Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Digitale styresystemer, digitalteknikk, DCC
 Programering av tog system
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

brandett

Norway
276 Posts

Posted - 18/02/2003 :  16:49:39  Show Profile  Visit brandett's Homepage
Drømmeanlegget mitt er et anlegg hvor alt går av seg selv, hvor jeg skal sette inn ekstratog. Noe lignende det Nils Gullhav har. Men så har jeg likestrøm nå. Er det mulig og gjøre dette med noe digitalsystem for likestrøm? Hvilket?

mvh bmb

Mvh Bjørn-Martin Brandett

www.SolorBanen.tk
Dagbok oppdatert sist: 23. Oktober
Siden oppdatert sist: 23. Oktober

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 19/02/2003 :  13:34:58  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo Bjørn Martin

Det er mange DCC-anlegg lar seg styre fra datamaskinen. Lenz har lenge hatt en boks som skal stå mellom PCen og Digitalstyringen, Roco har sin rett om hjørnet. De bygger opp et nytt og meget spennende digitalt produktutvalg. Software til å styre med lages av flere uavhengige leverandører, det som får mest skryt er TrainController (www.freiwald.com) som bl.a Stockholm Modelljernbaneklubb bruker på sitt anlegg. Last ned demo og forsøk, uten anlegg!!!

Intellibox som vel kan kobles direkte til datamaskinen (her er jeg på tynn is), duger til å styre DCC toskinneanlegg også. På alle systemene må du ha stasjonære dekodere til å styre veksler, signaler og bremsestrekninger - og følere som melder tilbake hvor togene befinner seg.

Jeg har akkurat kjøpt Lenz nye Set90 og en Interface, i første omgang for å kunne detaljprogrammere lokdekoderne fra Windows. Automatisering har den ulempen at det blir mindre å gjøre for lokførerne og stillverksoperatørene - som i 1:1. Og sporplanen min er ei linje mellom to stasjoner med diverse sidespor, den egner seg ikke helt for datastyring.

Hilsen Terje S
Go to Top of Page

tcw

21 Poster

Posted - 27/02/2003 :  20:28:04  Show Profile
Har laget software for Windows som fungerer mot Intellibox'en. Den han bla. styre lok og penser, feks. automatisert drift frem og tilbake på en enkelspor-strekning.

Tc
Go to Top of Page

Ola Trygve Kvitle

297 Poster

Posted - 05/03/2003 :  21:51:19  Show Profile
quote:

Drømmeanlegget mitt er et anlegg hvor alt går av seg selv, hvor jeg skal sette inn ekstratog. Noe lignende det Nils Gullhav har. Men så har jeg likestrøm nå. Er det mulig og gjøre dette med noe digitalsystem for likestrøm? Hvilket?

mvh bmb

I utgangspunktet burde vel anlegget være i stand til å kjøre
alt automatisk, men med mulighet for brukeren å gå inn å
ta over kontroll av lokomotiver eller kjørevei når han føler
for det.

Dersom en lar en PC styre anlegget, burde det også være
mulig å benytte PC'en til å lage lyd til anlegget basert
på hvor lok/tog befinner seg på en langt bedre måte
enn ved å bygge lyden inn i lokene. I tillegg til toglydene
vil man da også kunne legge inn andre lyder etter behov.
Lydkort og høytalere til PC er dessuten billigere enn
lokdekodere med lyd.

Ola Trygve Kvitle
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 06/03/2003 :  16:48:29  Show Profile
Hei
Programmet jeg bruker takler 8 lyd kanaler.
Forløbig eksperimenterer jeg kun med 2 kanaler. Har ikke større lydkort i pcèn
Ellers kan jeg kjøre tog som jeg vil mens dataprogrammet løper.
Programmet sender ikke ut tog på opptatte spor, men jeg må ikke kjøre på spor som pcèn har reservert for øyeblikket---DVS.kræsj

Hilsen Nils

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page