Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 Mehano AC
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Espen

121 Posts

Posted - 19/02/2003 :  22:13:35  Show Profile

Hei

Har kjøpt en SD 40 i Marklinutførelse (AC) fra Modellcompagniet, og er veldig fornøyd med den.
Men, den tar avgårde som en Ferrari på grønt i lyskryss
Noen der ute som ser problemet??????? Har gode forslag til en løysing????????????
Hjelp.
MVH Espen

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 19/02/2003 :  22:21:22  Show Profile
hva med et lite trimpot på innstrømmen?
andre her er flinkere til og regne ut dette en meg men
hva med ca 250ohm?

venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 19/02/2003 :  22:44:44  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

hva med et lite trimpot på innstrømmen?
andre her er flinkere til og regne ut dette en meg men
hva med ca 250ohm?

venlig hilsen
thomas

Nå vil vel ikke et enkelt trimmepot tåle strømmen. Avhengig av belastning og strømforbruk, ville vel også spenningsfallet variere om en motstand ble lagt i serie. Flere dioder, paralellkoblet 2 og 2 anode mot katode og deretter seriekoblet, vil gi et fast spenningsfall og kan være en løsning.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

paolsen

Norway
70 Poster

Posted - 19/02/2003 :  23:17:04  Show Profile
quote:

...flere dioder, paralellkoblet 2 og 2 anode mot katode og deretter seriekoblet, vil gi et fast spenningsfall og kan være en løsning.

Parallellkobling av dioder er ikke særlig bra (gjelder også LED) - diodakarakteristikken på to dioder er aldri HELT lik, så det man oppnår er at EN leder nesten all strøm. Ta heller å finn en diode som tåler strømmen det er snakk om (5-600mA..?).

Serikobling, for å øke spenningsfallet, er forøvrig helt greit.

mvh Pål

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 20/02/2003 :  04:29:47  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

[quote]
Parallellkobling av dioder er ikke særlig bra (gjelder også LED) - diodakarakteristikken på to dioder er aldri HELT lik, så det man oppnår er at EN leder nesten all strøm. Ta heller å finn en diode som tåler strømmen det er snakk om (5-600mA..?).

Serikobling, for å øke spenningsfallet, er forøvrig helt greit.

mvh Pål

Jeg tror det Svein Martin ville frem til er at du lager 2 diodeledd, hvert ledd bestående av to dioder paralellkoblet men med motsatt lederetning (for og slippe strøm gjennom begge retninger). Deretter seriekobler du disse to leddene slik at du oppnår et spenningsfall på 1,2-1,4V. Den strømmen som går gjennom den ene dioden i det ene leddet må nødvendigvis gå gjennom den ene dioden i det andre leddet og. Den andre dioden i hvert ledd vil da sperre, men åpne når kjøreretningen snus.
Jeg tror ikke han mente og paralellkoble to dioder i samme lederetning..?
Vanlige små 1A dioder bør gjøre jobben helt fint.

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

paolsen

Norway
70 Poster

Posted - 20/02/2003 :  11:08:45  Show Profile
quote:

...flere dioder, paralellkoblet 2 og 2 anode mot katode og deretter seriekoblet, vil gi et fast spenningsfall og kan være en løsning.

-

Parallellkobling av dioder er ikke særlig bra...

-

Jeg tror det Svein Martin ville frem til er at du lager 2 diodeledd, hvert ledd bestående av to dioder paralellkoblet men med motsatt lederetning (for og slippe strøm gjennom begge retninger). Deretter seriekobler du disse to leddene slik at du oppnår et spenningsfall på 1,2-1,4V. Den strømmen som går gjennom den ene dioden i det ene leddet må nødvendigvis gå gjennom den ene dioden i det andre leddet og. Den andre dioden i hvert ledd vil da sperre, men åpne når kjøreretningen snus.

Sorry Svein-Martin, ser jo at det var det du mente - "anode mot katode"...

Tydligvis ikke lett å få med seg alt så sent på kvelden... (og hvorfor skal han (les: jeg) bry seg med alt...

mvh Pål

Edited by - paolsen on 20/02/2003 11:09:37
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 20/02/2003 :  15:14:59  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

quote:

-

Parallellkobling av dioder er ikke særlig bra...

-

Sorry Svein-Martin, ser jo at det var det du mente - "anode mot katode"...

Tydligvis ikke lett å få med seg alt så sent på kvelden... (og hvorfor skal han (les: jeg) bry seg med alt...

mvh Pål

Edited by - paolsen on 20/02/2003 11:09:37

Det er stor aktivitet på nettet om natten, så det er vel da de mest kreative ideene blir unnfanget.
Var inne på tanken å legge ut en tegning, men så ble jeg reddet av Eika. Han (og du) har helt rett.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Espen

121 Poster

Posted - 24/02/2003 :  10:13:37  Show Profile

Hei
Flott, takk skal dere ha.
Har bestilt dioder og skal prøve å få dette til, på tross av
mine pølsefingrer
MVH Espen

Go to Top of Page

Espen

121 Poster

Posted - 24/02/2003 :  20:15:36  Show Profile

Hei igjen

Har nå brukt en halvtime på jobben med montering av forannevnte dioder,
og tro det eller ei, det gikk over all forventing.
Egentlig var det ganske lett, når en først tar motet til seg.
På toppen av alt virket det helt perfekt , glimrende.
Dette var morro

MVH Espen

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page