Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Fotografering
 Fotoworkshop, leksjon 4 - oppgave 2
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 19/03/2003 :  00:15:48  Show Profile
Dette er en oppgave som hører til leksjon 4 til fotoworkshop'en på vårsleppet.
Alle som vil kan legge inn oppgaveløsning.

Oppgave 4-2 - Farge og formgjentakelser:
Nå blir det mer krevende, men gi det en prøve.
Ta et bilde hvor du prøver å få til en farge og eller en formgjentakelse mot hovedelementet.
Det er nå vi begynner å snakke om ting som kan løfte bilder opp i stjerneklassen.

mvh Øyvind Strøm

HeineP

1620 Poster

Posted - 22/03/2003 :  22:57:35  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Dette bildet har i hvertfall noen formgjentakelser:

Tunnelportalen blir nesten som et tvillingtårn til vanntårnet. Begge tårner like majestetisk mot himmelen. De to rekkverkene nede på perrongen utgjør også to tvillingtårn.

Bildet preges også av andre ting som strekker seg mot himmelen. Vannkrana, Preiseren med stav og sivet nede i vannkanten.

Bildet har også flere horisontale linjer som skrår vertikalt om hverandre. Sporene i forgrunnen går igjen i bjelken i bordet i bakgrunnen. Bjelken fortsetter jo også i samme linje inn i landskapet. Det øverste sporet blir nesten i linje med kanten som går rundt mursteinsdelen av vanntårnet. Men bare nesten. Det blir en liten knekk. Den samme knekken går igjen på sofillern i bakgrunnen.

Hvis vi ser på tunnelportalen har den grønt gress venstre side og grått fjell på høyre. Nederste del av tårnet har et grønt tre på venstre og grå tunnel på høyre. Litt tynn sammenligning kanskje....

At alt dette er rene tilfeldigheter er vel en annen sak... Men jeg har i hvertfall lært meg å se etter det i et bilde. Da er det lettere å tenke på det før jeg tar bilder også.

Mvh Heine

Go to Top of Page

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 23/03/2003 :  23:26:49  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
Her har jeg forsøkt å få både farge- og formgjentakelse:

Hovedmotivet, en sliten El14, har sin klare formgjentagelse i en annen El14 i bakgrunnen. Denne har dog en mer rød farge.

Stabelen med rustne armeringsmatter helt til venstre i bildet er derimot en klar fargegjentakelse til hovedmotivet.

Og dette fikk jeg til etter bare 17 forsøk . Godt at amatører som meg har digitalkamera. Med vanlig film hadde det vel gått med etpar ruller....

Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 24/03/2003 :  01:18:54  Show Profile
Hei Heine

Takk for bidrag.

quote:

Dette bildet har i hvertfall noen formgjentakelser:

Tunnelportalen blir nesten som et tvillingtårn til vanntårnet. Begge tårner like majestetisk mot himmelen. De to rekkverkene nede på perrongen utgjør også to tvillingtårn.
[quote]

Tunnellportalen har riktignok en firkantform, men det er tvilsomt om øyet vil oppfatte dette, fordi det sorte hullet (imponerende at noen modellerer sorte hull) er så dominerende. Så den formgjentakelsen er nok litt tvilsom.
Tunnellåpningen blir nok mer å betrakte som et konkurrerende element til vanntårnet, fordi den trekker blikket.

Noen av eksemplene på parallelle linjer er reelle nok, mens andre er litt mer tvilsomme. (Knekken, f.eks.)

[quote]
At alt dette er rene tilfeldigheter er vel en annen sak... Men jeg har i hvertfall lært meg å se etter det i et bilde. Da er det lettere å tenke på det før jeg tar bilder også.
Mvh Heine

Ja, det er et godt skritt på veien.

Siden du innrømmer å ha tatt dette bildet tidligere, får du bare prøve igjen. Jeg venter i spenning. Du er på gang.

mvh Øyvind

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 24/03/2003 :  01:25:01  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Siden du innrømmer å ha tatt dette bildet tidligere, får du bare prøve igjen. Jeg venter i spenning. Du er på gang.

mvh Øyvind

Jeg tok bildet i går, men det var egentlig beregnet på "sentrerings leksjonen".

Mvh Heine
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 24/03/2003 :  01:26:59  Show Profile
Hei Bjørn Runar

quote:

Her har jeg forsøkt å få både farge- og formgjentakelse:

Hovedmotivet, en sliten El14, har sin klare formgjentagelse i en annen El14 i bakgrunnen. Denne har dog en mer rød farge.

Stabelen med rustne armeringsmatter helt til venstre i bildet er derimot en klar fargegjentakelse til hovedmotivet.

Formidabelt!! Applaus!!!

Både formgjentakelsen og fargegjentakelsen fungerer bra. Du har faktisk også fargegjentakelse mot ballasten.

En meget bra løsning på oppgaven, og et flott bilde. Bra jobba.

quote:

Og dette fikk jeg til etter bare 17 forsøk . Godt at amatører som meg har digitalkamera. Med vanlig film hadde det vel gått med etpar ruller....

Ja, det gjør det litt lettere å trene, særlig når man kan se resultatet så raskt. Det er bare å fortsette, du er på god vei.

mvh Øyvind

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 26/03/2003 :  20:45:32  Show Profile  Visit bawaria's Homepage

Har prøvd meg i hele kveld på noen av disse type bilder, men det er ikke lett akkurat synes jeg.
Men med noen vink og litt mer øvelse skulle det vel være håp.
Vis ikke dette er formgjentagelse så vet ikke jeg.

Terje Reiss
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 27/03/2003 :  12:03:57  Show Profile
Hei Terje

Fint å se at du leker med fotografering. Det er en god sjanse for at man blir bedre ved å trene.

quote:

Har prøvd meg i hele kveld på noen av disse type bilder, men det er ikke lett akkurat synes jeg.
Men med noen vink og litt mer øvelse skulle det vel være håp.
Vis ikke dette er formgjentagelse så vet ikke jeg.

Formgjentakelse er det utvilsomt.
Men det er ikke noen formgjentakelse som bidrar til komposisjonen slik jeg var ute etter. Men fortvil ikke, vi skal ta oss av det på fotoworkshopen i helgen.

Tips ber du om, og tips får du:

Hvis du vil fortsette å leke med denne type bilder, ville jeg ihvertfall begynt med å fjerne rammen på speilet. Den MÅ bort.

Deretter må du se på lyset. På anleggsbildene dine har du oftest et flott lys, prøv å få til noe liknenede her.
Ellers blir det masse om lyssetting i helgen.

Bakgrunnen er nesten helt fin, bortsett fra litt ujevn belysning (skarp kant).

Tror også jeg ville plassert lok/vogn HELT vinkelrett på fotograferingsretningen.

Lok/vogner er også litt uskarpe, ser ut som om fokus ligger litt for langt bak (oppe på taket).

mvh Øyvind

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 27/03/2003 :  21:16:16  Show Profile  Visit bawaria's Homepage

Ja vi sees på treffet, jeg ser frem til det. formgjentagelsen på bildet er jo de to fotografene.
Det med farve er litt verre.
Det for være nok for denne gang .

Terje Reiss
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page