Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Messer og Utstillinger
 Messer høsten 2003...
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

-TUR-

Norway
170 Posts

Posted - 14/02/2003 :  17:55:45  Show Profile
Heisann!

Ikke for å ta fokus bort fra to nært forestående, og viktige treff/messer (Arendal og Vårslepp) - men vet noen datoer på "alle" de andre?

Oversikten på nettsiden til MJF er ikke kommet så langt enda

De messene jeg "savner" er MJFs Høstmesse og Bergensmessen etc. Hvis "inside personell" kan lekke de ofisielle og spikrede datoene i denne tråden, ville jeg bli meget takknemlig. Svein Martin legger dem sikkert ut i MJFs oversikt etterhvert.

...Og dette må ikke forståes dithen at det begrenser te de to eksemplifiserte - kom gjerne med heeele leksa . Terje (både Horten-Terje og Narvik-Terje) - skjer det noe i deres distrikt i år

-TUR-
Tore Urvik
tore@urvik.no
982 96 562
908 62 999

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 14/02/2003 :  20:02:07  Show Profile
Hei Tore!

quote:

De messene jeg "savner" er MJFs Høstmesse og Bergensmessen etc. Hvis "inside personell" kan lekke de ofisielle og spikrede datoene i denne tråden, ville jeg bli meget takknemlig. Svein Martin legger dem sikkert ut i MJFs oversikt etterhvert.

Nå er ikke jeg helt på innsiden, men jeg har hørt fra innformerte kilder at det IKKE blir noen høstmesse i 2003. Jeg forstår ikke hvorfor man skal bryte opp den gode rekken med messer. Det har nok noe med bemanning å gjøre.

mvh Øyvind

Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 14/02/2003 :  21:05:47  Show Profile
Stavanger Modelljernbaneklubb
arrangerer si messe, "Stavangermessen" i november,
så då vert det jo haustmesse likevel.

Peder

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 14/02/2003 :  22:40:34  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Terje (både Horten-Terje og Narvik-Terje) - skjer det noe i deres distrikt i år

Vi i Horten er igang med å planlegge, har søkt om hall. Jeg vil ikke si noe om dato enda før vi har fått svar i fra dem vi har søkt. Svar vil nok komme snart.
Mye tyder på August-September engang.
Kommer selvfølgelig tilbake når jeg har noe mer konkret.

Terje Reiss
Go to Top of Page

Nils Carl Aspenberg

163 Poster

Posted - 15/02/2003 :  03:31:40  Show Profile
For mange messer på høsten.

Bergen har sin messe første helg i oktober. Omtrent på samme tid er det messe i Horten/Tønsberg. Litt senere følger Larvik og til slutt Stavanger. DEt blir fire norske messer i løpet av noen få uker. For ikke å konkurrere for mye med de lokale klubbene, så har MJFs styre derfor bestemt seg for å arrangere "vårslepp" istedenfor høstmesse. Neste år vil det etter all sannsynlighet bli høstmesse igjen.

Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 15/02/2003 :  10:59:39  Show Profile
quote:

Bergen har sin messe første helg i oktober. Omtrent på samme tid er det messe i Horten/Tønsberg.

Hei Nils Carl,
vet du noe som arrangørene i Horten ikke vet?
Terje skrev i innlegget før deg at mue tyder på messe august september en gang.

Får vel heller tro på ham?

MVH
DC
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 15/02/2003 :  11:16:32  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

quote:

Bergen har sin messe første helg i oktober. Omtrent på samme tid er det messe i Horten/Tønsberg.

Hei Nils Carl,
vet du noe som arrangørene i Horten ikke vet?
Terje skrev i innlegget før deg at mue tyder på messe august september en gang.

Får vel heller tro på ham?

MVH
DC

"Omtrent på samme tid", er vel iinnenfor de angitte tidspunkt, skulle en tro?
August til oktober.
Kan du ikke tro på begge da?

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 15/02/2003 :  16:23:36  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
[quote] [For mange messer på høsten.

Bergen har sin messe første helg i oktober. Omtrent på samme tid er det messe i Horten/Tønsberg. Litt senere følger Larvik og til slutt Stavanger. DEt blir fire norske messer i løpet av noen få uker. For ikke å konkurrere for mye med de lokale klubbene, så har MJFs styre derfor bestemt seg for å arrangere "vårslepp" istedenfor høstmesse. Neste år vil det etter all sannsynlighet bli høstmesse igjen.

/quote]

Personelig synes jeg ikke at det er for mange messer, innenfor det tidsrom det er snakk om, er jo faktiskt inngangen til en nye periode med å dyrke hobbyen sin efter en sommer.
Det er klart vi i Horten hadde jo først tenkt en messe på våren, men så kom det faktumet at vi skal arrangere en modellmesse med både båter og fly ikke en ren MJ messe, med andre ord en teknisk hobbymesse. Med tanke på våren så kan jo ikke vi for eksempel vite om det er isfritt for båtklubbene vi innbyr til vår messe. Har jeg sagt A så får jeg jo si litt B også: Vi har nemlig tenkt å arrangere messen vår på området til Tønsberg Messen, det vil si at vi kommer til å ha mye uteaktiviteter samtidig som vi også har store innendørs muligheter.
For dere som ikke er kjent på stedet så kan jeg si at stedet har flere store dammer, friområder for både det ene og andre, stor fin parkeringsplass med muligheter for å ta med seg campingvogn, bobil, etc.
Så her ser vi i vår arrangementkomite at det burde være liv laga for en fin Hobbymesse hvis vi får med oss nok positive hobbyfolk som for eksempel har kanskje litt ferie tilgode, en annen ting så har selvfølgelig vi også sett på muligheter for arrangementer som kan kollidere med vår messe,har også tatt hensyn til noe som har jubileum blant annet angående tidsrom.
Når det gjelder MJF så synes jeg de burde heller bakke opp klubber med å arrangere modellmesser, istedenfor å skremme dem med sine Modellmesser med å drive konkurrerende virksomhet. MJF burde arrangere sånne ting som rene Modelltogmesser, treffer som de nå skal gjøre til våren, det synes jeg er et fint tiltak. Nei la klubbene få ha sine ideer i fred, støtt heller opp om deres ting, så skal dere se at det vi kan snart bli et representativt MJ-land, som hele MJ-folket er tjent med.

Terje Reiss
Go to Top of Page

Laurenz

Norway
384 Poster

Posted - 16/02/2003 :  00:51:11  Show Profile
Problemet med for mange messer ser heller ikke jeg. I Nederland så er det flere messe hver eneste helg på høsten og en større (Houten) måned. Plus den i Utrecht i slutten av oktober. Jeg var vant til å besøke 5-6 messer hver høst/vinter. Her i Norge er gjerne avstandene litt støre og muligheten for å komme seg til en messe er derfor nokså begrenset. For min del(bor ved Hamar) så er "ingen høstmesse" det samme som "ingen messe".
Veldig trist at en slik tradisjon nå bryttes, ikke minst for rekruteringen.

Hilsen,
Laurenz

Go to Top of Page

Nils Carl Aspenberg

163 Poster

Posted - 17/02/2003 :  02:25:44  Show Profile
Dessverre er Norge et meget lite MJ-land. Totalomsetningen av MJ i Norge er mindre enn en middels stor MJ-forretning i Tyskland. I Tyskland er det også messer hver eneste helg hele året. At vi i år har fire messer på høsten i Sør-Norge får være bra. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan dra til Tønsberg og Larvik, det er tross alt ikke så langt fra Hedmark. Det går direkte tog og man kjører med bil på under tre timer. Selv til Bergen går det an å reise på weekend-tur. Selv har jeg vært i Bergen fire ganger på rad og det er en messe som absolutt kan anbefales. For dem som kommer langveisfra er det mulig å overnatte i lokalet og ellers er messen meget godt organisert. Det finnes også messer i Sverige som kan anbefales og vi har stående invitasjoner fra de store messene i Tyskland om å få dekket reise og opphold dersom vi reiser dit med anlegg. Man må se på det at MJF ikke har høstmesse som et håndslag til klubbene i Vestfold. Dermed vil de få flere besøkende. En messe jeg personlig savner er Hjulmessen i Ås. Dette var en salgsmesse i november, som dessverre har gått over i historien.

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 17/02/2003 :  13:58:16  Show Profile
quote:

Dessverre er Norge et meget lite MJ-land.

Dessverre blir det ikke større av å ikke arrangere messe i Oslo.

Det er klart at MJ-interesserte fra Hedemark kan og vil dra til Larvik. Men en vanlig familiefar gidder ikke det. Ikke får han vite om at det er messe der heller (sannsynligvis).

quote:

Man må se på det at MJF ikke har høstmesse som et håndslag til klubbene i Vestfold. Dermed vil de få flere besøkende.

Ja, man kan nok se det slik, men det er snevert etter min mening.
Jo mer aktivitet det er på MJ-fronten jo bedre kan vi ivareta formålsparagrafen vår, å utbre mj-hobbien.

Hvis MJF var oppriktig interessert i at de øvrige messene fikk store besøkstall, så ville det vært andre måter å gjøre det på, f.eks. markedsføringsstøtte.

Jeg synes det er synd at man skal stoppe den fine utviklingen det har vært på høstmessene de senere årene. Jeg gjentar min tese om at det har med bemanning å gjøre. At messekomitéen ikke har villet. Jeg ser det som et problem at for mange i styret er i messekomitéen, selv om det er svært dyktige mennesker.
Frans, som primus motor for de to siste og glimrende messer, er også i komitéen for vårsleppet, og i styret. Og sannelig er ikke et par tre til av høstkomitéens medlemmer i vårsleppkomitéen. Ikke rart de ikke orker å dra en høstmesse. Jeg tror styret må legge mer ressurser i å finne folk som kan sitte i messekomitéene. Jeg synes det skal være to helt adskilte komitéer for vår og høstmessene, og MAX en fra styret i hver komité. Grunnen til dette er at styret har andre ting de bør drive med enn å arrangere messer.
Det var min mening.

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 17/02/2003 :  14:25:19  Show Profile  Visit erakt's Homepage
Konklusjon

Mange vil underholdes, men få vil underholde?

Thor André

Go to Top of Page

Frans van Cuilenborg

Norway
220 Poster

Posted - 17/02/2003 :  15:29:11  Show Profile  Visit Frans van Cuilenborg's Homepage
Ut fra denne diskusjon så mener jeg at det nye MJF styret må diskutere denne beslutningen (om ikke ha en høstmesse) engang til. Jeg vet også at det er en del forhandlere som ønsker seg en høstmesse i Oslo.
Jeg vil ta opp dette i tilfelle jeg blir valgt inn i et nytt styret.

Hilsen fra en som er på vei til 5 ukers ferie i Spania !!!

Frans

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 17/02/2003 :  16:04:01  Show Profile  Visit PR's Homepage
Hei

Det er fint at MJ-miljøet i Norge kan legge litt press på MJF slik at en messe kan bli gjennomført.

Hilsen en som stilte ut under sist messe

Per Roar

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 17/02/2003 :  21:30:04  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Dessverre blir det ikke større av å ikke arrangere messe i Oslo.

For en familiefar bosatt i Oslo-området er det ihvertfall ingen umulighet og ta seg en liten kjøretur til Vestfold en søndag (dersom han bare får vite om arrangementet en tid i forveien). Spørsmålet man heller må se nærmere på dersom man ønsker en messe i Oslo (hvilket absolutt er det beste) er størrelsen på vedkommende messe, de siste messer har vært av typen "stor, omfangsrik". Kanskje er hobbyen tjent med at det heller gjennomføres flere mindre rene mj-messer?
Små messer med noen anlegg og de forhandlere som ønsker og delta vil være mindre personalkrevende, både i planlegging og gjennomføring, og vil kanskje kunne arrangeres 2-4 ganger i året forskjellige steder i oslo-regionen.
Og - må messen nødvendigvis arrangeres av Mjf? det finnes da flere modelljernbaneklubber i oslo-området som burde kunne ha interesse av og arrangere en slik messe for og skaffe noen inntekter i kassen?
quote:

Det er klart at MJ-interesserte fra Hedemark kan og vil dra til Larvik. Men en vanlig familiefar gidder ikke det. Ikke får han vite om at det er messe der heller (sannsynligvis).

En vanlig familiefar må nok ha en viss interesse for hobbyen på forhånd (pluss kjennskap til messen) dersom han skal ta veien fra Hedemarken til Vestfold, men for en entusiast burde ikke en 3 timers togreise være avskrekkende for og komme seg på en utstilling? Hvor mange reiser ikke utenlands også for og få med seg utstillinger?
quote:

quote:

Man må se på det at MJF ikke har høstmesse som et håndslag til klubbene i Vestfold. Dermed vil de få flere besøkende.

Ja, man kan nok se det slik, men det er snevert etter min mening.
Jo mer aktivitet det er på MJ-fronten jo bedre kan vi ivareta formålsparagrafen vår, å utbre mj-hobbien.

Jeg tror ikke Mjfs nei til høstmesse kan sees på som noe håndslag til klubbene..... det er bare en (dårlig) unnskyldning. Jeg tror hverken Larvik eller vi i Horten hadde fått noen større problemer med våre messer selv om en høstmesse hadde blitt arrangert i Oslo

quote:

Hvis MJF var oppriktig interessert i at de øvrige messene fikk store besøkstall, så ville det vært andre måter å gjøre det på, f.eks. markedsføringsstøtte.

Her er du inne på noe mer vesentlig....... Et fast beløp til annonsestøtte fra Mjf til de klubber som ønsker og arrangere en messe ville hjelpe betraktelig, og vil kunne gi økte besøkstall og interesse for hobbyen.

En annen mulighet er at Mjf går inn på forhånd og garanterer for en del av de oppstartutgifter som følger med en slik messe slik at mindre klubber blir i stand til og arrangere en lokal messe. Går messen bra får Mjf igjen sitt "lån", men går det dårlig så har ihvertfall ikke den lokale klubben mistet alle sine ressurser.
Eventuellt at det gis et fast tilskudd f.eks. 20.000,- til klubber som arrangerer messer på forhånd etter søknad.

Hva har så Mjf igjen for dette?? Kanskje ikke noe på kort sikt (utover at de skal ha tilgang på en god plass på messen for og reklamere/verve). på sikt vil forhåpentligvis Mjf få noe igjen i form av høyere medlemstall, og mer interesse for hobbyen.

quote:

Jeg synes det er synd at man skal stoppe den fine utviklingen det har vært på høstmessene de senere årene. Jeg gjentar min tese om at det har med bemanning å gjøre. At messekomitéen ikke har villet. Jeg ser det som et problem at for mange i styret er i messekomitéen, selv om det er svært dyktige mennesker.
Frans, som primus motor for de to siste og glimrende messer, er også i komitéen for vårsleppet, og i styret. Og sannelig er ikke et par tre til av høstkomitéens medlemmer i vårsleppkomitéen. Ikke rart de ikke orker å dra en høstmesse. Jeg tror styret må legge mer ressurser i å finne folk som kan sitte i messekomitéene. Jeg synes det skal være to helt adskilte komitéer for vår og høstmessene, og MAX en fra styret i hver komité. Grunnen til dette er at styret har andre ting de bør drive med enn å arrangere messer.
Det var min mening.

mvh Øyvind Strøm

Som du sier - et styre skal vel først og fremst styre, ikke utføre i praksis..... Kanskje det burde bli en jobb for valgkomiteen og skaffe representanter til en messekomitee som arbeider direkte under styret i Mjf?? Nils og DC, hva sier dere???

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 17/02/2003 :  22:04:32  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage
quote:

Ut fra denne diskusjon så mener jeg at det nye MJF styret må diskutere denne beslutningen (om ikke ha en høstmesse) engang til. Jeg vet også at det er en del forhandlere som ønsker seg en høstmesse i Oslo.
Jeg vil ta opp dette i tilfelle jeg blir valgt inn i et nytt styret.

Hilsen fra en som er på vei til 5 ukers ferie i Spania !!!

Frans

Flott, Frans! Det er ikke tvil om at det er interesse/marked for et slikt arrangement. Når ca 3.000 personer trosser gnistrende fint jobbe-i-haven-vær på lørdagen og vinterføre så det holder på søndagen - ja, da bør det ikke være særlig tvil om potensialet.

Det vil vel for de fleste lokale arrangører være å bite over litt mye å arrangere generelle messer rundt temaet teknisk messe. Det blir lett for lite innenfor de enkelte områdene til at det gir noen mening (ja, jeg vet det finnes unntak!). Det er bedre å satse kreftene og ressursene på en spesialmesse lokalt. Dette bør fortsatt være midt i blinken for en forening med slike ressurser som det MFJ har. Vi (dere) har vist at dette får vi til og har fortsatt potensiale for økning (medlemsverving, aktiviteter, besøkstall, omtale +++).

Stå på!

Morten
Go to Top of Page

Laurenz

Norway
384 Poster

Posted - 17/02/2003 :  23:37:38  Show Profile
quote:

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan dra til Tønsberg og Larvik, det er tross alt ikke så langt fra Hedmark. Det går direkte tog og man kjører med bil på under tre timer. Selv til Bergen går det an å reise på weekend-tur.

Jada, det går an å kjøre til Larvik. Men jeg syns en tur på 3 timer er litt vel langt. Og selv om messen i Bergen er verdt et besøk (jo, jeg har faktisk vært der) så koster det en god del å reise dit, ikke alle som har råd til det. MJ-budsjettet er trangt nok som det er. Men mann kan jo reise raskt og billig med Norwegian nå.

Men, uansett så tror jeg MJ-landet Norge er stor nok til å kunne organisere re messer. Spesielt sånne kombinerte hobbymesser burde gjøre det mulig å gjennomføre slikt. Men det er klart det trengs folk for å organisere slikt og det finnes det nok ikke mange av. All ros til de som står på!

Hilsen,
Laurenz

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 18/02/2003 :  15:10:34  Show Profile
quote:
Det er bedre å satse kreftene og ressursene på en spesialmesse lokalt.
MortenAM

Kanskje det, men ikke glem at mj'ere lokalt kanskje ikke er så mange. Høstmessa er forresten også "lokalmesse" minst like mye som et sentralt arrangement.

Ellers synes jeg tankene om annonsestøtte og oppstartkapital er interesante tanker.
Det kunne også gi MJF litt styring på tidspunkter slik at ikke aller avholder messer i samme tidsrom slik som nå.

Som kremmer kan vil jeg nevne at for oss er det uaktuelt å reise på messer annen hver helg. Det går bare ikke.

ØW
Go to Top of Page

Nils Carl Aspenberg

163 Poster

Posted - 19/02/2003 :  01:08:18  Show Profile
Hvert år pleier jeg å reise på julemessen i Stockholm og dette er en fantastisk messe der alle hobbyforretninger og jernbaneforeninger er representert. Den er første eller andre lørdag i desember og salget er utrolig. Jeg pleier å selge for 15-20 000 på fem timer. Jeg har tatt opp temaet med et par sentrale norske aktører om å få til et lignende arrangement, men svaret er at de har for mye å gjøre før jul til at dette er interessant. Problemet vårt er vel rett og slett at vi er få og at vi derfor stort sett er "tordenskjolds soldater". Men det er klart at jo flere som melder seg, desto større er sjansen for at vi også kan få til mer i Norge.

Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 19/02/2003 :  08:34:07  Show Profile
Hei Carl

Du skriver i et tidligere innlegg at "vi" har stående invitasjoner fra tyske messer. Kan du utdype dette nærmere med konkrete eksempler, og hva er betingelsene?

TerjeB
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 19/02/2003 :  17:09:58  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Hei Carl

Du skriver i et tidligere innlegg at "vi" har stående invitasjoner fra tyske messer. Kan du utdype dette nærmere med konkrete eksempler, og hva er betingelsene?
TerjeB

Uten at jeg skal anklages for og være synsk lurer jeg på om ikke det står noen ord om dette i Modell&Elektronikk nummeret som er på vei gjennom trykkpressen nå. Jeg mener og huske at ihvertfall Breidenbach-veranstaltungen ønsker seg utenlandske anlegg, og er villig til og dekke transport og opphold dersom noen ønsker og ta turen fra Norge til Tyskland

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

Nils Carl Aspenberg

163 Poster

Posted - 19/02/2003 :  17:15:09  Show Profile
Om Breidenbach kan man lese om i MJ-bladet også (MJ-bladet er i samme trykkpresse som ME). Også Dortmund ønsker norske deltakere, men dette er ennå ikke annonsert.

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
802 Poster

Posted - 17/03/2003 :  22:30:12  Show Profile
Av egen erfaring:

- En slumrende mj-interesse ble skikkelig vekket til live gjennom et besøk på Hortens messe (våren '93)

- Et medlemskap ble tegnet etter et besøk på (den nå avlidne) messa på Ås

Men siden jeg ikke hadde noen kontakt med noe mj-miljø i '93, var det ganske tilfeldig at jeg i det hele tatt ble klar over at messa ble avholdt - helt her borte på are sia fjor'n!

Så; som flere andre har sagt tidligere; skal en ta sikte på å nå andre enn de som allerede er i miljøet, er annonseringen svært viktig.

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page