Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 Hvordan koble dioder
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

asbjotve

Norway
13 Posts

Posted - 13/12/2002 :  19:44:37  Show Profile  Visit asbjotve's Homepage
Jeg har tenkt å koble til diode til en bryter.... den skal vise grønt når strømmen går igjennom. Men mitt spm. er hvordan jeg kan koble til dioder... f.rks at jeg har en bryter og dioden skal tilkobles mellom bryteren og selve sporet.. hvordan gjør jeg det.... hvor skal ledningen til det lengste og det korteste benet på dioden hen?

takknemlig for svar

brandett

Norway
276 Poster

Posted - 13/12/2002 :  21:51:45  Show Profile  Visit brandett's Homepage
Dette kan jeg ikke helt.. men har da lært noe i løpet av skoleåret.

Det er viktig at dioden kobles riktig. Slik at strømmen kommer gjennom. En diode sperrer i ene retningen!

mvh bmb
Go to Top of Page

JanT

Norway
242 Poster

Posted - 13/12/2002 :  22:03:14  Show Profile
Han mener nok LEDs (lysdioder).

Mvh
JanT

Go to Top of Page

asbjotve

Norway
13 Poster

Posted - 13/12/2002 :  22:13:27  Show Profile  Visit asbjotve's Homepage
Ja.. mener LED eller Lysdiode..... hvordan kan disse kobles slik at de lyser?

Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 13/12/2002 :  22:13:49  Show Profile
Hei

Sjekk denne sida:

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LEDcalc.html

Går du eit hakk opp finn du tips om allslags mj-relatert elektronikk.

Peder

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 15/12/2002 :  14:11:18  Show Profile
quote:

Jeg har tenkt å koble til diode til en bryter.... den skal vise grønt når strømmen går igjennom. Men mitt spm. er hvordan jeg kan koble til dioder... f.rks at jeg har en bryter og dioden skal tilkobles mellom bryteren og selve sporet.. hvordan gjør jeg det.... hvor skal ledningen til det lengste og det korteste benet på dioden hen?

Hei asbjotv

Jeg regner med at bryterens egentlige funksjon er aa slaa paa strommen til ett eller annet, f.eks. et sporfelt, og at lysdidoden skal vise at strommen er tilkoblet.

La oss si at bryteren har to posisjoner (saakallt ON-ON). Da har den tre ben som vi kan kalle 0 i midten, og 1 og 2. Det finnes brytere som f.eks. har seks ben. Med de kan man styre skru av og paa to forskjellige ting, som regel fordi strombehovet til de to tingene er forskjellige.

Og det er sannsynligvis det du trenger. Dioden skal ha mye mindre strom enn skinnespenning, veksler osv. Dvs. at du trenger en bryter med 6 ben.
3 av de bruker du til strommen for sporfeltet og de tre andre for dioden.
Dioden trenger f.eks. 1,2 V, og du maa tilpasse stromkilden til dette, enten med en egnet transformator, eller ved aa gire ned strommen fra din vanlige trafo med motstander.

mvh Oyvind Strom

Du vil sannsynligvis at den skal lyse gront

Go to Top of Page

asbjotve

Norway
13 Poster

Posted - 16/12/2002 :  20:02:21  Show Profile  Visit asbjotve's Homepage
Ja. det er slik at jeg vil koble en bryter som kan slå av og på strømmen på et spor.. dette sporet er tenkt å være for hele banen. Så det jeg vil prøve på er å lage en bryter som kan bryte strømmen, som en slags "nødstopp". Dioden har jeg tenkt å ha for å kontrollere om banen virkelig er påslått. For å få dioden til å virke må jeg jo ha en trafo eller noe som lager nok strøm, hva motstand skal jeg bruke f.eks. hvis didoden tåler 2,1 V? Og om jeg skulle hatt en trafo... hvor mye ville det ha kostet?

Mvh
Asbjørn Tveit

Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 16/12/2002 :  20:15:47  Show Profile
Ved 12volt kan du prøve deg med en ca 800 ohm motstand.
Kobler du feil polaritet lyser den ikke.
Ved marklin lyser den samme hvilken vei du kobler. (vekselstrøm)

Hilsen Nils

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 16/12/2002 :  21:29:37  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Ja. det er slik at jeg vil koble en bryter som kan slå av og på strømmen på et spor.. dette sporet er tenkt å være for hele banen. Så det jeg vil prøve på er å lage en bryter som kan bryte strømmen, som en slags "nødstopp". Dioden har jeg tenkt å ha for å kontrollere om banen virkelig er påslått. For å få dioden til å virke må jeg jo ha en trafo eller noe som lager nok strøm, hva motstand skal jeg bruke f.eks. hvis didoden tåler 2,1 V? Og om jeg skulle hatt en trafo... hvor mye ville det ha kostet?

Mvh
Asbjørn Tveit

Hei!
Er det helt uaktuelt å benytte en bryter med ferdig innmontert lys? Biltema har i hvertfall greie brytere som koster nesten ingenting.... Fra kr 9,90 til 19,90... De har også dioder som er montert i en sokkel med motstand beregnet på 12 volt. Koster 11,90... (Side 24 i katalogen)

Mvh Heine Pedersen

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page