  Show Profile
Hei,
Dersom eg ikkje hugser feil så lova du å gjer tilgjengeleg presentasjonen frå kurset.
(Dei sidene som du viste på veggen i starten av kurset.)

Eg venter enda.

Peder

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 01/05/2003 :  08:21:02  Show Profile
Hei Peder

Planene er som følger:

Kopi av foiler til deltakerne - muligens på nettet.
Lage et resyme av hva vi gjennomgikk på Workshopen, og legge ut billedeksempler på dette.
Minst to leksjoner til på fotokurset publisert på Web'en.

Følgende vurderes i tillegg:
Et redusert opplegg for MJ-bladet, muligens for MJ-spesial.
Styret har (uformellt) spurt om muligheten for å lage en video av det, evt. i forbindelse med høstmessa.
Det er foreslått å lage en bok av det.

Det ble litt mer arbeid med forbredelsene til fotokurset enn jeg trodde på forhånd. Gjorde knapt noe annet på fritiden i 1,5 mnd før kurset. Så når jeg hadde holdt det, gikk luften litt ut av ballongen. Trenger litt overskudd før jeg tar opp tråden igjen. Så pls vær tålmodig. Men jeg kjenner det nærmer seg.

I mellomtiden får dere bare legge ut bilder. Det er moro å se at flere har publisert riktig bra bilder etter kurset.

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 01/05/2003 :  18:51:45  Show Profile
Flott.
Eg ville bare forsikre meg (og sikkert andre og) at det ikkje var gløymt bort.

Peder

Go to Top of Page

greffern

828 Poster

Posted - 10/09/2003 :  00:26:05  Show Profile  Visit greffern's Homepage
1. mai... hmmm. Jeg tror kanskje det er glemt.

Jeg er litt usikker på denne påstanden, men jeg hiver den likevel inn i sirkelen:

Sånn sett litt fra sidelinjen kan man jo si at dette forumet ikke er blitt noe sted for å få saklige kommentarer til sammensetting og komposisjon av bilder. En suksess er ikke en sovepute......

Edited by - greffern on 10/09/2003 00:32:52
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 10/09/2003 :  13:42:07  Show Profile
Hei Greffern

quote:

1. mai... hmmm. Jeg tror kanskje det er glemt.

Jeg er litt usikker på denne påstanden, men jeg hiver den likevel inn i sirkelen:

Sånn sett litt fra sidelinjen kan man jo si at dette forumet ikke er blitt noe sted for å få saklige kommentarer til sammensetting og komposisjon av bilder. En suksess er ikke en sovepute......

Nei, det er ikke glemt. Hver gang jeg tenker på det har jeg dårlig samvittighet for å ikke ha fått det ferdig.

Forutsetningen for om dette forumet er et sted for saklige kommentarer til sammensettning og komposisjon er at noen legger ut bilder. Jeg kan ikke for at ingen har benyttet tilbudet.
Det er lagt ut mange bilder av kursdeltakerne, men jeg har valgt å ikke kommentere dem i andre tråder.
Det er bare å legge ut bilder her, så skal du nok få saklige kommentarer.

(er på ferie i Egypt frem til høstmessen, sikkert med varierende tilgang til internett)

mvh Øyvind

Edited by - OyvindS on 10/09/2003 13:43:40
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 10/09/2003 :  19:21:33  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo Øyvind

Forsøkte meg med egen tråd i sommer, to versjoner av samme motiv, riktignok 1:1. Forstår jeg deg rett at du vil ha alle bilder som legges ut for diskusjon, i denne tråden? (OK for meg) Og hvordan stiller du deg til å ta inn bilder av 1:1 også?

Hilsen Terje S

Edited by - terjest on 10/09/2003 19:22:41
Go to Top of Page

greffern

828 Poster

Posted - 10/09/2003 :  21:28:24  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Hmmm.....

MVH
Jon Oskar Grefsrud

"Hver av oss lever i hver vår lille verden."
Arne Ness

Edited by - greffern on 28/09/2003 22:40:25
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 10/09/2003 :  21:28:39  Show Profile
Hei Terje

quote:

Forsøkte meg med egen tråd i sommer, to versjoner av samme motiv, riktignok 1:1. Forstår jeg deg rett at du vil ha alle bilder som legges ut for diskusjon, i denne tråden? (OK for meg) Og hvordan stiller du deg til å ta inn bilder av 1:1 også?

1/1 er helt OK.

Jeg så bildene dine og komposisjonsspørsmålet. Tenkte at jeg skulle vente noen dager med å kommentere dem, slik at andre kunne få si noe.
I denne tråden tar jeg ikke slike hensyn...

At det ble litt mange dager er en annen sak....
Nå pakker jeg for Egypt, så det får vente litt til...

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 30/09/2003 :  13:04:56  Show Profile
Hei Jon Oskar

Fint at du har lagt ut bilder.

Først må jeg si litt om kontekst:
En av punktene i min omfangsrike kursdokumentasjon gikk på hva du vil formidle når du tar/viser bilder.

De er fine som turskildring og minnebilder.

Her forteller presentasjonen at du vil vise meg at et damptog var ute å kjørte i praktfull natur en vakker dag.
Toget blir nesten underordnet i bildene, fordi det utgjør så liten del av bildet. Ikke for toginteresserte, som øyeblikkelig ser hva slags lok det er (og selvfølgelig vet hvilken dato det er tatt fordi man vet når nettopp dette loket var ute å kjørte sist). En annen betrakter vil se at det er et gammelt tog og kanskje tro at bildet er gammelt.

Ved å gjøre toget så lite i bildet blir det naturen som utgjør bildet.

Men jeg tar utgangspunkt i bildet, uten å skjele til hva det er på det.
Først viser jeg en photoshop manipulasjon for å illustrere poengene mine:

Her er originalen:

Her er en annen versjon:

Jeg har:
- fjernet forstyrrende elementer ("vikepliktskilt", mast, mørkt felt i fjellet
- simulert endret eksponering (en del mørkere)
- simulert aktiv bruk av dybdeskarphet for å fremheve det viktigste. (blende opp)

I tillegg har jeg dempet lyse partier (jordet på høyre side) og lettet opp mørke partier (grøfta, toget)

Damptog og mørke vogner "må" fotograferes i medlys. Du har hatt flaks ved at refleksjonen fra den slake skråninga på høyre side har lettet opp skyggepartiene i toget.

Tanken med manipulasjonen min har vært å fjerne forstyrrende elementer (ting og for lyse/mørke former).

Hvis man vet at et damptog skal kjøre en bestemt linje så er det bare å rekognosere på forhånd. Reis ut med stativ og notatblokk. (Her er digitalkamera fint) Finn et antall optimale steder, hvor bakgrunnen fungerer uten å forstyrre. Finn ut hvordan dybdeskarpheten skal være og notér det, slik at alt er klart når du kaster deg ut av bilen.

På en så lys dag kan det virke håpløst å bruke en stor blender for å bruke dybdeskarpheten aktivt, men til hjelp for dette brukes gråfiltere for å dempe lyset.

Bilde 2 og 3 er helt greie naturbilder.

quote:

Hmmm.....

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page