Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Biler, små og store modellbiler
 Volvo Amazon fra Brekina H0
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forrige side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 22/04/2003 :  13:33:44  Show Profile
quote:

Jeg har kjøpt min politi amazon hos NMJ på Strømmen. Forøvrig en meget fin modell. Nå må jeg få tak i registreringnummeret til denne og de andre volvoene jeg kjøpte. Og da har jeg et spørsmål. Hadde vi de "gamle" registreringnumrene på denne tiden, og eventuellt, når fikk vi de nye? Jeg mener vi fikk de nye meget senere, men kan ikke huske når det var.

SOho

Hei !

Vi fikk de nye typene skilt 1. januar 1971.

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

Nils Carl Aspenberg

163 Poster

Posted - 23/04/2003 :  23:03:15  Show Profile
Der tar du feil. De nye bilskiltene var årets aprilspøk i 1971 og ble innført 1. april.

Go to Top of Page

K-A. Ellefsen

5 Poster

Posted - 21/05/2003 :  19:20:29  Show Profile  Visit K-A. Ellefsen's Homepage
Modellen av den danske Volvo Amazon politibilen er bestilt fra Brekina av lite tysk firma som har stor forkjærlighet for danske modeller, og da spesielt utrykningskjøretøy og redningsbiler. Modellen er produsert i 500 eksemplarer. Modellbil Design har tatt inn bilen for salg, direkte fra firmaet i Tyskland.

NYHET:
I sommer-programmet til Brekina, så kommer en ny versjon av Volvo Amazon 4-dørs i fargene rød og sort med hvitt vinyltak og hvite felgringer.

Go to Top of Page

aha

71 Poster

Posted - 23/05/2003 :  22:39:26  Show Profile
quote:
NYHET:
I sommer-programmet til Brekina, så kommer en ny versjon av Volvo Amazon 4-dørs i fargene rød og sort med hvitt vinyltak og hvite felgringer.

Slik:

Arne

Go to Top of Page

Claes Lislerud

489 Poster

Posted - 24/05/2003 :  10:24:16  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage
Den ser ut å ha andre felger enn den forrige versionen.
Har man byttet grill også tru?

Modellhilsen
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 24/05/2003 :  18:50:08  Show Profile  Visit bawaria's Homepage

Grillen på modellen stemmer nok ikke, to fargede Amazoner hadde B16 motorer. Det vil si at modellen er modell av en som er rettet opp i senre tid og fått nye griller og blink lys foran . Mener hullfelgene kom 1964-1965.

Terje Reiss
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 26/05/2003 :  13:47:45  Show Profile
quote:

Grillen på modellen stemmer nok ikke, to fargede Amazoner hadde B16 motorer. Det vil si at modellen er modell av en som er rettet opp i senre tid og fått nye griller og blink lys foran . Mener hullfelgene kom 1964-1965.

Terje Reiss

Hei Terje !

Ja, jeg mener også at hullfelgene kom i 1965. Diskuterte det med en Volvo-eier på Jernbanemuseets dag i går, søndag. Han hadde en gammel PV 544. I 1967 dukket det vel også opp en hjulkapsel som gikk helt ut til kanten på felgen, slik at hull-felgen så ut som om den var forkrommet. Og som du sier, tofargede ble vel historie i 1965. Men vakre var de i alle fall !! En estetisk nytelseå se biler med runde, harmoniske former. Far hadde engang en Chevrolet, 50-talls;
den kalte han for Sophia Loren....

MJ- og bilhilsen

Tm Lynga

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 26/05/2003 :  17:29:08  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
Hei Tom, artig historikk.
sakset fra kjennerene:
Felgene som tidligere har hatt tette felgskjold, lakkert i bilens farge, er nå lakkert sølvgrå og har store ventilasjonshull. Dimmensjonen er forøvrig den samme med 15x4" og 15x4½" til henholdsvis sedan og Herregårdsvogn.
Dette var nyheten i 1965 på Amazone.

Når det gjelder to fargede var de slutt som en standard i 1961.
I 1962 kom de med B 18 motor som ble avløst i 1969 av B20 motoren.

Når det gjelder de blanke kapselene du nevner så var det en form for datidens ekstra utstyr. Det var jo bare noen aleminiums ringer, men Gud så tøfft det var.
Men det som virkelig var tøfft var uorginale breifelger som vi kalte det på den tiden på hele 5,5 tomm . legg merke til de enorme brei felgene mine bak på den hvite amazonen min

Den hvite bilen på bildet var den siste Amazonen jeg eide med skilt på, jeg byttet den ut med en Volvo 145, for de jeg kom i ulykka og måtte gifte meg.Familien måtte ha mer plass.

Legg merke til den åtte spors kasseten jeg holder i hånden på dette bildet, Det er klart jeg var Råner på den tiden. Legg også merke til Rattet, ekte tre.
.
Måtte det bare vise dem en gang til.

Terje Reiss
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 27/05/2003 :  09:26:29  Show Profile
Hei igjen !

Ja, det er artig med gammmmmmal Amazooon Jeg hadde faktisk sånne
5,5" breifelger, og et lite sportsratt. Det var ikke akkurat lett å lukeparkere, nei....det ble tungt som f.. å dreie på rattet, men så TØFT som det var . Jeg hadde 4-spors kasettspiller, og selvsagt wonderbaum dinglende i vinduet. Jeg har ikke skannet inn noen bilder, men jeg får lete litt i gamle album og diverse, så skal vi se hva jeg får til...

Amazn-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

Claes Lislerud

489 Poster

Posted - 27/05/2003 :  11:04:01  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage
Hei Venner!

En av mine tyske venner har byggd en Amazon Herrgårdsvagn.

Hva synes dere om den?

Han har brukt en Brekina Amazon som han har byggd videre på. Byggebeskrivelsen finner man her.

Modellhilsen
Go to Top of Page

Nils Carl

51 Poster

Posted - 29/05/2003 :  02:13:56  Show Profile
Farveforskjellen indikerer at bilen har hatt en rundvelt og større bakskade.

Go to Top of Page

Claes Lislerud

489 Poster

Posted - 29/05/2003 :  10:27:13  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage
Ja han har vært mindre heldig med den omlakkeringen, men bygget er meget bra ellers.

Modellhilsen
Go to Top of Page

arneg

Norway
39 Poster

Posted - 13/06/2003 :  22:52:00  Show Profile  Visit arneg's Homepage

Her er et bilde fra den lokale Amazonklubben på Stjørdal. Bonden med sin nye traktor beundrer alle de fine gamle Amazonen. Mulig han hadde en slik i sin ungdom?

Arne Heggeseth
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 16/06/2003 :  12:20:26  Show Profile
Hei !

Nydelig bilde, og et flott knippe "ordentlige" biler !! Gleder meg til at også jeg kan lage et lite Amazon-miljø på mitt anlegg, når jeg bare blir ferdig med all denne loddinga....Må jo sørge for at materiellet blir matet med nok strøm.
Bygger analogt, så det blir fort noen loddinger, og meter med ledning.

MJ- og Bilhilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 01/07/2003 :  11:52:20  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei!

Flott bilde!
Hvilken traktor er det du har avbildet?

Erik Thorsen
Go to Top of Page

arneg

Norway
39 Poster

Posted - 09/07/2003 :  22:49:06  Show Profile  Visit arneg's Homepage
Takk for at noen liker bildet. Traktoren er Wiking sin MF. Den er stor, veldig stor i forhold til mange norske traktorer, men den er nydelig. Kan trygt anbefales for alle som liker traktorer. Beklager at svaret tok litt tid, jeg er paa ferie i England for tiden.

Arne Heggeseth

Edited by - arneg on 09/07/2003 22:50:15
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 10/07/2003 :  01:04:23  Show Profile  Visit tjm's Homepage
En kamerat av meg har en slik traktor i ekte størrelse og jeg bekrefte at den er veldig STOR. Et skikkelig monster.
Skal se om jeg får tatt et bilde av den etterhvert hvis ønskelig.

Mvh.
Torsja
http://194.143.113.189/tjm/
Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Previous Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page