Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Fotografering
 Fotoworkshop - leksjon 4 - oppgave 1
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 19/03/2003 :  00:18:30  Show Profile
Denne oppgaven hører til leksjon 4 til fotoworkshop'en på vårsleppet 2003.
Alle som vil kan legge inn svar.

Oppgave 4-1 - Eksperimenter med plassering av hovedelementet.
For å se effekten av dette skal du ta noen NYE bilder. Her nytter det ikke å komme med gamle bilder. (Har du ikke digitalkamera får du nøye deg med å observere forskjellen i søkeren.)
Ta et bilde hvor hovedelementet er fullstendig sentrert.
Ta deretter en rekke bilder hvor du eksperimenterer med plasseringen av hovedelementet. Lavt, langt til høyre, langt til venstre etc.
Legg ut bildet med sentreringen og legg ut et eller to av de andre som du synes ble best.

mvh Øyvind Strøm

bawaria

965 Poster

Posted - 19/03/2003 :  21:24:23  Show Profile  Visit bawaria's Homepage

Her er bilde nr.1. Her har jeg vognen i midten av bildet.

Her kommer bilde nr.2 vis jeg for det til, du skjønner mine datakunskaper er begrenset.

Jippi jeg fikk det til.

Personelig synes jeg det første er best, men det er vel kansje ikke riktig det.
Jeg er i grunn veldig fornøyd med begge bildene, jeg ser jo at øvelser gir resultater.

Terje Reiss
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 19/03/2003 :  22:39:16  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
Jeg prøver et par til:

Her har jeg loket i senter på bildet, får ikke med meg hele loket.

Her har jeg tatt bildet fra en annen vinkel, men samtidig fått loket sentrert i midten av bildet pluss mer av loket pluss en god bit av postvognen bak loket.
Resten her som jeg ikke er fornøyd med kunne jeg sikkert skjært vekk i et eller annet program.
Ps. Jeg begynner faktiskt å like bildene mine bedre å bedre etter hvert som jeg skjønner mer av det med fotografering og kamera . Kan jo snart lese skriften på vognene jo, uten å kjøpe nytt kamera, for jeg var jo helt sikker på det var noe feil med kameraet jeg så god som jeg er selvfølgelig.

Terje Reiss
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 20/03/2003 :  07:56:45  Show Profile
Hei Terje!

Takk for svar. Supert at du legger ut flere bilder også.
Du er på gang, det er helt tydelig.
Det er jo mange divisjoners forskjell mellom de to siste bildene.
Synes du skal være stolt av det siste bildet, det er bedre enn veldig mye av det som er vist i norske mj-blader.

Jeg vil imidlertid gjerne at du prøver en gang til med det oppsettet du har på siste bildet. Nå er du på gang, du gjør det bra, og da er tiden inne til å gjøre det enda bedre.
Grunnen til at jeg vil du skal prøve igjen er at man ofte har bra motivasjon til å bli enda bedre når det går bra. Hvile på laurbær inngår ikke i dette kurset.

Prøv å gi litt mer luft foran loket, slik at det ikke stanger i billedkanten.
Se også hvordan det blir hvis du vipper kameraet litt oppover, slik at loket står lavere i bildet. Det kommer sikkert masse mere med oppe. Se om du kan dempe det med lyssetting.

Prøv også å snu loket, slik at bevegelsesretningen blir mot høyre (= vår leseretning). Det er ingen regel, men prøv det.

Bra, Terje

mvh Øyvind

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 20/03/2003 :  21:10:35  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
ing.

Jobber med saken.
Har litt problemer idag med lys setting, men skal nok få det til

(Hva skjer her, spøker det eller. Åssen kom overnevnte bildet inn i oppgaven fra i går.)

Terje Reiss
Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 20/03/2003 :  21:56:49  Show Profile
quote:
Prøv å gi litt mer luft foran loket, slik at det ikke stanger i billedkanten.

Er det ikke noe med at ting som beveger seg eller har har med bevegelse å gjøre (biler, fly, tog osv) helst bør se ut som om de beveger seg inn i bildet og ikke ut av det?

Petter

Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 20/03/2003 :  23:05:45  Show Profile
Mitt forsøk:

Vogna for langt til høyre, mye rot i bakgrunnen som trekker oppmerksomhet fra hovedmotivet.

Vogna bedre plassert, men fortsatt for mye rundt omkring som forstyrrer.

Vogna fortsatt der jeg vil ha den og mindre forstyrrende element rundt omkring. Men nå dukker det opp trær, ikke minst det som vokser opp av taket på vogna.

Dette ble best slik jeg ser det, men vogna havnet litt for langt til høyre.

Prøver å beskjære bildet (me juksar litt!):

Det kommer seg. Fortsatt er det en einerbusk i venstre billedkant som jeg ikke liker, men tror allikevel dette er det beste resultatet. Det går rimelig greit her hvor en har anledning til å bevege seg rundt motivet. Det er verre når en skal fotografere fra en retning.

Petter

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 22/03/2003 :  22:19:43  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Her er mitt bidrag.

Sentrert:

Plassert til venstre:

Ingen tvil om at dette ble det beste.

Mvh Heine

Go to Top of Page

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 23/03/2003 :  22:35:52  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
Jeg er sent ute med besvarelsen til denne oppgaven, vet det.....
Har prioritert noen "honey do...." i heimen denne helgen, regner det som et smart trekk nå rett før vårsleppet

Først tok jeg et nærbilde av denne lille Köf'en, fullstendig sentrert.

og så var det igang med å ta bilder med alle mulige plasseringer, inn i PC'en med bildene, granske nøye, ta noen fler... ... også enda fler
Etter å ha gransket noen-og-førti bilder er jeg ikke så sikker....

Det ble dette bildet tilslutt. Noen andre elementer kom også med på dette bildet, men de ble ikke så forstyrrende fordi de ikke avviker så mye i fargen.

Jeg likte nå det første også da....

Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 24/03/2003 :  01:46:21  Show Profile
Hei deltakere

Bra innsats, folkens!! Dere jobber bra.

Petter, jeg er helt enig i dine vurderinger.
Likeledes med deg Heine.

Bjørn Runar: Det er ikke noe tvil om at det første bildet ditt er flere hakk over det som vanligvis vis(t)es av mj-bilder i Norge. Men det er litt kjedelig.

Til det siste bildet;

sier du
quote:

Det ble dette bildet tilslutt. Noen andre elementer kom også med på dette bildet, men de ble ikke så forstyrrende fordi de ikke avviker så mye i fargen.

For det første tror jeg du vil tjene på et generellt lavere standpunkt.
Hvis du ser på det siste bildet vil du se at ale elementene havner på samme side av bildet, slik at det blir litt "tungt". Jeg er enig i at de elementene du har med godt kan være der, men prøv å plassér elementene litt mer utover i flaten. Kanskje det kunne funket å rygge loket nesten helt til høyre billedkant, og forøvrig samme utsnitt. Det er nesten bedre å fristille den masta, enn å la den vokse opp av taket på loket. Alternativt bør den vekk.
Du får prøve førti eksponeringer til.

mvh Øyvind

Go to Top of Page

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 24/03/2003 :  21:52:14  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
Øyvind Strøm skriver blant annet:
quote:
For det første tror jeg du vil tjene på et generellt lavere standpunkt.

og
quote:
Du får prøve førti eksponeringer til.

Det ble kun trettifire til....

Lavere standpunkt på en FREMO modul uten bakgrunn ble ikke lett å få ordentlig til.
Jeg flyttet derfor Köf'en m/mannskap over på et diorama og fortsatte prøve/feilingen der. Av de trettifire forsøkene var det denne jeg var mest fornøyd med:

Med så lavt standpunkt ble jo den bittelille maskinen nesten ruvende

Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page