Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 2 mm lysdioder fra Elfa
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Nicholas

232 Posts

Posted - 20/01/2003 :  12:41:24  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Jeg har tenkt å bestille lysdioder som skal monteres i mine US diesellok. De originale lysfestene (ferdigborrede hull) er 2 mm i diameter, så jeg tenker at 2 mm lysdioder må passe. Men jeg er bekymret for varmeutvikling. Blir dioidene så varme at de kan smelte plasten (Athearn kåper), og hva kan jeg eventuelt bruke til å isolere?

Slik jeg har forstått det, er disse diodene på 1,5V. Hva slags motstander skal jeg montere for å regulere ned spenningen fra en Lenz-dekoder? Jeg skal koble dem slik:

+ ---Ø------Ø--- - (Ø er dioden)

Jeg husker svært lite av fysikken jeg hadde på skolen, så jeg setter pris på litt hjelp.

mvh
Nicholas

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 20/01/2003 :  13:06:06  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
Lysdioder blir normalt ikke varme (med mindre du kjører altfor mye strøm gjennom....).

Det er ca. 16 volt ut fra en funksjonsutgang. Med ca. 10 mA strøm til hver lysdiode passer det med ca. 600 ohms motstand.

- Sånn bortsett fra det, Nicholas: Hold an med å bestille slike lysdioder fra Elfa. Jeg har endel slike liggende (mer enn jeg trenger selv...) og kan ta med til deg på en klubbkveld.

Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page

paolsen

Norway
70 Poster

Posted - 20/01/2003 :  22:05:42  Show Profile
quote:

Det er ca. 16 volt ut fra en funksjonsutgang. Med ca. 10 mA strøm til hver lysdiode passer det med ca. 600 ohms motstand.

Vel, du bomma vel litt nå Bjørn Runar...

Med ca 2V spenningsfall over hver diode, i serie, blir det 16-2-2 = 12volt "igjen" som må ligge over motstanden. Ohms lov (U=RI) gir dermed

R = U/I = 12V/10mA = 1200ohm

Mvh
Pål

Edited by - paolsen on 20/01/2003 22:08:04
Go to Top of Page

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 20/01/2003 :  22:53:00  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
quote:
Med ca 2V spenningsfall over hver diode, i serie, blir det 16-2-2 = 12volt "igjen" som må ligge over motstanden. Ohms lov (U=RI) gir dermed

Men siden Nicholas ville ha to lysdioder i serie og jeg beregnet 10 mA pr lysdiode ble vel det opprinnelige regnestykket ikke så galt allikevel da?

Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 20/01/2003 :  22:59:49  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

quote:

Men siden Nicholas ville ha to lysdioder i serie og jeg beregnet 10 mA pr lysdiode ble vel det opprinnelige regnestykket ikke så galt allikevel da?

Bjørn Runar Larsen

Strømmen blir vel uansett 10 mA. I serie så blir vel ikke strømmen større, bare det totale spenningsfallet(2+2 V). Hadde de vært paralellkoblet ville det vel blitt 10 mA på hver, totalt 20 mA.
Tror jeg ville satt på en 1200 ohm motstand.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 21/01/2003 :  07:48:22  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
Selvfølgelig, Svein-Martin!

En liten kortslutning der mellom serie og parallell "tankegang"....
Skal sørge for ikke å prakke på Nicholas feil motstander :-)

Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 21/01/2003 :  16:32:12  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
quote:

Selvfølgelig, Svein-Martin!

En liten kortslutning der mellom serie og parallell "tankegang"....
Skal sørge for ikke å prakke på Nicholas feil motstander :-)

Bjørn Runar Larsen

Det er godt at man blir fulgt opp.... ;-)

Har akkurat bestilt digital sett, et Digitrax Super Empire Builder, så nå blir det ingen programmering på klubbanlegget, kun kjøring! (hvertfall for min del..)

mvh
Nicholas
Go to Top of Page

Jim

Norway
22 Poster

Posted - 22/01/2003 :  08:55:46  Show Profile
Eh...hmm.....

Mvh Jimmy

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 22/01/2003 :  13:18:01  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
quote:

Eh...hmm.....

Mvh Jimmy

...og det var..?

mvh
Nicholas Lorvik
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page