Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Fotografering
 Fotoworkshop, leksjon 3, øvelse 1
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 08/03/2003 :  09:48:11  Show Profile

Oppgave 3-1 til leksjon 3 foran Fotoworkshop på Vårsleppet 2003

Legg ut et bilde, nytt eller gammelt, og skriv:
Hvilke elementer forstyrrer?
Hvorfor forstyrrer de?
Hva kunne vært gjort for å fjerne dem?

Bare fint hvis du påpeker ting jeg ikke har nevnt av årsaker og tiltak i denne leksjonen.

mvh Øyvind Strøm

greffern

828 Poster

Posted - 14/03/2003 :  19:43:36  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Her er et bilde hvor jeg var litt for kjapp. Ting skjer fort i slike sammenhenger.

Lokomotivet hang ikke lenge i stroppene. På dette bildet er nok fotografen til Budstikka litt for ivrig. Han må nok kalles et forstyrrende element, men jeg kan da ikke tuppe han i r#$a for deretter å be fyren pelle seg ut av ramma....
Et annet forstyrrende element er betongsteinene, bilene og skinnestabelen nede i høyre hjørne. Her gikk tiden likevel i min favør... fotografen fra Budstikka tuslet videre i jakten på en annen vinkel. Hvorfor fotografen forstyrrer.. hmmm jeg tror at det er akkurat det at han "tar" motivet mitt som ikke er så bra.

Jeg gikk litt nærmere og tok dette bildet:

Her er trafikksjefen i ferd med å styre lokomotivet inn for landing. Her mangler bare to svillestabler for å sette ned loket på. Trafikksjefen hører liksom litt mer med på bildet. Ved å gå litt nærmere kommer lastebilen med krana litt mer i fokus, selv om ikke så mye av krana er med på bildet. Slik "fjerner" jeg også betongklossene og skinnestabelen. Jeg tror at ved å ta litt flere bilder så får man litt fler muligheter til å treffe det rette øyeblikket.

Nå.. fornøyd?
Pga Fremo treff og 12 timers arbedsøkter er ikke mitt kreative overskudd så veldig stort.

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 14/03/2003 :  20:27:17  Show Profile
Hei Jon Oskar

Nå hadde jeg nesten gitt opp håpet om at noen skulle legge ut svar på oppgaven. Du illustrere mitt poeng om å bevege seg rundt for å finne et bedre utsnitt på en glimrende måte.

Sånne bladfyker/journalistfotografer er lette å få vekk. Du roper bare "Se, der gikk Mette Marit inn i det huset sammen med en eller annen type."
Fordelen med dem er at de skjelden blir stående lenge på samme sted.

Du ser sikkert også at det er mye tydligere hva motivet er på bilde nummer to.

Sjansen for å få bra bilder øker jo statistisk ved å ta flere bilder. Men det er allikevel tankevirksomheten (bevisstheten) som avgjør. Og den er det lett å glemme i kampens hete. Derfor trengs trening, trening og trening.

Siden du ikke har rukket å kommentere de siste bildene dine i forrige oppgave, kunne jeg tenkt meg at du postet de her, for å fortsette å oppøve din bevissthet.
Hvilke elementer forstyrrer?
Hvorfor forstyrrer de? - bruk den oversikten jag lagde i leksjon 3
Hva kunne vært gjort for å fjerne dem? - bruk den oversikten jag lagde i leksjon 3

nvh Øyvind

Go to Top of Page

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 14/03/2003 :  21:28:47  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
Jeg fant frem et nesten 3 år gammelt bilde, tidligere ikke publisert
Formålet med bildet var nok opprinnelig å portrettere et nytt lok i stallen

Forstyrrende elementer her er i første rekke stolpen til kjøreledningen i venstre billedkant. Jeg synes den skaper uro i bildet fordi den forsterker en (fra-før-av) skjevhet i komposisjonen av bildet (sporet avviker og loket står til høyre for senter).

Det er også en pussig liten lysegrønn "dings" øverst oppe i høyre hjørne. Det er en isolator til en annen kjøreledningsstolpe. Denne forstyrrer ekstra fordi den fremtrer skarpt på bildet, hadde den vært uskarp ville nok forstyrrelsen ha vært mindre.

De to lokene i bakgrunnen kunne med fordel ha vært fjernet. Selv om de er uskarpe i forhold til hovedmotivet virker de forstyrrende, særlig på grunn av de skarpe lysene. Lokomotivet til venstre lager også en forstyrrende lysrefleks i skinnen.

Jeg synes også skinnegangen i forgrunnen virker forstyrrende, den trekker fokus vekk fra lokomotivet, selv om den er uskarp. Eller kanskje det er særlig akkurat derfor, fordi selv disse kode 55 skinnene virker brede her.

Så, en liten oppsummering av hva som kunne ha vært gjort for å fjerne de forstyrrende elementene:

- Plukke vekk lokene i bakgrunnen.
- Flytte kamera og hovedmotiv ørlite grann slik at stolpe og isolator ikke kommer med.
- Styre belysningen slik at skinnegangen fremstår mørkere.

Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 15/03/2003 :  00:31:44  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
Okey Øyvind du trodde kansje jeg hadde gått helt ned i kjellern nå men neida.

Det her er et bilde jeg tok her om dagen, hensikten med bilde var loket på broen pluss å få med meg stallen bak.
Forstyrende ellement nr.1 brille-etuiet bak røykkammeret på loket.
Forstyrende ellement nr.2 uferdig område i forkant på dreieskiven.
Hvorfor nr1 forstyrer, et brille-etui har jo ikke noe der å gjøre.
Forstyrelse nr.1 kunne vært ungått vis jeg hadde tatt meg tid til å registrere det jeg så i kameraet når jeg tok bildet, men jeg hadde nok sikkert ikke hodet med meg der å da.
Fortyrelse nr.2 er irriterende for det var ikke hensikten å ta med noe uferdig.
Jeg kunne sikkert klipt vekk fram kanten på bildet, men da ville loket kommet alt for langt frem.
Det jeg antagelig skulle ha gjort var å, dreid dreiskiven noen grader moturs da ville jeg fått med meg hele lokstallen som bakgrunn og bildet ville vært mye bedre.
ps. jeg skjønner mer å mer at fotografering ligger egentelig i hode å øyet som ser eller skal vi si ikke ser.

Terje Reiss
Go to Top of Page

AT

170 Poster

Posted - 16/03/2003 :  16:40:53  Show Profile

Hei
Bilde av revisjonsvogn utanfor lokstallen på Voss nov2002.

Blå søppelcontainer sjenerer på høyre side. Gå nærmere eller meir til venstre.

Mykje skygge i front og veldig lyst i front lokstall. Gå nærmere eller til venstre slik at kamera slepp å verta påvirka av skyggen- mindre kontrast?

Veldig mykje hus osv i bakgrunn. Gå nærmere (Og til venstre).

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 16/03/2003 :  20:59:03  Show Profile  Visit HeineP's Homepage

Dette bildet burde jo absolutt vært tatt fra utsiden av bilen. Bak lokene er det flere forstyrrelser. Stolpen til venstre kunne vært eliminert ved å gå nærmere eller bruke zoom. Dersom jeg hadde gått nærmere og tatt bildet over gjerdet hadde signalet og tårnet bak det første loket blitt borte. Krana bak det siste loket hadde muligens også forsvunnet da.

Mvh Heine
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 18/03/2003 :  21:50:47  Show Profile
Hei Jon Oskar, Bjørn Runar, Terje, Heine og Anders

Dere har alle gode oppgavebesvarelser og jeg synes dere har godt grep på hva som kunne vært gjort for å bli kvitt forstyrrelsene. Bra.

Keep up the good work.
Mens dere venter i spenning på neste leksjon, er dere og andre velkomne til å legge ut flere bilder. Det vil hjelpe dere selv og andre.

mvh Øyvind

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page