Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Digitale styresystemer, digitalteknikk, DCC
 Di3 og kjørerettning...et tips fra BMj.
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

LarsB

Norway
2860 Posts

Posted - 07/04/2003 :  21:29:22  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
For å slippe å snu lok kåpa på Di3 fordi loket kjører feil veg ved digitalkjøring kan du gjøre følgende:

Sakset fra BMj's nettsider.

Merknad ved innbygging av digitaldekoder i våre NSB Di 3-lokomotiver:

Dekoder med NEM 652-stikk monteres i 8-pins stikket med ledningene bort fra NMRA-merket
Lokomotivet er beklageligvis konstruert slik at det kjører "feil vei"
Dette ordnes enkelt ved programmering av dekoderen og du trenger ikke å snu lokkåpen!
Sett bit # 1 i CV # 29 til verdien 1, så er saken løst
Hvis du bruker desimalverdier i CV-ene, skal du øke verdien i CV # 29 med 1

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

et

483 Poster

Posted - 08/04/2003 :  09:02:04  Show Profile  Visit et's Homepage
Takk Lars!

Enkelt å greit!

Det må jeg huske når jeg skal installerer decoder
i min nye grønne lekre Di3 603 fra BMJ-Heljan.
Ja, jeg sa grønn!middels smusset.

Har du fått deg lyd-decoder med ekte Di3 lyd
fra BMJ ?

Vennlig hilsen

Erik Thorsen
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 08/04/2003 :  11:20:49  Show Profile
quote:

Takk Lars!

Enkelt å greit!

Det må jeg huske når jeg skal installerer decoder
i min nye grønne lekre Di3 603 fra BMJ-Heljan.
Ja, jeg sa grønn!middels smusset.

Har du fått deg lyd-decoder med ekte Di3 lyd
fra BMJ ?

Vennlig hilsen

Erik Thorsen

Hei Erik !

Nå er det jammen stille her på Forumet ! Godt at noen av oss er "våkne" overfor hobbyen vår.
Jeg var hos NMJ og hørte på en Nohab med lydmodul, det var ikke BMJ sin, men likevel, jeg ble fasinert; frelst på en måte... Det var jo helt rått !!

Så jeg lurer på, du som har lydmodul, og da kjører digitalt, hva slags digitalsystem kjører du ? Kan du kjøre digitalt og analogt på samme anlegg ?
(Ikke samtidig, vil jeg tro) Har du noe å anbefale for en som går og tenker på å anskaffe digitalt ?

MJ-hilsen Tom lynga

Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 08/04/2003 :  13:41:48  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei Tom!

Jeg har hatt forskjellige digitalsystemer.
først prøvde jeg Roco Locmaus 1. Enkel og grei
men meget begrensede muligheter.

Min andre digitalstyring var Digitrax sitt nest dyreste
sett.Dette var meget bra og med mange muligheter.

Så kjøpte jeg Roco locmaus 2.Dette er et veldig greit
begynnersett med bra med muligheter om en bare skal styre
lokene med systemet.
Veldig enkelt å progammere og ikke minst å kjøre med.

Jeg kjøpte meg en Intelliboks (veldig bra)men fant ut at dennne trengte
jeg egentlig med det behovet jeg har for tiden.

Jeg har nå også et sett fra Lenz sett02 som dekker de fleste
behov til å styre tog med.

Til daglig kjører jeg nå faktisk helst med Lomaus2 settet
fordi det er så enkelt å operere.

På noen av digitalsettene (Lenz sett 02 mm.)kan en kjøre et analogt lok.
Men det høres ut som om lokene ikke trives (høyfrekvent pipelyd).
Skal du kjøre analoge lok anbefales vanlig trafo.

Det er vanskelig å anbefale andre men merker som Lenz,IB,Digitrax.RocoLM2
Zimo(dyr)er vel trygge.

Om jeg må anbefale noe merke blir det vel kanskje Lenz.
Lenz følger meget godt på med nye forbedringer hele tiden.

Når det gjelder lyd-decoder anbefaler jeg på det sterkeste
BMJ sin decoder med autentisk lyd fra NSB sin Di3. Helt rått!
Jeg har selv også en lyddecoder fra Soundtrax med amerikansk
GB EMD lyd på(anbefales ikke).BMJ sin lyd-decoder med ekte Di3
lyd er veldig mye bedre, helt suveren!

Jeg oppfordrer andre (Terje Storjord, Eika, DC,Gullhav og andre)om å
skrive om sine erfaringer og eventuelle anbefalinger.

Vennlig hilsen

Erik Thorsen
Go to Top of Page

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 08/04/2003 :  13:46:59  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage
Kan viderebringe et lite og ubekrefet rykte fra det danske bladet "Banen":

Märklin vurdérer/planlegger/forbereder å benytte Intellibox i egen innpakning (kan jo bli rene "Badge-engineering"'en som vi så det på engelske biler på 60- og 70-tallet!), som erstatning for sin akterutseilte digitale produktlinje.

Da bør IB'en hvertfall få stor nok utbredelse og tyngde i markedet...

MD(igital)H

Morten
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 08/04/2003 :  16:39:51  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Har ikke fått kjøpt lydekoder ennå Erik. Men den står på min liste over innkjøp i tiden som kommer.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 08/04/2003 :  16:48:38  Show Profile  Visit terjest's Homepage
quote:
Har du noe å anbefale for en som går og tenker på å anskaffe digitalt ?

Model Railroader for mars har en god oversikt over leverandører av digitale systemer. MIBA har også en god markedsoversikt i sitt årlige temanummer. Kai Wang-Erlandsen har laget god innføring i digital MJ i MJ-bladet 3 og 4/2002, var det vel. Sjøl kjører jeg Lenz (system)og Zimo (dekodere) er godt fornøyd.

Så lenge du velger et anerkjent merke er ikke forskjellene så veldig store, det er mye smak og behag. Når jeg holder meg til Lenz er det bl.a på grunn av garantiordningen; når du svir en dekoder (som alle gjør) eller en boosterutgang, så reparerer/erstatter Lenz helt kostnadsfritt.

Det går å kjøre analogt og digitalt på samme anlegg; med seksjonering og en overgangsenhet kan du kjøre digitalt på en del og analog på en annen. Lok med dekodere montert kjører både analogt og digitalt.

Analoge lok kan kjøres på en spesiell adresse (ofte adresse 0) men bråker fælt. Lenz kommer i løpet av året med et elektronisk "filter" som tar vekk støyen.

På godt norsk: Run your trains, not your layout. Go digital! Lykke til.

Mvh Terje Storjord
http://home.no.net/tstorjo

Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 09/04/2003 :  01:34:21  Show Profile
Ser at ZIMO bemerkes som dyrt, vær obs på at ZIMO i disse dager lanserer en ny digitalunit/booster som er i samme prisklasse som INTELLIBOX. Dekodere fra ZIMO har også falt i pris, disse ligger i dag i samme prisnivå som alle andre. (du får dekoder m/ lastregulator etc for ca 300.-)

mvh
Morten Nordby

Edited by - mortenN on 09/04/2003 01:35:51
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 09/04/2003 :  12:46:27  Show Profile
quote:

quote:

Model Railroader for mars har en god oversikt over leverandører av digitale systemer. MIBA har også en god markedsoversikt i sitt årlige temanummer. Kai Wang-Erlandsen har laget god innføring i digital MJ i MJ-bladet 3 og 4/2002, var det vel. Sjøl kjører jeg Lenz (system)og Zimo (dekodere) er godt fornøyd.

Så lenge du velger et anerkjent merke er ikke forskjellene så veldig store, det er mye smak og behag. Når jeg holder meg til Lenz er det bl.a på grunn av garantiordningen; når du svir en dekoder (som alle gjør) eller en boosterutgang, så reparerer/erstatter Lenz helt kostnadsfritt.

Det går å kjøre analogt og digitalt på samme anlegg; med seksjonering og en overgangsenhet kan du kjøre digitalt på en del og analog på en annen. Lok med dekodere montert kjører både analogt og digitalt.

Analoge lok kan kjøres på en spesiell adresse (ofte adresse 0) men bråker fælt. Lenz kommer i løpet av året med et elektronisk "filter" som tar vekk støyen.

Mvh Terje Storjord

Hei alle sammen !

Takk for fine svar ! Har lest artikkelen til MR, og det var en av grunnene til min nyskjerrighet om digitalt, men jeg tenkte jeg skulle spørre dere her på Forumet også Og nå har jeg fått svar Og hvis BMJ sin lyddekoder er bedre enn den amerikanske jeg hørte hos NMJ, ja da måååå det bli bra .

Jeg har tenkt å kjøre analogt med mine 2 trafoer fra MRC. MRC er helt rå på
saktekjøre-egenskaper. Men med et sterkt ønske om ekte diesel lyd, så må jeg ty til litt digitalt også. Og det er jo riktig som det sies, man skal kjøre sine tog, og ikke anlegget. (Tillot meg å oversette..)

Igjen - tusen takk for svar

MJ-hilsen Tom Lynga

Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 09/04/2003 :  14:49:18  Show Profile  Visit halvors's Homepage
quote:
Jeg har tenkt å kjøre analogt med mine 2 trafoer fra MRC. MRC er helt rå på saktekjøre-egenskaper. Men med et sterkt ønske om ekte diesel lyd, så må jeg ty til litt digitalt også. Og det er jo riktig som det sies, man skal kjøre sine tog, og ikke anlegget. (Tillot meg å oversette..)

Vaer oppmerksom paa at dersom du har analog kjoerekontroll med pulser, kan det hende at en digitaldekoder i analogstilling ikke fungerer som den skal. Det trengs ren DC for at dekodren skal skjoenne at den skal fungere analogt.

Jeg er ogsaa litt usikker paa den opprinnelige meldingen fra BMJ om aa sette bit 1 i CV29, for jeg trodde at dette bit'et bare satte retningen, og ikke byttet om paa hvordan retningsangivelsen ble oppfattet. Men det kan vi jo forsoeke.

Hilsen Halvor

Go to Top of Page

Knut Tysnes

532 Poster

Posted - 09/04/2003 :  22:46:16  Show Profile  Visit Knut Tysnes's Homepage
Hei!
Forsøkte å sende en melding for litt siden, men var visst ikke logga på, så ha meg unnskyldt om det kommer en dobbel her.

quote:
Jeg er ogsaa litt usikker paa den opprinnelige meldingen fra BMJ om aa sette bit 1 i CV29, for jeg trodde at dette bit'et bare satte retningen, og ikke byttet om paa hvordan retningsangivelsen ble oppfattet. Men det kan vi jo forsoeke.

Dette skal gå greit, Halvor.
Jeg har gjort dette på ett av mine to Life Like P1000 F3A (Santa Fe).
Lokene er koblet rygg i rygg med et B-lok (dummy) i hverandre.
Dersom hele loksettet skal gå samme vei samtidig, måtte jeg enten koble den ene lokdekoderen motsatt, eller programmere CV 29. Jeg gjorde dette og det fungerer bra.
Dekodere Lenz 103xf. System Digitrax gamle Big Boy.
Dette var forøvrig min første skikkelige installasjon.
Har en del vanskeligere på venteliste....

Hilsen Knut T

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 10/04/2003 :  10:03:29  Show Profile
quote:

quote:

Mvh Terje Storjord

Hei igjen !

Fant frem MR for Mars og leste igjen om de produsentene som lager digitalt utstyr for MJ, og jeg falt litt for Lenz. De har bl. annet en meget god garanti, som du nevner.

Artikkelen i MR er meget god, og anbefales. Jeg skal selvsagt også lese artikkelen i MJ-bladet til Kai Wang-Erlandsen. Dette får bli min påskelektyre .

MJ-hilsen Tom Lynga

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 10/04/2003 :  18:34:13  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
Det med lyddekodere, kan dere jo høre på her. http://www.loksound.de/ det er bare trykke på ønsket demo versjon.

Terje Reiss
Go to Top of Page

Claes Lislerud

490 Poster

Posted - 10/04/2003 :  21:29:24  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage
quote:

Det med lyddekodere, kan dere jo høre på her. http://www.loksound.de/ det er bare trykke på ønsket demo versjon.

Terje Reiss

Såg å hørte på den listen. Mye bra lyd! Men hvordan i svarte får man inn en lyddekoder i en Køf?

Modellhilsen
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 10/04/2003 :  23:05:44  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Såg å hørte på den listen. Mye bra lyd! Men hvordan i svarte får man inn en lyddekoder i en Køf?

Sabla enkelt,konverterer til spor 1

Terje Reiss
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page