Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Car System
 Radiostyrte H0 biler - se her!
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

keknor

Norway
723 Posts

Posted - 12/11/2002 :  15:38:01  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Hei ,

Hva synes dere om dette:

kek

http://www.mikroantriebe.de/

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 12/11/2002 :  15:49:50  Show Profile
Hei Knut

quote:

Hva synes dere om dette:

http://www.mikroantriebe.de/

Det var en fin link! Vel, da er det vel ingen unskyldning lenger... bare å sette i gang å lage fjernstyrte H0-biler.
Det var superimponerende at de tydeligvis klarer personbiler også!

mvh Öyvind

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 12/11/2002 :  18:24:33  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Det jeg tror måtte være artig, er å kombinere fjernstyrte biler med FCS. FCS skaper trafikken. Selv styrer du en bil /radiostyrt innimellom FCS trafikken som du ikke er herre over. Tenk å stå å vente på å komme ut på hovedveien, Så er det en luke... Så foretar du en forbikjøring osv.osv....

kek

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 12/11/2002 :  19:56:44  Show Profile
quote:

Det jeg tror måtte være artig, er å kombinere fjernstyrte biler med FCS. FCS skaper trafikken. Selv styrer du en bil /radiostyrt innimellom FCS trafikken som du ikke er herre over. Tenk å stå å vente på å komme ut på hovedveien, Så er det en luke... Så foretar du en forbikjøring osv.osv....

Ja, ikke sant. Enormt stilig. Slik ser jeg det for meg også - FCS skaper trafikken.
Jeg fikk testet en radiostyrt lastebil på DMJU-messen i København for litt siden. Ikke så veldig enkelt, faktisk. Men sikkert bare trening som skal til.

Det finnes også en RC-lastebil som kan huske kjørt rute.....
Tenk deg at du programmerer den til å rygge intil en rampe som en del av en sekvens. Så kan den gjenta det hele av seg selv....

mvh Øyvind

Go to Top of Page

ovehagen

513 Poster

Posted - 13/11/2002 :  11:28:40  Show Profile  Visit ovehagen's Homepage
Hei
Eller som en kombiløsning:
Bilen følger tråden men man regulerer fart, sart/stopp, revers selv.

Ove I Hagen

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 13/11/2002 :  11:58:54  Show Profile
quote:

Eller som en kombiløsning:
Bilen følger tråden men man regulerer fart, sart/stopp, revers selv.
Ove I Hagen

Ja, da går det jo som på skinner ...
Og så kan en jo ha litt kontroll når (en av) bilen(e) drar av gårde rett fram i svingen eller kommer innpå en som står og venter på rødt.
Ikke dumt!

Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 13/11/2002 :  12:49:44  Show Profile
Som gammel radiostyrer, tror jeg det behøves enormt mye trening for at bilen ikke skal oppføre seg som en fyllekjører på landeveien.

Hvis Ove`s kombiløsning kunne kombineres med trykknappstyring på senderen, og som igjen påvirket pensene via IRsignaler fra bilen, kunne vi få en ny type FCS trafikk.

Det optimale ville ha vært å bruke styremagnet på transportetappene, og koble om til fri radiostyring ved ankomst til laste/losseplass.Microantrieb har resurser til å lage en slik bil, men ikke forvent å se den på neste høstmesse.

TerjeB
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 13/11/2002 :  17:07:21  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Hei,

Da jeg var guttunge på 60 tallet, fikk jeg overta noen årganger av Populær Mekanikk (?) fra 1950 årene. Der var det en artikkel om fremtidens biltrafikk. Man så for seg at bilene på motorveien ble styrt av en skinne eller av et magnetfelt. Når man skulle av motorveien manøvrerte man selv og styrte individuelt på lokalveiene. Denne (utopiske?) ideen har dukket opp senere i forbindelse med økotankegang. Da tenker man seg at de styrte bilene kan kjøres helt tett opp i hverandre som et tog og dermed øke veikapasiteten 4-5 ggr.

Med FCS+fjernstyring har vi altså muligheten til å lage et "Utopisk futuristisk" anlegg med røtter tilbake til 50 årene.

kek

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 13/11/2002 :  17:14:56  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Terje skrev:

quote:
Som gammel radiostyrer, tror jeg det behøves enormt mye trening for at bilen ikke skal oppføre seg som en fyllekjører på landeveien

Sikkert, men det har vel litt å si med farten. Min lille drøm er å bygge om en Jordan modell i H0. F. eks Ford modell A eller en liten T Ford lastebil. Denne vil jeg kjøre på UHB modulene på humpete smale kjerreveier halvt skjult der den går i enga. På Finstadbru vil jeg kjøre den mellom plankestablene fra sagbruket og bort til butikken ..... Veldig sakte fart. Max 20 skala km/t

kek

Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 13/11/2002 :  18:03:20  Show Profile
Stikkordet her var landeveien. Til småkjøring vil det antaglig ikke være et problem i det hele tatt.

TerjeB
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 07/05/2003 :  14:12:09  Show Profile  Visit tjm's Homepage
Fikk denn mailen med raidostyrte biler. Vet ikke helt hvor små de er men de kan kanksje brukes til å bygge om til mere MJ aktige biler. De var jo ganske billige ca.13$

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prrfnbr=120317&prmenbr=361

Mvh.
Torsja
http://194.143.113.189/tjm/
Go to Top of Page

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 07/05/2003 :  16:15:32  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage
quote:

....men de kan kanksje brukes til å bygge om til mere MJ aktige biler.

Nix - disse er supermorsomme i mellom 5 og 15 minutter, så har de heller ikke mye mer å gi.

Enkle og upresise. Dersom man ikke synes hoppetusse-fartsretnings-omkobler-hopp i klassisk Märklin-stil er noe særlig forbilderiktig og positivt (Merk: dette kommer fra en som primært kjører vekselstrøm og synes Märklin har mye for seg), så har ikke denne type staccato bevegelser mye på et MJ-anlegg å gjøre.

Men, rimelige er de og moro er det et kvarters tid.

MVH

Morten
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page