Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Messer og Utstillinger
 VÅRSLEPP forslag og spørsmål
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 3

Frans van Cuilenborg

Norway
219 Posts

Posted - 25/11/2002 :  16:07:43  Show Profile  Visit Frans van Cuilenborg's Homepage
Som sagt tidligere, nå er forberedelse til vårsleppet igang.
Bruk denne tråden til forslag, spørsmål og diskusjon. Vi henviser også til tråden: "VÅRSLEPP informasjon"

Arrangements kommite består av:
Bjørn Ragnar Strand
Svein Ove Johnsrud
Øystein Wiik
Frans van Cuilenborg

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 26/11/2002 :  10:26:26  Show Profile
Først så står det "ikke bruk denne tråden til diskusjon".
Det første man gjør er å starte en diskusjon nettop der..........
Så kan ET og DC være så snille å kopiere, slette sine innlegg i den tråden og paste de her?!
quote:
Hei!

I følge opplysninger fremkommet på MJforum har
MJF ca. en halv million "på bok".

Det er stilt spørsmålstegn ved hvilken ytelser
vi får for vårt medlemskap i MJF?

Hvorfor koster deltakelse da kr.200 ?

Burde ikke dette vert inklusivt i vårt
MJF medlemskap?
Erik Thorsen

Tankegangen bak at det koster den svimlende summen av kr 200,- for to dagers moro med overnattingsmulighet, to netter, er som følger.

MJF har en stor reserve, det er riktig. Om vi sa at dette var gratis så ville det neppe gjøre noe særlig innhogg i denne. Men vi ville;
1. Vanskeligere få gjennomslag i styret og blandt mange MJF'ere.
2. Bruke relativt store summer på å subsidiere de av medlemmene som deltar på et bestemt arrangement. Selv om summen er ubetydelig for den enkelte.
3. Innføre et prinsipp som av naturlige årsaker ikke kan holde i lengden.

Prinsippet er derfor "bruker betaler".

Hva går dette til?
Det går til støtte til frakt av anlegg, utlegg som de som holder semiarer har etc.
Leie av hallen tar MJF av "boka". Hvis det blir overskudd av 200,- X yz stk. medlemmer på døra så går disse tilbake for å dekke en del av halleia.

Vi har et problem, - vi aner ikke hvor mange som kommer på noe sånt. Hakk'e peiling!
Det kan komme 37 stk. Da skal jeg si deg "boka" til MJF går varm!
Eller det kan komme 500 MJF'ere!

200 NOK, som er piss i mj-sammenheng, er bra nok inndekning for 150 deltagere og oppover. Hvis man skulle gå mye i overskudd så vil jeg gå inn for å redusere prisen året etter, eller bruke det til å få til noe ekstra gjevt da.
Men så lenge vi er helt uten erfaring på om mjf'erne bryr seg om noe Vårslepp i det hele tatt så prøver vi med den prisen.

Det er fire måneder til sleppet så begynn å spare allerede nå!

Ellers har vi bedt om ideer og innspill. Jeg er sikker på at dere har viktigere mj-ting å komme med enn dette. VI venter i spenning.

ØW
Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 26/11/2002 :  11:00:00  Show Profile  Visit PR's Homepage
Jeg er helt enig med Øystein Wiik. Siden det ikke eksisterer en erfaring med et slikt treff fra tidligere, må man få erfaringer med pris. Det er heller ikke riktig at kontingenten til medlemmer som bor langt unna, eller ikke møter, skal betale for treff de ikke er med på.
Det med at vi fikk til et vårslepp, er jo kjempe bra!!! Posestift er det også at MJF sitt styre hadde inntresse i å følge medlemmenes ønsker om et slikt treff.

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 26/11/2002 :  11:31:44  Show Profile  Visit smholt's Homepage
Vil det være noen "kvantumsrabatt" på inngangsprisen? En kunne tenke seg at et medlem kunne være så heldig å få med seg deler av familien, f.eks. kone og barn. Hvilke pris skal så disse betale? Om en da må betale 600 istedenfor 200, er det vel heller tvilsomt at resten av familien kommer.
Mitt forslag er at inngangsprisen på kr 200 dekker opp medlemmet + barn og ektefelle/samboer, med besøk begge dager om ønskelig. Eventuellt kanskje en familiepris på kr 300?. Bespisning betales selvfølgelig etter antall personer som deltar.
Kan komiteen/styret komme med en avklaring på dette?

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 26/11/2002 :  11:54:23  Show Profile
quote:
Vil det være noen "kvantumsrabatt" på inngangsprisen? En kunne tenke seg at et medlem kunne være så heldig å få med seg deler av familien, f.eks. kone og barn. Hvilke pris skal så disse betale? Om en da må betale 600 istedenfor 200, er det vel heller tvilsomt at resten av familien kommer.
Mitt forslag er at inngangsprisen på kr 200 dekker opp medlemmet + barn og ektefelle/samboer, med besøk begge dager om ønskelig. Eventuellt kanskje en familiepris på kr 300?. Bespisning betales selvfølgelig etter antall personer som deltar.
Kan komiteen/styret komme med en avklaring på dette?

" - et medlem kunne være så heldig"

Det der har vi faktisk ikke tenkt på.
Jeg vet ikke om mjf har noe familiemedlemsskap heller. Har vi det? Jeg ser jo problemet og det er ikke bra når man summerer det regnestykket der. Vi får tenke litt.

Hvis jeg kan få lov til å være ganske useriøs så vil jeg også få si at det var ikke de "søte små klåfingere" vi tenkte på når vi dro igang dette.
Men ok....

ØW
Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 26/11/2002 :  11:58:41  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei!

Da gjør jeg som oppfordret!

Hei!

MJF medlemskap?

Erik Thorsen

Erik Thorsen
Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 26/11/2002 :  12:47:20  Show Profile  Visit PR's Homepage
Noen av de medlemmene jeg kjenner har denne hobbyen som en far/sønn greie. Jeg vet også om noen som har dette som hobby sammen med sin ektefelle/samboer.
Jeg må innrømme at jeg heller ikke tenkte på dette. Men dette er en avgjørelse som må taes av komiteen som styrer treffet. Men at vi andre kan gi råd og synspunkter på hva vi mener er nok riktig, men at komiteen tar den endelige avgjørelsen.

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 26/11/2002 :  12:49:28  Show Profile  Visit PR's Homepage
quote:
Hei!

Da gjør jeg som oppfordret!

Hei!

MJF medlemskap?

Erik Thorsen

Erik Thorsen

Vi kan jo sette opp kontingenten med 200.- for å dekke Vårsleppet?
Nei, de som deltar må nok bli med på å betale for morroa.

PR

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 26/11/2002 :  13:16:54  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Hvis jeg kan få lov til å være ganske useriøs så vil jeg også få si at det var ikke de "søte små klåfingere" vi tenkte på når vi dro igang dette.
Men ok....

ØW

Et slikt treff bør etter min mening være et sted vi også kan vise resten av familien hva en selv og andre likesinnede driver med i de mørke kjellere rundt omkring.
En bør vel også kunne bruke dette som en inspirator til den kommende slekt om å la seg inspirere til å begynne med en flott hobby. Selv om jeg personlig nok ikke får oppleve det med egne barn; Her har nok toget bokstavelig talt godt allerede. Andre ting fenger mer enn pappas tog
Kanskje en også kunne få noen ekstra poeng av den bedre halvdel. De kan komme godt med.
Og jeg er seriøs.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 26/11/2002 :  13:33:22  Show Profile
quote:
Kanskje en også kunne få noen ekstra poeng av den bedre halvdel. De kan komme godt med.
Og jeg er seriøs.

Godt argument.

Vi skal naturligvis ta det seriøst vi også. Selv om vi i vårt enfold ikke tenkte så langt. Det blir helt sikkert en ordning der.

Hva med 300,- for hele banden? Det skulle vel ikke være så gæli'?

ØW
Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 26/11/2002 :  16:07:07  Show Profile  Visit PR's Homepage

Jeg har ofte fått spørsmål fra familie om hva jeg egentlig driver med. På siste høstmessen dro de på eget initiativ til høstmessen for å se hva jeg bedrev noe av fritiden min til. De ble veldig overrasket over detaljering, utforming, og kunnskap mange hadde. Kanskje familien har godt av å se litt hva vi bruker tiden til?

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 26/11/2002 :  22:39:51  Show Profile
Hmmmmmmmm

Surprise, surprise, noen vil ta med familien på vårslepp.

Personlig synes jeg at vi skal holde fast på at det kun er adgang for MJF-medlemmer. Husstandsmedlemmer skal selvsagt komme inn.

Er nå egentlig dette stedet vi vil ha med ikke innvidde. Er ikke det bedre på høstmessa i såfall?
Jeg synes ikke vårsleppet skal være "kom å se hva vi driver med". Fokus bør ligge på det faglige og sosiale i forhold til andre MJ-folk, mener nå jeg.

Når det gjelder far/sønn greia, så kunne det være en idé å lage et "MJ Academy", som er gjort i USA og som også Rutger Friberg har gjort.
ALtså et antall stasjoner ungene skal innom. Det krever dog en påmelding, med det bør kunne la seg gjøre fordi det er et rent MJF-arrangement, og det er tid nok til å få det med i MJ-bladet.

mvh Øyvind

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 27/11/2002 :  15:14:15  Show Profile
Jeg har en bekjent på 11 år som er født togfantast. Han er mjf'er men ikke far. Han, Jørgen, kommer til å gjøre hva som helst for å komme på sleppet. Men han bor et stykke unna så mor eller far må nok følge med. Der i huset er det med andre ord omvent, sønn og far. Far er på glid forresten.

ØW
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
801 Poster

Posted - 01/12/2002 :  11:54:24  Show Profile
Et litae tips:

For nye som kommer til kunne det kanskje være en idé og nevne i info-tråden i hvilken hall Vårsleppet skal holdes

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 01/12/2002 :  19:41:24  Show Profile
Hei vårsleppkomitéen.

Er dere nå sikre på at Veitvedthallen er egnet? Det er jo ikke noen særlig gode rom for seminarer der? Tenker dere å brukes skolen i tillegg?

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 01/12/2002 :  21:19:03  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Hei vårsleppkomitéen.

Er dere nå sikre på at Veitvedthallen er egnet? Det er jo ikke noen særlig gode rom for seminarer der? Tenker dere å brukes skolen i tillegg?

mvh Øyvind Strøm

Nå vet ikke jeg hvilket utstyr du regner med vil være nødvendig for og gjennomføre de forskjellige seminarene, men i Veitvedthallen er det ihvertfall 2 møterom i 2. etg. som sikkert kan brukes samt diverse garderober

MvH

Eirik
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 02/12/2002 :  10:23:22  Show Profile
Veitvethallen har, som EiKa nevner, flere rom. Den er også lett å dele av slik at de som ikke vil på sleppet men bare på GF kan gjøre det.

I tillegg til de nevnte rom tenker vi å bruke vegger og dele av seksjoner av lokalet for å holde ting der. I fall det skulle bli nødvendig så kan vi leie oss inn på skolen i tillegg.
Andre pre er at den er lett tilgjengenlig, lett å finne, mange har vært der før og den har godt med parkeringsplass.

Vi anser Veitvethallen for å være velegnet.

ØW
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 05/12/2002 :  10:04:18  Show Profile
quote:

I tillegg til de nevnte rom tenker vi å bruke vegger og dele av seksjoner av lokalet for å holde ting der. I fall det skulle bli nødvendig så kan vi leie oss inn på skolen i tillegg.
Vi anser Veitvethallen for å være velegnet.

Höres bra ut!

Öyvind

Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 07/12/2002 :  19:13:23  Show Profile
Hei,
I samband med messingbyggekurs.
Vert det her høve til kjøpe delar nok til eit lokomotiv?
(Kåpe, chassis, motor, girkasse, etc.)
Eit "kit" kanskje?
Damp eller diesel?

Peder

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 07/12/2002 :  20:04:45  Show Profile
quote:
Hei,
Eit "kit" kanskje?
Damp eller diesel?
Peder

Vi forsøker å få til at det holdes et kurs som oppfølger til det seminaret som holdes på sleppet. På det kurset kan man kanskje gjøre som du etterspør, men det blir opp til kursleder og MJF å avgjøre.

På vårsleppet skal det ikke handles noe som helst. Meningen med det seminaret er i første rekke at de mange med loddeskrekk kan få prøve og oppleve at også de kan få tinnet til å flyte.

ØW
Go to Top of Page

Frans van Cuilenborg

Norway
219 Poster

Posted - 07/12/2002 :  20:07:01  Show Profile  Visit Frans van Cuilenborg's Homepage
quote:

Hei,
Eit "kit" kanskje?
Damp eller diesel?

Peder

På dette "for"kurset på VÅRSLEPPET blir det ikke noe mulighet til å kjøpe noen deler. Men jeg går ut i fra at Thor Augbo (og andre)kan gi råd om hvor man kjøper de forskjellige byggesett og eller deler.
Man kan også gi uttrtyk for hva slags byggesett man kunne ønsker seg skal bygges på kurset som går av stabelen noe senere ut i 2003.
Vi ønsker at mange tegner seg til dette kurset.

Hilsen, Frans

Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 08/12/2002 :  00:04:54  Show Profile
Hei,
Min tanke var at dette kanskje kunne ver eit spark
til alle dei som har eit sett eller tri i ei eller annan skuffe
(dei er det sikkert fleire av), samt nykomarar i hobbyen,
som ikkje har fått den same tida til å fylle opp i skuffer og skap,
slik at me kunne få kome i gang. Det er jo det første steget som er tyngst.

Eg ser med glede fram til oppfylgjaren som de referer til.
Det som kanskje vert litt meir problematisk for oss litt uti periferien,
er faktisk manglande høve til å delta dersom det er noko som skal gå over
fleire kveldar/veker i "sentrale austlandsområde".

Med å ha det meir konsentrert ei slik helg som Vårsleppet kan fleire ver med.

Kanskje me kan lage til ei samling i sommar og?
Kva med ein varm loddebolt og ei kald øl på Aker Brygge?

Peder

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 09/12/2002 :  11:46:40  Show Profile
quote:
Hei,
Min tanke var at dette kanskje kunne ver eit spark
til alle dei som har eit sett eller tri i ei eller annan skuffe
(dei er det sikkert fleire av), samt nykomarar i hobbyen,
som ikkje har fått den same tida til å fylle opp i skuffer og skap,
slik at me kunne få kome i gang. Det er jo det første steget som er tyngst.

Det var jo forsåvidt det vi tenkte også. Hovedsaken er at folk får det sparket bak de trenger. Om man har et sett eller ti eller bare et vagt ønske om å lære grunnleggende lodding blir det samme. På en time kan man lære nok til å erfare at det går an å få det til. Alle kan lære å lodde!

quote:
Eg ser med glede fram til oppfylgjaren som de referer til.
Det som kanskje vert litt meir problematisk for oss litt uti periferien,
er faktisk manglande høve til å delta dersom det er noko som skal gå over
fleire kveldar/veker i "sentrale austlandsområde".

Det har jeg forståelse for. Men det er jo et problem at man ville sitte hele helga på sleppet og lodde byggesett om man skulle kjøre hele kurset der. Det ville binde opp lærekreftene og gjøre at kursdeltagerne ikke fikk noe annet ut av sleppet.
Det vi også håper på at et slikt seminar kan gjøre er å inspirere nok til at folk i "periferien" drar i gang noe selv. Som ringer i vannet.
Jeg er helt sikker på at det også på dine kanter finnes folk som kan dra et slikt kurs. Loddekunskap er helt sikkert ikke begrenset til "det sentrale austlandsområde".
Det er et spørsmål om å ville.

Når det er sagt så har jeg veldig lyst til å si at kan du lodde fast en ledning så kan du lodde et byggesett. Det er ikke noen stor kunst egentlig.
Men det kan være ok å se på og lytte til erfarne byggere for å få fylt på selvtilliten nok til å komme over den usynlige terskelen. Den er jo gjerne der og siden den er usynlig så er det jo litt vanskelig å vite hvor høy den egentlig er.

Tor Augbo har sagt seg villig til å holde dette seminaret. De som vil delta her kommer helt sikkert til å ha stort utbytte av det.

ØW
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 07/02/2003 :  11:04:04  Show Profile
Seminar/Workshop, MJ-relatert fotografering.

Jeg har blitt spurt av Messekomitéen om å holde et slikt seminar/workshop på vårsleppet, og det gjør jeg gjerne.

Målsetningen blir å formidle de faktorer som gjør et bilde dårlig, OK og bra. Og da snakker jeg om fotografisk bra, uavhengig av hva motivet er. I tillegg vil det være noen faktorer som er viktige i forhold til MJ og skala.
Jeg vil også kort berøre billedbehandling i forhold til WEB-publisering av bilder.

Jeg tror ca. 2,5 timer vil være bra, og opplegget vil være mest mulig praktisk.

Fordi det sikkert er noen som ikke kommer på vårsleppet, og også for at de som kommer på seminaret skal være best mulig forberedt (fordi 2,5 time er utrolig kort tid), vurderer jeg å publisere seminaret (i deler) i ukene frem mot vårsleppet. Min erfaring er at vel forberedte seminardeltakere skaper et bedre seminar. Og har man lagt en innsats i det teoretiske fundament kan vi bruke mer tid på det praktiske.
Så er det sikkert noen som bare leser materialet og dermed regner seg for ferdig utlært. (Slik at de ikke behøver å gå på seminaret) Da vil jeg referere et ordspråk: "De som regner seg som ferdig utlært er ikke ferdig utlært, bare ferdige." Og de som da ikke deltar kommer til å få nådeløs kritkk om de viser dårlige bilder etterpå. [J]

Først trenger jeg å vite hvem som har lyst til være med.
Dernest om det er en god idé å publisere seminaret i porsjoner på forhånd.

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 07/02/2003 :  14:23:22  Show Profile
quote:

Seminar/Workshop, MJ-relatert fotografering.

Jeg har blitt spurt av Messekomitéen om å holde et slikt seminar/workshop på vårsleppet, og det gjør jeg gjerne.
Først trenger jeg å vite hvem som har lyst til være med.
Dernest om det er en god idé å publisere seminaret i porsjoner på forhånd.

mvh Øyvind Strøm

Hei !

Jatakk, jeg vil gjerne være med ! For meg er foto faktisk en del av hobbyen, og jeg vil gjerne lære mer ! Synes det er en glimrende ide og sende ut seminarets innhold på forhånd. Det er større mulighet til å få med seg lærdom ved at man er forberedt.

MJ-hilsen Tom Lynga

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 07/02/2003 :  14:35:09  Show Profile  Visit PR's Homepage

Her har man en enestående mulighet til å få opplæring til å ta modellbilder.
Vil du også ta opp digital foto?

Jeg tror at med dette kan MJ bladet også bli bedere!!

PR

Go to Top of Page
Side: of 3 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page