Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Smalspor i alle skalaer
 Rørosbaneboka - super!
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

keknor

Norway
723 Posts

Posted - 03/11/2002 :  23:35:27  Show Profile  Visit keknor's Homepage
På høstmessen i Skedsmohallen,skaffet jeg meg Rørosbaneboka. Og hvilken bok!

Gratulerer Thor Bjerke og Roar Stenersen med en utrolig flott og gjennomarbeidet bok.

Jeg visste jo fra før at Rørosbanen i smalsportiden var en svært interessant bane, og med all den nye innsikten og kunnskapen jeg nå har fått gjennom denne boka er det MEGET fristende å gjøre noe med det i modell. Så lurer jeg på om det er flere her som har fått rykninger i pinsettfingern?

Selv om jeg har flere andre prosjekter i hodet og noen også under realisering, kunne jeg ikke la være å tenke litt på en mulig Rørosbanemodell.

Hva er så det typiske med den smalsporede Rørosbanen?

1. Tidlig smalspor
2. Hovedbane
3. Rolig opp gjennom langt skogkledd dalføre (Østerdalen), over høyfjellet (Røros) og dramatisk ned gjennom Gauldalen.
4. Mange store og små trebruer også noen med tak!
5. Enkelte stasjoner med plattformoverdekning i tre.
6. Stort sett små enkle stasjoner
7. Gruvedrift /malmsiloer
8. Mange Baldwinlok
9. Bruk av assistanselok

Jeg velger meg Gauldalen og begynner med Langlete. Herfra var det assistanselok opp til Rugldalen. Så dette blir mitt hovedtema. På denne strekningen fantes også Drøya viadukten, den største trebrua i dramatisk natur. Svein Sando har laget en flott modell av den i H0. Se "Modelljernbane på norsk" for et flott bilde.

Jeg er sær, så jeg vil bygge i FS160n1067 med 6.65mm sporvidde og skala 1:160. Små tog i stort landskap. Jeg vil ha tid nok til å se toget bevege seg i landskapet.Jeg bygger etter modul/seksjonsprinsippet men slik at en modul, f.eks. bestående av en stasjon også kan fungere som diorama.

Bare en drøm? Vi får se, nå for tiden eksperimenterer jeg med pensebygging i FS160n1067. Så er det lok og vogner. En stor utfordring selvsagt, men ikke umulig. Det går an å begynne med noen Nn3 byggesett fra USA. De små mogulene som gikk der ligner på de norske Baldwinmogulene. Eller kanskje bygge en motorvogn? Den er ganske enkel rent teknisk med to aksler og plass til en liten motor.

Er det så noen andre i dette landet eller i den store verden som tenker i lignende baner? Kunne vært artig å vite. Eller blir det bare snø på skjermen?

kek

Henning L

874 Poster

Posted - 06/11/2002 :  00:12:28  Show Profile
Hei Knut!

Du har jammen rett, Rørosbaneboka må være det beste stykke jernbanelitteratur noensinne i Norge. Jeg er helt enig: med et slikt dokumentasjonsnivå er det skikkelig fristende å ”gjøre noe med det i modell”. Alle de sporplanene, f.eks, de bare forlanger å bli bygget!

Jeg har lenge hatt et lite sideblikk til banen, på mange måter mye mer interessant enn Meråkerbanen, som det har vært endel løst prat om å bygge som modul/seksjonanlegg på disse kanter en tid.

Tanken om smalspor i N åpner for mye landskap, som du skriver, og det kunne vært helt fantastisk stilig med en modell av f.eks de delene der det er trangt og dramatisk nedover Gauldalen. Og hva med et utsnitt av banen langs Drøyliene, der det er ikke mindre enn 6 tunneller og en stilig mur, ”Stormuren”.

Men jeg kunne også godt tenke meg en modell av Støren i mellomkrigstida, med både normal- og smalspor. Likeledes ser Koppang på 30-tallet ut til å by på interessante muligheter. Smalspor nordover, normalspor sørover.

Malmtransport er er det endel av, med ulike sidespor og lasteanlegg. Jeg leser om Langlete at det som du skriver var assistanselok der. Dette ble brukt oppover, nedover gikk det med malmvogner, står det. Langlete kan bli en flott modell, med stasjonen ovenfor elva, og med dreieskive og lokstall helt utpå kanten (Se s. 259) - Til og med et skeivt grantre står klint inntil lokstallen, det vil ta seg bra ut.

Kanskje kunne banen bygges som en serie utsnitt, der de mest interessante delene bygges, og hvor mellomrommene skjermes. En del i Østerdalen, gjerne med Koppang som ambisiøst fokus, så en strekning med malmlasting, f.eks. fra Kongens gruve, deretter Gauldalen, til slutt Støren. Omfattende bane, men kanskje gjenomførbart som modulanlegg, hvis flere ble med. Røros by i N-skala vil vel ellers slå an...

Jeg er i grunnen enig i at den strekningen du beskriver, oppover fra Langlete, kanskje er best å starte med. Mye landskap, spennende.

Du refererer til rullende materiell fra USA, jeg har ikke sett så mye, men har registrert Micro Trains sin 2-6-0. Lekker, men litt kostbar. Med endel velvilje og litt ombygging kunne den vel bli noe som likner type XVII, f.eks. Men å sette kniven i et lite lok til 500 dollar....
..
Tror du ikke litt frisk selvbygging må være løsningen? På Miniclub understell? Med 6,5 mm sporvidde framfor 6,67 mm (0,17 mm er jo ganske lite)

Men bevares, skal man bygge alt selv kan man jo også bygge understell... og spor med korrekt sporvidde slik du sier du er i gang med å teste.
Man kan også få brukbart ferdig spor, kjenner du til Aspen Model?
Sjekk
http://www.aspenmodel.com/Frame_e.htm
http://www.aspenmodel.com/images/Weiche-1.jpg
Sporet ser bra ut på bildene, men er jo ikke FS160n1067, da. Det er ferdig til å legge, imidlertid...

Tja. Jeg hadde ellers begynt å tenke på en modell av Dilling stasjon til det modulanlegget av Østfoldbanen du har snakket om. Dilling var i nærheten av min barndoms feriepardis, Larkollen, jeg hang mye på den stasjonen i sommerferiene i tenåra - bygget en modell av godshuset en gang, min siste modell i balsatre, forøvrig. Den modellen er dessverre tapt, eller , den står vel forhåpentligvis hos Trondhjem modelljernbaneklubb ennå.

Det er for mye man lar seg fascinere av. Egentlig var det vel noe med Thamshavnbanen på gang.

mvh
Henning L

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 06/11/2002 :  09:33:03  Show Profile  Visit keknor's Homepage
hei Henning,

Så du bet på agnet! (Nå gjelder det å hale forsiktig inn)

Selv om jeg har flere andre prosjekter på gang/i hodet og i henda, innser jeg at Rørosbanen i smalsportiden ikke er til å komme forbi. Jeg forestiller meg et Seksjons/modulanlegg hvor flere kan være med. Jeg er også veldig facinert av blandingen normalspor/smalspor. Derfor har jeg også et prosjekt i hodet med Lier stasjon og Lierbanen på tegnebrettet. Ca 1922. Da var det en tid på Lier både smalt og normalspor +el og damplok. Videre både NSB og den private Lierbanen. Men tilbake til Rørosbanen. Dens amerikanske karakter med trebroer og baldwinlok bør ha en bred apell her i Europa. Egentlig ganske eksotisk. Og iblandet engelske "Isle of Man" lok (Trygve type IV lok) har den også affinitet til England.

Vedrørende skala og standard. Jeg velger meg N skala fordi jeg vil la landskapet dominere. Jeg velger finskala FS160 fordi selvbygging blir lettere og fordi utseendet blir mye bedre. Dessuten benyttes samme hjulprofil både til smalspor og normalspor. Dette gjør "dualgauge" fullt mulig f. eks Støren.

Jeg er med i en komite som lager en ny håndbok for Nn3. Der kommer den nye FS160 standarden med. Microtrains hjul kan ikke benyttes uten en liten modifikasjon. 2mmSA sine hjul kan imidlertid benyttes sammen med et splittramme chassis. De har et 7mm hjul som passer til Trygve-lokene. I håndboka er det også satt av plass til en presentasjon av norsk smalspor i N skala. Så vidt jeg vet er det bare Stein R.P. og jeg som har gjort noe i denne skala/sporvidden. Dette er imidlertid basert på Marklin chassis-er

Jeg tenker altså at selvbygging er tingen. Har tenkt å benytte pager-motorer siden de er små nok til å få plass i kjelen (4-5-6 x 10-12mm) Tannhjul fra 2mmSA og /eller fra Microantriebe. DCC er også mulig (i førerhytta)

Etse,støpe og freseteknikker er aktuelle.

Jeg har nå klar en DAK tegning av en norsk smalsporpens 1:8. Hans Strømnes skal teste fresen på denne. Skinner lages her av 0.6mm nysølvtråd. Neste blir en normalsporpens 1:8 for code 40 skinneprofil.

Hver enkelt mellomstasjon på Rørosbanen i smalsportiden omsatt til Nsmalspor,får plass på to 1.2x0.6m seksjoner og med god plass til landskap rundt.

Så uavhengig av valg av forbilde, FS160 er igang, men jeg skynder meg langsomt.

Østfoldbaneprosjektet skrider også sakte fremover. Det er kanskje der vi får de første kjørbare resultatene.

Virru værra me så heng på!

PS. Besøk http://groups.yahoo.com/group/TofiN/?yguid=11489047

Der er det masse linker til FS160

kek

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page