Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Fotografering
 Fotoworkshop - Tips ved dårlig nærgrense
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 07/03/2003 :  12:58:31  Show Profile
Fotoworkshop - Tips ved dårlig nærgrense

En forumdeltaker nevnte i et innlegg at han slet med dårlig nærgrense på sitt kamera.
Tipsene i dette innlegget blir innkorporert i senere leksjoner.
Jeg har her to tips til hvordan man kan komme rundt begrensninger som ligger i kameraets nærgrense.

Tips 1:

Det følgende bildet (av en H0 lastebil) er tatt med et kamera innstillt på 1 meter, altså noe som tilsvarer at kameraet har en nærgrense på 1 meter.

Bilde 1

Så vi kan si at nærgrense ikke behøver å være en hindring.
Hvordan? Følg med.

Bilde 2

Et normalopptak, med et kamera med bra nærgrense. Tatt på 7 cm, med kameraet på "makroinnstilling". Det er omtrent så nære jeg kommer.

Bilde 3

Tatt på 7 cm, med kamera stillt på 0,5meter, for å simulere et kamera med nærgrense 0,5 meter.

Bilde 4

Oppsettet med lys og bakgrunn.

Bilde 5

Her er hemmeligheten. Et forstørrelsesglass.

Bilde 6

Nå kan vi rykke nærmere med kamera igjen.

Bilde 7

Tatt gjennom lupen, kameraet innstillt på 50 cm. Kameraet står noen cm fra lupen.

Bilde 8

Tatt gjennom lupen, kameraet innstillt på 100 cm. Kameraet står noen cm fra lupen.

Bilde 1

Tatt gjennom lupen, kameraet innstillt på 100 cm. Zoomet maks inn. Kameraet står noen cm fra lupen.

Tips 2:

Hvis objektet ikke kan fotograferes gjennom en lupe, så finnes en annen metode.

Gjør slik:
Lat som om begrensningen i kameraets nærgrense ikke eksisterer.
Komponer bildet slik du vil at det ferdige resultat skal være, inkludert å fjerne forstyrrende elementer i billdeflaten. (det kan være litt vrient fordi du vil se det veldig uskarpt)
Når du er fornøyd, så flytter du kameraet bakover i rett linje, helt til du er sikker på at du er innenfor nærgrensen.

Bilde 4

Slik ser det da ut.

Så tar du bildet. Nå har du med MYE mer enn du vil, men det gjør ikke noe, for juvelen din gjemmer seg bare litt.

Bilde 9

Ser du? Bildet ditt er der.

Før du skal publisere bildet lager du så ganske enkelt et utsnitt av bildet (i Photoshop el.), slik at du kun viser det du så i søkeren/på skjermen før du flyttet kameraet bakover. Voila.

Bilde 10

Her er utsnittet. Sammenlikner du bilde 9 og 10 ser du at det er en ganske stor forstørrelse. Det er kameraets oppløsning (for digitalkameraer) som begrenser hvor mye du kan "blåse" opp bildet.
Har du et filmbasert kamera og må scanne fra papirkopien (og ikke har en veldig god scanner) vil resultatet bli bedre hvis du bestiller en forstørrelse av negativet i fotobutikken, slik at ditt ønsket utsnitt blir ca 9x12, klipper ut utsnittet og scanner det. Det kan jo fort koste litt penger, så du får prøve deg frem.

Når dette kommer i leksjonene mine skal jeg prøve å relatere det mer til ulike kameratyper.
Intil det, spør hvis noe er uklart.

(Bilen? Et Kibri byggesett med FCS drift.)

mvh Øyvind Strøm

Edited by - OyvindS on 07/03/2003 12:59:18

et

483 Poster

Posted - 07/03/2003 :  14:47:57  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei Øyvind!

Utrolig bra!

Sylskarpe bilder av liten modell!

Erik Thorsen
Go to Top of Page

Espen

121 Poster

Posted - 07/03/2003 :  18:43:27  Show Profile
Hei Øyvind

Kjempeflotte leksjoner, eneste aber ettehvert er å tore å legge ut egne bilder,
men jeg prøver allikevel

Dette er tatt med et billig (1500,-)digitalkamera satt på nærgrense, ca 10cm,.
med kameraets blits og uten stativ, nesten, støttet meg på anlegget
Synes selv at for vanlig husbankbruk er det OK, men?
Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg evt. skal få det bedre.
Hva skal bli bedre?
Lys?
Skygger?
Dybdeskarhet?
Osv,Osv.
Har og spurt meg om hva bildet skal brukes til. Selv er det mest for morro å
kunne legge inn på dataen som skjermbeskytter el.l, og av og til sende som vedlegg til venner og kjente.
Har ikke anledning å komme til Oslo for å gå på kurs, så jeg prøver å få med det du legger ut her, og koser meg med det.

Ha en god dag
MVH Espen

Edited by - espen on 07/03/2003 18:51:40
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 07/03/2003 :  20:39:21  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Min erfaring med bruk av blitz er at modellen blir mørkt i bakrunnen. Hvis du ikke bruker blitz kan bilde bli uskarp. Men det hjelper mye å kjenne kameraet også, hvordan det brukes.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

Edited by - larsb on 20/03/2003 18:22:25
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 07/03/2003 :  21:53:34  Show Profile
Hei Tore

quote:

Kjempeflotte leksjoner, eneste aber ettehvert er å tore å legge ut egne bilder,
men jeg prøver allikevel

Takk for ros.
Fint at du tør å legge ut bilder. Og at du spør om råd er jo et godt tegn på at du ønsker å lære mer om det. Og det er jo det det dreier seg om.

quote:

[img]http://www.folk-rovere.org/mj/uploads/mj3_007.jpg">

Dette er tatt med et billig (1500,-)digitalkamera satt på nærgrense, ca 10cm,.
med kameraets blits og uten stativ, nesten, støttet meg på anlegget
Synes selv at for vanlig husbankbruk er det OK, men?
Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg evt. skal få det bedre.
Hva skal bli bedre?
Lys?
Skygger?
Dybdeskarhet?
Osv,Osv.

Jeg merker jo at flere nå klør etter å omsette nyvunnen lærdom i praksis. Jeg har jo bevisst forsøkt å skape en bevissthet rundt det å ta bildet først. Snart kommer det mer praktisk orienterte ting. Problemet er at dels at jeg ikke vil publisere leksjonene for tett, dels at det tar ufattelig med tid å forberede dem. Aner ikke hvor mange timer jeg bruker i uken på dette for tiden....

Noen korte råd allikevel:

Det er ren flaks hvis det blir bra lys ved å bruke blitsen på kameraet, ihvertfall alene. Det kan bli bedre dybdeskarphet, men svart bakgrunn er ikke noe særlig. Og lyset er altfor "hardt".
Takbelysning er også "no-good". Lysrør er tabu.
Du må "sette" lys etter de samme prinsipper som proffesjonelle fotografer bruker.
Det betyr at du retter en eller flere lyskilder mot det du vil ta bilde av. Der profffotografene bruker store blitzer, må vi nøye oss med lamper. Prøv med arbeidslamper, kontorlamper, whatever (men ikke lysrør). Jo nærmere du får lyset jo mer lys får filmen/brikka, og bedre dybdeskarphet får du. Pass dog på varme fra arbeidslamper, de kan smelte det meste.

Se for eksempel på bilde 4 i innlegget mitt over. I dette enkle oppsett har jeg brukt to kontorlamper.

På bildet ditt ville jeg satt lys fra venstre i litt mindre enn 90 grader på lokfrontene, for å sikre jevnt lys på dem. Litt mindre for også å få lys langs loksidene.
Så ville jeg brukt en annen lampe for å lyse opp bakgrunnen noe. Det er fint om bakgrunnen er mer dempet, så lampen kan være svakere, eller lengre unna.
Du må liksom modellere lyset.
En utfordring er at øyet tilpasser seg lyset, altså ikke så lett oppfatter forskjell i kontrast/belysning. Tenk på at lyset taper seg med avstanden fra lampen.

Skygger kan du få kontroll med på denne måten.

Det er mye mer å si om dette, og det kommer etterhvert.

quote:

Har og spurt meg om hva bildet skal brukes til. Selv er det mest for morro å
kunne legge inn på dataen som skjermbeskytter el.l, og av og til sende som vedlegg til venner og kjente.

Det viktigste er jo at du blir fornøyd med bildet selv.

quote:

Har ikke anledning å komme til Oslo for å gå på kurs, så jeg prøver å få med det du legger ut her, og koser meg med det.

Det er godt å høre at du koser deg med det.

mvh Øyvind Strøm

Edited by - espen on 07/03/2003 18:51:40
[/quote]

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 08/03/2003 :  00:00:08  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Og da tenger du ikke å bruke blizen øvind, siden du bruker lampe(r)?

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 08/03/2003 :  09:49:18  Show Profile
quote:

Og da tenger du ikke å bruke blizen øvind, siden du bruker lampe(r)?

Hilsen
LarsB

Nei, generellt sett ikke. Noen ganger kan man gjøre det. Kommer tilbake til det.

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 20/03/2003 :  13:20:40  Show Profile
quote:

Min erfarin med bruks av blitz er at modellen blir mørkt i bakrunnen. Hvis du ikke bruker blitz kan bilde bli uskarp. Men det hjelper mye å kjenne kameraet også, hvordan det brukes.

Hilsen
LarsB

Hei Lars !

Enig med deg, det hjelper utrolig mye å kjenne sitt kamera, begrensninger og muligheter. Jeg har brukermanualen liggende fremme, og lærer noe nytt hver gang jeg leser i den. Og jeg leser ofte. Bruker "dødtid" når familien sitter og sløver foran TV'en. Og jeg bruker sjelden blitz, har funnet noen lamper, og har funnet hvitbalanseinnstillingene på kameraet. Det hjelper ! Men er ikke helt fornøyd med lyset likevel, så jeg ser frem til å få noen gode tips om lysutstyr fra Øyvind. Når jeg ser hva vi skal ha med oss på fotoseminaret, så aner jeg at det er noe på gang om dette også..

MJ- og Fotohilsen Tom Lynga

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 20/03/2003 :  18:23:58  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Skulle tro at Øvind dekker alle omeråder når det gjelder foto & mj.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 20/03/2003 :  20:17:43  Show Profile
Hei Tom

Det er en god investering å lære seg hva kameraet kan, hvis man vil få kontroll over fotograferingen. Og det trengs for å lage bra bilder.

quote:

... Men er ikke helt fornøyd med lyset likevel, så jeg ser frem til å få noen gode tips om lysutstyr fra Øyvind. Når jeg ser hva vi skal ha med oss på fotoseminaret, så aner jeg at det er noe på gang om dette også..

Jeg jobber med en leksjon om lys og lyssetting nå, så fortvil ikke.
Ja, jeg vet det er litt å ta med seg.

mvh Øyvind

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 21/03/2003 :  12:32:50  Show Profile
quote:

Hei Tom

Det er en god investering å lære seg hva kameraet kan, hvis man vil få kontroll over fotograferingen. Og det trengs for å lage bra bilder.

quote:

... Men er ikke helt fornøyd med lyset likevel, så jeg ser frem til å få noen gode tips om lysutstyr fra Øyvind. Når jeg ser hva vi skal ha med oss på fotoseminaret, så aner jeg at det er noe på gang om dette også..

Jeg jobber med en leksjon om lys og lyssetting nå, så fortvil ikke.
Ja, jeg vet det er litt å ta med seg.

mvh Øyvind

Har begynt å finne frem det jeg trenger, + litt til. Trenger vel noe utstyr til å lage en "MJ-scene" også. Dette blir morro !!!

MJ- og Fotohilsen Tom Lynga

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page